Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle.

Håper det er noen som kan hjelpe meg her. Jeg ble permittert, og har nå tatt en stilling som lærer på en ungdomsskole til høsten. Det er 5 år siden sist, og jeg blir nervøs på tanken å gå tilbake til det yrket. 

Grunnen til det er at jeg slet litt med klasseledelse, elevene likte meg, men jeg følte aldri jeg fikk et godt tak rundt klassen hvis dere skjønner. Jeg slet med å holde orden i klasserommet (både ryddighet, normal høflighet som å rydde opp etter mat, stoler og sekker overalt) og jeg følte jeg måtte hysje så mye. Det var få timer jeg kunne snakke fag uforstyrret, det var alltid noe tøys eller rot som hendte.

Jeg skal nå tilbake, ny skole og nye muligheter. Jeg vil starte opp på en annen måte, og få med meg elevene fra start på hvordan vi skal ha det i klasserommet.

Så jeg lurer på om noen har tips til litteratur, en bok eller flere jeg kan lese i sommer. Didaktikk, førstehjelp for nye lærere, eller ett eller annet. Jeg skal ha fagene engelsk, matematikk og gym (Men i matte gikk det for det meste godt sist da jeg elsker matte, og gym er en annen arena som også går fint).

Gjerne noe å lese som har konkrete tips, både i klasseledelse og engelskundervisning.

Håper noen erfarne lærere kan hjelpe meg, eller noen som akkurat har studert og vet om noen glimrende bøker😃

Anonymkode: ab105...ff7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser boka «gnistrende undervisning» nå. Den er bra. Mange konkrete eksempler og metoder. 

Thomas Nordahl har også mye bra!

Tips: Start tidlig med forventninger og rutiner, og ta tak i ting med en gang! Ikke vær redd for å heve stemmen. Prat med enkeltelever som drar i gang ting. Har du pratsomme klasser, så gi dem gruppearbeid eller andre aktiviteter der de kan snakke. 
Øv på arbeidsro når dere må ha det. Det kan ta tid før en klasse kommer til ro. Du må bare være tålmodig. Skryt masse når de gjør det de skal. 

Anonymkode: 2bc09...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leser boka «gnistrende undervisning» nå. Den er bra. Mange konkrete eksempler og metoder. 

Thomas Nordahl har også mye bra!

Tips: Start tidlig med forventninger og rutiner, og ta tak i ting med en gang! Ikke vær redd for å heve stemmen. Prat med enkeltelever som drar i gang ting. Har du pratsomme klasser, så gi dem gruppearbeid eller andre aktiviteter der de kan snakke. 
Øv på arbeidsro når dere må ha det. Det kan ta tid før en klasse kommer til ro. Du må bare være tålmodig. Skryt masse når de gjør det de skal. 

Anonymkode: 2bc09...24b

Takk!

Den skal jeg kjøpe😃🙏

Skal sjekke Thomas Nordahl også. Har noen lest noe av Lars Helle? Ser han har en bok kalt «ungdomsskolelæreren».

Takk for tips ellers. Jeg må huske å skryte når de gjør som de skal. Har du tips til de viktigste rutinene? Som man må få inn allerede første skoledag. Reiser elevene seg ved morgenen feks?

Anonymkode: ab105...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...