AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Jeg begynner på en siv.ing-linje til høsten, men det er egentlig den jeg har lyst å gå på. Derfor har jeg bestemt meg for å gå to år på den, og deretter begynne på tredjeåret på den linjen jeg har lyst til å gå. Jeg trenger ikke å gå noen år ekstra hvis jeg kommer inn via Samordna opptak. Jeg skal ta matematikk 1p på nytt, også skal jeg ta biologi 1 og matematikk R1 som nye fag. Kanskje flere, hvis snittet stiger. Hva tenker dere som går siv.ing om dette? Tror dere det blir tid til å få gode karakter i disse fagene, samtidig som jeg prøver å få gode karakterer på universitetsfagene? Jeg gikk realfagskurset, istedenfor realfagene på vgs. Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: 9bc7d...1f7 Utdyp. Anonymkode: 894b8...a0f
Fysikeren Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 Siden det er en del matematikk på siv.ing. vil du nok ikke trenge å jobbe så mye med vgs-matten for å gjøre det bedre. Biologien må du sikkert jobbe litt med. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner på en siv.ing-linje til høsten, men det er egentlig den jeg har lyst å gå på. Derfor har jeg bestemt meg for å gå to år på den, og deretter begynne på tredjeåret på den linjen jeg har lyst til å gå. Jeg trenger ikke å gå noen år ekstra hvis jeg kommer inn via Samordna opptak. Jeg skal ta matematikk 1p på nytt, også skal jeg ta biologi 1 og matematikk R1 som nye fag. Kanskje flere, hvis snittet stiger. Hva tenker dere som går siv.ing om dette? Tror dere det blir tid til å få gode karakter i disse fagene, samtidig som jeg prøver å få gode karakterer på universitetsfagene? Jeg gikk realfagskurset, istedenfor realfagene på vgs. Anonymkode: 894b8...a0f 3 år til på skole ? hva skal du overleve på ? Hva betaler maten din og regninger ? Anonymkode: c51f2...f69
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 Skjønner ikke helt hva du skal med 1p? Anonymkode: 6ea24...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 3 år til på skole ? hva skal du overleve på ? Hva betaler maten din og regninger ? Anonymkode: c51f2...f69 Begynner på tredjeåret, etter andreåret. Blir ingen ekstra-år med andre ord. Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt hva du skal med 1p? Anonymkode: 6ea24...f1a Øke snittet. Anonymkode: 894b8...a0f
Read Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner på en siv.ing-linje til høsten, men det er egentlig den jeg har lyst å gå på. Derfor har jeg bestemt meg for å gå to år på den, og deretter begynne på tredjeåret på den linjen jeg har lyst til å gå. Jeg trenger ikke å gå noen år ekstra hvis jeg kommer inn via Samordna opptak. Jeg skal ta matematikk 1p på nytt, også skal jeg ta biologi 1 og matematikk R1 som nye fag. Kanskje flere, hvis snittet stiger. Hva tenker dere som går siv.ing om dette? Tror dere det blir tid til å få gode karakter i disse fagene, samtidig som jeg prøver å få gode karakterer på universitetsfagene? Jeg gikk realfagskurset, istedenfor realfagene på vgs. Anonymkode: 894b8...a0f Hva mener du med at du ikke trenger å gå noen ekstra år? Dersom du begynner på en ny linje må du fortsatt ta igjen de obligatoriske fagene fra 1. og 2. klasse som jeg vil anta du ikke kommer til å ta på det studiet du nå planlegger å begynne på først. Siving. matten er mange hakk over realfagsmatten fra vgs. Dersom du tar Matte 1 først, kommer R1 til å gå som en lek etterpå. Du trenger nok ikke bruke mye tid på å lese på dette faget. Biologien må du nok jobbe litt med derimot.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 år til på skole ? hva skal du overleve på ? Hva betaler maten din og regninger ? Anonymkode: c51f2...f69 TS mener ikke 3 år ekstra. Hen blir ferdig på normert tid (5 år) Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, Read skrev: Hva mener du med at du ikke trenger å gå noen ekstra år? Dersom du begynner på en ny linje må du fortsatt ta igjen de obligatoriske fagene fra 1. og 2. klasse som jeg vil anta du ikke kommer til å ta på det studiet du nå planlegger å begynne på først. Siving. matten er mange hakk over realfagsmatten fra vgs. Dersom du tar Matte 1 først, kommer R1 til å gå som en lek etterpå. Du trenger nok ikke bruke mye tid på å lese på dette faget. Biologien må du nok jobbe litt med derimot. Linjene har de samme emnene de to første årene, med unntak av to emner som jeg må ta ekstra på tredjeåret og femteåret. Har sendt Mail til skolen, og dette et noe flere har gjort før. Anonymkode: 894b8...a0f
Read Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Linjene har de samme emnene de to første årene, med unntak av to emner som jeg må ta ekstra på tredjeåret og femteåret. Har sendt Mail til skolen, og dette et noe flere har gjort før. Anonymkode: 894b8...a0f Dersom linjene er såpass like burde det gå greit, ja. Måtte bare forsikre meg at du var klar over at du blir nødt til å ta igjen noen fag
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, Read skrev: Dersom linjene er såpass like burde det gå greit, ja. Måtte bare forsikre meg at du var klar over at du blir nødt til å ta igjen noen fag Haha, det er flott med innspill! Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 Hadde tatt opp matten første året og biologien andre. Er mange som faller fra, så å bytte linje er sikkert ikke umulig. Ikke sikkert du trenger å forbedre snittet så mye for å komme inn. Men ferdighetene i matte er jo desto viktigere når man kommer videre på siv ing studiene. Gjorde dette selv, hadde ikke matte og naturfag fra VGs. Tok universitetsmatte, kjemi osv som fritt fag. Søkte meg over på siving tredje året. Anonymkode: 98919...29c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner på en siv.ing-linje til høsten, men det er egentlig den jeg har lyst å gå på. Derfor har jeg bestemt meg for å gå to år på den, og deretter begynne på tredjeåret på den linjen jeg har lyst til å gå. Jeg trenger ikke å gå noen år ekstra hvis jeg kommer inn via Samordna opptak. Jeg skal ta matematikk 1p på nytt, også skal jeg ta biologi 1 og matematikk R1 som nye fag. Kanskje flere, hvis snittet stiger. Hva tenker dere som går siv.ing om dette? Tror dere det blir tid til å få gode karakter i disse fagene, samtidig som jeg prøver å få gode karakterer på universitetsfagene? Jeg gikk realfagskurset, istedenfor realfagene på vgs. Anonymkode: 894b8...a0f Regner med at dette skal gå bra. Hvis du har gått halvårig realfagskurs og fikk god nok mattekarakter til å søke på siv.ing, så har du uten tvil god arbeidsmoral. Ser også at du ikke hadde realfag på vgs, da er det enda mer imponerende. Hilse siv.ing-student. Er det ntnu? Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 Hvis linjene har de samme fagene de to første årene kan du trolig bytte linje i år tre uten å ta noen ekstra fag, gitt at du står på fagene dine. Det er alltid noen som dropper ut i de første årene, så det blir plass på linjen du ønsker. Biologien ville jeg satset på å ta i en sommerferie, mulig universitetet tilbyr sommerkurs også. Anonymkode: 85999...2d4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde tatt opp matten første året og biologien andre. Er mange som faller fra, så å bytte linje er sikkert ikke umulig. Ikke sikkert du trenger å forbedre snittet så mye for å komme inn. Men ferdighetene i matte er jo desto viktigere når man kommer videre på siv ing studiene. Gjorde dette selv, hadde ikke matte og naturfag fra VGs. Tok universitetsmatte, kjemi osv som fritt fag. Søkte meg over på siving tredje året. Anonymkode: 98919...29c Tusen takk for tips! Høres bra ut. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Regner med at dette skal gå bra. Hvis du har gått halvårig realfagskurs og fikk god nok mattekarakter til å søke på siv.ing, så har du uten tvil god arbeidsmoral. Ser også at du ikke hadde realfag på vgs, da er det enda mer imponerende. Hilse siv.ing-student. Er det ntnu? Anonymkode: 894b8...a0f Ja, det er på NTNU. Anonymkode: 894b8...a0f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Jeg ville fokusert på siving fagene første året - så ser du hvordan du ligger an. Da kan du ta en prat med universitetet etter et år også, og høre hvordan det ligger an for et bytte av linje. Du må jo få OK karakterer på sivingfagene også, det er jo det du skal få jobb basert på. Tenker du at du i år 2 har kapasitet til biologi og vgs matte i tillegg kjører du på med det. hvem vet - kanskje etter to år så er det ikke så nøye med det byttet heller, om det bare er noen få fag forskjell hadde ikke jeg styret mye med VGs fag for å bytte. hilsen siv ING NTNUer Anonymkode: 9cc3e...010
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville fokusert på siving fagene første året - så ser du hvordan du ligger an. Da kan du ta en prat med universitetet etter et år også, og høre hvordan det ligger an for et bytte av linje. Du må jo få OK karakterer på sivingfagene også, det er jo det du skal få jobb basert på. Tenker du at du i år 2 har kapasitet til biologi og vgs matte i tillegg kjører du på med det. hvem vet - kanskje etter to år så er det ikke så nøye med det byttet heller, om det bare er noen få fag forskjell hadde ikke jeg styret mye med VGs fag for å bytte. hilsen siv ING NTNUer Anonymkode: 9cc3e...010 Enig i dette. Å ta opp noen realfag burde du klare helt fint. Biologi krever at du leser (ganske mye også, hvis du skal gjøre det bra), og du vil neppe få så mye gratis fra studiene. Men R1 burde være lett etter å ha hatt matte på siv.ing-nivå. Men fokuser på studiene i starten. Du må lære deg å studere også, og det er viktig at du ikke faller av i starten, særlig i mattefag. Da trenger du ikke å måtte tenke på vgs-eksamener i tillegg. Anonymkode: 7b298...c89 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 Indøk du vil inn på? Anonymkode: 18d08...fed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå