AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Har søkt meg inn på helsefagarbeider til høsten. Har vært uten fast arbeid ganske lenge, og slitt med å finne ut hva jeg vil bli, så havnet på helsefagarbeider. Jeg er 30 år og alene med ett barn på 9 år. Nå har jeg kommet inn og skal gjennomføre det, men vet ikke om jeg bare er litt umotivert for å begynne på skole generelt, eller om jeg er redd for at jeg "går glipp av noe bedre". For jeg vil jo helst rett i jobb, og slippe flere år på skole. Jeg vurderte å ta opp to fag jeg manglet og starte på høyskole, men har hørt venninnene mine klage over hvor vanskelig og slitsomt alt er, og kjente at det kanskje ikke er noe for meg. De hadde jo passion for det de gikk på, men jeg har ikke noe jeg virkelig brenner for. Jeg ønsker meg en utdannelse, slik at det blir enklere å få jobb, og jeg har også litt erfaring fra hjemmesykepleie/sykehjem, og trives med eldre og hjelpe folk. Men; hva er flott med å være helsefagarbeider? Jeg hører at mange jobber på 3-4 ulike steder for å tjene nok, at det ikke er noe 8-16 jobb, og jeg har ett barn som ikke kan være alene hjemme på kvelder med det første.. Finnes det noen helsefagarbeidere som er fornøyd med yrket sitt?😊 Anonymkode: cc3b8...094
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Det er turnusyrke stort sett. Dagsenter er en mulighet for dagjobb for helsefagarbeidere, men det kryr ikke av de jobbene. Vanskelig å få 100% ja. Men med det høye sykefraværet i helsesektor får man ofte ekstravakter. Fordelen med å være ringevikar 3-4 steder er at du kan velge å kun skrive deg opp på ukedager og dagvakter. De trenger ofte mest folk på dagtid og ukedagene, siden mange av ringevikarene er studenter som kun kan jobbe kveld og helger. Så er dag-vakt høyere bemannet enn sen, som øker sannsynligheten for at det blir fravær som må dekkes. Jeg tenker det kan være lurt. Jobber du tilsvarende 100% i kommunen i 3 år har du uansett krav på fast stilling. Da er ungen din gammel nok til å være alene på kveldstid. Er selv fornøyd med yrket. Anonymkode: 49b8d...2fd
serilen Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 (endret) Er en kjedelig jobb hvor du løper beina av deg dagen lang. Hadde tatt sykepleier isteden 10 av 10 ganger. Endret 28. juni 2020 av serilen
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Man får som regel fast 100 %, det er ett stort behov - og vil bli en fremtidig «mangelvare» på lik linje med spl. (Hadde ikke valgt spl med mindre man brenner for yrket - det er fryktelig slitsomt med så mye ansvar når man ikke er særlig interessert). Negativt med helsefag er at man løper beina av seg hver dag, - og det er en mentalt og fysisk utmattende og utakknemlig jobb. Man blir sjelden satt pris på av ledere/ spl. kolleger. Derimot så setter pasientene uendelig pris på en - ofte mer enn de gjør andre yrkesgrupper. Helsefag er tettest på. Jeg jobbet som hpl flere år - jeg gikk tilbake på høyskolen og jobber nå med noe annet. Mange av mine gamle kolleger trives godt 🙂 Anonymkode: ee372...1d2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 Det heter at det er gode jobbmuligheter, men det er det ikke. Sykepleiere ser ned på deg, selv om de er avhengig av deg for å kunne gjøre sin del av jobben. Du kommer til å jobbe ræva av deg uten å egentlig få betalt. 80% stilling med mye overtid og ekstravakter for 15 tusen etter skatt, frister det? Anonymkode: 381d7...32f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 15 000 e skatt? Hvor jobber du? Jeg hadde 26 500 utbetalt, lå på 35000 i mnd lønn. Jeg jobbet turnus (3 hver helg - og hadde minimalt med senvakter). At spl ser ned på en - det kan jeg derimot si meg enig i. I min kommune har helsefag store muligheter - de er ønsket både i skole, bolig, sykehus - samt at hjemmesykepleie og sykehjem nærmest skriker etter fler. Så kommer vel an på hvor i landet en befinner seg. Anonymkode: ee372...1d2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har søkt meg inn på helsefagarbeider til høsten. Har vært uten fast arbeid ganske lenge, og slitt med å finne ut hva jeg vil bli, så havnet på helsefagarbeider. Jeg er 30 år og alene med ett barn på 9 år. Nå har jeg kommet inn og skal gjennomføre det, men vet ikke om jeg bare er litt umotivert for å begynne på skole generelt, eller om jeg er redd for at jeg "går glipp av noe bedre". For jeg vil jo helst rett i jobb, og slippe flere år på skole. Jeg vurderte å ta opp to fag jeg manglet og starte på høyskole, men har hørt venninnene mine klage over hvor vanskelig og slitsomt alt er, og kjente at det kanskje ikke er noe for meg. De hadde jo passion for det de gikk på, men jeg har ikke noe jeg virkelig brenner for. Jeg ønsker meg en utdannelse, slik at det blir enklere å få jobb, og jeg har også litt erfaring fra hjemmesykepleie/sykehjem, og trives med eldre og hjelpe folk. Men; hva er flott med å være helsefagarbeider? Jeg hører at mange jobber på 3-4 ulike steder for å tjene nok, at det ikke er noe 8-16 jobb, og jeg har ett barn som ikke kan være alene hjemme på kvelder med det første.. Finnes det noen helsefagarbeidere som er fornøyd med yrket sitt?😊 Anonymkode: cc3b8...094 God jobb å ha i disse tider, det er travelt og mye å gjøre. At andre yrkesgrupper "ser ned på" helsefagarbeider er jevnt over bare fjas. Sykepleiere sier eksempelvis at leger ser ned på dem, helsefagarbeidere sier at sykepleiere ser ned på dem. Alle yrkesgrupper er nødvendig for å få helsenorge til å gå rundt, og jeg tror en slik "noen ser ned på meg følelse" handler mer om egen usikkerhet/selvfølelse enn noe annet. Vær stolt over yrket ditt uansett hva du går for, i dag er det ingen selvfølge å ha en jobb å gå til i det hele tatt. Anonymkode: bc0c9...52a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 Jeg er både helsefagarbeider og sykepleier. Utdannet meg som helsefagarbeider for ca 10 år siden og elsket å jobbe som det. Hadde 75% fast men jobbet nok nærmeste 150% i perioder pga flust av ekstravakter (både dag, kveld og noe natt). Fordelen med å ha en middels høy stilling er at du kan ta ekstravakter slik det passer deg. I ditt tilfelle dagvakter. Om du jobber 3år i tilsvarende 100% har du krav på fast stilling. Mange arbeidsplasser, inkludert min, har fokus på å ansatte først mulig i 100%, eller den prosentandelen som den ansatte selv ønsker. Anonymkode: f9759...21f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 Hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt vakter i helsevesenet som ufaglært. Som godt voksen vil du mest sannsynlig ikke få noe høyere lønn som helsefagarbeider enn som ufaglært, eller kanskje til og med lavere lønn etter at du blir ferdig med utdanningen. Anonymkode: a4f40...cc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå