Gå til innhold

Jeg ser ikke etter å ha lest bok, normalt?! Bruker jo briller også!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner. Tall på hvor dårlig jeg ser har jeg ikke (aldri fått høre noe tall fra optiker), men jeg bruker briller. Jeg kan fint gå uten briller uten problemer, men om jeg ser på TV og sitter på pc'en så må jeg bruker briller. Hvis ikke så blir jeg sliten i hodet og øynene. Samme når jeg kjører bil, for da sliter jeg med å se skilt og å se ting på avstand. 

Jeg har 2 sett med briller, vanlige briller som jeg bruker når jeg ser på tv og kjører bil, og lesebriller.

Hver gang jeg leser så sliter jeg med skurrete/blurry, dobbeltsyn og generelt uklart syn i lang tid etterpå. Før fikk jeg det etter 5 minutter med lesing uten briller, nå skjer det etter 30 min til 1 time med lesing med briller og problemet henger igjen i timesvis! Jeg sitter nå her 2 timer etter å ha lest i 4 timerr, og synet mitt er fortsatt skurrete og uklart! Jeg begynner å få litt panikk, for det føles ut som at fokus-modusen i øynene har satt seg fast!! Alt er skurrete og blurry og jeg klarer ikke å fokusere blikket normalt. JEG SER IKKE!!!! Selv med briller på! Det er som å gå med lesebriller, hvor alt langt unna blir skurrete, dobbel-syn og uklart, men jeg har ikke på lesebriller jeg har på normale briller og ting er helt oppi ansiktet på meg og det er også skurrete og uklart! 

Er dette normalt?!  Hva skjer? 
Jeg myser ikke når jeg leser, bruker jo lesebriller! Ikke føler jeg meg sliten i verken hode eller øynene. Allikevel så er synet uklart og i ufokus!!
Jeg skriver dette i delvis blinde, for jo mer jeg fokuserer jo mer uklart blir teksten. Og det er dobbel-syn og skurrete fra før.  

Anonymkode: bdaeb...a5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også opplevd noen ganger. Vet dessverre ikke hvorfor det skjer, men håper du får noen gode svar her etterhvert.

Anonymkode: 91c7e...978

Skrevet

Jeg er optiker, og tenker at det kan være noe med samsynet ditt. Altså at musklene i øynene dine ikke jobber slik de skal. Dette kan også skje hvis man har for svake lesebriller, da kan faktisk linsen inni øyet som skal være avslappet på avstand "låse" seg og da ser man uklart på avstand. Og så finnes det noen syndromer, ingen farlige men det kalles syndromer som fører til dette. 

Ville bestilt time hos optiker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Slitenmamma skrev:

Jeg er optiker, og tenker at det kan være noe med samsynet ditt. Altså at musklene i øynene dine ikke jobber slik de skal. Dette kan også skje hvis man har for svake lesebriller, da kan faktisk linsen inni øyet som skal være avslappet på avstand "låse" seg og da ser man uklart på avstand. Og så finnes det noen syndromer, ingen farlige men det kalles syndromer som fører til dette. 

må nok bare bestille en time ja, det tok mange timer før det ga seg i går. Har ikke turt å lese i dag, for det er så slitsomt å ikke se normalt. Det er som du beskriver at øynene låser seg, om jeg holder mobilen helt inntil nesen så er synet helt klart og tydelig. Holder jeg mobilen med normal avstand så blir det veldig uklart når øynene låser seg. Normalt, selv uten briller, så klarer jeg å lese mobilen helt klart og tydelig med samme normale avstanden, men ikke når øynene låser seg etter å ha lest.

takk for svar. er vist ikke normalt, så da må jeg få det sjekket ut. 

Anonymkode: bdaeb...a5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Slitenmamma skrev:

Hva kan man gjøre med det? Må man legge inn noe spesielt i brilleglassene, eller er det egentlig bare noe man må venne seg til og akseptere at synet blir dårligere etterhvert som man blir eldre?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man gjøre med det? Må man legge inn noe spesielt i brilleglassene, eller er det egentlig bare noe man må venne seg til og akseptere at synet blir dårligere etterhvert som man blir eldre?

Jeg har dårlig samsyn pga leddbåndskade i nakken, og har prismer i brilleglassene. 

Anonymkode: 2fa90...468

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Er det musklene så kan man legge inn prismer i glassene. Da flytter man bildet i hjern til det øyet dit står istede for at musklene skal jobbe så hardt.

Anonymkode: 863e7...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nærsynt, og hvis jeg leser nær med brillene på opplever jeg 1 sel at øynene på «zoome» ut igjen hvis du skjønner? Når jeg skal se på avstand. Derfor pleier jeg å ta av meg briller om jeg skal lese.... 

du som er optiker, blir man enda mer nærsynt dersom man leser nær med brillene på? 

Anonymkode: 2f0f3...9b7

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det musklene så kan man legge inn prismer i glassene. Da flytter man bildet i hjern til det øyet dit står istede for at musklene skal jobbe så hardt.

Anonymkode: 863e7...bfc

Takk for svar. Skjønte egentlig ikke stort av dette, men det gjør kanskje optikeren min hvis jeg leser opp dette innlegget for henne? Googlet prismer i brilleglass og leste bl.a. noe om vansker med å gå i trapp. Jeg synes trapper er litt uoversiktelige/jeg klarer liksom ikke alltid å skille trinnene fra hverandre, og har tatt det opp med optikeren min et par ganger. Hun svarer at det er aldersbetinget, og ikke noe hun kan få gjort noe med. Men jeg føler jeg er altfor ung til å ha aldersproblemer. Hvilken alder er det vanlig å få sånne synsproblemer? Kan alle disse småplagene mine ha en sammenheng til tross for at optikeren min ikke mener det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...