Gå til innhold

Aa jobbe med det motsatte kjoenn - fordeler og ulemper

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Jeg er eneste jente paa kontoret. Stort sett tenker jeg ikke over det, og blir ikke utsatt for noen form for diskriminering eller utestengelse. Men av og til synes jeg det blir litt vel mye mannlige hormoner ute aog gaar - jeg er ikke saa glad i aa hoere paa hvor pen Sjarapova er eller fotballsnakk dagen lang...men kan ikke akkurat forvente at de skal la vaere aa snakke om ting bare fordi jeg ikke synes det er saa interessant! Noen andre her inne som jobber i et mannsdominert yrke? Hvordan opplever dere det?

I det store og det hele trives jeg forovrig kjempebra paa jobben! Og synes gutter er veldig reale og skvaere (med unntak av en teit kollega).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg måtte velge mellom å jobbe sammen med bare kvinner eller bare menn, hadde jeg valg menn. Jeg har prøvd begge deler ( i korte perioder), og jeg holdt på å bli gal av all sladra og baksnakkinga som var der vi bare var damer.

Menn er ofte mere reale, tar opp problemene , løser de der og da, og går da ikke og snakker videre om det i dagesvis etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milah
Hvis jeg måtte velge mellom å jobbe sammen med bare kvinner eller bare menn, hadde jeg valg menn. Jeg har prøvd begge deler ( i korte perioder), og jeg holdt på å bli gal av all sladra og baksnakkinga som var der vi bare var damer.  

Menn er ofte mere reale, tar opp problemene , løser de der og da, og går da ikke og snakker videre om det i dagesvis etterpå.

Enig med deg. Jeg har dessuten alltid kommet best overens med gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb er det helt motsatt. Jeg er eneste jente blandt bare gutter/menn. Før dette hadde jeg en jobb der det bare jobbet kvinner, og ble rimelig lei til tider av all sladder og baksnakking...Jeg husker jeg satt på jobben og tenkte mens de snakket stygt bak ryggen til hverandre at "denne diskusjonen hadde aldri funnet sted hvis dere var menn..." Da jeg byttet jobb til den jeg jobber nå(med bare menn), fikk jeg meg en liten a-ha-opplevelse.. De er faktisk mye værre til å baksnakke og fordummer og vrir på det andre har sagt bare for å få de andre på deres side. Det er igrunnen veldig dårlig miljø pga all baksnakkingen. Vi har hatt flere personalmøter og oppvasker med dette som tema, men ingenting hjelper.. Men det har vel lett for å bli sånn når det egentlig bare er to-tre stykker som sørger for at det fortsetter.

Jeg tror guttene på jobben min er veldig opptatt av å "få respekt" ovenfor de andre gutta. Det handler liksom om å være den ukronede kongen, som alltid vet best, og må markere seg litt ved å fortelle andre hvordan de skal gjøre ting og baksnakke andre hvis de har gjort det på en annen måte..

Som jente føler jeg meg veldig utenfor det "opplegget" deres. Jeg tror de skjønner at jeg hverken har behov for å vise makt eller markere meg eller konkurrere på den måten de gjør. Jeg bli stort sett behandlet bra.

Etter mine erfaringer må vel konklusjonen bli at i mange mannsdominerte miljøer er viktig å vise hverandre at man ikke lar seg plukke på nesen og at det er viktig å oppnå respekt og bli "sett opp til".

I kvinnedominerte miljøer hersker kanskje mer det "flink pike"-holdningen. At man alltid skal stå på, alltid gjør mer enn man må og at man aldri blir sliten for å "bli likt" eller unngå å bli baksnakket... Jeg vet ikke helt?

Nå generaliserer jeg jo veldig mye, men det er bare tanker jeg har gjort meg utifra det jeg selv har opplevt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på et par mannsdominerte arbeidsplasser, og har ikke opplevd spesielle problemer noen av stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Min forrige jobb var det bare menn/gutter og meg. Jeg jobbet der 1,5 år. Jeg trivdes veldig bra, både med den litt barnslige humoren og den enkle/ukompliserte (det var ingen konkurranse) måten de forholdt seg til hverandre og meg på.

Men der var det også ett bra arbeidsmiljö. Kanskje det ikke bare hadde med gutta å gjöre

Når jeg tenker etter savner jeg det :)

Men det var der jeg var.., sikkert veldig varierende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Jeg også jobber med bare menn, trives veldig godt. Har tidligere bare jobbet på kvinnedominerte arbeidsplasser, og synes det er som to forskjellige verdener.

Ingen disktriminering slik jeg ser det, men man må ha litt takhøyde når det gjelder humor og hva som diskuteres.

Min erfaring er at menn er mye hyggeligere, enklere å jobbe med og ikke minst mye mer inkluderende enn kvinner er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med bare kvinner en periode, så med bare menn i perioden etter det, og nå nesten bare med kvinner.

Det er veldig forskjelling kultur. Kvinner er mer baksnakkende, slik at ting skjer i det skjulte. Menn kan ha mer en "åpen baksnakking" (som jo ikke går an; da kalles det vel egentlig mer mobbing/åpenbar markering av revir) som kan være vel så hardt å oppleve, mener jeg å ha sett.

Som kvinne alene med menn, legger du deg på en måte til en slags strategi/væremåte som ikke fungere så godt i kvinnedominert arbeidsmiljø. Her må ei annen tilnærming til for å få det til å fungere. Det går litt tregt for meg å tenke nå, slik at jeg ikke får til å forklare det så godt nå. Jeg mener at jeg måtte ha omstilt meg bra på mine arbeidsplasser. Ikke bevisst egentlig heller, det er bare noe jeg ser nå i ettertid.

Kanskje jeg kan skrive det bedre når jeg er mer våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Enig med deg. Jeg har dessuten alltid kommet best overens med gutter.

Skriver under på både Bommpy og Nessi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest messengerboy

jeg er da en mann som jobber med bare kvinnfolk. Og dette kan da også være en utfordring noen ganger. tidligere jobbet jeg nesten bare med menn, og det er veldig stor forskjell å jobbe slik.

Noen damer kan for meg være "vanskelige" å ha med å gjøre, men slik vil det jo alltid være. Vi er jo alle forskjellige personer, som slett ikke trenger å være like verken i tanke eller i sinn. Men det går jo alltid bra når alle prøver å gjøre sitt beste for dette. Men har selv personer på jobb som jeg mange ganger skulle ønske ikke jobbet der.

Og det virker for meg at den største forskjellen å jobbe med bare kvinnfolk, er at mange ofte må draaa ut poenget sitt når det er noe faglig som skal snakkes om. I stedenfor legge frem sitt "problem" kort og konkret, og bli ferdige med det. (Kanskje derfra uttrykket "ei fjær til 10 høns"). Dette gjør menn i mindre grad, men så blir det kanskje flere "bomskudd" for mannfolka også da når de er så direkte :-)

Men en ting er helt sikkert spør du meg, det er behov for å ha en blanding av både kvinner og menn på en arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber bare med menn. De sier selv det myker opp miljøet. De behandler meg med respekt og er fine kompiser.

Med bare menn blir det litt spesielt. Noen er veldig fortrolige. De har tatt opp problemer som de har på hjemmefronten.

Som de sier selv, at med meg kan de si alt. de har fortalt ting som de aldri har fortalt konene sine. Dette gjelder 2-3 av de.

Skulle jeg valgt mellom menn og kvinner, så velger jeg menn.

jeg synes de er mere positive,mindre kritikkverdige til alt. og ikke minst, veldig lite sladder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...