Gå til innhold

Januarbarn skolestarter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du en skolestarter født i januar som skal begynne på skolen som 6.5åring? Hvordan tror du 1.klasse blir for barnet ditt? Er du avslappet og trygg nok til at barnet ditt er allerede klar til skolestart? Hvordan ville du beskrive barnet ditt med tanke på hen kommer til å være en av de eldste i klasse sin?

Anonymkode: 0f2ca...245

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du en skolestarter født i januar som skal begynne på skolen som 6.5åring? Hvordan tror du 1.klasse blir for barnet ditt? Er du avslappet og trygg nok til at barnet ditt er allerede klar til skolestart? Hvordan ville du beskrive barnet ditt med tanke på hen kommer til å være en av de eldste i klasse sin?

Anonymkode: 0f2ca...245

Januarbarn er vel de som er klarest av alle som er født i deres årstall. Hva gjør deg bekymret?

Anonymkode: 34015...19a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eh, mitt novemberbarn er fortsatt bare fem år når han starter.. Kunne han vært 6,5 ved skolestart hadde jeg vært lite bekymret. Jeg synes han er alt for umoden enda, men må bare krysse fingrene for at overgangen går bra. 

Anonymkode: 1f685...1e2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, mitt novemberbarn er fortsatt bare fem år når han starter.. Kunne han vært 6,5 ved skolestart hadde jeg vært lite bekymret. Jeg synes han er alt for umoden enda, men må bare krysse fingrene for at overgangen går bra. 

Anonymkode: 1f685...1e2

Det går nok bra, de er flinke på skolen til å gi de små pauser og det er mye lek. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har januarbarn. Hun er eldst i klassen. Gikk greit med skolestart. Disse overgangene er vanskelig for veldig mange barn, enten de er januarbarn eller desemberbarn. Men jeg tenker jo at det kan være stor forskjell på barn født i januar og desember, og at jeg er glad for at mitt barn var såpas gammel ved skolestart.

Anonymkode: f0d11...f6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine to siste har vært planlagte akkurat med tanke på dette. Født i mars og i januar. Skolehverdagen er tøff nok, uansett alder, men har tenkt som så at dem er/var iallefall 6,5 år før forpliktelsene tar dem.

Anonymkode: b081d...933

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad for at mitt januarbarn ikke er født 3 dager før. Da hadde han vært desemberbarn og begynt på skolen lenge før han ble litt mer klar. Jeg tenker han er heldig som kommer til å være over 6,5 år før alvoret kommer og tar ham. 47 dager igjen til å forberede ham til skolestart her. Han trenger bla å trene på å tørke seg selv bak etter dobesøk (selv om han aldri bæsjer i bhg. Han vil ikke.). 

Anonymkode: cf2aa...acb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både desemberbarn og januarbarn, altså barn som er både eldst og yngst i sine respektive klasser. Begge deler har vært helt problemfritt og begge er svært skoleflinke barn som trives godt i klassen sin og har gode venner. Kan ikke si jeg har lagt merke til nevneverdig forskjell egentlig. For de fleste går skolestart veldig bra uansett når på året man er født. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er født i november og jeg skulle ønske han heller var født tidlig på året, med tanke på skolestart. Tenker barn født i januar har mye fordeler der

Anonymkode: 3a2c6...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi lot vårt januarbarn begynne på skolen et år tidligere. Han var likevel fremst i klassen hele veien både  faglig og sosialt.

Anonymkode: dde32...549

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi lot vårt januarbarn begynne på skolen et år tidligere. Han var likevel fremst i klassen hele veien både  faglig og sosialt.

Anonymkode: dde32...549

Er dette fortsatt lov? Trodde kommunene hadde sluttet med å la barn gå et skoleår før enn de skulle.

Anonymkode: 34015...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En av mine er januarbaby og skolestarter. Var skoleklar for over ett år siden, i tillegg til at barnet både leser og skriver flytende. Er supermoderne med hensyn til at han kan kle på seg, knyte sko, tørke seg, høre på instrukser og elsker læring. Det siste året i bhg ble en evinnelig lang kjede-seg-periode, men utrolig lite utfordringer. Skulle pushet på å starte i fjor, men han er veldig fornøyd med å være størst i klassen. Minuset er at han er mye mer moden enn de fleste jevnaldrende (opplever de som litt «barnslige», og trekkes derfor til eldre barn. Det får han jo ikke i klassen.

Anonymkode: a0a80...988

AnonymBruker
Skrevet

Rettelse: Januarbaby=januarbarn

AnonymBruker
Skrevet

Og: rettelse 2: supermoderne=supermoden (autokorrektur..)

Skrevet

Hadde januarbaby, har nå snart en tredjeklassing. Han ligger i øverste sjikt i alle fagene på skolen, og mestrer det sosiale godt. Faller litt ut om det blir for mye av det samme hele tiden, men har hatt en veldig dyktig lærer som har tatt hensyn. Det har gått over all forventing å starte på skolen, og de to første årene gikk nesten for fort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...