whookanova Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Har prøvd to forksjellige kurer nå. Først 14 dager på achrotec (diklofenak). De funka ikke. Så jeg ble satt på prednisolon som jeg skulle bruke i en måned, denne funker heller ikke. Syntes liksom at den funka litt den første uke, men så ga den ikke effekt lenger. Legen har tatt blodprøver og de finner ikke noe feil, jeg har ingen betennelser i kroppen og jeg har ingen bakterie eller infeksjon. Derfor trodde legen først at jeg hadde slimposebetennelse, siden denne type betennelse ikke vises på vanlige blodprøver, men nå tror legen igjen at det ikke er det siden da burde prednisolon hatt funka og fjerna betennelsem... Jeg sendte melding til legen og sa at prednisolon ikke har funka, har kun noen dager igjen av kuren. Har stått på denne i 3 og en halv uke. Da sa legen at jeg måtte te kontakt med fysioteraupt som kan gjøre noe ultralyd undersøkelse, forsto ikke hvahan mente med dette. Men friker ut, for har klart meg på en orudis krem men den går jeg straks tom på og jeg vil ikke fp noe mer smertestillende, jeg har jo veking i kroppen dagen lang, og sover dårlig. Og er blitt verre og har hatt dette i snart 4 måneder... Er det noen somvet noe om hva dette kan være? Jeg sa til legen at jeg hadde frostanfall 3-4 dager før jeg begynte å bli støl i musklene og få mer og mer vondt. Derfor syntes jeg selv at det kunne minne omm bakterie eller infeksjon, men blodprøvene sa jo at det er ikke det. Er det noen bakterier som ikkevises på vanlige blodprøver? som kan sette seg i enten ledd eller slimposer? Legen virker nesten lei meg og jeg klarer ikke dte her! jeg er aldri hos legen, kanskje 1 gang i året, og jeg er ikke en hypokonder, en jeg er opptatt av å få svar, og han hjelper ikke meg til det. Jeg er jo bare i starten av 20 åra, så fibromyalgi høres rart ut.. men har vært deprimert i mange år og også sliti mye med stress og søvnmangel over mange år, har lest at det kan være mulige årsåker til å få fibromyalgi. Hvordan stiller legen en slik diagnose? er det neon medisiner som kan fungere på sånne smerter? har prøvd ibux, paracet, diklofenak, voltarol, orodus (virker noe) og prednisolon (fungerte i starten). Har prøvd to forksjellige kurer nå. Først 14 dager på achrotec (diklofenak). De funka ikke. Så jeg ble satt på prednisolon som jeg skulle bruke i en måned, denne funker heller ikke. Syntes liksom at den funka litt den første uke, men så ga den ikke effekt lenger. Legen har tatt blodprøver og de finner ikke noe feil, jeg har ingen betennelser i kroppen og jeg har ingen bakterie eller infeksjon. Derfor trodde legen først at jeg hadde slimposebetennelse, siden denne type betennelse ikke vises på vanlige blodprøver, men nå tror legen igjen at det ikke er det siden da burde prednisolon hatt funka og fjerna betennelsem... Jeg sendte melding til legen og sa at prednisolon ikke har funka, har kun noen dager igjen av kuren. Har stått på denne i 3 og en halv uke. Da sa legen at jeg måtte te kontakt med fysioteraupt som kan gjøre noe ultralyd undersøkelse, forsto ikke hvahan mente med dette. Men friker ut, for har klart meg på en orudis krem men den går jeg straks tom på og jeg vil ikke fp noe mer smertestillende, jeg har jo veking i kroppen dagen lang, og sover dårlig. Og er blitt verre og har hatt dette i snart 4 måneder... Er det noen somvet noe om hva dette kan være? Jeg sa til legen at jeg hadde frostanfall 3-4 dager før jeg begynte å bli støl i musklene og få mer og mer vondt. Derfor syntes jeg selv at det kunne minne omm bakterie eller infeksjon, men blodprøvene sa jo at det er ikke det. Er det noen bakterier som ikkevises på vanlige blodprøver? som kan sette seg i enten ledd eller slimposer? Legen virker nesten lei meg og jeg klarer ikke dte her! jeg er aldri hos legen, kanskje 1 gang i året, og jeg er ikke en hypokonder, en jeg er opptatt av å få svar, og han hjelper ikke meg til det. Jeg er jo bare i starten av 20 åra, så fibromyalgi høres rart ut.. men har vært deprimert i mange år og også sliti mye med stress og søvnmangel over mange år, har lest at det kan være mulige årsåker til å få fibromyalgi. Hvordan stiller legen en slik diagnose? er det neon medisiner som kan fungere på sånne smerter? har prøvd ibux, paracet, diklofenak, voltarol, orodus (virker noe) og prednisolon (fungerte i starten).
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Stress og depresjon i seg selv kan gi muskelsmerter. Har hatt det selv. Aktivitet hjalp, samme med stressmestring. Anonymkode: d95c4...0aa 1
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stress og depresjon i seg selv kan gi muskelsmerter. Har hatt det selv. Aktivitet hjalp, samme med stressmestring. Anonymkode: d95c4...0aa Ts: men jeg har vært deprimert siden jeg var 15, og også sliti mye med stress siden den tid, og aldri hatt muskelsmerter av den grunn. Jeg hovner også opp i kroppen, ligner på hovne ledd liksom. I hoftene og i skuldrene.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 Hei! Har du spurt om henvisning til revmatolog? Selv gikk jeg med lignende symptomer som deg i over 20 år før de til slutt konkluderte med leddgikt. Men jeg hovnet opp i knær og albuer. Aldri hatt noe utslag på blodprøver, men har hatt mye betennelsesfølelse(slapp,fryser osv) og generelt mye vondt i kroppen (hofter,skuldre) og følt meg sliten. Bestill deg en ny time til legen, og skriv ned plagene dine, slik at du husker alt du vil si. Dette er legen sin jobb, så at han/hun er lei deg, må du ikke tenke på. Hovedsaken er at du finner ut hva som feiler deg, slik at du tidlig kan få riktig behandling. Anonymkode: 5f343...12b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 Driver du med noe aktivitet/trening? Anonymkode: 7b8c7...028
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Driver du med noe aktivitet/trening? Anonymkode: 7b8c7...028 Ts: Nei, jeg trener ikke nå. Det fungerer ikke.
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har du spurt om henvisning til revmatolog? Selv gikk jeg med lignende symptomer som deg i over 20 år før de til slutt konkluderte med leddgikt. Men jeg hovnet opp i knær og albuer. Aldri hatt noe utslag på blodprøver, men har hatt mye betennelsesfølelse(slapp,fryser osv) og generelt mye vondt i kroppen (hofter,skuldre) og følt meg sliten. Bestill deg en ny time til legen, og skriv ned plagene dine, slik at du husker alt du vil si. Dette er legen sin jobb, så at han/hun er lei deg, må du ikke tenke på. Hovedsaken er at du finner ut hva som feiler deg, slik at du tidlig kan få riktig behandling. Anonymkode: 5f343...12b Kan jeg spørre hva slags gikt du har?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 Du får ikke fibromyalgi av stress og depresjon. Det er dog påfallende mange som sliter med psykiske lidelser som blir diagnostisert med dinromyalgi-som jo er diffuse vondter uten noen form for utslag på prøver. Kan man tenke seg frisk? Ja, hvis vondtene sitter i hodet. Finner de ingenting på prøver så ville jeg begynt å jobbe med meg selv Anonymkode: 0b916...543 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, whookanova skrev: Ts: Nei, jeg trener ikke nå. Det fungerer ikke. Nei, inaktivitet er den beste måten å oppnå en frisk og sterk kropp. Ikke kast bort tid på det enste som er bevist å funke for muskelsmerter. Anonymkode: 0b916...543 2
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 28. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke fibromyalgi av stress og depresjon. Det er dog påfallende mange som sliter med psykiske lidelser som blir diagnostisert med dinromyalgi-som jo er diffuse vondter uten noen form for utslag på prøver. Kan man tenke seg frisk? Ja, hvis vondtene sitter i hodet. Finner de ingenting på prøver så ville jeg begynt å jobbe med meg selv Anonymkode: 0b916...543 Vondtende sitter vel ikke i hodet når jeg hovner opp ikroppen derjeg også har vondt. Har vært plaga med dette ver dag i snart 4 måneder, og jeg er som sagt ingen syte person eller hypokonder.
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, inaktivitet er den beste måten å oppnå en frisk og sterk kropp. Ikke kast bort tid på det enste som er bevist å funke for muskelsmerter. Anonymkode: 0b916...543 Jeg vet jo enda ikke om jeg har betennelse, da skal man avlaste ikke belaste. Så det stemmer ikke alltid nei.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 14 minutter siden, whookanova skrev: Ts: Nei, jeg trener ikke nå. Det fungerer ikke. Hvis du har fibromyalgi et det absolutt anbefalt å trene. Du bør dra til en fysioterapeut å få en vurdering og øvelser. Det virker sikkert uoverkommelig i begynnelsen, men trening er nødvendig for en bedre hverdag. Anonymkode: 7b8c7...028
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 13 minutter siden, whookanova skrev: Jeg vet jo enda ikke om jeg har betennelse, da skal man avlaste ikke belaste. Så det stemmer ikke alltid nei. Man skal ikke avlaste kroppen i 4 mnd. Da har du misforstått Anonymkode: 0b916...543
whookanova Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #14 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke avlaste kroppen i 4 mnd. Da har du misforstått Anonymkode: 0b916...543 Jeg har ikke avlasta kroppen i 4 måneder, men i 3 uker. Fordi legen ba meg om det, mens jeg går på kur .
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke fibromyalgi av stress og depresjon. Det er dog påfallende mange som sliter med psykiske lidelser som blir diagnostisert med dinromyalgi-som jo er diffuse vondter uten noen form for utslag på prøver. Kan man tenke seg frisk? Ja, hvis vondtene sitter i hodet. Finner de ingenting på prøver så ville jeg begynt å jobbe med meg selv Anonymkode: 0b916...543 Revmatiske sykdommer kan utløses av større stressende eller traumatiske episoder livet. Ved Fibromyalgi så finner de ikke noe på prøver, men smertene sitter jo ikke i hodet av den grunn. Men om det er fibromyalgi eller smerter pga stress er det jo ingen på forumet som vet. Men greit å li henvist til en revmatalog så du kan få utelukket andre sykdommer. Ved fibromyalgi så er det vel trening og fysioterapi de mener kan hjelpe. Anonymkode: 525d8...495 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Revmatiske sykdommer kan utløses av større stressende eller traumatiske episoder livet. Ved Fibromyalgi så finner de ikke noe på prøver, men smertene sitter jo ikke i hodet av den grunn. Men om det er fibromyalgi eller smerter pga stress er det jo ingen på forumet som vet. Men greit å li henvist til en revmatalog så du kan få utelukket andre sykdommer. Ved fibromyalgi så er det vel trening og fysioterapi de mener kan hjelpe. Anonymkode: 525d8...495 Mulig du har fibromyalgi selv? Har jobbet med mange pasienter som har fått diagnosen, og det ER påfallende mange som egentlig sliter psykisk. Jeg jobber innen rehabilitering, og det er en vanskelig gruppe å hjelpe. Mye klaging og lite ønske om å trene. Jo, smerter kan sitte i hodet. Mange har litt vondter, men noen velger å fokusere på det andre prøver å ikke gjøre det. Anonymkode: 0b916...543 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 6 timer siden, whookanova skrev: Hvordan stiller legen en slik diagnose? er det neon medisiner som kan fungere på sånne smerter? har prøvd ibux, paracet, diklofenak, voltarol, orodus (virker noe) og prednisolon (fungerte i starten). Legen utelukker andre årsaker til plagene, sjekker hvordan du scorer på en Widespread pain index med SSA og SSB. Fibromyalgi smerter behandles med psykomotorisk fysioterapi og livslang styrketrening. Medikamenter som kan hjelpe å redusere smertesensitiseringen er ulike antidepressiva eks. Sarotex (TCA) eller cymbalta (SNRI). Hos enkelte kan man også forsøke lavdose naltrekson, men det er litt eksperimentelt. Anonymkode: 0fb11...764 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Psykisk stress kan gi verk i kroppen. Men siden det begynte plutselig og med frostrier.. det kan ikke være borreliose da? Anonymkode: c8cf9...c01
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 Jeg hovnet opp rundt leddene (samt ansiktet), hadde masse muskel og ledd smerter. Var så vondt at jeg nesten ikke klarte noe. Det viste seg å være lavt stoffskifte og intoleranse for melk og gluten. Måtte gå privat da fastlegen ikke var stort til hjelp. Ble satt på stoffskifte medisiner (t3 og litt t4) og kuttet ut melk og gluten, og etter noen uker hadde hevelsen gått ned og smertene var vekk. Anonymkode: fa853...98c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå