Gå til innhold

Hva slags produkter trenger babyen min ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 24 år og blir førstegang mamma :) har termin om ikke så lenge yuppi! nå mangler vi bare siste inn kjøpe av diverse baby produkter. 

Lurer på hva som er anbefalt alt av medesiner, dusjsåpe, olje. Salver osv? Hvordan beskytte en baby rompe/hud mest mulig. 😁

Anonymkode: 8acba...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnet trenger kun litt olje i vannet når det skal bades, og litt maismel på rumpa. Medisiner trenger ikke et friskt barn.

Anonymkode: ea121...606

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet trenger kun litt olje i vannet når det skal bades, og litt maismel på rumpa. Medisiner trenger ikke et friskt barn.

Mente såklart potetmel, ikke maismel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig lite!

Olje til badevann/massasje, og en salve om stumpen skulle bli rød. Vi bruker bepanthen. Kan være lurt å ha paracet stikkpiller liggende. 

Du beskytter rumpa best ved å bytte bleie regelmessig, i tillegg til lufting. Gjerne la babyen ligge å sprelle naken med en bleie under seg så det får luftes litt :)

Anonymkode: ea689...c8c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nocco

Babyolje, belanthen/inytiol (salve), stikkpiller, feber- og badetermometer. Masse lykke til🥰 du har så mye gøy i vente, mammarollen blir bare bedre som årene går😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, nocco skrev:

Babyolje, belanthen/inytiol (salve), stikkpiller, feber- og badetermometer. Masse lykke til🥰 du har så mye gøy i vente, mammarollen blir bare bedre som årene går😍

Takk 😍 gleder oss 🥰

Anonymkode: 8acba...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAF badeolje fra apoteket. Litt dyr, men varer. Bruk denne i badet. Ikke bruk såper før barnet kan dusje og dusje av seg, hvis du absolutt skal, men det holder med olje og vann.

I rumpa kan du bruke en salve hvis den blir rød. Liker best stellessalven fra lykkelig som liten. Men beste er lufttørk for å unngå å bli sår. Bytt bleie med en gang ved bæsj. Lufttørk, og la barnet ha 5-15 minutter uten bleie for å lufte stump. Veldig fint å snu baby på magen på stellebordet. Lufttørk og magetrening i ett 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Olje i badevannet er ikke anbefalt. Babyen blir glatt og lett å miste, kan brukne. Smør hellr på litt olje etterpå dersom veldig tørr hud. 

Anonymkode: 97804...98f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Olje i badevannet er ikke anbefalt. Babyen blir glatt og lett å miste, kan brukne. Smør hellr på litt olje etterpå dersom veldig tørr hud. 

Anonymkode: 97804...98f

Jeg og anbefaler dette. Babyer har naturlig myk hud. Vår fikk litt tørr hud på bena etter en uke og vi ble anbefalt å bare smøre litt olje der det trengtes. Vi dusjer sammen i dusjen, i badebalje blir det fort glatt og vanskelig å holde baby, spesielt med olje. 

Anonymkode: 9bf88...a76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, nocco said:

Babyolje, belanthen/inytiol (salve), stikkpiller, feber- og badetermometer. 

Enig i dette, og ville bare legge til neglesaks/neglefil (gjerne i glass), de kan ha utrolig skarpe negler! Annet som er kjekt å ha er nesespray til baby og snørrsuger. Akkurat som med paracet stikkpiller så er det veldig greit å allerede ha i huset den dagen du trenger det. 

Anonymkode: 56b78...bbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeeeeeeea

Bepanthen - denne bruker jeg om baby har blitt rød på stumpen. Supereffektiv! Andre sverger til Inotyol (har ikke prøvd den selv).

Aco minicare diaper rash - spray som jeg bruker ved hvert bleieskift. Baby her ble ofte litt rød selvom vi byttet bleie ofte og lot lufttørke. Startet med denne sprayen ved hvert bleieskift og hn har ikke vært rød siden!

Babyolje - brukes ved bading, smøres på babys hud om hn er tørr og kan brukes for og få vekk bæsj som sitter litt fast på huden.

Tørre kompresser - bruker dette og vann når jeg skifter bleie. Som medlem i apotek 1 får du 6 for 100 (Dermica).

Våtservietter - har i stellevesken og bruker når jeg er ute (brukes aldri hjemme). Apotek 1 har 6 for 100 på dette også (Dermica).

Gulpekluter - jeg bruker tøybleier fra Sparkjøp. De er litt tykkere enn vanlige gulpekluter. Jeg har forøvrig lagt en dobbel rundt madrassen slik at jeg bare kan skifte den når baby gulper. Om ikke måtte jeg ha byttet laken minst annenhver dag. 

Blå kladd - jeg legger to stk oppå hverandre på stellematten. Min erfaring er at baby ofte kan finne på og tisse (og bæsje) når bleien er av. Da fjerner jeg bare den øverste så er det en igjen under i tilfelle baby skulle finne på og tisse igjen. Har også med meg disse i stellevesken. Går også an og bruke håndkle selvfølgelig. 

Termometer og beslyttelseshette. 

Q-tips - jeg måtte innimellom bruke dette for og rense navlen (ellers brukte jeg fuktede kompresser). 

Nesesuger - trodde ikke jeg trengte det men jo! Fant en på coop obs som du trykker på for og lage vakum istedenfor og suge de ut selv. 

Tran - baby skal ha tran når de er 4 uker. Kan anbefale easytran-sprøyte, det blir minimalt med søl med dem. 

Andre ting som er greit og ha er Paracet stikkpiller og saltvann. 

Ellers vil jeg anbefale gallesåpe! Jeg kjøpte på Clas Ohlson. Helt fantastisk til og ta bæsjeflekker på klær. Har fått vekk alle flekker her i hus med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nesesuger + saltvannsdråper, det er en ting man uansett får bruk for en eller annen gang. 

Inotyol - fantastisk for såre rumper.

Babyolje - bruk minimalt i badevannet og bruk eventuelt litt på tørre området etter bading. 

Neglsaks/fil - disse neglene vokser i rekordfart. 

Kompresser - brukes ved bleieskift, serviettene kan gjøre dem enda mer såre i starten. 

Termometer - greit om du blir usikker iforhold til feber, og er ellers noe du får bruk for de neste 10 årene. 

Sånn ellers er det litt smak og behag hva man ønsker å kjøpe til den lille. Slike ting som badetermometer, kladder, kremer er jo ikke ting man MÅ ha. Ellers så ville jeg bare prøvd meg litt fram, det er ikke verre enn at man plutselig finner ut at noe kunne vært kjekt å ha, så er butikken som regel åpen dagen etterpå. 

Anonymkode: e613f...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at fleire anbefaler å ha Paracet i hus. Heilt greitt, men ver obs på at dette kun bør gis til baby som er yngre enn 3 månader viss det er i samråd med lege. 

Anonymkode: 894c9...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tips: Gratis babypakke frå Apotek og dagligvarebitikk. Rema 1000 og Apotek 1 hadde slike då eg fekk jenta mi for snart 4 år sidan. Der er med småflasker med babyolje, krem og diverse, slik at ein kan prøva ut litt forskjellig.

Eg likar neutral babyolje frå Meny (inneheld ikkje parafin). Har ikkje brukt olje i vatnet fordi babyen blir farlig glatt. Men har smurt på armar og bein ved behov etter babysymjing.  

Tørre eingangsklutar er praktiske (slike finst overalt).

Brukte Rema 1000 sin sinksalve. Billegare enn apotek, og eg merkar ikkje forskjell, men har brukt den veldig lite. Ikkje hatt problem med sår rumpe. Lufttørking er bra.

Saltvassdropar er kjekt å ha (men eg fekk ikkje desse til å virke på tett nase)

Eg meiner å hugse at eg fekk ei lita flaske med tran på helsestasjonen ved 4 veker? (Det vart for mykje gulping her, så eg gikk over til D-vitamindropar)

Anonymkode: 894c9...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Paracet er greit å ha i hus i tilfelle. Vi har uansett dette til fireåringen.

Saltvann for baby til nesen. Førstemann ble forkjøla da han var 5 uker, og disse var veldig fine for å få åpna opp i nesen, og gjorde ammingen mer ok (det er veldig vanskelig å amme en liten baby som er tett i nesen). Vi har også nesesuger, men den syns jeg var så ekkel å bruke - redd for å suge for hardt. Og snørret kom ut sammen med raserianfallet han fikk da vi dryppa saltvann i nesen😋

Vi har bephanten i tilfelle sår el.l., kan også brukes på lepper og brystvorter.

Vi vurderer å kjøpe litt nan på kartong for å ha i skapet i tilfelle . Med første tok det nesten ei uke før jeg fikk noe særlig til melk, og da vi kom heim fra sykehuset nekta han å ta puppen fordi det kom for lite☹️ så han måtte mates/ettermates med nan noen uker til melkeproduksjonen hadde tatt seg opp.

Anonymkode: 84004...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Shampo og badesåpe. Vi bruker det annenhver dag, babyolje gjør bare at baby får fett hår. 

Anonymkode: 5e469...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaffet en babybox fra apoteket og rema. 

Babyen er 6mnd, og hittil har vi ikke trengt annet/brukt annet enn det vi har fått i pakkene :) Paracet er lurt å ha 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at babyen blir glatt med babyolje i badevannet; hvor mye olje har dere egentlig oppi? Vi bruker en liten sprut og har aldri opplevd at baby blir glatt...

Til TS: du trenger vel strengt tatt ikke badeolje, men jeg synes babyen er enklere å vaske med litt i vannet. I tillegg kan du bruke det på tørr hud, men på vår så hjalp det ikke med babyolje, så vi måtte kjøpe en fuktighetskrem (vi liker veldig godt Dr. Greve pharma universalkrem).

Ellers; bleiesalve (Inotyol), tørre engangskluter, neglesaks og -fil, vattpinner, termometer, paracet, saltvannsdråper og nesesuger. (De tre siste har vi enda ikke fått bruk for, men synes det er greit å ha klart i tilfelle behov.) Våtservietter har vi kun brukt om vi er på farta og det ikke er vann til de tørre klutene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nocco
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Shampo og badesåpe. Vi bruker det annenhver dag, babyolje gjør bare at baby får fett hår. 

Anonymkode: 5e469...1b7

😂😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier det ikke er anbefalt med olje, fra hvilken anbefaling? Dette går utelukkende pga sikkerhet skjønner jeg og ikke pga hud. Og så farlig kan det vel ikke være.

Vi fikk badeolje fra sykehuset og badet baby hver dag med 1 dl olje. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: 847b7...244

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...