AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Vi blir tidlig hjernevasket med at vi skal ta en utdannelse vi liker, få en jobb vi liker. Blir advart mot "lavlønnet" yrker som er kjempeviktig for samfunnet, "skal du sitte i kassa på kiwi?" Vi rakker ned på viktige yrker!! Jobb som gjelder renovasjon, eller andre ting som ses på som "taperjobb"!. Hvordan liker en jobb? De fleste som står i en jobb blir drittlei, uansett yrke. Dette er fordi man selger tiden sin, jobben tar for stor del av livet. Det blir slitsomt. Så derfor funker ikke tankegangen med å finne en jobb man liker i lengden, en utdannelse er noe helt annet enn å jobbe. Er lek i forhold, man lærer noe nytt. Slipper å jage 8-16. Problemet med arbeidslivet, som dreper gleden: Alt handler om penger Økonomisk vekst Du skal bare prestere og generere penger Tid er penger Alt skal bli fort ferdig Dårlig kollegaer En dårlig sjef som ikke kan jobben sin, eller ikke kan behandle mennesker Du er låst 8-16 eller lenger om dagen Føler man blir kvalt, jobben tar over livet. Får aldri fri til noe Kun 2 dager fri i uken, helt utmattet. Tiden du bruker på jobb får du aldri igjen Livet er kort, hva vil du bruke tiden din på? Det er betalt slaveri, på tide å tenke nytt. etc etc... Anonymkode: ddd6c...88e 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Men hvordan skal vi forsørge oss uten å jobbe? Anonymkode: b90c4...300 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 Problemet med arbeidslivet, som dreper gleden: Alt handler om penger Ja, vi må ha penger for å skaffe mat og tak over hodet Økonomisk vekst Du skal bare prestere og generere penger Ingen generer penger i min jobb (statlig) Tid er penger Alt skal bli fort ferdig Dårlig kollegaer Har hatt gode kollegaer i alle mine jobber En dårlig sjef som ikke kan jobben sin, eller ikke kan behandle mennesker Du er låst 8-16 eller lenger om dagen Min jobb er fleksibel men jeg velger å jobbe ca 7.30 - 14.30 Føler man blir kvalt, jobben tar over livet. Får aldri fri til noe Har stor fleksibilitet her Kun 2 dager fri i uken, helt utmattet. Avspaserer slik at jeg har langhelg en gang i måneden minimum Tiden du bruker på jobb får du aldri igjen Er mye givende med jobben min, føler mestring og føler jeg hjelper mennesker Livet er kort, hva vil du bruke tiden din på? Jobb er ikke så verst, møter spennende saker og mennesker hver dag. På fritiden i hverdagene er jeg med familien eller trener og det liker jeg. Det er betalt slaveri, på tide å tenke nytt. Har du noen ideer da? Anonymkode: 9d615...21c 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Man må velge; enten ha masse ledig tid men lite penger, eller nok penger men lite ledig tid. Det hjelper å kunne ha litt fleksibel arbeidstid (avspasere når man vil). Slike avspaseringsjobber krever noen års utdanning tror jeg. Anonymkode: 176bd...157
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Altså, jeg tok en utdannelse jeg elsket (studietiden var den beste perioden i livet mitt) og har nå en jobb jeg liker godt nok til å takke nei til alle tilbudene som renner inn via LinkedIn. Jobben min er veldig fleksibel, så kunne jobbet fra Australia om jeg ville. Og kan jobbe når jeg vil, natt eller dag, så lenge det er 37,5 timer i uken i gjennomsnitt (avspaserte 16 timer denne uken, flexitid). Kollegene mine er greie og sjefen min blander seg lite. Lite jag om penger og økonomi. Synes ikke det er så ille jeg, men hadde nok mistrivdes i lengden i et serviceyrke, helsesektoren, o.l. hvor man er pliktet til å møte opp fysisk på gitte tider (jobbet deltid i diverse serviceyrker i tenårene og under utdanningen, og hadde nok ikke likt å ha de jobbene 100%). Anonymkode: f7009...9cb 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har levd lenge på lite penger, da jeg alltid bare har jobbet deltid og ekstra i butikk. Grunnen var fordi jeg ikke fikk mer jobb, så jeg har aldri jobbet mer enn 50%. Men siden jeg ikke har klart å generere nok penger, så har jeg heller ikke klart i å kjøpe bolig, reise på de feriene jeg vil ++ selv om jeg hadde mer fritid. Etter jeg tok utdannelse jobber jeg vanlig kontortid, ja jeg synes det er synd med lite fritid, MEN jeg har endelig råd til det jeg vil. Men med fleksitid har jeg likevel mulighet til å bestemme litt selv også. Anonymkode: 707ac...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg nok dretet i å ta videregående, og heller funnet jobb med en gang. I stedet for å slite meg ut, flytte mye, handleliste råd, og aldri komme ut i jobb til slutt likevel. Anonymkode: 5c641...130 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 ha dårlig råd. Ikke handleliste 😅 Anonymkode: 5c641...130
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i noe av dette. En kan tross alt ikke betale med gråstein heller. Anonymkode: cebac...631
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 Det er mulig å finne en jobb man liker, men er delvis enig med deg. Å velge jobb etter bare hjertet er nok ikke like lurt, men å velge jobb etter bare hodet er kanskje ikke alltid like lurt. Jeg kunne for eksempel aldri jobbet innen helsesektoren uansett hvor mye arbeidskraft de trenger. Skulle jeg bare hørt på sånne "dette er trygge yrker som gir deg jobb" så hadde jeg endt opp i yrker jeg hadde mistrives i. Skulle ønske at skolene hadde vært litt mer realitetsorienterte før man tok valg videre. Ikke ha den holdningen om at man bare kan velge hva man vil og så får man jobb. Kanskje forberede folk på at man må jobbe mye og stå på om man velger et såkalt ikke-trygt yrke. I tillegg vil mange ha en jobb, men ikke gå på skole i evigheter. Så da bør det bli mer "godtatt" å ta yrkesfag enn at alle må ha høyere utdanning. Det virker som mange unge er mer opptatt av pengene og prestisjen enn selve jobben og så skal "alle" bli lege og advokat for å være vellykket eller så skal de gjøre minst mulig innsats. Tiden da man kunne gå rett ut i jobb med minimal innsats og uten utdanning er nok forbi. Anonymkode: 3e25e...173 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: har nå en jobb jeg liker godt nok til å takke nei til alle tilbudene som renner inn via LinkedIn. Dette er bare tull? Har aldri hørt om noen som tidligere har sagt at "tilbudene renner inn via LinkedIn". Trodde LinkedIn kun var en åpenbar skrytearena, og skal du få jobb via denne plattformen må du søke om det selv ala jobbsøknad. Å bli headhunted på LinkedIn basert på profil får du meg ikke til å tro. Anonymkode: 58928...ed1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig kollegaer En dårlig sjef som ikke kan jobben sin, eller ikke kan behandle mennesker Dette er de verste punktene, og som oftest treffer de aller fleste. Enten eller, eller begge deler om man er riktig uheldig. Disse to tingene er de to største røttene til mistrivsel, mobbing, utbrenthet osv i arbeidslivet i dag. Anonymkode: 58928...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 Jeg tok 4 års utdanning og fikk en jobb jeg likte veldig godt. Så studerte jeg på siden i 6 år (et litt overlappende fagfelt til jobben jeg hadde), og ble headhuntet til en ny jobb som jeg elsker nesten like mye som ungene mine. Tjener greit, og lever i nesten konstant lykkerus og litt vantro over hvor fantastisk dette er. Jeg valgte imidlertid utdanning og jobb etter hva jeg brenner for, og hva som er lidenskapen mine. Dette er også felt jeg er ekstremt dyktig på, blant de beste i landet, og derfor kan jeg nå velge og vrake i oppdrag. Så å velge med hjertet og magefølelsen er nok viktig. Hvis du elsker det du driver med, og er god til det, så kommer pengene av seg selv. Anonymkode: 4cb70...4b5
Cata Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli headhunted på LinkedIn basert på profil får du meg ikke til å tro. Hvorfor ikke? Akkurat det kan lett skje. Å påstå at tilbud renner inn skal jeg ikke gjøre men opp gjennom de årene jeg har hatt profil der har det da kommet enkelte forespørsler, om jeg kunne være interessert i den og den stillingen. En del av disse virker mindre seriøse (f.eks, den som for mange år siden prøvde å headhunte meg til en jobb i Kazakhstan men har også hatt henvendelser som har virket dønn seriøse. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, Cata skrev: Hvorfor ikke? Akkurat det kan lett skje. Å påstå at tilbud renner inn skal jeg ikke gjøre men opp gjennom de årene jeg har hatt profil der har det da kommet enkelte forespørsler, om jeg kunne være interessert i den og den stillingen. En del av disse virker mindre seriøse (f.eks, den som for mange år siden prøvde å headhunte meg til en jobb i Kazakhstan men har også hatt henvendelser som har virket dønn seriøse. Fordi jeg aldri har hørt om lignende. Ikke engang fra svært etablerte og velutdannede folk med profil på LinkedIn i årevis. Hmm.. Jaha... Mulig det skjer. Var bare raka motsetningen til det inntrykket og bruksområdet jeg trodde LinkedIn hadde. Anonymkode: 58928...ed1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 Alt handler om penger Ikke alt, men det meste. Bedriften overlever ikke hvis den ikke genererer penger Økonomisk vekst Stemmer. Det er et tøft marked der ute og det er de som viser til økonomisk vekst som klarer seg. Du skal bare prestere og generere penger Se ovenfor. Tid er penger Det stemmer også. Er man ineffektiv så taper bedriften penger for den må ha større arbeidsstokk enn strengt nødvendig. Alt skal bli fort ferdig. Se ovenfor Dårlig kollegaer Det er ingen generell lov. De aller fleste mennesker er faktisk ganske hyggelige og i løpet av et langt arbeidsliv så har jeg hatt svært få dårlige kollegaer. . En dårlig sjef som ikke kan jobben sin, eller ikke kan behandle mennesker Det kan man risikere ja, men sjefer sitter ikke til evig tid så det er bare å klore seg fast og vente på ny sjef, eller bytte jobb selv. Du er låst 8-16 eller lenger om dagen Stemmer, men mange har fleksitid idag. Føler man blir kvalt, jobben tar over livet. Det er bare en følelse. Du puster nok enda. Får aldri fri til noe Kommer an på arbeidsgiver. Hos oss har det sjelden vært problem siden vi har fleksitid. Kun 2 dager fri i uken, helt utmattet. Har du fått sjekket helsetilstanden? Friske mennesker skal ikke bli utmattet av en 8-16 jobb. Tiden du bruker på jobb får du aldri igjen Tiden du bruker får du aldri igjen uansett hva du bruker den til. Livet er kort, hva vil du bruke tiden din på? Leve, men til det må jeg ha en inntekt. Det er betalt slaveri, på tide å tenke nytt. Og hva er så nytt i dette tilfellet? Jeg har ikke tenkt å flytte ut i skogen og leve av røtter og bær. Anonymkode: a747c...ff3 2
Cata Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. Jaha... Mulig det skjer. Var bare raka motsetningen til det inntrykket og bruksområdet jeg trodde LinkedIn hadde. Et av de viktige bruksområdene er nettopp rekruttering. Ganske mange bedrifter, velrenommerte sådanne, legger ut stillinger på LinkedIn. Dermed er det også logisk at headhuntere finner veien inn dit.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 På 27.6.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev: Det er mulig å finne en jobb man liker, men er delvis enig med deg. Å velge jobb etter bare hjertet er nok ikke like lurt, men å velge jobb etter bare hodet er kanskje ikke alltid like lurt. Jeg kunne for eksempel aldri jobbet innen helsesektoren uansett hvor mye arbeidskraft de trenger. Skulle jeg bare hørt på sånne "dette er trygge yrker som gir deg jobb" så hadde jeg endt opp i yrker jeg hadde mistrives i. Skulle ønske at skolene hadde vært litt mer realitetsorienterte før man tok valg videre. Ikke ha den holdningen om at man bare kan velge hva man vil og så får man jobb. Kanskje forberede folk på at man må jobbe mye og stå på om man velger et såkalt ikke-trygt yrke. I tillegg vil mange ha en jobb, men ikke gå på skole i evigheter. Så da bør det bli mer "godtatt" å ta yrkesfag enn at alle må ha høyere utdanning. Det virker som mange unge er mer opptatt av pengene og prestisjen enn selve jobben og så skal "alle" bli lege og advokat for å være vellykket eller så skal de gjøre minst mulig innsats. Tiden da man kunne gå rett ut i jobb med minimal innsats og uten utdanning er nok forbi. Anonymkode: 3e25e...173 Ikke bare oppfordre til å jobbe hardt, for i mitt tilfelle var ikke det tilstrekkelig. Det er så mange andre faktorer. Er du ikke skolesmart nok, hjelper det ikke å jobbe hardt. Jeg satset på språk, for språk var min styrke.Begynte med fransk på universitetet. Hva skjedde? Jeg jobbet hardt, men det ble feil. Studenter som kun leste før eksamen fikk a, jeg fikk d. Hva skal man med et vitnemål med d'er i språk? Gikk fra 5'er vitnemål til omtrent stryk. Tror mange hjernevaskes til å tro at de ved å følge standard-veien, ordner alt seg. Få tenker smart. Med smart mener jeg: tenke " dette dreier seg om meg og mitt liv. Jeg skal ikke la meg ta valg basert på status eller foreldres forventninger. Det er mitt liv. Hva liker jeg å bruke tiden min på? Hva slags arbeidsform passer meg best? Hvordan få mest mulig fritid og fleksibilitet? Kan jeg starte noe selv eller skal jeg være ansatt? Begge deler ? Ønsker jeg meg barn? Deretter liste opp stillinger som har de elementene og finne en lettest mulig vei til målet, ikke motsatt! Anonymkode: 4e153...19e 2
BiancaWhite Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 Jeg tenker at om man finner en jobb man liker så gjør man en bedre jobb enn alle andre som ikke liker den. Alt handler om hva som er viktigst for deg da. Flytter du til et sted med lite tilbud, få arbeidsplasser men dette er stedet du absolutt vil være så måndu kanskje bare ta det du får der. Er det viktigst å trives i jobben må du flytte dit denne jobben er. Alt er ikke gøy da. Finner du en jobb du mestrer så er vel det bra nok. Så lenge du ikke gruer deg på jobb eller blir deprimert av det. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #20 Skrevet 30. juni 2020 On 6/27/2020 at 10:43 PM, AnonymBruker said: Dette er bare tull? Har aldri hørt om noen som tidligere har sagt at "tilbudene renner inn via LinkedIn". Trodde LinkedIn kun var en åpenbar skrytearena, og skal du få jobb via denne plattformen må du søke om det selv ala jobbsøknad. Å bli headhunted på LinkedIn basert på profil får du meg ikke til å tro. Anonymkode: 58928...ed1 Hvis man har en ettertraktet utdannelse skjer det. Riktignok ikke faste jobber, men godt betalte vikariater. Det skjer ganske ofte, og skjedde også da jeg var nyutdannet. Anonymkode: 41a68...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå