Gå til innhold

Hvorfor er det så få norske sykepleiere og helsefagarbeidere som vil jobbe på sykehjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder iallfall i Oslo-området. Er det bare sykehus eller hjemmetjenesten som er attraktive arbeidsplasser for sykepleiere og helsefagarbeidere? 

Anonymkode: 92523...d28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lett å bli overarbeidet, pga lav bemanning. Ikke alle som synes det er like spennende og faglig utfordrende.

Lønna er heller ikke noe å skryte av.

Anonymkode: b3614...017

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er fysisk tungt, psykisk tungt, det er underbemannet og ofte er man mye alene som sykepleier noe som er tøft å stå i. 

Anonymkode: c8550...5d9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent etter to år på sykehjem. Dårlig og ustabil bemanning, fysisk og psykisk tungt, rakk aldri å gjøre det jeg skulle på en tilfredsstillende måte, dårlig lønn, osv. Aldri vært så miserabel i hele mitt liv.

Anonymkode: 22d0d...0cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utbrent etter to år på sykehjem. Dårlig og ustabil bemanning, fysisk og psykisk tungt, rakk aldri å gjøre det jeg skulle på en tilfredsstillende måte, dårlig lønn, osv. Aldri vært så miserabel i hele mitt liv.

Trist å høre. Jeg er også sykepleier på sykehjem på 3. Året og kjenner meg til en viss grad igjen. Men lønna er jo bedre i kommunen enn på sykehusene så vidt jeg vet? Jobber i Oslo kommune. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mitt vedkommende så var sykehjem utrolig lite givende.. Man har 10/12 pas. man har ansvar for - hver dag, året rundt. I hjemmesykepleien har man gjerne 400 forskjellige pasienter, man går ulike steder, møter ulike diagnoser/problemstillinger/sykdom - jobber alene, må være faglig oppdatert osv osv. Men begge deler er slitsomt - på hver sin måte. Nå jobber jeg som lærer - og ser samme tendens hos dagens helsefag - og spl studenter. Sykehjem er dessverre «nederst» på stigen. 

Anonymkode: a2d17...100

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som sykepleier på sykehjem, og har gjort det i mange år. Trives godt, men det er hardt arbeid. Mangel på faglært personell, særlig sykepleiere. Jeg fatter ikke at Erna og co kan gi milliarder til Statoil/Equinor som bare sløser bort pengene. Eller subsidiere tyske kapitalister for å ødelegge våre fjell med vindindustri. Men ikke kan unne de gamle skikkelig pleie den siste delen av livet. SKAM DERE!

Anonymkode: 64310...248

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trist å høre. Jeg er også sykepleier på sykehjem på 3. Året og kjenner meg til en viss grad igjen. Men lønna er jo bedre i kommunen enn på sykehusene så vidt jeg vet? Jobber i Oslo kommune. 

Det stemmer, lønna er bedre i kommunen enn på sykehusene i Oslo. Vet ikke hvordan det er i andre kommuner. 

Anonymkode: c8550...5d9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er her, men det var umulig å få jobb på sykehus. Ble uansett jurist i stedet. Tjener det dobbelte, har normal arbeidstid, mulighet for avspasering, rolige dager osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan det er her, men det var umulig å få jobb på sykehus. Ble uansett jurist i stedet. Tjener det dobbelte, har normal arbeidstid, mulighet for avspasering, rolige dager osv.

Heldiggris! 🙂 Hadde vært en drøm for meg, men er kanskje ikke typen til å studere jus. 

Skrevet (endret)

Jeg er vernepleier og jobber på sykehjem. Gjør nøyaktig samme oppgaver som sykepleierne, etter en del opplæring selvfølgelig. Jeg synes jobben er spennende og lærerik. Siden vi har en kortids / lindrende avdeling, så er det mye varierte oppgaver. Det blir mye ansvar, noen ganger er jeg eneste sykepleier / vernepleier på jobb på hele sykehjemmet,  men jeg får merstringsfølelse av det. Og så sinnsykt stolt for at de hadde såpass tro på meg at de ansatte meg i full stilling. Har tidligere kun jobbet i bolig.

Endret av Candiru
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer opprinnelig fra en liten kommune på ca. 2500 innbyggere. Da jeg flyttet ut for 25 år siden var det stor rift om jobber i helse- og omsorgssektoren der oppe. I dag må kommunen stort sett leie inn sykepleiere fra Øst-Europa, ettersom ingen etnisk norske vil jobbe på eks. sykehjemmet. De etnisk norske med helsefaglig utdannelse jobber stort sett innenfor adm.

Anonymkode: a5378...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer vernepleie, og jobber på demensavd på sykehjem ved siden av. Det går greit for nå, men ønsker ikke å bli værende når jeg er ferdig neste år. Det er fysisk blytungt (avd med tungt pleietrengende) og jeg har ryggproblemer, og det er mentalt tappende å være så tålmodig og gjenta seg selv så mye, og høre de samme spørsmål og historier 50 ganger pr vakt. Tungt med turnus, sen-tidlig-vakter hvor man knapt får sove mellom. Vi er 2 ansatte på 10 beboere, og løper oss ihjel. Klokkene ringer nonstop, og jeg føler alltid at jeg burde gjort mer når jeg går hjem. Stadig dårlig samvittighet over å måtte gå fra redde, triste, opprørte eller ensomme beboere for å slukke neste brann.

Rent faglig får jeg som student nok ikke et fullstendig bilde av arbeidshverdagen til spl/vpl, da jeg vet de har en del andre oppgaver, men for meg virker det kjedelig på sikt. All ære til de som holder ut i lang tid, de eldre fortjener virkelig dyktige (helst flere) ansatte, og en verdig sluttfase på livet. 

Anonymkode: 64d78...880

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utnytting av ansatte, dårlig ledelse, uverdig eldre omsorg. 

Anonymkode: 5ff54...78d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer vernepleie, og jobber på demensavd på sykehjem ved siden av. Det går greit for nå, men ønsker ikke å bli værende når jeg er ferdig neste år. Det er fysisk blytungt (avd med tungt pleietrengende) og jeg har ryggproblemer, og det er mentalt tappende å være så tålmodig og gjenta seg selv så mye, og høre de samme spørsmål og historier 50 ganger pr vakt. Tungt med turnus, sen-tidlig-vakter hvor man knapt får sove mellom. Vi er 2 ansatte på 10 beboere, og løper oss ihjel. Klokkene ringer nonstop, og jeg føler alltid at jeg burde gjort mer når jeg går hjem. Stadig dårlig samvittighet over å måtte gå fra redde, triste, opprørte eller ensomme beboere for å slukke neste brann.

Rent faglig får jeg som student nok ikke et fullstendig bilde av arbeidshverdagen til spl/vpl, da jeg vet de har en del andre oppgaver, men for meg virker det kjedelig på sikt. All ære til de som holder ut i lang tid, de eldre fortjener virkelig dyktige (helst flere) ansatte, og en verdig sluttfase på livet. 

Anonymkode: 64d78...880

Vi er 3 stk på 8-9 beboere. Forstår godt at dere blir slitne av å være to! Jeg trives veldig godt i jobben😁

Anonymkode: a17c5...f1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 3 stk på 8-9 beboere. Forstår godt at dere blir slitne av å være to! Jeg trives veldig godt i jobben😁

Wow! Luksus! Sånn burde det vært over alt. Hos oss er vi 3 stk på 18 pasienter (4 på dagtid da).

Anonymkode: 39487...f58

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow! Luksus! Sånn burde det vært over alt. Hos oss er vi 3 stk på 18 pasienter (4 på dagtid da).

Anonymkode: 39487...f58

Da forstår jeg hvorfor folk klager over å jobbe på sykehjem! 

Jeg ser nå hvor bra vi har det i min kommune. 

AnonymBruker
Skrevet

For en bemanning dere har! Vi er to på 12. Noen ganger tre. Mye jobb! 

Anonymkode: 9fb81...8f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å jobbe på sykehus fordi det er bedre bemanning, flere faggrupper man samarbeider tett med. Man er mange sykepleiere på jobb samtidig og man slipper alt ansvar alene. Vi har mye kurs, fagdager, undervisning, seminarer og tilbud om utdanningsstillinger. Jeg kommer aldri til å begynne å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: 8edcc...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På sykehjemmet jeg jobber er vi 10 ansatte (hvorav 4-5 spl) på 24 pasienter på dagtid, og 5 på kveld. 6 på dag og 4 på kveld i helgene, men da er det heller ingen dusjing feks, og vi har aldri dårlig tid da heller. Hos oss blir "problemet" stikk motsatt, at det er så lite å gjøre på hver ansatt, at det blir mye dødtid. Dette er min eneste erfaring med sykehjem, og når jeg er ferdig utdannet (eller har kommet langt nok i studieløpet) så skal jeg rett på sykehus, rett og slett fordi jeg synes sykehjem er gørrkjedelig. Veldig glad i pasientene selvsagt, men dagene blir for forutsigbare og lite varierte for min smak. 

Anonymkode: fbfb4...288

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...