AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har en bichon havanaise som har litt tannsten på hjørnetennene allerede. Mora fikk det også tidlig, så det er vel genetisk. Hun får tørrfor, gnagebein og pusser tennene hennes. Vetrinæren sa her om dagen at han ønsker å fjerne tannsteinen om et par måneder. Jeg synes dette hørtes veldig tidlig ut. Jeg kjenner jeg er bekymret for at hunden skal i narkose "for bare littegrann tannstein"... Samt man hører historien om veterinærer i Oslo som kun vil tjene penger. Så jeg lurer på et par ting: - Er det lurt å ta tannstein så fort som mulig for å unngå tannbetennelse? Er det derfor han ønsker å ta det med en gang? - Hva er risikoen med å ta narkose for hunder? - Noen andre med hunder som lett får tannstein som kan dele erfaringer? Tusen takk for alle svar Hilsen bekymret førstegangs hundeier Anonymkode: 7ec4e...a96
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Du har en liten rase som lett får tannstein og tannproblemer. Det er ikke spesielt uvanlig å ha tannstein når de er 2 år. Anbefaler å ha god oppfølging fra starten av. Tannstein som ikke fjernes kan føre til tannkjøttbetennelse og tannløsning. Bedre å ta det når det er et lite problem før det utvikler seg til et stort, og dyrt et. Man pleier ikke legge i dyp narkose for lett tannrens, bare sedering. Det er stort sett helt udramatisk og hunden vekkes fort opp igjen etterpå. Anonymkode: c8675...987 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har en liten rase som lett får tannstein og tannproblemer. Det er ikke spesielt uvanlig å ha tannstein når de er 2 år. Anbefaler å ha god oppfølging fra starten av. Tannstein som ikke fjernes kan føre til tannkjøttbetennelse og tannløsning. Bedre å ta det når det er et lite problem før det utvikler seg til et stort, og dyrt et. Man pleier ikke legge i dyp narkose for lett tannrens, bare sedering. Det er stort sett helt udramatisk og hunden vekkes fort opp igjen etterpå. Anonymkode: c8675...987 vil disse rasene fort måtte fjerne tannstein hver 1-2 år da? Anonymkode: 7ec4e...a96
Ulven Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Er det bare hjørnetennene som har tannstein? Eller ligger det mer bakover i munnen? Er det kun hjørnetennene synes jeg det virker litt i meste laget å skulle inn for å fjerne tannstein. Det kan du klare selv med en god tannskrape. Min sheltie på 5 har en genetisk disposisjon for tannstein, og nå må han til pers dette året. Vi pusser og stuller og steller, og fjerner tannstein med en skrape kjøpt hos tannlegen, men han får like herlig tannstein hele tiden. Selv om vi fjerner kontinuerlig, kommer jeg selvfølgelig ikke til under tannkjøttet, så nå skal han ha en full rens. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Hva ligger prisene på dette på? Anonymkode: db028...aab
Ulven Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva ligger prisene på dette på? Anonymkode: db028...aab Rundt 3000,- kommer tannrens for vår sheltie på.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 Jeg mener at dette bør en sjekke og evnt behandle hos veterinær årlig, ihvertfall når man har en hund som er disponert for mye tannstein. Som en over sier, man kommer ikke skikkelig til selv om man klarer å skrape bort det man ser selv. Tannstein under tannkjøtt, på baksiden og på tenner langt bak er vanskelig å komme til. Om man utelater rutinemessig fjerning av tannstein kan problemet bli større - å fjerne tenner eller få infeksjoner i munnen er meget smertefullt for hunden og dyrt for deg som eier. Årlig tannsjekk og nødvendig behandling er en fast utgift man må regne med når man har dyr. Anonymkode: c8675...987 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 Enkelte hunder må ta tannstein hvert 1-2 år. Helt normalt. Anonymkode: 9119a...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå