Gå til innhold

Kan man som par få det fint og romantisk igjen når småbarnsperioden er over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en nyfødt og en 3åring, begge to er veldig klistremerkebarn på godt og vondt❤️ Det vil si at vi er opptatt med en hver store deler av døgnet, og før minsten ble født var en av oss ofte opptatt med eldste. Vi har ingen som kan avlaste oss, så vi henger sammen i tykt og tynt vi fire. Jeg og pappaen utfyller hverandre godt og samarbeider ganske bra, men jeg merker nå som det er hektisk igjen med nyfødt at luntene er litt korte.

I kveld har jeg tenkt på hvor lite romantiske vi egentlig er, og har vært etter eldste kom til verden. Fysisk kontakt er omtrent ikke-eksisterende.

Lite tid, lite energi osv. Vi er liksom som to venner som bor sammen og støtter hverandre gjennom hverdagen.

Er det håp?

Anonymkode: 70822...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er definitivt håp. Småbarnstiden er på mange måter litt unntakstilstand for parforholdet, men det vil bli bedre. Når dere er uthvilte etter hver natt. barna er mer selvstendige og ikke krever så mye av energien deres, og dere får mer tid sammen hver kveld og morgen (jeg husker det var himmelsk den tiden barna begynte å stå opp alene hver helgemorgen og vi kunne bli værende i sengen sammen) vil det bli mer naturlig å flytte fokuset mer på dere som par. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nøye på å legge inn fysisk kontakt og kos. Sex er mest et ork for tiden, men vi avtaler faktisk sex på forhånd 😛 Ellers sitter vi i armkroken litt hver kveld, kysser når vi drar om morgenen og når vi kommer hjem. 

Anonymkode: bdcac...426

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme lurer jeg på!

Anonymkode: 909b4...66f

AnonymBruker
Skrevet

Det er en dårlig ide å vente til småbarnstiden er over, for når er det? Og det blir ikke mindre hektisk da, ungene kommer til å være lenger oppe osv. Det går an å få det fint og romantisk selv om man har små barn. Kanskje ikke akkurat når man har en nyfødt, men når den nyfødte begynner å få litt rutiner.

Anonymkode: 068ef...b1e

• Liker 6
Skrevet

Man må faktisk prioritere å være kjærester, selv med småbarn.  

Parforholdet kan ikke settes på pause og tas opp igjen når det passer 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det på akkurat samme måten, om det er en trøst. Vi har et barn på 3 år og en til på vei. Vi er lykkelige og funker bra, kysser før vi drar på jobb, men sex? Kanskje en gang i måneden.. og det blir litt pliktsex føles det som, for begge tror jeg.

Anonymkode: a165d...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Her begynte det å gå seg til når eldste nærmet seg 4 😊 så da lagde vi like godt en til, så må er det vel 4 år til neste gang

Anonymkode: ef25f...200

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det på akkurat samme måten, om det er en trøst. Vi har et barn på 3 år og en til på vei. Vi er lykkelige og funker bra, kysser før vi drar på jobb, men sex? Kanskje en gang i måneden.. og det blir litt pliktsex føles det som, for begge tror jeg.

Anonymkode: a165d...ec2

Bare vent til nestemann kommer, nyt tiden med bare ett barn 😅 

Her har vi skolebarn (9 år), barnehagebarn på 4 og lillesøster på 7 mnd. Det er veldig hektisk, med fritidsaktiviteter på eldste, vennebesøk på begge de eldste og en liten baby i tillegg som reiser seg opp etter alt og enten må hjelpes ned eller faller og slår seg. Nåja, og full turnus på gubben så jeg er mye alene.

Vi er enige om at det er unntakstilstand - så får vi kose oss med barn og i blant hverandre uten skuffelser og mas når det ikke er tid eller ork til det store i parforholdet. Tror det er veldig viktig å ta bort presset altså, man overlever en stund uten alt for mye sengekos. Man er jo intime på veldig mange andre måter om man klarer å kommunisere, og man bygger et felles liv sammen som familie. Det er viktig å verdsette dette også, fremfor å føre regnskap på når man sist hadde sex. Og så må man snakke sammen og gi og ta så klart, men uten press.

Anonymkode: 45a12...8c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At det blir lite romantikk og sex i småbarnsperioden er noe alle småbarnsforeldre får oppleve. Men prøv å legg inn noen små stunder innimellom der dere har fokus på kun dere to. En lang og god klem. Øyenkontakt og noen fine ord til hverandre. Et dypt og intenst kyss. Sitte i armkroken. Holde hender. Pjuske på hverandre. Stryke hverandre over armen eller i nakken når manngår forbi. Tenk gjerne kvalitet fremfor kvantitet. Å avtale sex eller romantiske stunder er faktisk ikke så dumt, selvom det høres litt kjedelig ut. Men hvis man ikke setter av tid spesielt til det er det så lett at det drukner i alt det andre som må gjøres. 

Anonymkode: 53008...543

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro! Vi fikk andremann da første var 5 år, da var forholdet vårt akkurat begynt å komme tilbake til hektene. 
Nå er andremann 3 år og vi begynner å se lys i tunnelen igjen. 

Vi har lovet hverandre å aldri gå fra hverandre i småbarnstiden da det er en unntakstilstand, overlever forholdet den så håper jeg og tror at vi klarer alt. 

Anonymkode: b0649...4ad

• Liker 2
Skrevet

Finn tiden tillsammans. Det är viktigt men sänk kraven både på tid och upplevelsen.

5 minuter skön smekning på ryggen, 10 minuter massage, lite fina blommor, ett par söta strumpor, en god middag eller lite god ost och musik ni tycker om. Visa att ni finns där för varandra också, inte bara för barnen.

Den där romantiska helkvällen, den dröjer. Ni kan dock hitta varandra i vardagen.

En dag upptäcker ni att barnen leker hos naboen, att de är på övernattning med klassen eller fotbollslaget. Då finns tid. Vårda tiden fram till dess med små stunder. 

Och sänk kravet på sex. Det kommer. Det måste inte alltid vara perfekt.

• Liker 1
Skrevet

Ja! Yngste fire her nå og ting føles veldig bra (så nå diskuterer vi nr 3 😂). Etter sju år med ganske tørke til tider. For min del funker det dårlig å ta seg tid til en lang klem og andre tint som nevnes, for ungene har hatt et veldig nærhetsbehov og jeg har rett og slett vært fullstendig mettet for fysisk kontakt. Men vi har samarbeidet bra og vært flinke foreldre sammen, så er det deilig å kjenne følelsene skli tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Vi har en på 3 og en på 1 år. Begge er mammadalter og henger på meg døgnet rundt når jeg ikke er på jobb. Jeg klarer ikke ha noe særlig fysisk kontakt med samboer fordi hvis ungene endelig sover en time eller to må jeg ha kroppen min i fred. Blir sprø ellers. Han synes jo dette er veldig trist og tar det personlig. 

Vi har heller aldri barnevakt da ingen av besteforeldrene er interessert. I tillegg sover de så dårlig på kveld og natt at det ville nok blitt trøblete å fått en ekstern barnevakt.  Da blir det til at vi drar ut hver for oss og aldri sammen. 

Anonymkode: 824a4...f1d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen. Vi har en på 3 og en på 1 år. Begge er mammadalter og henger på meg døgnet rundt når jeg ikke er på jobb. Jeg klarer ikke ha noe særlig fysisk kontakt med samboer fordi hvis ungene endelig sover en time eller to må jeg ha kroppen min i fred. Blir sprø ellers. Han synes jo dette er veldig trist og tar det personlig. 

Vi har heller aldri barnevakt da ingen av besteforeldrene er interessert. I tillegg sover de så dårlig på kveld og natt at det ville nok blitt trøblete å fått en ekstern barnevakt.  Da blir det til at vi drar ut hver for oss og aldri sammen. 

Anonymkode: 824a4...f1d

Men dette fungerer jo ikke for hverken deg eller samboeren din. Dere må snakke ordentlig om dette og finne ut hvordan dere kan løse det. Få hjelp med sovingen til barna også om dere har mulighet. 

Det er denne lange perioden der minst den ene parten er sur og misfornøyd som gjør at ting går til helvete. Er man enige om at det er slik og slik og at det er unntakstilstand, og ingen trenger å gå rundt og være sur og ta ting personlig er det mye enklere å komme seg igjennom. Hvis samboeren din er misfornøyd med DEG hele tiden er det sjanse for at han finner på noe dumt, og er han sur og krevende hele tiden kan du fort oppleve det som at han driter i hvordan du egentlig har det og driter i barna og bare har fokus på sitt egoistiske behov. Så snakk sammen først som sist - det er superviktig! ❤️

Anonymkode: 45a12...8c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...