Gå til innhold

Er dere flinke å leke med barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye leker dere engasjert med barna deres på en dag? Føler jeg er litt "lat" når det gjelder dette. Greit å vite hvor lista til andre ligger, og om jeg må skjerpe meg 😛

Anonymkode: 9ec92...407

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk i dag underholder barna sine altfor mye tenker jeg. La dem ordne opp selv, leke selv og tenke selv. Sett dem i gang med lek dersom det går "litt treigt", men erfaring tilsier at de aller fleste barn finner på ting selv når de bare blir tvunget til det. Har selv venner med barn som ikke klarer å gjøre noe uten en voksen, da mener jeg det har gått litt galt. Vet jeg er gammeldags og litt sær for enkelte av dagens foreldre, men ærlig talt. Jeg har også barn og sier til dem at jeg ikke kan, og at skal de leke med meg så må de vente til jeg er ferdig. Med det så enten venter de eller begynner å leke selv. Helst det siste.

Det er forskjell på barnetid og voksentid, og jeg har lært mine barn at voksentid er viktig også.

Anonymkode: 974a2...ed5

• Liker 13
Skrevet

Jeg lekte en del med sønnen min når han var liten, mye fordi jeg synes det var gøy. :P Men han var og flink til å leke alene, det mått han være for jeg var jo alene så han måtte jo underholde seg selv mens jeg lagde middag og slikt.

Nå er jeg visst ikke god på leking lenger, bare vennene som teller...men det er nå greit det og. 😄 

AnonymBruker
Skrevet

Har selvsagt lekt mye , en del av det å være foreldre er min mening

Anonymkode: f9f36...91f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv at enkelte av dagens foreldre leker og underholder alt for mye med barna deres. For meg er det viktig at barn lærer seg å underholde seg selv, og får utfolde seg med egen fantasi, kreativitet og selvstendighet. Fram til 2 års alder lekte jeg mer på gulvet med ungene, men mer for å hjelpe de inn i leken for så og la de holde på litt selv. 

Nå har vi en 4 åring og en 8 åring, og de leker selv. Vi liker derimot å spille brettspill eller kort sammen, eller pusle puslespill sammen eller spille tv-spill med 8 åringen, men det er ikke noe vi gjør fast hver eneste dag. Vi prøver å finne på ting sammen, som å ta med ungene på turer (spesielt fjellturer, fisketurer, dra i fjæra og lete etter fine skjell og steiner, bade på stranda osv) i helgene, men i hverdagene leker ungene selv også er vi voksne tilstede heller. 8 åringen er riktignok på farta med venner mye av fritiden hans, og leker ute i nabolaget med venner. 4 åringen vår er i sin egen verden når hun leker, og har en svært livlig fantasi. 

Anonymkode: 407f0...806

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hater å leke. Gutten min elsker Lego, biler og skyteleker. Ikke noe for meg.

Anonymkode: 2eb3b...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han leker stort sett selv, jeg setter meg innimellom ned når han inviterer meg til det. Jeg har ikke så mye tålmodighet til å leke med bøker og slikt, og han underholder seg selv godt. Jeg gjør andre ting med ham, da. Jeg liker å bygge Lego, legge puslespill og slikt, så det gjør vi sammen. Jeg tenker innimellom også på det når han får gaver, at det er ting som kan passe å gjøre sammen.

Anonymkode: 47f11...c27

AnonymBruker
Skrevet

Barna leker selv og er flinke nok til å være kreative uten at jeg trenger å blande meg inn.

Anonymkode: d11aa...ef7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si at jeg lekte så mye med ham, nei. Men leste høyt fra bøker hver eneste kveld til han var ca 8. Kjempekoselig 🙂

Anonymkode: 3b418...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil si jeg er ganske flink til å leke med de, ser på det som kvalitetstid😊 Men de er også flinke til å leke sammen og alene. 

Anonymkode: 9c5d2...703

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg er uenig i at folk underholder og leker for mye med barna. Min erfaring er det motsatte; at foreldre har for mye tidsklemme til at de får lekt så mye med barna. Samboer er mye flinkere til å leke enn meg (dessverre), men jeg ser at rollelek osv er viktig for utviklingen hans. Siden han ikke har søsken, blir vi ekstra viktige i lek og kommunikasjon, og han har behov for den responsen vi gir. Ikke hele tiden selvfølgelig siden egenledelse og selvstendighet også er viktig, men en del av tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg er uenig i at folk underholder og leker for mye med barna. Min erfaring er det motsatte; at foreldre har for mye tidsklemme til at de får lekt så mye med barna. Samboer er mye flinkere til å leke enn meg (dessverre), men jeg ser at rollelek osv er viktig for utviklingen hans. Siden han ikke har søsken, blir vi ekstra viktige i lek og kommunikasjon, og han har behov for den responsen vi gir. Ikke hele tiden selvfølgelig siden egenledelse og selvstendighet også er viktig, men en del av tiden. 

Ênig, folk har altfor lite tid til barna

Anonymkode: f9f36...91f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, aldri. Det er det kjedeligste jeg vet om og jeg har bevisst latt være å leke med dem, og de er flinke til å underholde seg selv og bruker mye fantasi i leken sin.

Vi finner derimot på mye sammen! Vi går tur hver dag i skog og mark, vi bruker tid med dyrene våre sammen, jeg tar meg god tid til å forklare og lære, vi leser sammen, vi spiller spill og slike ting. Men jeg leker aldri. Synes det er kjempe kjedelig. Det gidder jeg ikke, og jeg har ingen dårlig samvittighet. 

Endret av Infinitum
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte ganske mye (hver dag) med barna opp til ca 6 års alder. Men etterhvert ble det mer at de lekte med venner, og at tiden hjemme med oss ble mer familieaktivitet som å bake, se film, spille brettspill og sånt. 

Typiske leker jeg var med på: Rollespill/teater, duplo, dukker/bamser, ut å tegne med kritt, såpebobler osv, tegning, musikk, dansing, ordne hår med spenner og strikker... 

Korte turer i skogen, parken og lekeplassen.

Sang og bøker til leggetid.  

Anonymkode: 02910...56d

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Jeg synes også at folk generelt underholder barna for mye. Det gjelder både ved å leke med dem og ved å plassere dem foran en skjerm. Til dere som mener foreldre ikke bruker nok tid på barna er det beviselig feil, sjekk statistikk (SSB), norske foreldre i dag bruker mer tid på barna enn noen sinne.

Jeg har lekt en del med barna mine, men var nøye med å "lære" dem å finne på lek selv. Leker jeg har vært mest med på har vært bygging av lego, kreative leker som tegning, plastelina etc. og leker ute, tatt dem med mye på turer til fots og på sykkel. Har også lest veldig mye for dem, stort sett hver kveld, og gjør det fortsatt (10 og 12 år gamle).

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg husker at jeg syntes rollelek var pyton... Hadde ikke tålmodighet til det!

Vi kunne bygge sammen, pusle, tegne, drive med plastelina, male, lese, danse/høre på musikk og bygge hytte under bordet feks. Togbane og lignende var også greit. Men direkte "leking" som i rollelek? Det gjorde jeg ekstremt sjelden. Tror nok ungene merket at jeg ikke engasjerte meg der....

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Enig. Folk i dag gir barna en iPad, iPhone eller setter de foran YouTube/TV.

Kan ikke si at jeg ser mange leke med barna sine.

Anonymkode: 2d9ec...104

AnonymBruker
Skrevet

Spørs. Jeg liker å gjøre ting med henne, tegne, bake, male, danse, bygge lego, gå tur,leke med lekekjøkkenet.. Synes derimot at jeg ikke er veldig flink til å lage stemmer og late som jeg er et av kosedyrene hennes, her trenger jeg å forbedre meg

Anonymkode: f88a0...54c

Skrevet

Mine er små da, men ja jeg leker med dem daglig. Ofte setter jeg dem igang ved å være med i noen minutter, andre ganger setter jeg av mer tid. Jeg ser at mange skriver at de ikke liker å leke, og det er en ærlig sak. Man kan gjøre andre ting sammen som å lese for dem, spille spill, prate, bake, kose, gå tur osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden søstra mi er over gjennomsnittelig interessert i barns lek vet jeg at jeg leker mindre enn henne hvertfall. Jeg har ønsket at barna skulle være selvstendige, og det er de også. Jeg kan sette i gang lek, som tegning, dukkehus, lage bilbane til småbiler osv. men så forventer jeg at de leker videre selv. Om de spør meg om jeg kan være med på sisten, gjemsel, lage hytte av tepper, lese bok og sånn så er jeg med, men sjelden mer enn ti-femten minutter. 

Anonymkode: 50056...51b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...