AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Visste dere at ikke alle som blir innlagt på norske sykehus blir testet for covid-19? Kun de med luftveissymptomer. Likevel blir det informert om at man kan være smittsom før symptomene bryter ut. Hvorfor blir ikke alle testet for å unngå smitte på avdelingene? Og bør ikke helsearbeidere testes jevnlig? I tillegg får svenske helsearbeidere reise fritt inn og ut av Norge for å jobbe, uten karantenetid. Anonymkode: 17050...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Det overrasker meg ikke. Regjeringen og andre maser om hvor viktig det er at vi holder avstand osv. Og de advarer i hytt og vær. Gudene må vite hvorfor de da ikke tester? Kanskje det ligger en eller annen agenda eller grunn bak "koronakrisen" enn det vi blir fortalt? Anonymkode: 43322...76b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det overrasker meg ikke. Regjeringen og andre maser om hvor viktig det er at vi holder avstand osv. Og de advarer i hytt og vær. Gudene må vite hvorfor de da ikke tester? Kanskje det ligger en eller annen agenda eller grunn bak "koronakrisen" enn det vi blir fortalt? Anonymkode: 43322...76b Begynner nesten å lure selv. Jeg jobber innen helse og er nå redd for å gå på jobb! Hva var vitsen med alle tiltakene da? Skriver dette, for jeg vil at folk skal vite hva som foregår. Vi er ikke trygge på jobb. Og hvorfor er svenske helsearbeidere mindre smittsom enn andre svensker? Anonymkode: 17050...a0b 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Selvfølgelig testes ikke alle som legges inn. Det er jo ikke rart... Det hadde kostet vannvittig mye. Joda, dere er like trygge nå som alltid. Anonymkode: d7991...576 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig testes ikke alle som legges inn. Det er jo ikke rart... Det hadde kostet vannvittig mye. Joda, dere er like trygge nå som alltid. Anonymkode: d7991...576 Norge har økonomi til å teste alle pasienter. Vi er ikke trygge, pasientene er ikke trygge. Jeg har blitt hostet i ansiktet av minst 10 forskjellige den siste uka på jobb. Vi har ikke lov å bruke munnbind. Det er rasjonering på sprit. Anonymkode: 17050...a0b 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norge har økonomi til å teste alle pasienter. Vi er ikke trygge, pasientene er ikke trygge. Jeg har blitt hostet i ansiktet av minst 10 forskjellige den siste uka på jobb. Vi har ikke lov å bruke munnbind. Det er rasjonering på sprit. Anonymkode: 17050...a0b Hvorfor skryter da Norge av test kapasiteten? Anonymkode: 17050...a0b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 Og dette er grunnen til at jeg måtte i karantene i begynnelsen av April. Tok imot en pasient som var positiv for Corona, som ikke ble testet før etter et par dager. Heldigvis ble jeg ikke smittet. Rutinene ble kraftig skjerpet etter dette, men nå har de begynt å bli dårligere med testingen igjen, SELV de med luftveissymptomer. Redd det samme skal skje igjen. Anonymkode: 4d1e0...b56 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette er grunnen til at jeg måtte i karantene i begynnelsen av April. Tok imot en pasient som var positiv for Corona, som ikke ble testet før etter et par dager. Heldigvis ble jeg ikke smittet. Rutinene ble kraftig skjerpet etter dette, men nå har de begynt å bli dårligere med testingen igjen, SELV de med luftveissymptomer. Redd det samme skal skje igjen. Anonymkode: 4d1e0...b56 Jepp jeg har også vært i karantene etter å ha vært i nærkontakt med covid-19 uten beskyttelse. Ble ikke smittet. Ser også at det "slækkes" på tiltakene og er skremt! Anonymkode: 17050...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi dette selvfølgelig høres veldig fint og flott ut for politikerne på TV-nyhetene og for avisene... Anonymkode: a4ec1...705 Mens realiteten er en helt annen... Anonymkode: 17050...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mens realiteten er en helt annen... Anonymkode: 17050...a0b Jeg får ikke testet 7åringen som hoster og har vært på sommerleir med 40 barn denne uken. Jævla dårlig opplegg. Var det smitte der kan det kjapt spre seg til mange familier, men neida, hun har ikke feber så da er det bare å bli hjemme og krysse fingre for at det er en forkjølelse. Anonymkode: e7d95...318 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 Fordi hvis pasienten er symptomfri, altså i inkubasjonstiden, vil testen gi et falskt negativt svar, og dermed være ubrukelig. Anonymkode: eff7a...54d 2
pia mater Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hvis pasienten er symptomfri, altså i inkubasjonstiden, vil testen gi et falskt negativt svar, og dermed være ubrukelig. Anonymkode: eff7a...54d Dette! Og pasienter testes hvis det er andre symptomer på corona, som feber, magesmerter osv. Det krever mye ressurser å ta imot pasient med mistanke om coronasmitte. Det er da smitteisolering fram til negativ test, noe som tar fra 30 min til 2 timer, hvis det ikke er stor pågang. Å smitteisolere krever mye ressurser og utstyr, og dermed å begynne med dette på alle pasienter er unødvendig bruk av sårt trengte ressurser. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hvis pasienten er symptomfri, altså i inkubasjonstiden, vil testen gi et falskt negativt svar, og dermed være ubrukelig. Anonymkode: eff7a...54d Ikke alltid! Den svenske sykepleieren som testet positivt i nord, var symptomfri. Anonymkode: 17050...a0b 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #14 Skrevet 27. juni 2020 36 minutter siden, pia mater skrev: Dette! Og pasienter testes hvis det er andre symptomer på corona, som feber, magesmerter osv. Det krever mye ressurser å ta imot pasient med mistanke om coronasmitte. Det er da smitteisolering fram til negativ test, noe som tar fra 30 min til 2 timer, hvis det ikke er stor pågang. Å smitteisolere krever mye ressurser og utstyr, og dermed å begynne med dette på alle pasienter er unødvendig bruk av sårt trengte ressurser. Synes de bør teste alle likevel, da flere tester positivt uten symptomer. Ja, testen KAN bli negativ også. Ved minste mistanke bør det smitteisoleres. Man bør som et minimum bruke munnbind og hansker når man går inn til pasienter. Flermannsrom bør forbys. Det bør også være begrensede antall pasienter man går inn til hver vakt. Det er mye som kan gjøres for å forebygge smitte. Anonymkode: 17050...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alltid! Den svenske sykepleieren som testet positivt i nord, var symptomfri. Anonymkode: 17050...a0b Kanskje var hun det, kanskje hadde hun svært milde symptomer. Det finnes alltid unntak, det betyr ikke at det er et godt argument for å teste alle symptomfrie når majoriteten av smittede i inkubasjonsfasen tester negativt. Resultatet hadde blitt mye unødvendig isolering av pasienter som venter på prøvesvar samt mange falske negative svar som kan føre til at man ikke er like på vakt den dagen pasienten faktisk utvikler symptomer fordi "han har jo testet negativt" Anonymkode: eff7a...54d 2
pia mater Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes de bør teste alle likevel, da flere tester positivt uten symptomer. Ja, testen KAN bli negativ også. Ved minste mistanke bør det smitteisoleres. Man bør som et minimum bruke munnbind og hansker når man går inn til pasienter. Flermannsrom bør forbys. Det bør også være begrensede antall pasienter man går inn til hver vakt. Det er mye som kan gjøres for å forebygge smitte. Anonymkode: 17050...a0b Enmannsrom til alle mann hadde vært helt fantastisk, men helt urealistisk. De fleste avdelinger har kun noen få enmannsrom, og det er for stort pasienttrykk til å ha bare en pasient per tomannsrom. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje var hun det, kanskje hadde hun svært milde symptomer. Det finnes alltid unntak, det betyr ikke at det er et godt argument for å teste alle symptomfrie når majoriteten av smittede i inkubasjonsfasen tester negativt. Resultatet hadde blitt mye unødvendig isolering av pasienter som venter på prøvesvar samt mange falske negative svar som kan føre til at man ikke er like på vakt den dagen pasienten faktisk utvikler symptomer fordi "han har jo testet negativt" Anonymkode: eff7a...54d 👏🏻 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 Fantastisk at svenske helsearbeidere kan gå rett på jobb etter opphold i Sverige, mens nordmenn som har vært på dagstur til Sverige for forretningsmøte, og har positiv antistofftest må 10 dager i fritidskarantene. Begynner virkelig å lure på hva som er agendaen til regjeringen.. Anonymkode: 54f79...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke testet 7åringen som hoster og har vært på sommerleir med 40 barn denne uken. Jævla dårlig opplegg. Var det smitte der kan det kjapt spre seg til mange familier, men neida, hun har ikke feber så da er det bare å bli hjemme og krysse fingre for at det er en forkjølelse. Anonymkode: e7d95...318 Sprer smitten seg mindre hvis barnet blir testet? Anonymkode: ca92d...282 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #19 Skrevet 27. juni 2020 2 timer siden, pia mater skrev: Enmannsrom til alle mann hadde vært helt fantastisk, men helt urealistisk. De fleste avdelinger har kun noen få enmannsrom, og det er for stort pasienttrykk til å ha bare en pasient per tomannsrom. 👏🏻 Dere uttaler dere fornuftig nå og det er fint med innspill. Likevel stusser jeg på dette med å være på vakt, hvordan kan man være på vakt når en ikke kan bruke tilstrekkelig med beskyttelse og pasienter havner på flermannsrom? Alle blir jo da behandlet som smittefrie. En negativ test vil ikke bety falsk trygghet i det hele tatt, men at man kan oppdage flere smittetilfeller tidlig. Det er mitt poeng. Som sagt har jeg blitt hostet rett i ansiktet ved flere anledninger den siste uka, hvordan kan jeg være trygg på å ikke bli smitta og samtidig ikke dra smitte med meg til neste pasient? Og ja, det er stort pasientinnrykk. Ser problemet der. Anonymkode: 17050...a0b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #20 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sprer smitten seg mindre hvis barnet blir testet? Anonymkode: ca92d...282 Da vil man kunne være mer obs på hvem man potensielt har smittet, og kartlegge hvem som bør være i karantene. Slik unngår man økt smittespredning. Anonymkode: 17050...a0b 2
Anbefalte innlegg