Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Skal begynne med påbygning til generell studiekompetanse til høsten. Hører fra mange at dette er ufattelig krevende, og lurte på om noen her har gått påbygning og kan fortelle litt om hvordan det var? Hvilke fag var verst?

Har og tenkt å ta R1 matematikk + kjemi 1+2 året etter, og ta privatisteksamener for å forbedre enkelte standspunktkarakterer slik at jeg kan søke meg inn på veterinær studiet. Er veldig motivert og skoleglad, men usikker på om jeg vil klare alt dette om det er sinnsykt krevende

Takk for svar

Anonymkode: ccb5a...587

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tok påbygg i sin tid og likte det svært godt  :) min erfaring var at opplegget tok utgangspunkt i at vi ikke hadde all verdens til faglig grunnlag fra yrkesfag. 

Jeg hadde P matte og synes det var svært gjennomførbart (dette kommer fra en som led av skoletrøtthet fra midten av ungdomsskolen). 

Etter mitt syn har du ingenting å frykte. Jobb seriøst med lekser og i timene så vil dette gå som smurt  :) påbygg er overhode ikke som studiespesialisering. 

Idag har jeg 2 bachelorgrader og 1 mastergrad så man kan komme seg frem i den akademiske jungelen selv om man har gått yrkesfag i ungdommen.

Jeg heier på deg! Kjør på, og legg ned en skikkelig innsats. Dersom du gjør det er det fullt mulig å oppnå svært gode karakterer på påbygg :)

(når det gjelder realfagene du ønsker å ta har jeg ingen innspill. Matematikk er ikke helt "my cup of tea" for å si det sånn...)

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt påbygg år var det enkleste av alle årene med videregående. 

Anonymkode: b0460...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du tar påbygg er det TOting som gjelder: struktur og selvdisiplin. Intet annet. Sett opp en plan, følg den SLAVISK, og uten unntak. Har selv tatt påbygg forrige skoleår, og jeg fikk 6 i alle fag. Man må være strykturert og følge planen. Ingen utskeielser som ikke er planlagt. Planlegger du en fridag? Jobb den inn i forkant. Jobb deg frampå i fagene hele tiden slik at du hele tiden ligger frampå. 

Anonymkode: 7b9fd...c72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle :) 

Føler plutselig at påbygg ikke er så «umulig» som noen skal ha det til. Er forøvrig bare bekjente som IKKE er skoleglad/strukturerte som sier det er vanskelig. Gleder meg veldig til skolestart nå! 

Anonymkode: ccb5a...587

AnonymBruker
Skrevet

Hørte også av alle at påbygg var helt forferdelig. Jeg tok påbygg (etter yrkesfag) for 1 år siden og syns det var helt overkommelig. Aldri vært verken flink eller glad i skole, men jeg gjorde det bedre enn noen gang. 
Hva som er vanskelig kommer helt ann på deg, jeg sliter med matte og naturfag, men det gikk faktisk greit det også. Følg med i timene og ha gode notater/oppgaver, så har du et godt grunnlag før prøvene 😊

Anonymkode: 26d7f...5c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...