Gå til innhold

Forslag til øvelser for styrketrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har forslag til styrketreningsprogram for en dame som har gått ned 40 kilo og gjerne vil stramme opp kroppen litt? Særlig lår, mage og overarmer lider litt av vektnedgangen, men vil helst trene hele kroppen.

Det er et hav av øvelser der ute og jeg synes det er vanskelig å koke det ned til en konsentrert samling av de viktigste øvelsene.

Jeg er medlem av treningssenter, men det er ubemannet så jeg får liksom ikke spurt noen der. Setter pris på all hjelp. 

Anonymkode: 1044a...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

få deg en PT. dette har alle senter.

Anonymkode: 8543e...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

øvelser som jobber store muskelgrupper av gangen. selv bruker jeg 6 øvelser som går mye igjen.

1. Push-ups

2. Squats

3. Pike-push ups (en annen variant som særlig tar på skuldrene) Den er veldig tung for nybegynnere, men kan trenes seg til å mestre. Kan også bruke manualer og ta skulderpress i stedet.

4. Bridge. (Eller setehev eller noe kalles det visst)

5. En dra øvelser. En mye lettere variant an pull ups. Men er ikke sterk nok, og gulvet mitt er for glatt. Så jeg bruker vekter, og tar ro øvelse med vekter i stedet.

6. Forskjellige planke varianter. Dynamiske. Dvs. At man er i bevegelse, og holder ikke statisk.

Anonymkode: 23347...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Push ups(armhevinger), squats(knebøy), gående utfall, nedtrekk, skulderpress, sittende roing.

3x8 (tre sett, åtte reps) på hver øvelse.

Anonymkode: 72335...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft, helst med hackbar, det har mye mindre skadepotensiale.

Knebøy, ikke for mye vekt til å begynne med, øk etterhvert. 

Pull ups, gjør negative i starten hvis du ikke får det til (altså at du hopper opp og så senker deg så sakte du klarer)

Push ups, ikke knærne i bakken, ta dem heller mot en vegg eller benk hvis det er for tungt i starten. 

Jeg mener helt oppriktig at disse øvelsene trener hele kroppen din på en god måte.

Hvis du vil ha litt flere øvelser er dips  og bulgarsk utfall veldig fine øvelser. 

Jeg foretrekker færre men tyngre repetisjoner - f.eks. 5 repetisjoner x 3. Bygger mer både musklemasse og styrke av det enn av 8 pluss repetisjoner med lettere vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...