Gå til innhold

Forskjeller på labrador retriver, golden retriver og flat coated retriver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Er det først og fremst utseendet som skiller labrador retriver, golden retriver og flat coated retriver, eller har de også forskjellig lynne? Noen med erfaring?

Anonymkode: 89abb...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, lynne er også noe ulikt, og flat er definitivt mest energisk, selv om både lab og golden også er viltre som unghunder. Golden og lav har også jakt-varianter. 

Anonymkode: c227d...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lynne er også noe ulikt, og flat er definitivt mest energisk, selv om både lab og golden også er viltre som unghunder. Golden og lav har også jakt-varianter. 

Anonymkode: c227d...f15

Takk for svar! Jeg har kjent flere labradorer og goldener, og opplevde dem som ganske like, så er mest interessert i å høre om flat coated. Vurderer det som en aktuell rase en vakker dag. Og hva skiller jaktvariantene fra de andre?

TS

Anonymkode: 89abb...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt flat coated, og var en flott familie hund, men de er jakt hund, fuglehund. Så de prøver å ta fugler. Vi trente mye i skogen med den, og den har mye energi. Vi brukte den aldri som jakt hund. Men det var verdens snilleste hund, skikkelig kosete, og glad i alle den møtte. 

Anonymkode: 8f06d...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt flat coat. 
En fantastisk rase men krever endel da de har mye energi, hele tiden.
Min var glad, hele tiden, i alle. Gikk vi på tur og der kom folk i mot så logret han med hele seg og skulle hilse, på alle, selv etter ørten agilitykurs. Kunne virke litt skummel på fremmede da han skulle hilse alltid. 

Ble alltid glad for besøk, hadde vi fått innbrudd hadde han blitt superhappy for selskap.

Vi ble advart mot å lære han å hente for de var visst notoriske til å hente alt om de ble trent til å hente.
Vi lærte ikke hunden det så vi hadde ikke det problemet.

Som den over skrev, fantastisk familiehund. Vår var ikke vant til barn men lekte med barn når venner kom innom. 
Aldri aggressiv, hørte aldri den hunden knurre på noen mennesker de 10 årene vi hadde den. Bare rett og slett generelt glad og hyper til tider.
Skal definitivt ha den rasen igjen når jeg får en livssituasjon med tid nok til en sånn hund, for den krever tid.

Anonymkode: 63729...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat er noe av det mest vennligsinnede og folkekjære du kan tenke deg, de har et lysere humør enn både golden og labrador, er raskere i bevegelsene og også lettere som type. 

De er veldig smarte, min gikk lydighet i klasse III og ble brukt til fuglejakt og spor i tillegg. De har ikke drapsinstinkt, men kan jage opp fugl uten at de blir trent for det, det ligger i instinktet. Først og fremst er de apportører og de elsker å jobbe både med kroppen og hodet. Enkle å trene.

Noen kan ha et ekstremt aktivitetsnivå, og en slik hund bør du unngå. Gjør deg kjent med foreldrene, her vil du ofte få en god pekepinn.

En annen ting som er greit å vite er at flater er våte 70% av tiden. Finnes det noen form for vann i nærheten så kan du være sikker på at hunden din plasker rundt der. 🤣 De er fremragende svømmere og dykkere. Toppen av lykke for min flat var å apportere noe som lå på bunnen av et vann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt flat coat. 
En fantastisk rase men krever endel da de har mye energi, hele tiden.
Min var glad, hele tiden, i alle. Gikk vi på tur og der kom folk i mot så logret han med hele seg og skulle hilse, på alle, selv etter ørten agilitykurs. Kunne virke litt skummel på fremmede da han skulle hilse alltid. 

Ble alltid glad for besøk, hadde vi fått innbrudd hadde han blitt superhappy for selskap.

Vi ble advart mot å lære han å hente for de var visst notoriske til å hente alt om de ble trent til å hente.
Vi lærte ikke hunden det så vi hadde ikke det problemet.

Som den over skrev, fantastisk familiehund. Vår var ikke vant til barn men lekte med barn når venner kom innom. 
Aldri aggressiv, hørte aldri den hunden knurre på noen mennesker de 10 årene vi hadde den. Bare rett og slett generelt glad og hyper til tider.
Skal definitivt ha den rasen igjen når jeg får en livssituasjon med tid nok til en sånn hund, for den krever tid.

Anonymkode: 63729...d2f

4 timer siden, Lauv skrev:

Flatcoat er noe av det mest vennligsinnede og folkekjære du kan tenke deg, de har et lysere humør enn både golden og labrador, er raskere i bevegelsene og også lettere som type. 

De er veldig smarte, min gikk lydighet i klasse III og ble brukt til fuglejakt og spor i tillegg. De har ikke drapsinstinkt, men kan jage opp fugl uten at de blir trent for det, det ligger i instinktet. Først og fremst er de apportører og de elsker å jobbe både med kroppen og hodet. Enkle å trene.

Noen kan ha et ekstremt aktivitetsnivå, og en slik hund bør du unngå. Gjør deg kjent med foreldrene, her vil du ofte få en god pekepinn.

En annen ting som er greit å vite er at flater er våte 70% av tiden. Finnes det noen form for vann i nærheten så kan du være sikker på at hunden din plasker rundt der. 🤣 De er fremragende svømmere og dykkere. Toppen av lykke for min flat var å apportere noe som lå på bunnen av et vann. 

Har golden og hun de egentlig ganske lik. Ung enda da (rett over året.) hun henter og bærer masse av seg selv, og er alltid blid, aldri vært aggressiv. Veldig sosial. Vanlig gjørme er toppen, jo mørkere og våtere, jo bedre. 🤭

Anonymkode: e9f9d...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...