AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Jobber som BPA for en bruker som har 60% omsorg for eget barn. Har hatt jobben siden mars, altså litt over 3 mnd. Erfarer at bruker rett og slett ikke «klarer med» barnet sitt. Vil ikke utdype mer. Bruker er svært opptatt av at BPA har taushetsplikt om ALT. Er vi ute f.eks på butikk sier hen at jeg er søskenbarnet. Altså hen er svært opptatt av å skjerme seg selv, og opptatt av at ingen skal vite at hen har BPA. Så det jeg lurer på er: regnes jeg som helsepersonell? Har jeg plikt til å melde til BV? Barnet styrer og har knapt grenser, er frekk mot forelderen, lyver og stjeler, har et usunt kosthold og en rekke andre ting. Jeg opplever at bruker ikke er i stand til å gi god omsorg slik jeg ser det. Vil ikke ta det opp med bruker, er redd for å miste jobben pga prøvetid. og vil ikke ta det opp med Stendi. Så hva gjør jeg? Har ingen barn selv men selv jeg ser at dette går ikke særlig bra. Anonymkode: 57da4...e75
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Fra og med mars i år regnes BPA som helsepersonell (dette ble endret i forbindelse med Korona). Uavhengig av om du er pliktig i jobben din til å melde fra, synes jeg du som medmenneske har plikt overfor dette barnet til å melde fra sånn at mor og barn får hjelp. Anonymkode: f6448...97d 3
Puselusk Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Det her blir en avveining mellom taushetsplikten og opplysningsplikt. Legger ved to linker som kan hjelpe. Ene går på det generelle rundt dette, den andre linken tar for seg en evt opplysningsplikt ift til mistanke om evt omsorgssvikt ol. https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/rettigheter-og-plikter-for-lege-og-pasient/Taushetsplikt-snokeforbud-og-unntakutlevering-av-opplysninger/unntak-fra-taushetspliktutlevering-av-informasjon/ https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt
Puselusk Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 (endret) https://bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__offentlig_ansatt/ Denne er også nyttig. Som det står på siden så kan du også ringe om du ønsker å diskutere saken anonymt og få råd. Kan være dette er det du burde gjøre i første omgang. Så får du mer klarhet i om du skal sende inn bekymringsmelding, evt råd om hvordan du skal vurdere situasjonen videre. Endret 29. juni 2020 av Puselusk 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Dette er kanskje eit dumt spørsmål, men dersom du melder til bv, vil jo brukaren få vite at det er du som har meldt? (Du skriv at du ikkje ønsker å ta opp dette med bruker og Stendi) Sikkert greitt å drøfte saka med bv anonymt ja, men bv vil vel i dei fleste tilfelle anbefale at ein melder. Anonymkode: 5e6b1...58b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #6 Skrevet 4. juli 2020 Ville tatt en spansk en og meldt anonymt, latet som jeg var en annen person og ikke jobba med de. Anonymkode: 5c519...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 ALLE er pliktige til å melde fra om misbruk. Spesielt helsearbeidere Anonymkode: 60c23...208 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå