Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da ser det ut som er konsensus om et nulloppgjør i år. Synes egentlig det er latterlig at det ikke er året der de samfunnskritiske yrkene skal bli lønnsvinnere! Det sies at man skal ha er solidarisk lønnsoppgjør, og at det er umusikalsk at noen yrker skal ha lønnsvekst, når andre står i krise... men jeg kan ikke si å huske at jeg har sett at noen noen gang har sagt fra seg lønnsveksten sin i solidaritet med lavtlønnede barnehageansatte, sykepleiere eller bioingeniører. Så hvorfor i alle dager forventes det at disse gruppene skal si fra seg sin lønnsvekst nå? 
Og hva skjer hvis bølge nr 2 kommer, og sykepleierne er slitne og leie, og det har blitt gjort tydelig at innsatsen deres ikke blir satt pris på uansett. Tviler på at det er like lett å få dem til å prioritere jobb over eget privatliv og familie én gang til da. 

Anonymkode: 502ab...f54

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at nulloppgjør betyr lønnsvekst tilsvarende konsumprisindeksen. Altså at kjøpekraften ikke blir svekket eller forsterket. Konsumprisindeksen har steget rundt 1,2% siste året. Jeg tenker det er fair å ta et nulloppgjør nå, så kan heller lønnsforhandlingene i framtidige år rette opp hvis det kommer forskjeller i lønn vs konsumprisindeks, og eventuelt tilføye kjøpekraft. Et nulloppgjør nå gir etterslep, som blir tatt høyde for senere. Å tilføre arbeidstakere kjøpekraft i krisetider er det ingen som kan særlig forvente. At NHO foreslår nulloppgjør var som forventet, tipper at dette skal forhandles om. Det er jo ikke sagt at det blir et nulloppgjør selv om det tilsynelatende ser slik ut. Forhandlingene skjer i august. 

Anonymkode: eda9b...c89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ser det ut som er konsensus om et nulloppgjør i år. Synes egentlig det er latterlig at det ikke er året der de samfunnskritiske yrkene skal bli lønnsvinnere! Det sies at man skal ha er solidarisk lønnsoppgjør, og at det er umusikalsk at noen yrker skal ha lønnsvekst, når andre står i krise... men jeg kan ikke si å huske at jeg har sett at noen noen gang har sagt fra seg lønnsveksten sin i solidaritet med lavtlønnede barnehageansatte, sykepleiere eller bioingeniører. Så hvorfor i alle dager forventes det at disse gruppene skal si fra seg sin lønnsvekst nå? 
Og hva skjer hvis bølge nr 2 kommer, og sykepleierne er slitne og leie, og det har blitt gjort tydelig at innsatsen deres ikke blir satt pris på uansett. Tviler på at det er like lett å få dem til å prioritere jobb over eget privatliv og familie én gang til da. 

Hvem tror du finansierer helsesektoren egentlig? Og hvordan har det gått med de under korona...?

Hvis det kommer en runde nr 2 sliter staten bare enda mer. Vent og se hvor sparerundene kommer fremover nå, det er mye som skal hentes inn.

Anonymkode: 860cb...a69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tror du finansierer helsesektoren egentlig? Og hvordan har det gått med de under korona...?

Hvis det kommer en runde nr 2 sliter staten bare enda mer. Vent og se hvor sparerundene kommer fremover nå, det er mye som skal hentes inn.

Anonymkode: 860cb...a69

Staten sliter vel ikke akkurat... det er andre som sliter. Norge har mer enn nok penger til å komme seg gjennom dette. Det er vel heller bedrifter og eventuelt kommuner som sliter. Samt en masse arbeidstakere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 

Sant. Mye!

Anonymkode: 26881...396

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir forbanna om vi ikke får lønnsvekst i år, vi på gulvet som har slitt og utsatt oss for corona! Samtidig som ledere og finanstopper sitter med millionene sine og bonusene. Håper virkelig fagforeningene tar tak i dette og krever sitt. Nesten slik at man håper på en storstreik til høsten! 

Anonymkode: 895fc...b2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir forbanna om vi ikke får lønnsvekst i år, vi på gulvet som har slitt og utsatt oss for corona! Samtidig som ledere og finanstopper sitter med millionene sine og bonusene. Håper virkelig fagforeningene tar tak i dette og krever sitt. Nesten slik at man håper på en storstreik til høsten! 

Uansvarlig å holde streik. De fleste forstår vel at det er greit at det blir nullvekst i år. Det er vel ingen som tenker noe annet.

Anonymkode: 3dc16...41e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ansatte i helsevesenet liksom skal fortjene lønnsvekst mer enn andre, for å være helt ærlig. Mannen min er lege (sykehus), og han sier han aldri har jobbet så lite som under koronakrisen. Det er han ikke alene om, siden det mange steder har vært lite smitte, samtidig som all elektiv virksomhet ble avlyst. På den andre siden har jeg jobbet meg omtrent ihjel, med hjemmeskole, hjemmebarnehage og hjemmekontor (og ingen avlastning, siden hans samfunnskritiske jobb gikk foran). Andre har vært (og er) permiterte, eller de har hatt en mye større arbeidsbelastning enn vanlig, selv om de ikke jobber i helsevesenet eller har en samfunnskritisk jobb. Det har blitt krevd mye mer enn vanlig fra mange av oss det siste halve året. 

Nå skal det sies at NHO har stor egeninteresse i et nulloppgjør, så jeg er ikke overrasket over utspillet, akkurat. Akkurat som jeg ikke er overrasket over at sykepleierforbundet benytter enhver mulighet til å påstå at sykepleier er et lavtlønnsyrke (noe som ikke stemmer). 

Anonymkode: a1c91...078

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansvarlig å holde streik. De fleste forstår vel at det er greit at det blir nullvekst i år. Det er vel ingen som tenker noe annet.

Hvorfor er det mer uansvarlig nå? Jeg mener det er helt uaktuelt å godt nullvekst i år, og jeg tror det er mange som tenker det samme som meg.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ansatte i helsevesenet liksom skal fortjene lønnsvekst mer enn andre, for å være helt ærlig. Mannen min er lege (sykehus), og han sier han aldri har jobbet så lite som under koronakrisen. Det er han ikke alene om, siden det mange steder har vært lite smitte, samtidig som all elektiv virksomhet ble avlyst. På den andre siden har jeg jobbet meg omtrent ihjel, med hjemmeskole, hjemmebarnehage og hjemmekontor (og ingen avlastning, siden hans samfunnskritiske jobb gikk foran). Andre har vært (og er) permiterte, eller de har hatt en mye større arbeidsbelastning enn vanlig, selv om de ikke jobber i helsevesenet eller har en samfunnskritisk jobb. Det har blitt krevd mye mer enn vanlig fra mange av oss det siste halve året. 

Nå skal det sies at NHO har stor egeninteresse i et nulloppgjør, så jeg er ikke overrasket over utspillet, akkurat. Akkurat som jeg ikke er overrasket over at sykepleierforbundet benytter enhver mulighet til å påstå at sykepleier er et lavtlønnsyrke (noe som ikke stemmer). 

Nå kan jeg ikke snakke om ansatte i helsevesenet, for jeg er ikke en av de. Jeg mente alle på "gulvet" som butikkmedarbeidere, renholdere, barnehageansatte, sykehusansatte og så videre og så videre. Det kan godt hende mange har jobbet mindre i perioder, men jeg vet også mange som jobbet mye mer og som har utsatt seg for smitte, både på sykehus og renhold blant annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mer uansvarlig nå? Jeg mener det er helt uaktuelt å godt nullvekst i år, og jeg tror det er mange som tenker det samme som meg.

Nå kan jeg ikke snakke om ansatte i helsevesenet, for jeg er ikke en av de. Jeg mente alle på "gulvet" som butikkmedarbeidere, renholdere, barnehageansatte, sykehusansatte og så videre og så videre. Det kan godt hende mange har jobbet mindre i perioder, men jeg vet også mange som jobbet mye mer og som har utsatt seg for smitte, både på sykehus og renhold blant annet. 

Felles for alle er at de er grådig. De trenger ikke høyere lønn for å gjøre jobben sin!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2020 den 17.46, AnonymBruker skrev:

Felles for alle er at de er grådig. De trenger ikke høyere lønn for å gjøre jobben sin!!

Men Erna trenger høyere lønn? Ledere i store konsern? Trenger de høyere lønn for å gjøre jobben sin? Og gedigne bonuser.

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2020 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke alle som jobber i helsevesenet som har slippet billig unna. Intensivsykepleiere på sykehuset jeg jobber har fått inndratt en uke ferie, de får ta Linn tre uker ferie uten noe som helst kompensasjon. Den siste ferieuka får de ta i høst en gang, kanskje...det er ugreit etter et utfordrende år og problematisk med ferie fra barnehage og skole etc 

Siden all elektiv kirurgi ble avlyst i to mnd går vi mot en meget travel høst på sykehuset. La oss håpe det ikke kommer en bølge 2..

Anonymkode: c7d85...44d

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke alle som jobber i helsevesenet som har slippet billig unna. Intensivsykepleiere på sykehuset jeg jobber har fått inndratt en uke ferie, de får ta Linn tre uker ferie uten noe som helst kompensasjon. Den siste ferieuka får de ta i høst en gang, kanskje...det er ugreit etter et utfordrende år og problematisk med ferie fra barnehage og skole etc 

Siden all elektiv kirurgi ble avlyst i to mnd går vi mot en meget travel høst på sykehuset. La oss håpe det ikke kommer en bølge 2..

Anonymkode: c7d85...44d

I kommunen får vi også kun ta ut 3 uker... men tror ikke det har med korona å gjøre. 
Kommunalt ansatte har for øvrig også hatt en hanske så heftig tid de siste mnd, så skjønner ikke hvorfor  så mange har fått for seg at sykepleiere har hatt det rolig

Skrevet

Jeg fikk ca fem prosent i år. Aner ikke hva dere snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kommunen får vi også kun ta ut 3 uker... men tror ikke det har med korona å gjøre. 
Kommunalt ansatte har for øvrig også hatt en hanske så heftig tid de siste mnd, så skjønner ikke hvorfor  så mange har fått for seg at sykepleiere har hatt det rolig

Mange arbeidsgivere har tre ukers sommerferie, spesielt  hvis de deler ferieavviklingen i tre grupper. På mange sykehus deles ferien i to, ikke i tre, og da får hvert «skift» fire uker. Jeg skjønner det er problematisk når ferieplaner må endres i forhold til det man hadde blitt forespeilet, men det er innafor ferieloven, og ikke annerledes enn ferieavviklingen for mange andre. 

Noen har hatt det travlere i koronakrisen, noen har hatt det roligere. Dette gjelder *veldig* mange yrkesgrupper - *ikke* bare samfunnskritiske yrker generelt, for ikke å snakke om at det ikke er unikt for sykepleiere. Jeg begynte nesten å grine da jeg så et intervju med en lege på et av Oslo-sykehusene, som jobbet med covid-pasienter, som ble spurt om det ikke var travelt? Hun svarte at det er nok mange med barn hjemme og hjemmekontor som hadde det mer travelt som henne. Det var mer eller mindre første og eneste gang jeg har sett noen som virkelig anerkjente den innsatsen vi som har stått på på hjemmebane har gjort. Ingen sier at vi fortjener mer lønn for det (ikke jeg heller, altså). Vi har gjort det som ble krevd av oss, alle mann. Enten vi solgte mat, jobbet på sykehus eller hadde hjemmeskole/hjemmekontor. Jeg ser ingen grunn til at noen yrkesgrupper som helhet skal få mer lønn i fremtiden for en ekstra innsats som allerede er utført - av noen i denne yrkesgruppen, ikke alle. Da er det bedre å få fremforhandlet bedre avtaler for kompensasjon for overtid, eksponering for smitte og lignende - avtaler som faktisk dekker akkurat de som dette gjelder. 

Og så får lønn i forhold til rekruttering, bemanning etc bli et tema i de kollektive/sentrale lønnsforhandlingene, slik det alltid blir, og der det hører hjemme. Men korona hører ikke hjemme der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...