Gå til innhold

Småbarn og kosthold. Tips ønskes.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår på snart 3 år spiser alt hun får i barnehagen, men er svært kresen hjemme. Vi er i en veldig hektisk og stressa periode, så vi klarer ikke følge opp dette så godt som vi gjorde i perioder hvor hun har spist grønnsaker/det meste. Og hun har akkurat gått over til storbarnsavdeling hvor hun har lært av større barn å si "æsj/yuck" til maten ...  Nå som det er nesten sommerferie, sklir det ut med is, saft og lite grønnsaker. Får vi strammet det inn igjen etter sommeren? Hva slags regler/rutiner har dere som klarer  å få et motvillig barn til å spise det det får servert? 

Anonymkode: 87206...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sterke farger. Og kontraster. Server erter eller brokkoli sammen med gulrot. 

Spis det samme som barnet, skjær opp din mat som barnets. 

Lek litt ved bordet. En treåring skal lære å bruke bestikk og spise, men hos oss gikk en periode alt ned på høykant om vi skålte. (Jeg tar litt gulrot på gaffelen, barnet hermer. Vi sier skål og skpler gulrot og spiser. Og flirer.). Barn lærer lettere ved lek. 

Si nam. Si gjerne nam og at du gleder deg til god mat mens du lager til. 

Nei-perioden er fordi barnet har oppdaget fro vilje og utøver for å trene selvstendighet. Lyst, lek, moro vil fort "trumfe" dette behovet i perioder. 

Aksepter nei. Okei, spiser ikke gulroten eller ertene. Spiser han kjøttkaker og potet, så ros for å ha spist bra, oppfordre til å smake, men ikke gjør måltidet til en kamp med negativ bismak om at dere feilet. Prøv igjen i morgen. Og neste uke. 

Anonymkode: 14df0...110

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Is og saft er jo bare å kutte ut, dere trenger ikke ha det tilgjengelig hver dag. Vi kan fint kose oss med is og saft vi også, men ikke istedenfor ordentlig mat. Ellers har begge mine (5 og 2) fått servert helt vanlig middag, vi har grønnsaker i middagen hver dag. Femåringen er veldig kresen, toåringen spiser alt. Femåringen oppfordres til å smake, og får ikke gå fra bordet uten å smake. Dette fordi han sier "liker ikke" uansett hva det er, og jeg vet at han alltid liker noe av det som er på tallerken og at han ofte liker det likevel når han har smakt. Toåringen er enkel sånn sett da hun spiser så og si alt, men jeg vet godt at det kan snu. Vi gir det ikke så mye oppmerksomhet eller mas, men har heller fokus på matglede og "fremsnakking" av maten. Lar gjerne barna være med å lage mat. Om treåringen spiser godt i barnehagen kan du sende med grønnsaker der. Jeg har aldri fått i min eldste fem om dagen, men han er rask og frisk for det. Man må bare prøve å legge til rette ved å hele tiden tilby, oppfordre og ha fokus på matglede. 

Anonymkode: 73e9b...809

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Is og saft er jo bare å kutte ut, dere trenger ikke ha det tilgjengelig hver dag. Vi kan fint kose oss med is og saft vi også, men ikke istedenfor ordentlig mat. Ellers har begge mine (5 og 2) fått servert helt vanlig middag, vi har grønnsaker i middagen hver dag. Femåringen er veldig kresen, toåringen spiser alt. Femåringen oppfordres til å smake, og får ikke gå fra bordet uten å smake. Dette fordi han sier "liker ikke" uansett hva det er, og jeg vet at han alltid liker noe av det som er på tallerken og at han ofte liker det likevel når han har smakt. Toåringen er enkel sånn sett da hun spiser så og si alt, men jeg vet godt at det kan snu. Vi gir det ikke så mye oppmerksomhet eller mas, men har heller fokus på matglede og "fremsnakking" av maten. Lar gjerne barna være med å lage mat. Om treåringen spiser godt i barnehagen kan du sende med grønnsaker der. Jeg har aldri fått i min eldste fem om dagen, men han er rask og frisk for det. Man må bare prøve å legge til rette ved å hele tiden tilby, oppfordre og ha fokus på matglede. 

Anonymkode: 73e9b...809

Hvordan håndhever dere at han ikke får gå fra før han har spist opp?

Anonymkode: 87206...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...