Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har et barn på fem år (fylte fem tidlig på året). Han kan ikke si r ordentlig og har også en del andre lyder han ikke uttaler ordentlig. Når han skal si sjøen blir det søen, skjell blir sell feks. Bør jeg være bekymret? Når er det vanlig at de kan uttale disse lydene? 

Anonymkode: 4ba14...9f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei! Har et barn på fem år (fylte fem tidlig på året). Han kan ikke si r ordentlig og har også en del andre lyder han ikke uttaler ordentlig. Når han skal si sjøen blir det søen, skjell blir sell feks. Bør jeg være bekymret? Når er det vanlig at de kan uttale disse lydene? 

Han går vel i barnehage regner med, og der har de vel språket hans under vurdering? Min sønn gikk til logoped siste året i bhg og hadde problemer med r, s og v. 

Anonymkode: e1ba3...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er logoped og kan berolige deg helt med at du ikke trenger å tenke på r-lyden ennå. Den pleier å komme av seg selv, men har den ikke kommet i løpet av 2.klasse bør gutten få hjelp. Sj-lyden er heller ikke noe uvanlig at barn ikke kan i den alderen, men det dere kan gjøre er å leke med sj-lyden som i å "hysje" eller leke med forskjell på "hysje"-lyden og "ssss", "slange"-lyden. Og så kan dere leke med mange forskjellige ord som begynner på de ulike lydene og leke med å høre forskjellen. Snakk med de i barnehagen om dette også, så de kan jobbe med lydene også, og få en logoped til å vurdere han!

Lykke til! 

Anonymkode: ef33f...c16

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han går vel i barnehage regner med, og der har de vel språket hans under vurdering? Min sønn gikk til logoped siste året i bhg og hadde problemer med r, s og v. 

Anonymkode: e1ba3...048

Ja han går i barnehagen og de har aldri nevnt noe angående språket egentlig. Bare jeg som har bekymret meg litt i det siste nå som siste barnehageåret står for tur. Skal definitivt ta det opp med barnehagen etter ferien slik at de kan følge med og vurdere. Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er logoped og kan berolige deg helt med at du ikke trenger å tenke på r-lyden ennå. Den pleier å komme av seg selv, men har den ikke kommet i løpet av 2.klasse bør gutten få hjelp. Sj-lyden er heller ikke noe uvanlig at barn ikke kan i den alderen, men det dere kan gjøre er å leke med sj-lyden som i å "hysje" eller leke med forskjell på "hysje"-lyden og "ssss", "slange"-lyden. Og så kan dere leke med mange forskjellige ord som begynner på de ulike lydene og leke med å høre forskjellen. Snakk med de i barnehagen om dette også, så de kan jobbe med lydene også, og få en logoped til å vurdere han!

Lykke til! 

Anonymkode: ef33f...c16

Takk for svar :-) synes det er vanskelig å «trene» uten at han føler at vi maser eller pirker på han. Tar gjerne i mot tips til hvordan best gå frem her. Ts 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er dere østlendinger? De fleste barn på Østlandet sliter med R frem til de begynner på barneskolen. 

Sj og skj er også normalt å uttale feil. Husker vi hadde en lærer på barneskolen som var nazi på SJOkolade og KJole😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...