AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Jobber i butikk, i en større kjede. Har en kollega som begynte hos oss for 2 år siden som ekstrahjelp. Han søkte på en 50% stilling som ble utlyst, og det ble utlyst ekstrahjelpstillinger samtidig. Han og en annen begynte ca samtidig og begge fikk ekstrahjelpkontrakt (0%), men han gikk med en gang inn i "rollen" til 50%-stillingen. Etter kort tid fungerte han også som vikar for sjefen som ble langtidssykemeldt på grunn av sykdom og jobber tilnærmet 100% i nesten 1 år. Sjefen kom tilbake i høst men jobber bare 30 % og har aap på resten. Min kollega har fungert som en høyre hånd med mye ansvar, uten å få kompensasjon ift lønn (i allefall så vidt han sier når jeg har spurt). Nå går han på vikarkontrakt for sjefen, men med butikkselger som stillingstittel. Fortsatt med ansvar, fortsatt uten lønnskompensasjon. Denne kontrakten settes noen få mnd om gangen. Sjefen har ikke økt arbeidsmengde i det hele tatt siden oppstart i høst, og vil mest sannsynlig bruke enda lang tid på å komme tilbake for fullt (om noen gang). Det hele er veldig uvisst, men jeg syns situasjon min kollega står i er uhørt. Jeg tror ikke han er organisert, men jeg vil råde ham til å bli det og kontakte organisasjonen for å undersøke hvorvidt han kan kreve fast stilling på kontrakt. Har han en god sak? 50%stillingen han søkte på er fortsatt ikke besatt, så det skulle bare mangle at han får den offisielt, men jeg syns også han bør kompenseres for ansvaret han har hatt. Jeg vet dog ikke om han tør å kreve dette. Anonymkode: 0161f...290
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Han har rett på kontrakt tilsvarende arbeidstiden han har hatt det siste året etter 1 år ansettelse. Anonymkode: 1c6f7...2d5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 Absolutt en sak for foreningen. Be ham melde seg inn. Og så kan det være greit å opplyse ham om følgene hvis han skulle bli sykemeldt fra sin 0%-stilling, evt pensjon osv. Anonymkode: d380b...0a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå