Gå til innhold

Hund som harker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

har en Jack russell på 8 år. Frisk som en fisk hele livet, men det siste året har han harket / hostet / brekt seg dersom han luftes i halsbånd. Han kan dra i enkelte situasjoner. Vært hos veterinær, som har sagt at han kan ha luftrørkollaps, som visstnok er vanlig hos små hunder. Men vi lufter han i sele = ikke noe problem.

Men i går fikk han hosteanfall hjemme, hvor han harker til han brekker seg. Høres ut som en kombinasjon av tetthet og satt noe i halsen (kremting). Dette gikk fort over, fikk tilbake det samme i natt - da drev han på en time... Han var preget, skalv og virker som han slet med å puste. Jeg satt på telefonen til veterinærvakta, men kom ikke gjennom pga kø på tlf. Etter en time fikk han helt normal pust og sov godt. Våknet i fem-tiden i dag av harking igjen, men dette forsvant da jeg luftet han. 

Grunnen til at jeg skriver denne tråden er for å spørre om noen vet hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre selv for å hjelpe hunden, iallefall frem til mandag og åpen dyrlege? Bor slik til at vet.vakt er tidvis veldig utilgjengelig, og vil heller ikke belaste dem unødvendig! 

Han virker plaget når harkeanfallet står på, men er helt vanlig ellers. Spiser, bæsjer, leker etc. 

Anonymkode: baaad...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden han er sjekka for mark? Det kan nemlig gi snodig hoste. 

Anonymkode: 3abbf...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Evt om han har spist gress og noe sitter fast på tvers langt baki ganen eller enda lengre ned? Har du tilgang til online veterinær gjennom forsikring, kan du jo kanskje ringe de og høre. 

Anonymkode: 3abbf...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Vi har hos vet i dag. Han hadde trøkt et stort gress-strå opp i nesa gitt, ikke rart han hosta 😬 

Anonymkode: baaad...2ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...