Gå til innhold

Schæfervalp og tur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går "alle" som har større hund på lang tur hver dag? Sånn helt seriøst?
Da tenker jeg ikke på tissetur rundt postkassa og tilbake igjen, altså. Jeg tenker på vanlig gåtur i nabolag og rundt-omkring.

Vi har en schæfervalp på 8 måneder, og vi har vel gått på tur hver dag siden vi fikk han. Jeg ble fortalt at en grei tommelfinger-regel var at en valp kan gå like mange kilometer som den er gammel, altså 3 mnd = 3 km, 5 mnd = 5 km osv. I allefall i den rasekategorien vi er. Så vi har nå forsøkt å holde oss innenfor disse kilometergrensene når vi har vært på tur. Men nå som valpen vår er 8 måneder, er det riktig å etterstrebe å gå en 8 kilometerstur hver dag? Og hva når valpen blir 1 år? Må vi gå ei mil hver dag?
Jeg synes det blir så voldsomt, jeg? Hva gjør andre hundeeiere? Som dere skjønner er vi ferske som hundeeiere, og man blir jo fortalt at skal man ha stor hund, så SKAL man gå tur hver dag. Og det gjør vi jo. Men hvor langt er egentlig en passe gåtur på daglig basis nå??

Anonymkode: 37710...0f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En mil hver dag synes jeg ikke er så veldig langt, men skjønner at det enkelte dager kan bli vanskelig å få til. Man MÅ ikke gå 1 mil hver dag, men en schæfer bør få godt med mosjon i løpet av ei uke. Å gå en mil er knapt mosjon for en sånn hund. Mitt råd er å ta en sykkeltur i stedet for å gå, bytte ut halsbånd med trekksele slik at hunden får brukt seg mer på den turen den får, kløve, gå i ulendt terreng og ikke bare asfalt.

• Liker 3
Skrevet

Blir hunden vant med så lange turer hver dag vil den og etter hvert kreve mye og lange turer. Jeg syns det er helt innafor å gå tur annenhver dag, kanskje finne på annen trening f.eks. lydighet en gang i mellom. Jeg er vant med å gå turer på 3-4 km (med voksen mellomstor hund) og lengre turer når det er helg. Hunden er fornøyd med å ha fått luktet på forskjellig, kanskje sett på en veldig skummel men interessant sau, og hviler fort resten av dagen. På vinteren foretrekker jeg å slippe hundene løs i skogen så de får løpt fra seg litt (er som oftest ikke andre folk der, og trener mye innkalling).

I denne varmen som det har vært nå så kan man heller gå en liten tur sent på kvelden, eller trene på andre ting innendørs. Er mye aktivitet man kan gjøre med hunden som gjør den sliten og fornøyd, uten at det er å løpe i skogen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er tanken min å ha med hunden i fjellet med kløv, sykkelturer om sommeren og muligens litt skitrekk på vinteren. Men ingen av disse tingene er anbefalt å gjøre mens man har valp, da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, pia mater skrev:

I denne varmen som det har vært nå så kan man heller gå en liten tur sent på kvelden, eller trene på andre ting innendørs. Er mye aktivitet man kan gjøre med hunden som gjør den sliten og fornøyd, uten at det er å løpe i skogen. 

Så bra du sier det! For det er slik vi har endt opp å gjøre det de siste par ukene. Det har vært så innmari varmt og bikkja er faktisk kjempesløv. Vi har tatt noen korte turer på 3-4 km på kvelden og valpen har aldri gått så pent før! Han er jo helt daff 😂
Vi har leika med vannslangen, trent på triks eller bare kastet ball, og det har liksom virket å være passe aktivitet ❤️

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du sier det! For det er slik vi har endt opp å gjøre det de siste par ukene. Det har vært så innmari varmt og bikkja er faktisk kjempesløv. Vi har tatt noen korte turer på 3-4 km på kvelden og valpen har aldri gått så pent før! Han er jo helt daff 😂
Vi har leika med vannslangen, trent på triks eller bare kastet ball, og det har liksom virket å være passe aktivitet ❤️

Jeg tenker bare på hvor mye jeg svetter og hvor varmt det må være med masse pels 🙈 

Åh så gøy! Går også an å forsøke å bade med hunden etter hvert, de lærer seg fort å svømme. Må også anbefale denne kjølematten, fungerer utrolig bra! https://www.nkkbutikken.no/butikk/aktiviteter-med-hund/kjolematte/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som dere skjønner er vi ferske som hundeeiere, og man blir jo fortalt at skal man ha stor hund, så SKAL man gå tur hver dag. Og det gjør vi jo. Men hvor langt er egentlig en passe gåtur på daglig basis nå??

En schæfer trenger en god del mosjon, og om den ikke får mosjon må den ha hjernetrim. Synes schæfere er mer krevende på dette en noen annen hund jeg har hatt. En 8 mnd schæfer ville jeg minst gått totalt en time om dagen med, jeg teller ikke km bare tid.

Har større hund selv, og nå i varmen har vi jogget en rask tur tidlig om morgenen og en kort tur sent på kvelden. Hunder er i det hele tatt følsomme for varme, så man må jo ikke overdrive.

Anonymkode: 78437...e98

• Liker 1
Skrevet

Fysisk mosjon trenger rasen, men du kan jo feks svømme med den om sommeren, det er god trening. Mental trening er også viktig. 

• Liker 1
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

En schæfer trenger aboslutt ikke 1 mil om dagen når den er 1 år, og ville ikke etterstrebet å gå 8 km til dagen når den nå er 8 mnd gammel. Legg merke til at tommelfingeregelen er "kan gå" like manger km som den er mnd. Det betyr ikke at man skal eller trenger å gjøre det hver eneste dag. 

Selvfølgelig, schæfere er en rase som trenger mye fysisk aktivitet men med tanke på bakgrunnen som brukshund er det minst like viktig å sørge for at de får brukt hode. En ordentlig søksøkt i skogen er f. eks mye mer utmattende for hunden enn en lang gåtur. 

Dette var ukesopplegget vårt med får forrige scæhfer når hun var rundt 2 år: Mellom 5-7 km som langtur i ukedagene.  En av disse dagene ble normalt byttet ut med en jogge/sykkeltur (mer på sommeren når det er lettere med mindt vær, da kunne hun få opp til 3 sykkel eller joggeturer i uken og var det veldig varmt ble turene byttet ut med bading og svømming).  En av ukedagene byttet vi også ut gåturen med en time i skogen hvor vi trente skogsspor. I helgene fikk hun enten to lengre skogsturer (ute i flere timer i fjellet f. eks) eller så byttet vi igjen ut en av skogsturene med en sporøkt. Også kommer selvfølgelig morgenturer og kveldsturer i tillegg. 

I tillegg til dette la vi inn en del lydighetsøvelser i hverdagen, godbitsøk inne osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en har hund og i alle fall ikke en brukshundrase dersom daglig tur oppleves som mye. Selvsagt kan det være dager hvor det er vanskelig å få til skikkelig tur, men det bør være unntaket.

Alle hunder fortjener minst en daglig lengre tur + flere korte tisseturer. 

Anonymkode: 1beba...a5d

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier ikke å regne turer i lengde, men i tid. Noen ganger går vi langt, noen ganger går vi knapt en kilometer, men bruker lang tid ute (søk etter godbiter, lek, lydighetstrening, bare gå sakte å lukte på tisseflekker i nabolaget). 

Tommelfingerregler er greie å ha i bakhodet, men er ikke en oppskrift man må følge - kjenner man sin hund så merker man når den er fornøyd og når den trenger mer/mindre stimuli 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...