Gå til innhold

Hvorfor er det useriøst å be arbeidsgiver velge mellom å gi høyere lønn eller oppsigelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når en har latterlig lav lønn og stadig blir overkjørt ved dialog om det? Hvis stillingen er så lite verdt så kommer arbeidsgiver i tillegg til å slite med å få ansatt noen nye.

Anonymkode: d7162...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke useriøst - det er da ganske vanlig? Men hvis man kommer med slike ultimatum ofte, kan man nok ende med at arbeidsgiver går lei. 

Anonymkode: ee558...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synest ikke det er useriøst. Be om høyere lønn og søk samtidig nye stillinger. Bedre lønn får du vel kanskje når du konkret kan vise til nytt jobb tilbud.

Anonymkode: 1f17e...f85

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en har latterlig lav lønn og stadig blir overkjørt ved dialog om det? Hvis stillingen er så lite verdt så kommer arbeidsgiver i tillegg til å slite med å få ansatt noen nye.

Det er vel forsåvidt ikke useriøst. Dilemmaet kan være at du og arbeidsgiver ikke har samme oppfatning av hvilken lønn du fortjener... 

Jeg jobber med HR og er med på lønnsvurderinger og lønnsoppgjør. Jeg har vært med på at ansatte har krevd en uforholdsmessig del av «potten» i lønnsoppgjør (eller utenom lønnsoppgjør) med «trussel» om å si opp om h*n ikke får det. 

Som oftest får den ansatte tilbakemelding om at arbeidsgiver ikke har mulig å imøtekomme krav på det nivået og at den ansatte må gjøre sine egne vurderinger ift hva h*n vil gjøre med det. I de aller fleste tilfellene ender det med en slukøret ansatt som innser at slager er tapt og som ikke gjør alvor av trusselen sin. Det mener jeg er mye mer useriøst og medfører at den ansatte tapet litt anseelse hos arbeidsgiver. 

Man skal være forsiktig med å stille ultimatum man ikke er beredt å ta konsekvensen av. 

Det skal også sies at jeg jobber i en bransje hvor det ikke er veldig vanskelig å finne nye medarbeidere og vi er en attraktivt arbeidsgiver. 

Det har hendt at ansatte har forhandlet lønnen sin opp på den måten, men da har det vært gjennom seriøse samtaler og argumenter, hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker vet at den ansatte vil være vanskelig å erstatte eller at argumentene om høyere lønn er fornuftig.

Det nyttet ikke å si at «jeg vil ha 80.000 mer i lønn fordi jeg vil ha samme lønn som Per».

Anonymkode: 51410...c38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en byttehsndel. Synes du prisen på dine timer er for lav, er det lov å si at da "handler vi ikke". Absolutt ikke useriøst. 

Anonymkode: ddc58...dae

AnonymBruker
Skrevet

Det er useriøst hvis du krever at arbeidsgiver skal si deg opp, men ikke useriøst hvis du truer med å si opp selv dersom du ikke får høyere lønn

Anonymkode: c8989...e9c

AnonymBruker
Skrevet

AB c38: jeg er klar over det du nevner. Og det er litt grunnen til at arbeidsgiver har overkjørt lenge, at jeg er en pushover. Men nok er nok. Hn får ha lykke til å prøve å ansette noen andre til den lønna. En arbeidsgiver vil vel mene at de på gølvet har en «så lett jobb» at det ikke er verdt mange kronene. Men jeg gidder ikke å springe rundt å stresse, produsere så det kommer inn penger for underbetaling, så sjefen kan ta langhelg og gå tidlig. Det er bakgrunnen for at jeg ber om høyere lønn: min tilføring av verdi til bedriften, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg tar i betraktning hva de andre i bedriften får og hva de tilfører. 

Jeg regner ikke med det kommer til å bli mange kronene uansett, grunnet bedriftens økonomiske situasjon, så kommer til å høre om jeg kan gå ned til 40% stilling. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel forsåvidt ikke useriøst. Dilemmaet kan være at du og arbeidsgiver ikke har samme oppfatning av hvilken lønn du fortjener... 

Jeg jobber med HR og er med på lønnsvurderinger og lønnsoppgjør. Jeg har vært med på at ansatte har krevd en uforholdsmessig del av «potten» i lønnsoppgjør (eller utenom lønnsoppgjør) med «trussel» om å si opp om h*n ikke får det. 

Som oftest får den ansatte tilbakemelding om at arbeidsgiver ikke har mulig å imøtekomme krav på det nivået og at den ansatte må gjøre sine egne vurderinger ift hva h*n vil gjøre med det. I de aller fleste tilfellene ender det med en slukøret ansatt som innser at slager er tapt og som ikke gjør alvor av trusselen sin. Det mener jeg er mye mer useriøst og medfører at den ansatte tapet litt anseelse hos arbeidsgiver. 

Man skal være forsiktig med å stille ultimatum man ikke er beredt å ta konsekvensen av. 

Det skal også sies at jeg jobber i en bransje hvor det ikke er veldig vanskelig å finne nye medarbeidere og vi er en attraktivt arbeidsgiver. 

Det har hendt at ansatte har forhandlet lønnen sin opp på den måten, men da har det vært gjennom seriøse samtaler og argumenter, hvor både arbeidsgiver og arbeidstaker vet at den ansatte vil være vanskelig å erstatte eller at argumentene om høyere lønn er fornuftig.

Det nyttet ikke å si at «jeg vil ha 80.000 mer i lønn fordi jeg vil ha samme lønn som Per».

Anonymkode: 51410...c38

Helt enig i at det er for dumt å stille et ultimatum man ikke er beredt på å ta konsekvensen av hvis man ikke får høyere lønn. Da har man mistet all troverdighet. Jeg har bare vært borte i denne problemstillingen med folk som har fått et annet jobbtilbud og som vil matche (eller overgå) lønna de har fått tilbudt i den andre jobben, og det er jo helt kurant. Så lenge de faktisk sier opp hvis ikke nåværende arbeidsgiver møter kravet. Hvis hen da ikke sier opp, tipper jeg vedkommende stiller med dårlige kort i kommende lønnsforhandlinger også...

Anonymkode: ee558...396

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...