AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Sist uke kranglet jeg og mannen høylytt foran barna. Dette foregikk i vårt eget hjem, på kvelden. Det var en helt tåpelig krangel som handlet om noe fullstendig trivielt. Jeg (mor) ropte høylytt, og far svarte krasst tilbake. Barna ble lei seg, og jeg tok med barna ut av situasjonen via å gå til et annet rom. Når vi gikk smekket barnet (13 år) høylytt med døra, det samme gjorde jeg (vi lukket to dører) det resulterte i at far sto og smekket en annen dør gjentatte ganger demonstrativt. Når jeg tok barna til side så beklaget jeg umiddelbart og forklarte at jeg og barnefar var veldig slitne og dette var dumt og teit. Barnefar kom inn på rommet vi var på, etter fem minutt (når han var ferdig med «dørsmekkinga) - og beklaget seg veldig. Vi forklarte for barna at voksne også kan gjøre dumme ting, spesielt når de er sliten og lei. Hele «seansen» med krangling varte kanskje i 5-7 minutt men spesielt jeg ble veldig høylytt. Jeg mener selv vi fikk «ryddet opp» og beklaget grundig for barna og hadde mye fokus på å gi ekstra omsorg til dem etter vi «utsatte» dem for dette. Barna er 13 og 8 år. Nå, en uke etterpå, kommer en nabo av oss og sier hun har reagert på krangelen vår den dagen og mener dette var veldig ille. Hun insinuerte vel nesten at dette var barnevernssak. Vi kjenner henne godt, og det skal sies at hun selv er den typen som aldri har kjeftet på egen mann (eller barn) noensinne, bare gjort alt for dem. Hun har da en mann som aldri har løftet en finger, kan være spydig og ufin, og barn som har slitt en del i livet ettersom arbeidsliv og generelle «krav» har vært utfordrende for dem. Hun skjelte først og fremst ut meg, fordi det var jeg som var høyrøstet. Min mann humret for seg selv ettersom han var minst like «deltagende» i krangelen som meg, men synes det var fint at hun sa ifra fordi det er åpenlyst ikke greit å krangle høylytt foran barn. Jeg er enig, men synes likevel hun var ganske voldsom og krass i måten hun ordla seg på, og opplevde henne mer som «moralsk pekefinger» enn genuint bekymret og omsorgsfull for vår familie. Mannen min og jeg begynte å diskutere dette med høylytt krangling foran barn. Det er jo åpenlyst ikke bra. Vi erkjenner det 100 prosent. Samtidig kan det jo skje, spesielt i en kjernefamilie hvor mor og far er gift i mange tiår sammen, og har opp- og nedturer. Jeg husker selv at jeg som barn har hørt både min mor, svigermor og diverse tanter, kjefte høylytt på maken sin foran oss barna, uten at jeg ble særlig traumatisert av den grunn. Vi gjorde en feil, vi ryddet opp med barna, beklaget og la oss langflat. Når hun kommer en uke etterpå og «skjeller» meg ut, kjenner jeg litt på følelsen av at det var unødvendig og veldig «invaderende». Hva tenker dere? Innspill? Anonymkode: d3b7c...481 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Ville sagt som du sier til naboen, at det er beklagelig at dere var høylytte og at du har snakket med barna om det. At dere ordnet opp raskt og at det var unødvendig og ubehagelig at hun skal legge seg oppi deres privatliv. Meldes dere til bv sier dere det samme og saken går sin gang. Hadde også spurt naboen om hva hun tenker om sin reaksjon og hvordan hun ville reagert om du gjorde det samme tilbake. Anonymkode: 6b520...1d3 16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 Dere har ikke gjort noe galt. ALLE kan ha en idiotisk krangel i blant, det som derimot er irriterende er disse barnevernsrytterne som observerer alt som foregår rundt dem i håp om å ha noe de kan melde inn til bvtj. Anonymkode: 06381...3b5 21
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Jeg tenker at naboen burde passe sine egne saker. Alle par kan krangle innimellom, og det høres ut som dere håndterte det riktig i etterkant. Anonymkode: 0495d...302 19
Kenelz Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Flott dere har en nabo som bryr seg, flott at du/dere anerkjenner problemet og flott at dere forklarte barna. Om det er noe som ofte skjer skjønner jeg at naboen vil sende inn en klage. Om det bare har skjedd én gang og dere har forklart naboen situasjonen så synes jeg det er dumt av naboen å true med dette. Kan skjønne ovenfor naboen da dette kunne ha vært forferdelig å høre. Dere får ta tak i eget nakkeskinn og sørge for at dette aldri skjer igjen. Om du føler ar du blir å rope så går du heller bort fra mannen og komme tilbake når du/dere er klar for en rolig diskusjon uten at barna hører på. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at naboen burde passe sine egne saker. Alle par kan krangle innimellom, og det høres ut som dere håndterte det riktig i etterkant. Anonymkode: 0495d...302 I dagens Norge kan man ikke krangle høylytt en eller to ganger dessverre, det kan fort bli et helvete av det hvis man har barn i nærheten. Anonymkode: 06381...3b5 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Flott dere har en nabo som bryr seg, flott at du/dere anerkjenner problemet og flott at dere forklarte barna. Om det er noe som ofte skjer skjønner jeg at naboen vil sende inn en klage. Om det bare har skjedd én gang og dere har forklart naboen situasjonen så synes jeg det er dumt av naboen å true med dette. Kan skjønne ovenfor naboen da dette kunne ha vært forferdelig å høre. Dere får ta tak i eget nakkeskinn og sørge for at dette aldri skjer igjen. Om du føler ar du blir å rope så går du heller bort fra mannen og komme tilbake når du/dere er klar for en rolig diskusjon uten at barna hører på. Du er klar over at vanlige mennesker også kan ha høylytte krangler uten at det er noe galt? I enkelte tilfeller er ikke engang barn hjemme når folk krangler. Anonymkode: 06381...3b5 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Det er helt idiotisk og barnslig å smelle dører og rope til hverandre foran barna. Sist jeg smalt igjen døra var jeg 13 år. Skjønner godt at naboen reagerer. Anonymkode: 1defe...f5d 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 Hvis det ikke er økonomiske problemer, rusmisbruk eller utroskap i et forhold, har man ikke noen grunn til å krangle. Hverdagslige utfordringer kan løses ved å prate normalt. Anonymkode: f61fd...4fc 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er økonomiske problemer, rusmisbruk eller utroskap i et forhold, har man ikke noen grunn til å krangle. Hverdagslige utfordringer kan løses ved å prate normalt. Anonymkode: f61fd...4fc Det er vanlig å krangle pga andre ting også, trenger ikke å være noe alvorlig. Det er helt normalt, tro det eller ei. Anonymkode: 06381...3b5 12
Kenelz Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du er klar over at vanlige mennesker også kan ha høylytte krangler uten at det er noe galt? I enkelte tilfeller er ikke engang barn hjemme når folk krangler. Anonymkode: 06381...3b5 Ikke normaliser høylytte krangler mellom far og mor. Så klart er det noe som er galt når mor og far skriker til hverandre. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Ikke normaliser høylytte krangler mellom far og mor. Så klart er det noe som er galt når mor og far skriker til hverandre. Nei. Det du skriver der er knyttet til fordommer. Noen ganger kan temperaturen bli litt høy når man er uenig. Anonymkode: 06381...3b5 15
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 Vi problematiserer dette veldig her i vesten, spesielt i Skandinavia. I de fleste andre kulturer er det ikke et problem å krangle foran barna. Det er faktisk ikke det som traumatisert dem, men det at det sys puter under armene deres som gjør at de ikke får et virkelig syn på verden før de er voksne. Dersom man ikke har lært at man kan krangle og bli venner igjen, så klarer man ikke å takle en krangel om den skulle oppstå når man har blitt voksen. Man må lære alt og barn lærer av erfaring. Det som er skadelig er hvis man krangler foran barna ofte, og krangler fysisk. Men å krangle noen ganger gjennom oppveksten og forklart hva som skjedde er virkelig ikke farlig! Som du sier, barna til nabokona tåler ikke den virkelige verden. Det er jo fordi de ikke har opplevd den virkelige verden og ikke er forberedt. Anonymkode: 29cd8...7b1 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi problematiserer dette veldig her i vesten, spesielt i Skandinavia. I de fleste andre kulturer er det ikke et problem å krangle foran barna. Det er faktisk ikke det som traumatisert dem, men det at det sys puter under armene deres som gjør at de ikke får et virkelig syn på verden før de er voksne. Dersom man ikke har lært at man kan krangle og bli venner igjen, så klarer man ikke å takle en krangel om den skulle oppstå når man har blitt voksen. Man må lære alt og barn lærer av erfaring. Det som er skadelig er hvis man krangler foran barna ofte, og krangler fysisk. Men å krangle noen ganger gjennom oppveksten og forklart hva som skjedde er virkelig ikke farlig! Som du sier, barna til nabokona tåler ikke den virkelige verden. Det er jo fordi de ikke har opplevd den virkelige verden og ikke er forberedt. Anonymkode: 29cd8...7b1 Dette!🙌🏼🙌🏼 Anonymkode: 06381...3b5 7
Kenelz Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei. Det du skriver der er knyttet til fordommer. Noen ganger kan temperaturen bli litt høy når man er uenig. Anonymkode: 06381...3b5 Er latinsk og vet godt hva det vil si å ha temperament, men allikevel sørger jeg for at krangling og diskusjoner ikke går over streken og er mest mulig saklig. Spesielt når barn er til stede! Skam deg. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Er latinsk og vet godt hva det vil si å ha temperament, men allikevel sørger jeg for at krangling og diskusjoner ikke går over streken og er mest mulig saklig. Spesielt når barn er til stede! Skam deg. Akkurat nå, Kenelz skrev: Er latinsk og vet godt hva det vil si å ha temperament, men allikevel sørger jeg for at krangling og diskusjoner ikke går over streken og er mest mulig saklig. Spesielt når barn er til stede! Skam deg. Du har åpenbart aldri vært vitne til en «uplanlagt» krangel. Anonymkode: 06381...3b5 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 Ts skriver at det var en tåpelig krangel om noe trivielt. Mon tro hvordan en krangel om utroskap hadde utartet seg. Synes det er rart at folk i denne tråden skriver at det er normalt å krangle om noe ubetydelig foran barna der smelling med dører og roping er akseptabelt. Anonymkode: 1defe...f5d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 14 minutter siden, Kenelz skrev: Flott dere har en nabo som bryr seg, flott at du/dere anerkjenner problemet og flott at dere forklarte barna. Om det er noe som ofte skjer skjønner jeg at naboen vil sende inn en klage. Om det bare har skjedd én gang og dere har forklart naboen situasjonen så synes jeg det er dumt av naboen å true med dette. Kan skjønne ovenfor naboen da dette kunne ha vært forferdelig å høre. Dere får ta tak i eget nakkeskinn og sørge for at dette aldri skjer igjen. Om du føler ar du blir å rope så går du heller bort fra mannen og komme tilbake når du/dere er klar for en rolig diskusjon uten at barna hører på. Nei, det skjer så som si aldri. Første gangen hun har hørt det (og siste) Anonymkode: d3b7c...481
Kenelz Skrevet 27. juni 2020 #19 Skrevet 27. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du har åpenbart aldri vært vitne til en «uplanlagt» krangel. Anonymkode: 06381...3b5 Aldri vært vitne med en mor fra Colombia og en far fra Romania? Hah!!! Der lo jeg godt! Husker de kranglene og vet du hva? Som barn ble jeg REDD. Og det er en følelse jeg aldri vil et barn skal gjennomgå. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #20 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts skriver at det var en tåpelig krangel om noe trivielt. Mon tro hvordan en krangel om utroskap hadde utartet seg. Synes det er rart at folk i denne tråden skriver at det er normalt å krangle om noe ubetydelig foran barna der smelling med dører og roping er akseptabelt. Anonymkode: 1defe...f5d Jo for det er normalt. I store deler av verden legger ikke foreldre skjul på at de også har følelser og at det kan skje uenigheter som fører til krangel. Her i skaninavia derimot skal folk helst holde kjeft og være så lavmælte som mulig. Si meg, høres det normalt ut for deg? Anonymkode: 06381...3b5 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå