AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Har hatt noen friår og jobbet og spart opp noen hundre tusen etter bachelor og fant ut at jeg burde/ønsker å ta en master. Søkte på Harvard bare for moro skyld, hadde veldig gode karakterer fra VGS og bachelor og fikk gode anbefalingsbrev, men hadde aldri trodd jeg ville kommet inn men det gjorde jeg (!). Men jeg lurer på å begynne på NTNU isteden da det nå bare er nettundervisning uansett og det koster såpass mye å studere ved Harvard at jeg rett og slett kommer til å måtte bruke alle sparepengene mine da foreldrene mine ikke ønsker å sponse meg økonomisk. Dollarkursen er også ekstremt høy nå. Det vil også ta lang tid før USA roer seg og samfunnet er tilbake uten coronatiltak. Men samtidig tenker jeg, hvor mange klarer å komme inn der og hvor mange takker nei til en slik mulighet? Jeg er den andre generasjonen i familien min som studerer og jeg synes det hadde vært gøy at jeg med arbeiderklassefamilie klarer å studere ved et slikt sted. Jeg kan også utsette studiestart et år for å unngå corona og den politiske uroen et år til men dollaren vil nok være høy i lang tid. Jeg er også 27 år og tipper medstudentene i USA vil være 21-22 så får nok ikke så mye sosialt ut av å dra heller. Noen med perspektiver og tips? Anonymkode: c2c75...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hatt noen friår og jobbet og spart opp noen hundre tusen etter bachelor og fant ut at jeg burde/ønsker å ta en master. Søkte på Harvard bare for moro skyld, hadde veldig gode karakterer fra VGS og bachelor og fikk gode anbefalingsbrev, men hadde aldri trodd jeg ville kommet inn men det gjorde jeg (!). Men jeg lurer på å begynne på NTNU isteden da det nå bare er nettundervisning uansett og det koster såpass mye å studere ved Harvard at jeg rett og slett kommer til å måtte bruke alle sparepengene mine da foreldrene mine ikke ønsker å sponse meg økonomisk. Dollarkursen er også ekstremt høy nå. Det vil også ta lang tid før USA roer seg og samfunnet er tilbake uten coronatiltak. Men samtidig tenker jeg, hvor mange klarer å komme inn der og hvor mange takker nei til en slik mulighet? Jeg er den andre generasjonen i familien min som studerer og jeg synes det hadde vært gøy at jeg med arbeiderklassefamilie klarer å studere ved et slikt sted. Jeg kan også utsette studiestart et år for å unngå corona og den politiske uroen et år til men dollaren vil nok være høy i lang tid. Jeg er også 27 år og tipper medstudentene i USA vil være 21-22 så får nok ikke så mye sosialt ut av å dra heller. Noen med perspektiver og tips? Anonymkode: c2c75...ebf Altså jeg må bruke opp alle sparepengene mine i tillegg til å få makset lån og stipend fra Lånekassen. Så vil ha en stor gjeld etter studiene og er i tvil om det faktisk vil lønne seg økonomisk. Anonymkode: c2c75...ebf 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 Hvorfor vil du gå der? Fordi det er prestisje eller fordi du mener det kan være karrierefremmende? Anonymkode: 55484...92e 15
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du gå der? Fordi det er prestisje eller fordi du mener det kan være karrierefremmende? Anonymkode: 55484...92e Begge. Mest fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det er å studere ved et så prestisjetungt universitet og tror det hadde blitt en bra opplevelse men også fordi jeg synes det var gøy at jeg fra arbeiderklassefamilie (unntatt foreldrene mine) kan få en slik mulighet. Anonymkode: c2c75...ebf 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt noen friår og jobbet og spart opp noen hundre tusen etter bachelor og fant ut at jeg burde/ønsker å ta en master. Søkte på Harvard bare for moro skyld, hadde veldig gode karakterer fra VGS og bachelor og fikk gode anbefalingsbrev, men hadde aldri trodd jeg ville kommet inn men det gjorde jeg (!). Men jeg lurer på å begynne på NTNU isteden da det nå bare er nettundervisning uansett og det koster såpass mye å studere ved Harvard at jeg rett og slett kommer til å måtte bruke alle sparepengene mine da foreldrene mine ikke ønsker å sponse meg økonomisk. Dollarkursen er også ekstremt høy nå. Det vil også ta lang tid før USA roer seg og samfunnet er tilbake uten coronatiltak. Men samtidig tenker jeg, hvor mange klarer å komme inn der og hvor mange takker nei til en slik mulighet? Jeg er den andre generasjonen i familien min som studerer og jeg synes det hadde vært gøy at jeg med arbeiderklassefamilie klarer å studere ved et slikt sted. Jeg kan også utsette studiestart et år for å unngå corona og den politiske uroen et år til men dollaren vil nok være høy i lang tid. Jeg er også 27 år og tipper medstudentene i USA vil være 21-22 så får nok ikke så mye sosialt ut av å dra heller. Noen med perspektiver og tips? Anonymkode: c2c75...ebf jeg er usikker. hva vil du få igjen for det rent lønns og karrieremessig? Anonymkode: 4859f...268 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 28. juni 2020 Jeg hadde lett gjort det. Du finner alltids medstudenter i egen alder, og folk «der borte» er mye lettere å bli kjent med enn her. For en sjanse! Det må du jo bare gjøre. Anonymkode: b6da7...850 87
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 Personlig hadde jeg ikke blåst av alt av penger bare for å gå på en spesifikk skole. Med mindre det et et studie du må ta der, og ikke kan ta noen annen plass. Er man veterinær, er det veterinær man sier at man er, ikke "jeg er veterinær, å studerte ved Norges veterinærhøgskole", eller "jeg er veterinær, å studerte i Nederland". Men det er min mening da. Hvis det er viktig for deg, så går du for det! Anonymkode: b7537...06e 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 Har du planer om å jobbe i USA så kjør på. En norsk arbeidsgiver tar NTNU like tungt som Harvard om resultatene er gode. Noen kan la seg imponere, og andre kan tenke at du er mer opptatt av merkenavn enn innhold. Pgs penger, corona og mulighet på NTNU så er det smarteste valget å takke nei til Harvard. Anonymkode: 5d03f...789 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 Er vel en del nettverksbygging på sånne skoler. Har du sjekket mulighetene for stipend? Mener å hørt at du kan komme langt med bare stipender. Anonymkode: 20e42...898 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Du får CORONA på kjøpet ! Anonymkode: b0ac6...dd7 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 Det er veldig relevant hvilke fag du skal ta? Anonymkode: 39ac6...51c 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 Populært innlegg #13 Skrevet 28. juni 2020 Hvorfor virker flere til å tro at Harvard er en skole man bare går på for navnets skyld? Det er vanvittig dyktige forelesere der. Det er en stor mulighet til å lære, uavhengig av navn og status. Anonymkode: b6da7...850 51
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt noen friår og jobbet og spart opp noen hundre tusen etter bachelor og fant ut at jeg burde/ønsker å ta en master. Søkte på Harvard bare for moro skyld, hadde veldig gode karakterer fra VGS og bachelor og fikk gode anbefalingsbrev, men hadde aldri trodd jeg ville kommet inn men det gjorde jeg (!) Anonymkode: c2c75...ebf Hva slags studier på Harvard har du kommet inn på? Anonymkode: d271f...638 3
Den Sagnomsuste Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 Prestisje basert på kjøpte artikler og lobbyvirksomhet. Det er svært mange utdanningsinstitusjoner i Europa med høyere kompetanse, og høyere prestisje enn de amerikanske. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Jeg tok noen kurs ved Columbia universitety i New York, og for en opplevelse! Kostet penger. Men for et eventyr. Men universitet i Norge er som en lek sammenlignet med USA, du må forberede deg på mye lesing og jobb. Men jeg følte det var lett å komme i kontakt med amerikanere. Dessuten er det også en del internasjonale studenter som ofte også er lett å bli kjent med. Jeg gjorde det primært for opplevelsen, men det ser også bra ut på cv’en. Har du veldig lyst - dra. Jeg kjøpte leilighet noen år etter mine venner, men jeg har til gjengjeld mange mange reiser og eventyr bak meg (50 land, bodd en liten periode i New York, sør afrika, Japan ++) og for meg gir det meg mye mer enn masse penger på kontoen. Men her er folk forskjellig og du må vurdere hva som er viktigst for deg og hva du ønsker for deg og fremtiden:) Anonymkode: 34027...561 24
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har hatt noen friår og jobbet og spart opp noen hundre tusen etter bachelor og fant ut at jeg burde/ønsker å ta en master. Søkte på Harvard bare for moro skyld, hadde veldig gode karakterer fra VGS og bachelor og fikk gode anbefalingsbrev, men hadde aldri trodd jeg ville kommet inn men det gjorde jeg (!). Men jeg lurer på å begynne på NTNU isteden da det nå bare er nettundervisning uansett og det koster såpass mye å studere ved Harvard at jeg rett og slett kommer til å måtte bruke alle sparepengene mine da foreldrene mine ikke ønsker å sponse meg økonomisk. Dollarkursen er også ekstremt høy nå. Det vil også ta lang tid før USA roer seg og samfunnet er tilbake uten coronatiltak. Men samtidig tenker jeg, hvor mange klarer å komme inn der og hvor mange takker nei til en slik mulighet? Jeg er den andre generasjonen i familien min som studerer og jeg synes det hadde vært gøy at jeg med arbeiderklassefamilie klarer å studere ved et slikt sted. Jeg kan også utsette studiestart et år for å unngå corona og den politiske uroen et år til men dollaren vil nok være høy i lang tid. Jeg er også 27 år og tipper medstudentene i USA vil være 21-22 så får nok ikke så mye sosialt ut av å dra heller. Noen med perspektiver og tips? Anonymkode: c2c75...ebf Selvsagt skal du dra!! I løpet av et langt liv, vil man se tilbake på enkelte store avgjørelser man valgte feil, og som man gjerne skulle valgt annerledes. jeg tror dette er en sånn avgjørelse for deg. Dra, dra, dra! lykke til Anonymkode: af21b...fff 30
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 Jeg hadde dratt for opplevelsen, uansett hvor mye/lite jeg hadde fått ut av det ift senere jobb osv. Anonymkode: be533...a65 25
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 Gratulerer!!! Jeg hadde dratt! Anonymkode: 98877...5b1 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå