Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke lover er det for hva referanser kan utlevere om personen de blir spurt om? Jeg snakket med en mellomleder o spurte om hun ville stå som referanse. Hun svarte at det ville hun gjerne og hadde mye fint å si, men... hun syns det var viktig å fortelle at jeg har hatt fravær i forbindelse med dødsfall i familien min. Og at jeg hadde hatt litt fravær i forbindelse med svangerskap. Og dette er jeg uenig i. Jeg syns ikke det er viktig i det hele tatt. Det er vel helt naturlig med fravær når det har vært dødsfall i nærmeste familie, og helt naturlig i forbindelse med svangerskap. Dødsfall i familien er en livskrise alle kan oppleve. Dette var ganske nært. Dette ser jeg på en ting man ikke opplever en gang i året. Det er litt unntakstilstand. Samme med svangerskap. Bortsett fra disse to tingene har jeg lite fravær. Kanskje en til to dager i året. Og så er det så fryktelig personlig og noe jeg ikke ønsker å dele med alt og alle i en ny jobb. Jeg ser heller ikke hva det har å bety for en ny arbeidsgiver da jeg ikke ønsker å blande jobb og privatliv for mye. For meg har jobb vært et fristed utenom privatliv. Og jeg tar sjeldent med meg jobben hjem.
Hva har en referanse egentlig lov til å si? 

Anonymkode: e147a...1e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg, fraværet er saksbegrenset og er ikke relevant informasjon.

fant dette på google:

«Er man som referanseperson i tvil om opplysningene kan gis, anbefaler vi at referansen tar kontakt med søkeren for å avklare referansens innhold. Søkeren bør på sin side oppgi personer som en tror vil gi en redelig referanse.«

Fra Juristen.no 

Anonymkode: 4f30b...33f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke lover er det for hva referanser kan utlevere om personen de blir spurt om? Jeg snakket med en mellomleder o spurte om hun ville stå som referanse. Hun svarte at det ville hun gjerne og hadde mye fint å si, men... hun syns det var viktig å fortelle at jeg har hatt fravær i forbindelse med dødsfall i familien min. Og at jeg hadde hatt litt fravær i forbindelse med svangerskap. Og dette er jeg uenig i. Jeg syns ikke det er viktig i det hele tatt. Det er vel helt naturlig med fravær når det har vært dødsfall i nærmeste familie, og helt naturlig i forbindelse med svangerskap. Dødsfall i familien er en livskrise alle kan oppleve. Dette var ganske nært. Dette ser jeg på en ting man ikke opplever en gang i året. Det er litt unntakstilstand. Samme med svangerskap. Bortsett fra disse to tingene har jeg lite fravær. Kanskje en til to dager i året. Og så er det så fryktelig personlig og noe jeg ikke ønsker å dele med alt og alle i en ny jobb. Jeg ser heller ikke hva det har å bety for en ny arbeidsgiver da jeg ikke ønsker å blande jobb og privatliv for mye. For meg har jobb vært et fristed utenom privatliv. Og jeg tar sjeldent med meg jobben hjem.
Hva har en referanse egentlig lov til å si? 

Anonymkode: e147a...1e5

Referansen din høres ut som den typiske mentale terroristen / sadisten, og dette viser nok en gang hvorfor muntlige referanser er en uting, for å si det mildt. Altfor ofte bruker såkalte "ledere" dette som hevn ovenfor ansatte, der den ansatte alltid skal "tas" på denne måten, nemlig at de ikke vil gi en meget god referanse eller at de bruker de mest tullete unnskyldninger for å "snike inn" kommentarer. Jeg reagerer spesielt på at sadisten du har spurt sier at "hun har mye fint å si, MEN" så skal hun snike inn et par kommentarer som gjør at det ikke blir "mye fint" likevel. 

Fra en artikkel hos juristen:

Sykefravær, religion og graviditet

Et praktisk viktig spørsmål er om man kan spørre referansen om sykefravær og stabilitet i forbindelse med fremmøte. Forarbeidene fastsetter at en ikke kan stille spørsmål om ”sosiale forhold når disse settes i sammenheng med helse”.

Høyt sykefravær vil lett kunne settes i sammenheng med helse. Vår anbefaling er derfor at arbeidsgiver er varsom med å stille spørsmål som kan knyttes til søkerens helsetilstand mv. 

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/07/referanser-%E2%80%93-begrensinger-og-muligheter

Graviditet er den mest naturlige ting, og dette skal ikke kunne brukes mot deg. At en er nedfor etter å ha mistet nær familie er også normalt å være trist for. Det er helt sykt at slikt skal brukes mot en. Man skal ikke engang kunne bruke sykdom mot en ansatt fordi når man er syk, så har en dekning for at en er syk fra en lege. Så det skal ikke brukes mot en det heller. 

Anonymkode: 23c04...500

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fravær blir ofte/alltid spurt om, fordi det er viktig for ny arbeidsgiver. Men årsaken kan de ikke be om. Dermed linkes det ofte til sykemeldinger og dårlig helse. Da blir det nesten en fordel for deg at ditt fravær er pga graviditet og dødsfall, og ikke "en kranglete rygg" eller diffuse psykiske problemer, som vil henge med videre. Uansett er ikke årsak noe referansen din skal opplyse om. (Du trenger heller ikke opplyse arbeidsgiver om årsak til sykemeldinger).

Vurder om du heller kan bruke en annen person som referanse.

Anonymkode: e02f4...bc0

• Liker 1
Skrevet

Akkurat dette med fravær har referanser plikt til å informere, om de blir spurt. De skal informere om omfanget av fraværet og om det skyldes varige forhold. Her er begge isolerte tilfeller. 

Bedre er at du selv informerer kort og nøkternt om dette i intervjuet. Hvis de får høre det fra referansen og ikke fra deg så blir det en usikkerhet om hvorfor du holdt dette tilbake. 

Det fraværet som du beskriver vil ingen seriøs arbeidsgiver legge vekt på ved en ansettelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mer problem hvis du trur at fremtidige arbeidsgiver reagerer negativt på fravær som er helt naturlig?  Jeg har ringt utallige referanser ved nyansettelser og man lærer å luke ut hva som er relevant for jobben å ikke.  At en ansatt har fravær ved dødsfall/ graviditet er ikke av betydelse ved ansettelse for meg.

Anonymkode: 89faa...7a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...