AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/l'oreal-fjerner-ord-som-bleking-og-hvit-fra-sine-produkter/3423988279.html Enig i at dette er et flott tiltak? Mange kan jo bli støtt, og viktig å vise at man er mot rasisme disse dager. Anonymkode: 7c901...1b3 1
Jolene Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Hva i alle dager skal de kalle hudprodukter for de av oss med lys hud da? Jeg velger alltid "fair" eller "extra fair" når jeg kjøper sminke, har ingenting med rasisme å gjøre, men det er jo faktisk den fargen som best beskriver meg. Alt dette begynner å gå helt av skaftet for min del, alt skal jo være rasisme. Skal jeg liksom påstå at det er rasistisk av et sminkemerke å ikke kun lage produkter for min hudtone? De aller fleste sminkemerker lager ikke lyse nok produkter, skal jeg da skrike om at det er rasistisk? Nei, det er en grunn til at jeg ikke støtter organisasjoner som BLM og lignende. 15
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 Jeg skjønner ikke hvordan de skal fortelle hva produktene deres er dersom de ikke skal bruke disse ordene. Dersom et produkt har blekende effekt må de nødvendigvis opplyse om dette. Jeg bruker pudder i fargen "Fair" og "fairly light". Lurer på om Bare Minerals gjør det samme. I så fall hva blir fargene mine hetende da? Og skal de fjerne "Dark" også? Anonymkode: bdcd5...91f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Bra at de fjerner slike rasistiske ord. Anonymkode: e9ae7...09c 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Kan noen forklare for meg hvorfor disse ordene er rasistiske? Oppriktig talt, mulig jeg er dum, men jeg forstår ikke. Og har de tenkt til å fjerne "dark" også? Anonymkode: b1410...780 9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 5 minutter siden, Jolene skrev: Hva i alle dager skal de kalle hudprodukter for de av oss med lys hud da? Jeg velger alltid "fair" eller "extra fair" når jeg kjøper sminke, har ingenting med rasisme å gjøre, men det er jo faktisk den fargen som best beskriver meg. [..] Nei, det er en grunn til at jeg ikke støtter organisasjoner som BLM og lignende. Ingen sier du er rasist pga fargen du velger! Men du skjønner sikkert hvilken farge som er riktig for deg selv om de endrer navnene på fargene! Er BLM en organisasjon! Trodde bare det var er slagord, en «tag». Anonymkode: 7c901...1b3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra at de fjerner slike rasistiske ord. Anonymkode: e9ae7...09c Hør! Hør! Eller altså, de er jo ikke ment rasistiske men de kan tolkes slik. Anonymkode: 7c901...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hør! Hør! Eller altså, de er jo ikke ment rasistiske men de kan tolkes slik. Anonymkode: 7c901...1b3 Hvordan da? Anonymkode: bdcd5...91f 1
Jodaneida Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hør! Hør! Eller altså, de er jo ikke ment rasistiske men de kan tolkes slik. Anonymkode: 7c901...1b3 ALT kan tolkes feil om man man bare vil. Dette grenser til latterlig. 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 Jeg er i mot rasisme og er for BLM, men dette her begynner å bli skikkelig latterlig... Føler egentlig at dette er et hån mot faktisk rasisme og at ordet rasisme blir vannet ut. Dette er søren meg ikke rasisme mot svarte, men noen av disse påfunnene kan føles som rasisme mot hvite... Anonymkode: 8e2b6...168 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 Flott! Et lite stykke i rett retning, men fortsatt langt igjen og rasisme overalt, f.eks. "selvbruningskrem" som hvite bruker for å prøve å stjele hudfargen til mer pigmenterte. Vi har "whitening" tannkrem, hvit maling, hvit sjokolade, mørk (!) kokesjokolade... ja, listen er mer eller mindre endeløs. Hvordan man skal forklare at man vil ha hvit maling til huset vet jeg ikke ennå, men man kan jo finne noe annet enn "lys", "hvit" og andre slike stigmatiserende ord. Det er veldig viktig at disse nye ordene ikke kan oppfattes positivt på noen som helst måte, så kanskje "fargeløs" kan fungere? "Tom"? Fantastiske nyheter som vil løse mange problemer... Anonymkode: dbda9...b7a 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i mot rasisme og er for BLM, men dette her begynner å bli skikkelig latterlig... Føler egentlig at dette er et hån mot faktisk rasisme og at ordet rasisme blir vannet ut. Dette er søren meg ikke rasisme mot svarte, men noen av disse påfunnene kan føles som rasisme mot hvite... Anonymkode: 8e2b6...168 Det går ikke an å være rasistisk mot hvite, så hva de føler er vel ganske irrelevant Det er jo bare vrangforestillinger, og det kan vi ikke bry oss om.... Anonymkode: dbda9...b7a
Jolene Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen sier du er rasist pga fargen du velger! Men du skjønner sikkert hvilken farge som er riktig for deg selv om de endrer navnene på fargene! Er BLM en organisasjon! Trodde bare det var er slagord, en «tag». Anonymkode: 7c901...1b3 Hvorfor er det rasistisk? Det er en betegnelse på en fargenyanse? Forklar meg gjerne HVORFOR det er rasistisk? Alt kan være rasistisk dersom man går inn for det. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går ikke an å være rasistisk mot hvite, så hva de føler er vel ganske irrelevant Det er jo bare vrangforestillinger, og det kan vi ikke bry oss om.... Anonymkode: dbda9...b7a Virker som om hele verden tenker slik ja...🙄 Anonymkode: 8e2b6...168 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 Bør Kvinneguiden forandre bakgrunnsfargen sin? Den er h**t! Bør vi fjerne fargen fra fargekartet? Da er vi kvitt hele problemet! Skulle til å vifte med ironiflagget, men det er pokker meg h••tt også! Anonymkode: 950ef...40f 3
Djungelvrål Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bra at de fjerner slike rasistiske ord. Anonymkode: e9ae7...09c Hvilket ord erstatter blekes og hvilket ord bruker su istedet for hvit? Dette er så tåpelig at jeg ord blir fattige. 5
Djungelvrål Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 3 timer siden, Jolene skrev: Hvorfor er det rasistisk? Det er en betegnelse på en fargenyanse? Forklar meg gjerne HVORFOR det er rasistisk? Alt kan være rasistisk dersom man går inn for det. Ingen i verden har forskjellig hudfarge lenger, ingen er hvite og ingen er mørkhudet. . Spesielt ikke de fra Afrika, alle har nøytral hudfarge. Ingen er høye eller lave, og alle har like ansiktstrekk ,likt hår og kroppsfasong. I mellomtiden kan jeg godt betegne folk fra Afrika som mørkhudete og kommer alltid til å gjøre det. Skyt meg! 2
Beltedyr Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 Ord blir overflødige. Her har du virkelig rasisme: https://allthatsinteresting.com/chanelle-helm-black-lives-matter . White people, if you don’t have any descendants, will your property to a black or brown family. Preferably one that lives in generational poverty. 2. White people, if you’re inheriting property you intend to sell upon acceptance, give it to a black or brown family. You’re bound to make that money in some other white privileged way. 3. If you are a developer or realty owner of multi-family housing, build a sustainable complex in a black or brown blighted neighborhood and let black and brown people live in it for free. 4. White people, if you can afford to downsize, give up the home you own to a black or brown family. Preferably a family from generational poverty. 5. White people, if any of the people you intend to leave your property to are racists assholes, change the will, and will your property to a black or brown family. Preferably a family from generational poverty. 6. White people, re-budget your monthly so you can donate to black funds for land purchasing. 7. White people, especially white women (because this is yaw specialty — Nosey Jenny and Meddling Kathy), get a racist fired. Yaw know what the fuck they be saying. You are complicit when you ignore them. Get your boss fired cause they racist too. 8. Backing up No. 7, this should be easy but all those sheetless Klan, Nazi’s and Other lil’ dick-white men will all be returning to work. Get they ass fired. Call the police even: they look suspicious. 9. OK, backing up No. 8, if any white person at your work, or as you enter in spaces and you overhear a white person praising the actions from yesterday, first, get a pic. Get their name and more info. Hell, find out where they work — Get Them Fired. But certainly address them, and, if you need to, you got hands: use them. 10. Commit to two things: Fighting white supremacy where and how you can (this doesn’t mean taking up knitting, unless you’re making scarves for black and brown kids in need), and funding black and brown people and their work. -Denne kravlista kommer fra leder av BLM Louisville.... 4
snoren Skrevet 27. juni 2020 #19 Skrevet 27. juni 2020 Synes at denne rasisme debatten begynner å ta uheldige retninger som fjerner fokuset på det som virkelig er viktig. Denne bevegelsen oppstod ikke fordi vi skal fjerne alt som har med svart / hvitt og gjøre. Neste ut er selvbruning som egentlig er rasistisk og kulturell appropksasjon? 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #20 Skrevet 27. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flott! Et lite stykke i rett retning, men fortsatt langt igjen og rasisme overalt, f.eks. "selvbruningskrem" som hvite bruker for å prøve å stjele hudfargen til mer pigmenterte. Vi har "whitening" tannkrem, hvit maling, hvit sjokolade, mørk (!) kokesjokolade... ja, listen er mer eller mindre endeløs. Hvordan man skal forklare at man vil ha hvit maling til huset vet jeg ikke ennå, men man kan jo finne noe annet enn "lys", "hvit" og andre slike stigmatiserende ord. Det er veldig viktig at disse nye ordene ikke kan oppfattes positivt på noen som helst måte, så kanskje "fargeløs" kan fungere? "Tom"? Fantastiske nyheter som vil løse mange problemer... Anonymkode: dbda9...b7a Støtter denne. Neste gang jeg er på Fargerike skal jeg si at jeg ønsker å male stuen min i fargen «Tom». Spør de om jeg mener «h**t» kommer jeg til å bli fornærmet og henge de ut på nett. Anonymkode: 38ba4...e2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå