Gjest Formosiss Skrevet 4. juli 2005 #1 Skrevet 4. juli 2005 Jeg flyttet på torsdag, og under flyttingen fikk min kjære PC seg noen kakk. Dvs, noen ledninger løsnet og slikt. Dette var enkelt å fikse, og jeg fikk tilbake begge harddiskene mine - så det ut som. Jeg har en harddisk på 20 GB, som er delt opp i partisjonene "Julekake" og "Juletrepynt". "Julekake" funker som bare det - men "Juletrepynt" er sporløst forsvunnet. Finner den ikke igjen med noe som helst av programvare, og det hjelper ikke å fikse på ledningene. Ikke bare har partisjonen forsvunnet, den har tatt med seg all den lagringsplassen den hadde også - dvs. at 50 GB er sporløst forsvunnet. Noen idèer om hva som har skjedd, evt. hva jeg kan gjøre for å få den tilbake? (Jeg har 6 sesonger Sex and the City, 4 sesonger Roswell, 1 sesong Lost, 1 sesong Desperate Housewives, 1 sesong The 4400 og mye, mye mer på den partisjonen. Snufs).
~sikka~ Skrevet 5. juli 2005 #3 Skrevet 5. juli 2005 Du har sikkert bare koblet feil eller noe. Har du prøvd å ta ut ledningene fra den andre harddisken og se om du finner den som er borte da? Eller så kan det jo hende at den har fått seg ett kakk for mye og er gåen nå...
Cronos Skrevet 5. juli 2005 #4 Skrevet 5. juli 2005 For det første hadde jeg vært forsiktig med å bruke hele disken i tilfelle du skal prøve å få tilbake noe av det du har tapt (alt det du nevner der kan lastes ned igjen... verre er det med bilder og dokumenter og slikt). All bruk av disken kan medføre at du ikke får tilbake alt du vil. Dernest kan du ta deg en tur inn i Disk Management (heter kanskje noe sånt som Diskbehandling på norsk). Hvis du har XP: Start - Kjør - skriv "compmgmt.msc" Her får du opp en grafisk oversikt over diskene. Se om du ser den her. Kanskje mangler den bare en assosiert bokstav. Men vær litt forsiktig her. Du kan fort slette hele harddisken. Kanskje finner du ut noe mer her.
Gjest Formosiss Skrevet 5. juli 2005 #5 Skrevet 5. juli 2005 Det var mer på harddisken enn bare det der, bl.a. en hel drøss med spill. Men det er ingen fare, WoW-en min ble re-installert i går ;-) Dersom jeg hadde koblet feil, hadde jeg ikke kommet meg inn i Windows, iom. at jeg bare har to harddisker. Så den er utelukket. Ser den ikke på disk management, men jeg ser den andre delen - og der står det healthy. ::-(
Cronos Skrevet 5. juli 2005 #6 Skrevet 5. juli 2005 Du har nok koblet riktig. I disk management skal alle disker og alle partisjoner stå. Er den blitt slått sammen i en hel partisjon?
jordbær Skrevet 5. juli 2005 #7 Skrevet 5. juli 2005 Den kunne vel fått seg en fysisk trøkk under flyttingen. Skal ikke så mye til for å ødelegge harddisker. Igjen oppfordrer jordbæret til å ta backup av viktig data. Da slipper man sånt mokkel når ting krasjer.
Crazee Skrevet 5. juli 2005 #8 Skrevet 5. juli 2005 Eg hadde tidlegare problem med forsvinnande partisjonar på harddisken min, men fekk dei greit tilbake med www.partition-recovery.com - kosta meg litt, men eg fekk no testa at programmet fann partisjonane igjen før eg kjøpte det. Vel verdt det, syntest eg.
Gjest Formosiss Skrevet 5. juli 2005 #9 Skrevet 5. juli 2005 Du har nok koblet riktig. I disk management skal alle disker og alle partisjoner stå. Er den blitt slått sammen i en hel partisjon? Nei. Den eksisterende partisjonen, som er E: står som 75 GB - disken er 120 GB.
Cronos Skrevet 6. juli 2005 #10 Skrevet 6. juli 2005 Nei. Den eksisterende partisjonen, som er E: står som 75 GB - disken er 120 GB. Bare 75. Og det står ikke noe om 'unused space' noe sted? Strange.. men harddisken er nok ikke ødelagt. Den er bare midlertidig forsvunnet.
Gjest Formosiss Skrevet 6. juli 2005 #11 Skrevet 6. juli 2005 Bare 75. Og det står ikke noe om 'unused space' noe sted? Strange.. men harddisken er nok ikke ødelagt. Den er bare midlertidig forsvunnet. Nei, det står at den er healthy og bare fin og greier og greier ;-)
Cronos Skrevet 6. juli 2005 #12 Skrevet 6. juli 2005 Hmmm... kanskje du bør prøve å kjøre diagnose-verktøyet fra produsenten av harddisken. Er det slik at den ene partisjonen også var 75 gig? Eller er dette en ny størrelse?
Cronos Skrevet 7. juli 2005 #14 Skrevet 7. juli 2005 Det går an å bruke verktøyet Partition Magic for å få tilbake tapte partisjoner, men det koster litt penger, OG man må vite hvordan man bruker det (dvs. hvilken partisjonsinformasjon man skal skrive inn).
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. juli 2005 #15 Skrevet 8. juli 2005 Last ned Knoppix fra deres hjemmeside (www.knoppix.de?) eller søk etter programmet knoppix på nettet, brenn det ut på en CD og kjør hele greia som en Linux-versjon. Da kan du iallefall flytte og evt fjerne det du vil og det vil forbause meget om den ikke finner din "hemmelige" partisjon. Enkelt og greit. Knoppix installerer du ikke, men kjører direkte fra en CD. Dette har hjulpet meg mange ganger. Dessuten leser den også filer og mapper som er skjult i Windows - bare så du vet det. Dessuten er det ingen som kan se at du har vært på PC'n - den etterlater ingen spor når du tar ut CD'n. Vær så god prøv du også..............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå