AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Har utsatt bilvasken lenge. Nå var det på tide. Men i det jeg skulle sette meg inn i bilen som står utendørs og kjøre til vaskehallen kom en kraftig regnbyge. Så da slapp jeg vasken og sparte de pengene. Naturen gjorde det for meg. Eller er jeg helt på jordet nå? Anonymkode: 9bdeb...be7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Helt på jordet... Den trenger litt såpe innimellom også, ikke bare vann... Anonymkode: 12a91...0f6 8
Maleficenta Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har utsatt bilvasken lenge. Nå var det på tide. Men i det jeg skulle sette meg inn i bilen som står utendørs og kjøre til vaskehallen kom en kraftig regnbyge. Så da slapp jeg vasken og sparte de pengene. Naturen gjorde det for meg. Eller er jeg helt på jordet nå? Anonymkode: 9bdeb...be7 Hva med inni bilen? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 Du er helt på jordet. Bilen blir ikke ren av regn. Anonymkode: 14acd...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 +1 til helt på jordet. Men det er faktisk en fordel å vaske bilen i regnværet. Mye gufs som setter seg både på og i lakken er lettere å få av om bilen er godt våt idet du skal vaske. Jeg vasker mine biler hjemme, og det stort sett i regnvær. Anonymkode: 2a43f...2d5 3
Hoppetaujenta Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 Enig i siste innlegget der. Regn er bra og man kan godt vaske bilen sin for hånd og få hjelp av værgudene til å spyle.
Pierre Gynt Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 På 28.6.2020 den 9.18, AnonymBruker skrev: +1 til helt på jordet. Men det er faktisk en fordel å vaske bilen i regnværet. Mye gufs som setter seg både på og i lakken er lettere å få av om bilen er godt våt idet du skal vaske. Jeg vasker mine biler hjemme, og det stort sett i regnvær. Anonymkode: 2a43f...2d5 Dette stemmer ikke. De fleste (ikke alle) avfettinger fungerer best på tørr bil, fordi de får mye lenger "hengetid". Hvis du tror det er nødvendig at bilen har vært bløtlagt i regn flere timer før du vasker den, så bruker du ikke riktig utstyr/kjemi. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 5 timer siden, Pierre Gynt skrev: Dette stemmer ikke. De fleste (ikke alle) avfettinger fungerer best på tørr bil, fordi de får mye lenger "hengetid". Hvis du tror det er nødvendig at bilen har vært bløtlagt i regn flere timer før du vasker den, så bruker du ikke riktig utstyr/kjemi. Hvis du avfetter bilen hver gang du vasker den, får du snart den flotte, lakkløse patina-looken også. 😘 Anonymkode: 2a43f...2d5 5
Pierre Gynt Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du avfetter bilen hver gang du vasker den, får du snart den flotte, lakkløse patina-looken også. 😘 Anonymkode: 2a43f...2d5 Det er det dummeste jeg har hørt. Det finnes haugevis av produkter til forvask. Du har alkaliske, ph-nøytrale, syre, og petrokjemiske. Det er bare å velge og vrake - ingen av dem vil tære på klarlakken. Det betyr selvsagt ikke at man skal pøse på med unødvendig mye kjemi. Det vanlige er å bruke petrokjemisk når man trenger det, og ellers mild alkalisk eller ph-nøytral. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 On 6/28/2020 at 9:18 AM, AnonymBruker said: Jeg vasker mine biler hjemme, Anonymkode: 2a43f...2d5 Da håper jeg du har anlegg for det? Eller lar du bare all dritten renne ned i bakken og forurense? Anonymkode: 70c7c...9d4
newman01 Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Da håper jeg du har anlegg for det? Eller lar du bare all dritten renne ned i bakken og forurense? Anonymkode: 70c7c...9d4 Man bruker da vaskemidler som er ganske snille for miljøet. Og man vasker ikke bilen så altfor ofte, så tror grunnen overlever... 2
Pierre Gynt Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 På 3.7.2020 den 9.16, newman01 skrev: Man bruker da vaskemidler som er ganske snille for miljøet. Og man vasker ikke bilen så altfor ofte, så tror grunnen overlever... Nja. Jeg følger detailingmiljøet og bilpleiemiljøet i Norge, og man blir nærmest lynsja om man reiser miljømessige spørsmål. De profesjonelle er gode, men det er generelt lite bevissthet rundt dette. Folk hamstrer prickbort på Rusta når det er tilbud, og bruker det ved hver vask. Det er ikke et snillt middel. Det skaper groper i asfalten i gårdsplassen der man bruker det ofte. Utover det er det få som måler vannmengden i skumkanonen sin og doserer midlene de bruker, etter anvisningen. For de fleste er det tykt skum som er målet, og da gunnes det på med middel. Ikke alltid helt heldig. Det stemmer for øvrig at en del av midlene ikke er mer miljøskadelig enn grønnsåpe, og det er bra, men ikke glem at du skyller av tjære og eksos og annen dritt fra bilen som renner ut. Stadig flere land forbyr bilvask, og det er ikke uten grunn. Det har kommet noen interessante løsninger, dog, med matter som samler opp vannet, der man kan suge opp og levere til miljøstasjon et par ganger i året, osv. 1
newman01 Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 6 hours ago, Pierre Gynt said: Nja. Jeg følger detailingmiljøet og bilpleiemiljøet i Norge, og man blir nærmest lynsja om man reiser miljømessige spørsmål. Virker ikke som trådstarter kommer til å plage miljøet nevneverdig. Personen vasker jo bilen med regnfall... Så en liten dæsj såpe i året kan umulig være særlig skadelig.
Antiviruset Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 På 28.6.2020 den 1.43, AnonymBruker skrev: Har utsatt bilvasken lenge. Nå var det på tide. Men i det jeg skulle sette meg inn i bilen som står utendørs og kjøre til vaskehallen kom en kraftig regnbyge. Så da slapp jeg vasken og sparte de pengene. Naturen gjorde det for meg. Eller er jeg helt på jordet nå? Anonymkode: 9bdeb...be7 Ja helt fullstendig på jordet Asfaltrester, bremsestøv og lignende forsvinner ikke om du får regnvann på bilen din. Den må vasket med høytrykkspyler og en god bilsåpe. Dette kan du gjøre om det regner også.Bil bør også poleres to ganger i året minst. Jeg gjør dette om høsten og om våren. Det krever at det er opphold om du ikke har garasje du kan stå i og gjøre jobben. Enda verre er det om vinteren da bør bilen vasket minst en gang i måneden for å få vekk asfalt og salt. Det forsvinner ikke med regnvann.
Antiviruset Skrevet 4. juli 2020 #15 Skrevet 4. juli 2020 6 timer siden, Pierre Gynt skrev: Nja. Jeg følger detailingmiljøet og bilpleiemiljøet i Norge, og man blir nærmest lynsja om man reiser miljømessige spørsmål. De profesjonelle er gode, men det er generelt lite bevissthet rundt dette. Folk hamstrer prickbort på Rusta når det er tilbud, og bruker det ved hver vask. Det er ikke et snillt middel. Det skaper groper i asfalten i gårdsplassen der man bruker det ofte. Utover det er det få som måler vannmengden i skumkanonen sin og doserer midlene de bruker, etter anvisningen. For de fleste er det tykt skum som er målet, og da gunnes det på med middel. Ikke alltid helt heldig. Det stemmer for øvrig at en del av midlene ikke er mer miljøskadelig enn grønnsåpe, og det er bra, men ikke glem at du skyller av tjære og eksos og annen dritt fra bilen som renner ut. Stadig flere land forbyr bilvask, og det er ikke uten grunn. Det har kommet noen interessante løsninger, dog, med matter som samler opp vannet, der man kan suge opp og levere til miljøstasjon et par ganger i året, osv. Vasker du bilen i en selvvask hall så er det oppsammlere som tar ut alt av olje og miljøfarlige stoffer om dette er en godkjent hall. Så dette er bare tull. Står du hjemme på gårdsplassen eller i gaten er det en helt annen sak. En selvvask hall er mye bedre for bilen også om man bruker vaskehanske litt vann i en bøtte i tillegg. Slurver man med vask og stell av bilen kommer rusten fort uansett bilmerke. Samtidig får man en veldig god oversikt over hvor det er steinsprut som man bør legge grunning og lakk på for å unngå rust. Få mest mulig dritt og salt vekk fra bremseklosser og kalipper slik at disse fungerer bedre, og få de smurt opp hvert andre år. Ellers vil det fort bety mye skifting av bremser både foran og bak.
Pierre Gynt Skrevet 4. juli 2020 #16 Skrevet 4. juli 2020 6 minutter siden, Antiviruset skrev: Vasker du bilen i en selvvask hall så er det oppsammlere som tar ut alt av olje og miljøfarlige stoffer om dette er en godkjent hall. Så dette er bare tull. Står du hjemme på gårdsplassen eller i gaten er det en helt annen sak. En selvvask hall er mye bedre for bilen også om man bruker vaskehanske litt vann i en bøtte i tillegg. Slurver man med vask og stell av bilen kommer rusten fort uansett bilmerke. Samtidig får man en veldig god oversikt over hvor det er steinsprut som man bør legge grunning og lakk på for å unngå rust. Få mest mulig dritt og salt vekk fra bremseklosser og kalipper slik at disse fungerer bedre, og få de smurt opp hvert andre år. Ellers vil det fort bety mye skifting av bremser både foran og bak. Neste gang bør du lese hele tråden før du svarer. Denne her er ikke én side lang engang, så jeg har trua på deg! Til info...vi snakker om hjemmevasking: På 2.7.2020 den 12.07, AnonymBruker skrev: Da håper jeg du har anlegg for det? Eller lar du bare all dritten renne ned i bakken og forurense? Anonymkode: 70c7c...9d4 1
Antiviruset Skrevet 4. juli 2020 #17 Skrevet 4. juli 2020 (endret) 6 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Neste gang bør du lese hele tråden før du svarer. Denne her er ikke én side lang engang, så jeg har trua på deg! Til info...vi snakker om hjemmevasking: Joda men her det rablet for deg Det er jo ikke problem å oppsøke en vaskehall for 99% av befolkningen i Norge, det koster bare litt mer penger. Eller egentlig ikke, du får utrolig mange bilvask i en selvvaskehall for det en høytrykkspyler koster. Så når det er sagt er det fult ut lovlig å vaske bilen hjemme også uansett hva du måtte mene om det. Bilen må vaskes åkke som, utrolig mange slurver med dette og det koster enormt. Forfallet på biler i Norge med all salting store deler av året "spiser" opp biler fort når de ikke stelles. Om du vasker hjemme eller i en vaskehall er bare et valg du tar. Du må ikke vaske hjemme, ikke de fleste iallefall. Så må du selv lese tråden din tullball, temaet var jo om TS kunne bruke regn som vaskemetode Nei er svaret. Endret 4. juli 2020 av Antiviruset
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 4 timer siden, Antiviruset skrev: Det er jo ikke problem å oppsøke en vaskehall for 99% av befolkningen i Norge, Har du nylig flytta hit? Noen gang sett på kartet? 🤪 Anonymkode: 2a43f...2d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå