AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Lang og komplisert familiehistorie der jeg ikke har fått vite hvem som er min far. Min mor var adoptert og ble voldtatt og gravid når hun var 15. Hun ville aldri fortelle hvem det var, men alle mistenkte det var noen her på bygda da hun ikke hadde vært andre steder... hun døde av hjertefeil i 2015 og tok det med seg i graven. fast forward til i dag; jeg og mannen har vært sammen i 6 år og venter vårt første barn nå i slutten av sommeren. Vi har begge tatt myheritage DNA-test og det kom opp at vi er i slekt! estimert slektskap: Fetter en generasjon forskjøvet, delt DNA 5,6% vil dette kategoriseres som innavl?? Jeg blir jo tremenning med mitt eget barn! Jeg er i sjokk. Får også opp lik slektskap på mannens andre søskenbarn som har tatt DNA-test. Og kan på den måten kansellere ut at jeg ikke stammer fra deres gren heller. men jeg er nå bekymret for at vi er i slekt og at det kan være for nær slekt hvis han er min biologiske fars søskenbarn. Anonymkode: 69a2e...115
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Det er lovlig for søskenbarn å gifte seg og få barn i Norge. Det er ansett som trygt, men frarådes over flere generasjoner da det kan medføre økt belastning av arvelige utfordringer slik man har sett i diverse kongehus da man ikke kunne gifte seg med legfolk. Slapp av, det går bra. Anonymkode: 4f0b8...ee9 35
Juniper Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 Jeg synes du skal ta med svaret til fastlegen din og be han forklare deg litt om genetikk. I en bygd vil det være et «grunnsleksskap» i utgangspunktet. Du starter ikke på null! Derfor kan du ikke svelge disse opplysningene uten videre, og jeg forstår at dette er viktig for deg. 25
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 Da vet du fort hvem som kan være eller er faren din. Er ikke det skremmende? Tremening er ikke incest og "skaden" der er skjedd. Så det får du ikke gjort noe med og sånn er det bare. Jeg ville heller fokusert litt sinne på hvem i familien til din mann som er voldtektsmann. Anonymkode: ce094...0bb 17
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 Men betyr det da at du finner ut hvem som voldtok din mor? For det må vel være en av fetterene til mannen din? Anonymkode: 03243...2e5 15
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 Genetikk er ikke så enkelt som det der.. Ville ikke tatt resultatene så seriøst. Min bror tok en slik test og hadde mye genetikk fra Mongolia. Alle våre forfedre og formødre er norske (så vidt vi vet 😆) Anonymkode: 99784...ba9 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Genetikk er ikke så enkelt som det der.. Ville ikke tatt resultatene så seriøst. Min bror tok en slik test og hadde mye genetikk fra Mongolia. Alle våre forfedre og formødre er norske (så vidt vi vet 😆) Anonymkode: 99784...ba9 Vikinger reiste rundt i hele verden for handel. Klart man kan ha genetikk fra andre deler av verden selv om man er 'godt norsk' Anonymkode: 97dbf...d16 28
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 Det skal ikke være noe problem. Jeg ville blitt overraska om barnet fikk noen feil fordi dere er i slekt. Om dere hadde vært søsken eller annen nær slektskap, så hadde det vært grunn til bekymring. Heldigvis er det ikke sånn. Men, du kan ta med resultatet til legen og få han til å forklare genetikk og slektskap, som noen foreslo over. Da får du lagt bekymringene bak deg Anonymkode: 97dbf...d16 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 Jeg ville tatt dette med legen og fått tatt en ny gentest, ikke bare basere dette på en innsendt test. Stemmer dette så vet du jo raskt hvem din far er, dvs voldtekstsmannen er nær i slekt med din mann og jeg ser at hvis dette stemmer så kan dette skape mer krøll for deg med tanke på psyke etc. Anonymkode: be1c9...352 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 TS her. Vi har forsøkt å kartlagt alle mannlige søskenbarn av min mann som han har på den siden slektskapet er. Problemet er at hans far har 8 søsken og hver av de søsknene har mellom 4-9 barn hver. Og har kommet fram til at han har 16 mannlige søskenbarn. Og siden det ene kvinnelige søskenbarnet hans også kom opp som like mye i slekt med meg så er jeg altså ikke på hennes gren heller for da ville hun kommet opp som min tante, hvis min far var en av hennes brødre. Og hun har 5 brødre som vi da kan utelukke og står da igjen med 11 potensielle. av de 11 hadde èn downs syndrom og 4 er noen år yngre enn min mor slik at det er høyst usannsynlig noen av dem ville voldtatt henne som 15 åring. Har da igjen 6 potensielle. Av de 6 er den ene nesten 30 år eldre enn min mor og høyst kristen og var gift med 4 barn selv på den tiden så kanskje usannsynlig. Så da står vi igjen med 5 det kan være. Anonymkode: 69a2e...115 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: den ene nesten 30 år eldre enn min mor og høyst kristen og var gift med 4 barn selv på den tiden så kanskje usannsynlig. Ta med han også. Han kan ikke utelukkes på de grunnlagene. Anonymkode: 47560...c39 38
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 Dette tror jeg ikke på! Trolig en oppdiktet historie. Anonymkode: 8e2f1...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 Går du langt nok tilbake er alle i slekt. Anonymkode: 7869e...e98 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta med han også. Han kan ikke utelukkes på de grunnlagene. Anonymkode: 47560...c39 Samme tenker jeg, av den grunn, så er han nesten mest sannsynlig siden dette er noe hun tok med seg i graven. Anonymkode: ce094...0bb 16
Pia Sofia Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Vi har forsøkt å kartlagt alle mannlige søskenbarn av min mann som han har på den siden slektskapet er. Problemet er at hans far har 8 søsken og hver av de søsknene har mellom 4-9 barn hver. Og har kommet fram til at han har 16 mannlige søskenbarn. Og siden det ene kvinnelige søskenbarnet hans også kom opp som like mye i slekt med meg så er jeg altså ikke på hennes gren heller for da ville hun kommet opp som min tante, hvis min far var en av hennes brødre. Og hun har 5 brødre som vi da kan utelukke og står da igjen med 11 potensielle. av de 11 hadde èn downs syndrom og 4 er noen år yngre enn min mor slik at det er høyst usannsynlig noen av dem ville voldtatt henne som 15 åring. Har da igjen 6 potensielle. Av de 6 er den ene nesten 30 år eldre enn min mor og høyst kristen og var gift med 4 barn selv på den tiden så kanskje usannsynlig. Så da står vi igjen med 5 det kan være. Anonymkode: 69a2e...115 Mens jeg med en gang så for meg at det var han og at han sa "hvem tror du at de tror på hvis du forteller dette til noen, hæ??" 🙄 17
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på! Trolig en oppdiktet historie. Anonymkode: 8e2f1...6f9 Jævelig mye hun skal ha funnet på av detaljer da. Nesten for utrolig. Anonymkode: ce094...0bb 11
Aragorn ll Elessar Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Er mulig jeg er helt på jorde, men jeg tror det må være 25% og over før det kalles innavl
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Er det ‘cousin once removed’ du snakker om? Altså at mannen din er din ‘cousin once removed’? Da er han barn av et søskenbarn av deg. Dermed er han ikke din fars søskenbarn, men....klø, hvordan blir det nå....barn av din fars nevø eller niese. Anonymkode: 7a92a...3b2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 Har selv tatt slik test, og det er sannheten som kommer opp, og ikke noe bløff som enkelte her påstår. Verden er mer sammenhengende enn vi liker eller tror. Flyktige relasjoner, adopsjon og voldtekter avsløres av DNA tester. Håper du finner ut av dette, TS. Hvis noen av disse som kan gi et nærmere svar er noen du utveksler gaver med, kan DNA test være ypperlig gave. Etterkommere av disse mistenkelige også. Som en annen nevner, så nære slektskap har det vært giftermål mellom til alle tider i bondesamfunnet. Vanskelig å oppdrive nytt blod for hver generasjon. Det går nok fint. Anonymkode: 43507...5dc 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 Det er klart veldig mye følelser i spill her. Dette er en dramatisk historie, med mye sorg og sinne. Din mor som opplevde voldtekt, og i så ung alder. Du som aldri fikk vite hbem din far var. Sjokket av å finne ut at du og din mann er i slekt. Jeg har stor forståelse for at dette er en fortvilet situasjon. Men hvis man prøver å sette disse følelsene til side, sitter man igjen med rene biologiske fakta. Og det er at du og din mann ikke er nært nok beslektet til at det er skadelig for deres felles barn. Man skal nok være nærmere beslektet for at det oppstår helseskader hos barnet (søsken, far/datter, mor/sønn, besteforeldre/barnebarn). Jeg ville tatt en tur til fastlegen og forklart situasjonen. Bedt om en ny prøve for å se om dette i det hele tatt stemmer, og få vite risikoen for skader på barn hvis det stemmer. Tror legen din fortelle deg mye om genetikken og biologien her. Du sitter akkurat nå med masse følelser om at dette er ekkelt, og det forstår jeg veldog godt! Det er jo litt ekkelt å tenke på at man får barn med en slektning, og dette er jo blant de største tabuene vi har. Jeg finner det også svært sårt at du nå kanskje får fastslått hvem din biologiske far er. Med tanke på omstendighetene må jo dette dra opp en del vanskelige følelser hos deg. Tenk deg veldig godt om før du bestemmer deg om du faktisk vil vite. Det er nok både pluss og minus her. For det første vil du VITE. Ingen av oss andre vet hva du tenker om han, men vi vet at han voldtok en 15-åring. Men samtidig er det faren din som du kanskje har ønsket å finne hele livet? Hva vet jeg? For det andre vil all mistenksomhet mot disse andre, potensielle fedrene/voldtektsmennene falle bort. Dessverre er det nå sånn at din mamma aldri vil få sin rettferdighet eller oppreising selv om hennes overgriper blir funnet. Det at hun tok det med seg i graven vitner om at hun selv ikke ønsket å offentliggjøre ham. Du og din mann har laget et barn i kjærlighet. Gled deg over det. At deres familiehistorie er ukomplisert og uten hemmeligheter. Anonymkode: 9540c...a97 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå