Gå til innhold

Voksne barn som flytter hjem. Er jeg for snill? Hva bør man forvente av voksne barn som bor hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min mener jeg er for snill, og at vi bør kreve mer. 20 åringen flytter inn igjen, etter et år med fagskole i en annen by. Og til nå har h*n fått middag servert og lite krav. I dag mente h*n at h*n hadde det for travelt til å handle for oss.

Ungdommen er ute etter å spare til egenkapital, og mener at året i leilighet satte han langt tilbake i forhold til dette. Men er også ivrig etter å kjøpe seg bil. 

Ungdommen kommer til å ha full jobb i år, og tjener bra. Mannen er helt tydelig på at ungdommen bør lære seg å bidra, både i husarbeid og økonomisk. (Nå lever tyveåringen gratis, og blir sur om noen tar noe som er h*s i kjøleskapet). Og jeg er jo egentlig enig med mannen, men har så lett for å la h*n slippe unna. Har tenkt på et par løsninger:

- 20 åringen lager middag, og handler inn til denne 2 ganger i uka. Klipper plen og gjør litt husarbeid. 

- 20-åringen må betale en symbolsk sum for å bo her. Må selvfølgelig bidra i hjemmet.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 276bf...836

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, begge deler er helt rettferdig. Betale for litt mat og for å bo, og bidra med husarbeid.

Han kan fint også ha ansvar for å vaske et bad annenhver uke f.eks. 

Anonymkode: b8ec7...53b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Å bidra til husarbeid synes jeg bør være selvfølgelig. Det tar jeg som selvfølge også av yngre barn, og vil definitivt gjøre det om de skal bo hjemme som voksne. 

Økonomisk hadde jeg vurdert litt etter barnets egen spareevne. Var det mye ufornuftig bruk og lite sparing ville jeg krevd husleie, men antagelig spart det til barnet. Det er fordi jeg har økonomi til det. Om foreldrene har det trangt økonomisk synes jeg det er naturlig å kreve at voksent barn betaler for seg slik at det ikke blir en økonomisk ekstra belastning at barnet bor hjemme. 

Så økonomisk en vurdering. Husarbeid absolutt selvfølgelig. Slik jeg ser det. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 14
Skrevet

Måtte ikke betale noe, men måtte bidra en del med husarbeid. Kanskje litt bortskjemt, men etterhvert begynte jeg å handle inn litt mat uten at det var krav om det. Bodde ikke så lenge hjemme, bare i korte perioder. Foreldrene mine burde nok krevd litt leie og kanskje satt pengene inn på konto, for jeg sløste bort på klær, uteliv og ferier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min mener jeg er for snill, og at vi bør kreve mer. 20 åringen flytter inn igjen, etter et år med fagskole i en annen by. Og til nå har h*n fått middag servert og lite krav. I dag mente h*n at h*n hadde det for travelt til å handle for oss.

Ungdommen er ute etter å spare til egenkapital, og mener at året i leilighet satte han langt tilbake i forhold til dette. Men er også ivrig etter å kjøpe seg bil. 

Ungdommen kommer til å ha full jobb i år, og tjener bra. Mannen er helt tydelig på at ungdommen bør lære seg å bidra, både i husarbeid og økonomisk. (Nå lever tyveåringen gratis, og blir sur om noen tar noe som er h*s i kjøleskapet). Og jeg er jo egentlig enig med mannen, men har så lett for å la h*n slippe unna. Har tenkt på et par løsninger:

- 20 åringen lager middag, og handler inn til denne 2 ganger i uka. Klipper plen og gjør litt husarbeid. 

- 20-åringen må betale en symbolsk sum for å bo her. Må selvfølgelig bidra i hjemmet.

Hva tenker dere?

Bra forslag, er man i full jobb, bør man kunne betale, og om dere har råd til det setter dere litt av det vedkommende betaler inn på en egen konto slik han/kun kan få det til møbelkapital etc 

Har forøvrig en svoger som spiser middag hjemme hos mor hver dag, hun smører også nistepakken til ham, han er singel og over 50 år

Anonymkode: 736e7...0e1

Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge at 20-åringen hjelper til med rydding/husvask/matlaging og bidrar litt økonomisk også. De fleste voksne mennesker i arbeid, må ut med flere tusen kr i måneden til huslån (evt leie), mat, strøm etc etc. Det er ikke for mye å forvente at h*n betaler symbolsk sum for mat/tak over hodet, h*n vil uansett spare MYE ift å bo for seg selv. Det er tross alt ikke slik at man må bli forsørget 100% for å kunne spare. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forøvrig en svoger som spiser middag hjemme hos mor hver dag, hun smører også nistepakken til ham, han er singel og over 50 år

Så rart!! 

Anonymkode: de61e...48c

Skrevet

Kanskje velge å bidra praktisk eller økonomisk ?  Siden vedkommende skal spare til egenkapital og dere evnt. ikke ønsker å ha de hjemme boende i mange år så er kanskje praktisk å foretrekke. 

Men gjerne holde sin egen mat i tillegg slik at dere ikke har utgifter på at de bor hjemme. Hvis dee har felles middag bytter dere på å lage og kjøpe inn mat. 

Så bør jo også de som får bo hjemme slik ta mye hensyn til de andre som bor der. 

AnonymBruker
Skrevet

Et voksent menneske skal kunne lage sin egen mat, rydde opp etter seg, ordne egen økonomi og ha orden i eget liv. 

Uavhengig av hvor den voksne bor, så er det forventningen. 

Man kan som forelder hjelpe barnet med å bo gratis om barnet ordner alt annet av økonomi, mat og diverse selv. 

Anonymkode: 126ec...ae6

• Liker 4
Skrevet

Når jeg og min samboer måtte bo hos mine foreldre en liten periode så gjorde vi husarbeid og bidro med penger til mat og husholdning - vi oppførte oss ikke som umyndige barn, og mine foreldre trengte heller ikke spørre oss om å gjøre disse tingene. Det er en selvfølgelighet at alle skal bidra i hjemmet. 

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor lærer ikke folk ungene sine å bidra fra de er barn? Disse trådene dukker opp hele tida, spørsmål om man kan kreve at voksne barn hjelper til med husarbeidet. Har du virkelig ikke krevd dette av dem før, og hvorfor i alle dager ikke? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Har du virkelig ikke krevd dette av dem før, og hvorfor i alle dager ikke? 

Det slår deg ikke at det ofte er nye utfordringer som dykker opp? Når ungdommen er blitt voksen, og er vant til å styre egen tid?

Uansett. Takk for svar. Vi trenger det egentlig ikke økonomisk, men synes han skal være med å kjøpe inn mat/ annet forbruk. (Å ikke kreve dette er jeg redd kan bli en bjørnetjeneste). Han må også hjelpe til med husarbeid/ være på tilbudssiden. Det er noe med å lære seg å bidra, ikke bare få.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lage middag faste dager, handle faste dager, vaske klær, vaske hus, måke snø, klippe plen akkurat som de andre voksne i huset. Om den unge voksne skal betale fir mat, strøm, nett, husleie får dere vurdere. Jeg ville tatt et rimelig beløp i mnd. Hvis personen er en som kommer til å bruke penger på festing, dyr hobby, mye klær, spise mye ute og leve luksusliv, så hadde jeg tatt mer betalt, for å lære han/henne om økonomi. 

Anonymkode: bc058...5ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde hjemme etter samlivsbrudd så laget jeg middag annenhver dag. Jeg betalte for det selv. 
Betalte også 2000kr i leie når jeg bodde hjemme. Bruker jo strøm og slikt. 

Husarbeid var en selvfølge. Jeg og mamma delte det mellom oss. Hun hjalp meg med barnepass. Så her jobbet vi som et team. Mamma likte å ha meg hjemme. Klesvasken gjorde jeg selv, mamma kunne vaske klærne til sønnen min iblant. 

Tenker at det er en viktig læring å ta ansvar. 

Anonymkode: 8a4e1...8f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De skal ikke betale noe for å bo.

Men kan betale sin egen mat/klær, om de tjener egne penger.

Husk at du valgte å føde barn, ta dette egoistiske valget. Derfor er du pliktig til å gi de tak over hodet og mat uansett alder.

Så enkelt er det, lei av de som tror at alle avkom skal klare seg selv økonomisk. Livet er ikke noe man velger selv, det er de gale foreldrene som valgte å få barn. Da skal du jammen ha ansvar for det også, resten av livet.

Anonymkode: c2ac6...19c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok tatt en symbolsk sum i husleie. Om dere har god råd kan dere sette den på en egen konto og bidra med noe fint den dagen han kjøper leilighet.

Ville også forventet at han handlet inn av egen lomme, lagde middag og tok oppvasken etterpå 1-2 dager i uken. Og vasket badet annenhver uke, klippet plenen annenhver uke. Måking og støvsuging på etter behov. Selvfølgelig vasket sine egne klær, skiftet eget sengetøy osv.

Anonymkode: 14142...9f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere?

Hva er det som er så galt den 20 åringen har gjort egentlig?

mannen din må passe seg om han vil ha et god forhold til 20åringen, og ikke overdrive.

Kan faktisk hende at h2n var for travel til å handle, og jeg skjønner godt at hn blir sur om noen tar det tingene hns.

Ellers ja, rydde etter seg, vaske sine egen klær osv. kjøpe sin egen mat og drikke, men jeg skjønner ikke hva som er som fælt at dere lager middag til hn og spiser i sammen. Og rommet hns behøver ikke dere å titte innom-

Det er dyrt idag, så hvis dere tar husleie og dere har romslig økonomi, synes jeg det skal gå til sparing til bolig til 20 åringen.

Anonymkode: 3b611...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg dere ut med egne barn, ikke still for store krav. Samfunnspresset i dag er skyhøy, vanskelig å få bolig og jobb. Du aner ikke hvor lett dette var tidligere, på 70-80tallet var det kjempelett å få seg en jobb.

Det kan ødelegge hele familien, det vil du ikke!

Som skrevet lenger opp, dere har att livsvalget for de. Altså, du er ansvarlig for at de lever. Så da må du strekke deg maskimalt så de får det så lett som mulig i livet, tak over hodet og mat er basic som dere skal holde uansett.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke legg dere ut med egne barn, ikke still for store krav. Samfunnspresset i dag er skyhøy, vanskelig å få bolig og jobb. Du aner ikke hvor lett dette var tidligere, på 70-80tallet var det kjempelett å få seg en jobb.

Det kan ødelegge hele familien, det vil du ikke!

Som skrevet lenger opp, dere har att livsvalget for de. Altså, du er ansvarlig for at de lever. Så da må du strekke deg maskimalt så de får det så lett som mulig i livet, tak over hodet og mat er basic som dere skal holde uansett.

det var da vel litt overdrevet..

Anonymkode: 3b611...5d3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skal ikke betale noe for å bo.

Men kan betale sin egen mat/klær, om de tjener egne penger.

Husk at du valgte å føde barn, ta dette egoistiske valget. Derfor er du pliktig til å gi de tak over hodet og mat uansett alder.

Så enkelt er det, lei av de som tror at alle avkom skal klare seg selv økonomisk. Livet er ikke noe man velger selv, det er de gale foreldrene som valgte å få barn. Da skal du jammen ha ansvar for det også, resten av livet.

Det er feil! Etter fylte atten år/fullført videregående er ikke foreldre bidrags- og underholdningspliktige! 

Anonymkode: f2676...538

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...