Gå til innhold

Tar barn skade av å bytte bhg/skole flere ganger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi fikk vår sønn tidlig (da jeg var 18), og jeg bekymrer meg litt for hvordan det blir for han med barndomsvenner osv. Vi har allerede flyttet en gang pga studier, og skal sannsynligvis flytte en gang til pga samboers mastergrad, før vi endelig kan slå oss ned et sted. Sønnen vår trives godt i bhg-en han går i (han er snart 3), og det føles sårt at han sannsynligvis må bytte bhg eller skole 2 ganger til før vi får kjøpt oss hus et sted nærmere familie. Jeg føler at barnehagen snakker mye om hvor viktig det er for barna å danne vennskap med fremtidige klassekamerater, selv om de fremdeles er ganske små. Det stresser meg, siden jeg vet at det er umulig for oss å få til. Han er en sosial og likandes kar, men jeg vil liksom ikke "ødelegge" det ved å stadig rive han opp fra der han er og trives. 

Jeg forstår at det bare må bli sånn i og med at han kom så tidlig i livene våre, og at vi ønsker å utdanne oss, men er det egentlig vits i å bekymre seg? Tåler barn å bytte et par ganger, samt få seg nye venner i nytt miljø? Ønsker gjerne å høre andres erfaringer med flytting, og om dere har noen tips til hvordan vi kan gjøre det mest mulig smertefritt. 

Anonymkode: f188d...eaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det kommer jo an på barna. Jeg gikk i fem barnehager og tre barneskoler og det har satt sine spor. Derfor har vi etterstrebet at barnet vårt ikke må bytte noe som helst.

Men, om barnet bytter barneskole eller barnehage en gang Og alt er stabilt med familien o.l tenker jeg det går helt fint :) 

Anonymkode: e4bb2...e4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skole ihvertfall. Alle skoler følger ikke pensum likt. Barna kan dette utenfor både sosialt og faglig. 

Anonymkode: c9df7...22d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke godt av det i hvert fall. 

• Liker 1
Skrevet

Det må å danne vennskap med framtidige klassekamerater tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Det er ikke alle som får barnehageplass i nabolaget uansett, noen har barnehage nær jobb osv. Og en bestevenn i barnehagen kan uansett havne i parallellklassen. Jeg har virkelig ikke peiling på hvilken barnehage mine venner fra barneskolen har gått i. 

Men jeg ville tilstrebet å ikke bytte skole når han først har begynt i 1.klasse. Men hvis han bare er 3 år nå har dere jo litt tid på dere. Jeg vet ikke når samboeren din er ferdig å studere, men siste år på master skriver man vel masteroppgave og trenger ikke bo på studiestedet?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer mye an på barnet, hvor lett det har for å tilpasse seg og hvor sosialt det er.

Jeg kjenner mange som flytter mye, de fleste barna er veldig sosiale og tilpasningsdyktige nettop pga dette. Barn er ikke så skjøre som vi tror. Barnet har det tryggeste... mamma og pappa, da er mye gjort. 

Anonymkode: cbfd9...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke samboeren din pendle så dere slipper å flytte 3 ganger? For det er ganske mange ganger. Evt at han tar en annen master.

Anonymkode: a99a6...539

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra en by til en annen da barnet var fire. Innen samme by flyttet vi tre ganger før vi fant et hus vi ønsket å kjøpe, barnehagen var den samme. Barnet vårt som nå er student til høsten, fungerer helt fint sosialt og har utmerkede karakterer.

Anonymkode: 81918...c5c

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke samboeren din pendle så dere slipper å flytte 3 ganger? For det er ganske mange ganger. Evt at han tar en annen master.

Anonymkode: a99a6...539

Tviler på at det går, siden han da må fly mellom hjem og studiested.. 😕

Takk til dere andre for svar. Har dere noen tips til hvordan man kan gjøre det skånsomt? Vi prøver å tilbringe litt ferier osv der vi ønsker å bosette oss til slutt..

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det går, siden han da må fly mellom hjem og studiested.. 😕

Takk til dere andre for svar. Har dere noen tips til hvordan man kan gjøre det skånsomt? Vi prøver å tilbringe litt ferier osv der vi ønsker å bosette oss til slutt..

Jeg svarte lenger opp og byttet mye både barnehage og skole - og for min del hadde det hjulpet med mest mulig forberedelser og at familiesituasjonen var stabil. Her «måtte» vi flyttet på grunn av nye steforeldre og påfølgende skilsmisser, så veldig mye endret seg samtidig. Hadde mamma og pappa bodd sammen og hele familien var harmonisk hadde nok til vært annerledes for min del :) 

Anonymkode: e4bb2...e4a

AnonymBruker
Skrevet

Mamma flyttet og byttet skole 8-9 ganger i løpet av barne og ungdomsskolen. Hun har tatt skade av det. 

En venninne flyttet mye (men tror ikke hun byttet skole så ofte), og hun flytter hvert halvår nå i voksen alder. Finner seg aldri til rette. 

Anonymkode: 44b56...d29

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler erfaringene deres. Det virker som at det gjelder å flytte tidligst mulig, og færrest antall ganger, i tillegg til å passe på at situasjonen i kjernefamilien er stabil. Men det vil være være litt forskjell på å bytte bhg 2x eller bhg 1x + skole 1x, kontra å bytte annethvert år som flere andre beskriver her. Han vil jo havne på "riktig sted" innen han fyller 8 ihvertfall (muligens 6). Da er han fremdeles på småskolen. Min familie bor der vi vil bosette oss, så vi står ikke helt på bar bakke.

AnonymBruker
Skrevet

Ville satset på å bo der dere skal være fremover til skolestart. Da er det alltid veldig mange barn fra ulike barnehager som ikke kjenner hverandre, og det er lett å være ny. Skolebytte er ikke noe å satse på om man ikke absolutt må.

Evt kan kanskje mannen din ukependle en stund? 

Anonymkode: 6339a...97c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok både an på barnet, på hvor stabilt livet oppleves ellers, på hvorvidt barnet blir godt forberedt og på miljøet i ny barnehage/skole. Både faren min og ei venninne som har flyttet flere ganger i barndommer, har tatt skade av det. Det vil si, begge to er litt engstelige og kanskje sårbare typer, og de opplevde flytting som tøft . Det at de har plager i voksen alder (vanskeligheter med endringer, rotløshet), trenger ikke nødvendigvis å faktisk skyldes at de flyttet, eller det kan hende at de var barn som tålte det spesielt dårlig

Det jeg tror er avgjørende, når det må bli slik, er at foreldrene ivaretar barnet godt i prosessen. En ting er å forberede, besøke det nye stedet og begynne å danne noen relasjoner der før flyttingen. Men det er også å anerkjenne at å flytte vil medføre sorg og savn. 

Anonymkode: 3b1ac...190

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere deler erfaringene deres. Det virker som at det gjelder å flytte tidligst mulig, og færrest antall ganger, i tillegg til å passe på at situasjonen i kjernefamilien er stabil. Men det vil være være litt forskjell på å bytte bhg 2x eller bhg 1x + skole 1x, kontra å bytte annethvert år som flere andre beskriver her. Han vil jo havne på "riktig sted" innen han fyller 8 ihvertfall (muligens 6). Da er han fremdeles på småskolen. Min familie bor der vi vil bosette oss, så vi står ikke helt på bar bakke.

Det er ikke mange ganger du skisserer opp her. Men så få som mulig og så tidlig som mulig tror jeg er optimalt. Du har en foreløpig plan, men jeg tror ikke det er den endelige fasiten pga omstendigheter som stadig endres. 

Jeg gikk kun i en barnehage, men var innom 6 forskjellige barneskoler fram til den gangens ungdomsskole (før reform ‘94). Gikk kun på en ungdomsskole og en videregående skole. Men ja, det har satt sine spor. Ingen steder er hjem, ingen venner som har rukket å bli varig vennskap osv. Mitt ‘hjem’ er alltid der jeg skal sove kommende natt. 

Anonymkode: 581e2...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...