Shavasa Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Hei! Har fått påvist pcos og er i gang med provera og letrozol. Det jeg går å tenker mye på siden jeg har hørt/lest at det er større sjanse for SA ved pcos er om jeg burde ta ut sykemelding om jeg blir gravid. Jobber nå ombord på båt, 5 uker på og 5 uker fri. Jobben går ut på å vaske/lage mat. Arbeidsdagen min varer fra 6.30 til 20.30 hver dag med unntak av 2t pause midt på dag. Det er ofte mye dårlig vær så det blir gjerne lite søvn +jobben er til tider fysisk tung og travel. Er redd jeg kommer til å gå ombord og vere livredd fordi jeg skal få en SA? Håper noen her inne har noen råd/erfaring som kan gjøre meg litt klokere.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Man kan ikke bare ta ut sykemelding. Og nei, du kan selvsagt ikke sykemeldes fordi du er redd for sa. Anonymkode: 6b529...20a 6
Shavasa Skrevet 27. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 27. juni 2020 Er i så tilfelle bare snakk om en tur med sykemelding da jeg ikke får lov å jobbe ombord etter jeg har kommet 12 uker på vei.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Den åpenbare løsningen her om du tenker mye på dette er å skaffe deg en annen jobb der du føler at forholdene er tryggere for deg. Jeg vil tro du har tilgang til medisinsk kompetanse ute på båten, men du får ikke stanset en SA inne på land heller. Kroppen tåler vanlig belastning når den er gravid, og arbeidsdagen din høres ikke unormal ut (da hadde du vel ikke hatt lov til å jobbe på den måten)? Anonymkode: 44473...dd7 4
Shavasa Skrevet 27. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2020 Skaffe annen jobb er ikke tema. Lurer vel egentlig bare på hvilke erfaringer andre med pcos har. Nei skjønner jo at det ikke kan stoppes, men om det er lurt å roe litt ned mtp pcos og SA. Tja.. 12 timers arbeidsdag etterfulgt av kanskje 4-5 t med urolig søvn(pga dårlig vær) 5 uker i strekk er vel ikke som en normal jobbdag på land..
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 Har du tenkt å fortsette i denne jobben etter du har fått barn? Å reise vekk fra ungen din i 5 uker i strekk? Hvis ikke kan det jo være en idé å se seg om etter ny jobb nå, det kan ta lang tid å bli gravid. 12 minutter siden, Shavasa skrev: Skaffe annen jobb er ikke tema. Lurer vel egentlig bare på hvilke erfaringer andre med pcos har. Nei skjønner jo at det ikke kan stoppes, men om det er lurt å roe litt ned mtp pcos og SA. Tja.. 12 timers arbeidsdag etterfulgt av kanskje 4-5 t med urolig søvn(pga dårlig vær) 5 uker i strekk er vel ikke som en normal jobbdag på land.. Anonymkode: 6b529...20a
Shavasa Skrevet 27. juni 2020 Forfatter #7 Skrevet 27. juni 2020 Har tenkt å prøve iallefall ja, er uansett ikke aktuelt å bytte jobb nå, da jeg kommer til å gå ned kraftig i lønn.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Det åpenbare her å skifte jobb uansett- dårlig kombinasjon med familieliv. Da er det jo synd at du avviser tanken. Anonymkode: 44473...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 1 minutt siden, Shavasa skrev: Har tenkt å prøve iallefall ja, er uansett ikke aktuelt å bytte jobb nå, da jeg kommer til å gå ned kraftig i lønn. Nei, skjønner egentlig det. Men vil absolutt ikke anbefale å reise fra en liten baby i 5 uker i strekk, det kan være skadelig. Anonymkode: 6b529...20a 1
Shavasa Skrevet 27. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 27. juni 2020 Åpenbart å skifte jobb? Jeg kommer til å ta forlenget permisjon, prøve en tur når far skal ha permisjon, om det ikke går så får jeg finne noe annet å gjøre. Men å bytte jobb før jeg i det hele tatt er gravid? Er snakk om én tur jeg lurer på å sykemelde meg(5 uker) fordi jeg lurer på om de som har pcos ville anbefalt det eller om det er helt risikofritt? 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har PCOS og blitt gravid med Letrozol og Menopur tre ganger, fått to friske barn og en på vei. Kunne ikke ramlet meg inn å sykemelde meg grunnet risiko for SA, den er jo ikke knyttet til høy arbeidsbelastning (kvinner bærer frem barn under forferdelige forhold i flyktningleirer også) men genetiske feil hos fosteret. Den absolutte risikoøkningen for å spontanabortere FORDI man har PCOS er heller ikke spesielt stor. Anonymkode: 06db0...e25 6
Shavasa Skrevet 27. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 27. juni 2020 Takk man leser jo seg gal på nettet, men du har jo helt rett i det du sier
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, Shavasa skrev: Skaffe annen jobb er ikke tema. Lurer vel egentlig bare på hvilke erfaringer andre med pcos har. Nei skjønner jo at det ikke kan stoppes, men om det er lurt å roe litt ned mtp pcos og SA. Tja.. 12 timers arbeidsdag etterfulgt av kanskje 4-5 t med urolig søvn(pga dårlig vær) 5 uker i strekk er vel ikke som en normal jobbdag på land.. Nei du trenger ikke roe ned, kroppen tåler helt fint vanlig belastning under svangerskapet. Nei du får ikke sykemelding fordi du er redd SA. Anonymkode: e5d37...955 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har pcos, ble gravid naturlig. Var også veldig bekymret for å miste men det er jo ikke så særlig mye man får gjort med det uansett. Du kan eventuelt høre med legen når du blir gravid om å få svangerskapspenger dersom arbeidet ditt er farlig for fosteret. Men tviler på at du får sykemelding i prøveperioden. Anonymkode: 9d4a7...95c 1
tussi84 Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 Du får ikke noen sykemelding fordi risikoen for å miste er noe høyere for oss med pcos. Hva du jobber med har ingenting å si vedr sjansen for å miste. Det er hormonene som gjør at pcos kvinner har økt sjanse for å miste, de er der uansett om du jobber eller ei. Det er faktisk nesten ingenting man kan gjøre selv for å minimere risikoen for å få en spontan abort, heller ikke stoppe en. Det er veldig normalt å miste dessverre, og selv om det er vondt så er det kroppen som ordner opp ved å frastøtende seg fosteret som utvikler seg så mye i feil retning at det ikke vil være levedyktig. Det er sjeldent at det er forhold hos mor som er årsaken. Jeg har selv pcos, og har mistet 4 ganger. Men til tross for en del tap så er jeg nå gravid for 5 gang, og er allerede 24 uker på vei. Det går bra denne gangen. Så selv om man mister kan det gå bra senere. Men uansett ts du burde vurdere å skaffe deg en ny jobb hvis du planlegger barn. Du kan ikke forlate en liten baby/små barn hjemme i flere uker uten moren sin, når permisjonen går ut.
Shavasa Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 28. juni 2020 5 timer siden, tussi84 skrev: Du får ikke noen sykemelding fordi risikoen for å miste er noe høyere for oss med pcos. Hva du jobber med har ingenting å si vedr sjansen for å miste. Det er hormonene som gjør at pcos kvinner har økt sjanse for å miste, de er der uansett om du jobber eller ei. Det er faktisk nesten ingenting man kan gjøre selv for å minimere risikoen for å få en spontan abort, heller ikke stoppe en. Det er veldig normalt å miste dessverre, og selv om det er vondt så er det kroppen som ordner opp ved å frastøtende seg fosteret som utvikler seg så mye i feil retning at det ikke vil være levedyktig. Det er sjeldent at det er forhold hos mor som er årsaken. Jeg har selv pcos, og har mistet 4 ganger. Men til tross for en del tap så er jeg nå gravid for 5 gang, og er allerede 24 uker på vei. Det går bra denne gangen. Så selv om man mister kan det gå bra senere. Men uansett ts du burde vurdere å skaffe deg en ny jobb hvis du planlegger barn. Du kan ikke forlate en liten baby/små barn hjemme i flere uker uten moren sin, når permisjonen går ut. Takk for svar! Da kan jeg roe ned og ta den siste turen uten å ha dårlig samvittighet ved en evt. SA. Vurdere å bytte jobb får jeg evt. Ta den dagen jeg skal tilbake på jobb.
Shavasa Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #17 Skrevet 28. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har pcos, ble gravid naturlig. Var også veldig bekymret for å miste men det er jo ikke så særlig mye man får gjort med det uansett. Du kan eventuelt høre med legen når du blir gravid om å få svangerskapspenger dersom arbeidet ditt er farlig for fosteret. Men tviler på at du får sykemelding i prøveperioden. Anonymkode: 9d4a7...95c Takk for svar! Etter 3 mnd er reglene sånn at jeg må på land uansett, så var bare om det var lurt å sykemelde seg i 5 uker visst jeg blir gravid.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Sykemelding er bare noe du får dersom du er syk. Så hvis du får svangerskapsrelaterte plager som bekkenproblemer, ekstrem kvalme eller andre ting som gjør deg såpass dårlig at du ikke kan jobbe kan du få sykemelding. Dersom jobben din kan medføre risiko for ditt svangerskap, og det ikke er mulig å tilrettelegge for deg kan man derimot søke om svangerskapspenger. Dette er noe man gjør i samråd med arbeidsgiver, jordmor/fastlege og NAV. Det er i praksis som en sykemelding, bare at man får det for å være føre-var. Ekstremt lange arbeidsdager, utsettelse for voldelige mennesker, smitte og sykdom eller tungt fysisk arbeid er for eksempel ting som kvalifiserer for svangerskapspenger. Jeg må jo likevel si som flere her at det kan være lurt at du allerede nå ser på andre alternativer til yrke. For meg høres det ikke forenelig ut å skulle jobbe 5 uker borte på båt med å skulle etablere familie. En ting er dette året som gravid og i permisjon, men barnet trenger sine foreldre. For å nevne et eksempel så er det anbefalt hvis foreldrene skiller seg og skal ha delt samvær at barn på opptil 3-4 år har tre dager hos mor og så tre dager hos far, for å unngå at de blir utrygge på den andre forelderen. Til og med en uke av/på blir ansett av psykologer som for lenge borte når det er en fast greie. Anonymkode: 626df...b9c 1
Shavasa Skrevet 28. juni 2020 Forfatter #19 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sykemelding er bare noe du får dersom du er syk. Så hvis du får svangerskapsrelaterte plager som bekkenproblemer, ekstrem kvalme eller andre ting som gjør deg såpass dårlig at du ikke kan jobbe kan du få sykemelding. Dersom jobben din kan medføre risiko for ditt svangerskap, og det ikke er mulig å tilrettelegge for deg kan man derimot søke om svangerskapspenger. Dette er noe man gjør i samråd med arbeidsgiver, jordmor/fastlege og NAV. Det er i praksis som en sykemelding, bare at man får det for å være føre-var. Ekstremt lange arbeidsdager, utsettelse for voldelige mennesker, smitte og sykdom eller tungt fysisk arbeid er for eksempel ting som kvalifiserer for svangerskapspenger. Jeg må jo likevel si som flere her at det kan være lurt at du allerede nå ser på andre alternativer til yrke. For meg høres det ikke forenelig ut å skulle jobbe 5 uker borte på båt med å skulle etablere familie. En ting er dette året som gravid og i permisjon, men barnet trenger sine foreldre. For å nevne et eksempel så er det anbefalt hvis foreldrene skiller seg og skal ha delt samvær at barn på opptil 3-4 år har tre dager hos mor og så tre dager hos far, for å unngå at de blir utrygge på den andre forelderen. Til og med en uke av/på blir ansett av psykologer som for lenge borte når det er en fast greie. Anonymkode: 626df...b9c Ok, da er det vel svangerskapspenger jeg må søke etter 3 mnd, da det i rederiets regelverk sier at jeg ikke får reise ut etter den grensen. Takk! Nå har jeg ikke tenkt så veldig mye over det med jobbsituasjon. Kjenner et par som har fortsatt på sjø uten problemer, men mesteparten slutter da de ser at de ikke greier å forlate barnet. Tenker det får vere opp til den enkelte å bestemme. Det jeg reagerte på i et av svarene jeg fikk her var at jeg burde begynne å jobbe på land allerede nå før jeg i det hele tatt er gravid. Å det er uaktuelt. Jeg får se etterhvert hva jeg velger å gjøre, men det jeg i hovedsak spurte om har jeg fått svar på iallefall
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 Snakk med legen din istedenfor å spørre her da får du er ordentlig svar. Det kan godt hende legen din mener at det ikke er heldig å jobbe så lange dager i starten av graviditeten heller, og at du dermed får sykemelding/svangerskapspenger tidligere. Du kan jo også bli dårlig før uke 12, mange som sliter med kvalme begynner å kjenne det rundt uke 5-6 for eksempel. Da er det ikke sikkert du er istand til å jobbe uansett Anonymkode: 446e1...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå