Gå til innhold

Kan en mann gi fargeblindhet til sin sønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte noen si at han fikk fargeblindhet fra bestefaren sin på sin fars side av familien (far er ikke fargeblind). Jeg tenkte "Det går jo ikke", men jeg sa det ikke høyt fordi jeg er ikke sikker.

Slik jeg forstår det:

Fargeblindhet kommer fra Xen i kromosomene våre. Men har XY, altså en mann med gener ER fargeblind. Kvinner har XX, som betyr at vi kan bære genet og ikke ha det. En kvinne må vel ha fargeblindhet på begge Xene for å at hun skal våre fargeblind. Altså for at en kvinne skal være fargeblind må far være fargeblind, og mor må bære genet. 
Jeg trodde også at en fargeblind far ikke kunne gjøre sønnen sin fargeblind, fordi X kromosomet gir han til sin datter, og Y går til sønnene hans. Det vil si at det er mor som gir fargeblindhet til sin sønn, gjør det ikke? 

Eller tar jeg helt feil her? 🤔

Anonymkode: f7914...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke Y-kromosomet det ligger på? Og det er derfor bare menn kan bli fargeblind? 

Anonymkode: edd23...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mødre som fører det videre. 

Anonymkode: 195d5...3bd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke Y-kromosomet det ligger på? Og det er derfor bare menn kan bli fargeblind? 

Kvinner kan være fargeblind, men vi har to X. Så vi har en til gode. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer vanlig at menn er fargeblinde men kvinner også være fargeblinde

1 av 12 menn i verden er fargeblinde, mens 1 av 200 kvinner i verden er fargeblinde

Endret av Aragorn ll Elessar
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg lagde meg et lite kart. Dette er sikkert noe jeg lærte på skolen, men jeg måtte tenke meg om.

Mor og far gir et kromosom hver. Mor vil alltid gi X fordi hun har to. Så om barnet blir gutt eller jente kommer an på hva far gir. Hvis far gir X, så blir baby jente. Hvis far gir Y, så blir baby gutt. 
ALTSÅ... Hvis far er fargeblind, så kan ikke gutt få fargeblindhet fra far, fordi hans X kommer fra mor. 

:klappe: Takker! 🙇‍♀️ Nobelprisen går til anonymbruker. :fnise:

Men nå har jeg ekskludert menn med Klinefelter syndrom (menn med XXY kromosomer). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...