Gå til innhold

Hva er overtrekksrente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forstår ikke, står man kan ta ut så masse penger man vil så hvorfan får man overtrekksrente

noen som har eksempler?

bruker dessuten DnB 

Anonymkode: 50ab1...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si at du har en kontokreditt på et eller annet beløp. Du tar ut alt og det beregnes renter fra dag 1, så kommer månedsskiftet når rentene belastes og det blir overtrekk fordi rentene legges på og du da har mere trekk enn innvilget kreditt. 

Anonymkode: d08dd...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis kan man ikke bruke mer penger enn det man har på konto. Hvis du bruker mer enn det som er på konto "låner" du penger av banken, og må betale overtrekksrente. Den renten er som regel ganske høy. 

Eksempel på når man kan bruke mer enn det som er på konto er når bankterminalen ikke har kontakt med banken. Da bruker man en så kalt off-line løsning der man må signere for handelen. Hvis du har 100kr på konto og handler off-line for 1000 kr så får du overtrekk på 900 kr som du må betale overtrekksrente for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, petterm skrev:

Vanligvis kan man ikke bruke mer penger enn det man har på konto. Hvis du bruker mer enn det som er på konto "låner" du penger av banken, og må betale overtrekksrente. Den renten er som regel ganske høy. 

Eksempel på når man kan bruke mer enn det som er på konto er når bankterminalen ikke har kontakt med banken. Da bruker man en så kalt off-line løsning der man må signere for handelen. Hvis du har 100kr på konto og handler off-line for 1000 kr så får du overtrekk på 900 kr som du må betale overtrekksrente for.

Så jeg trenger ikke å beskjymre for det så lenge jeg ikke bruker mer penger enn jeg har?

Jeg lager sparekonto kun for å sortere bort penger fra brukskontoen.

så de skal jeg ikke bruke, kun spare. Når jeg bruker skal jeg kun bruke de jeg har. Er vel tryggt da?

dessuten hvordan bruker man mer enn man har? Er det ikke slik at det står kontoen er tom når man er tom for penger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg trenger ikke å beskjymre for det så lenge jeg ikke bruker mer penger enn jeg har?

Jeg lager sparekonto kun for å sortere bort penger fra brukskontoen.

så de skal jeg ikke bruke, kun spare. Når jeg bruker skal jeg kun bruke de jeg har. Er vel tryggt da?

Ja

dessuten hvordan bruker man mer enn man har? Er det ikke slik at det står kontoen er tom når man er tom for penger?

Se forklaring når terminal er offline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, petterm skrev:

Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...