Gå til innhold

Hvor gamle klær går du i, og hvor kjøper du dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil lage en tråd om klær. Interessant å se hvilket forhold dere andre har til dem. Hvor gamle er plaggene dere bruker? Har dere alltid hatt en favoritt butikk eller faste butikker å handle, eller har det forsndret seg med årene? Hvorfor begynte du å handle i en annen butikk? Prisklasser osv er også interessant. Er det press på merkeklær der du bor eller er det mer jantelov? Jeg er oppvokst i bygd, så som tenåring gikk det i Cubus og Vero Moda. Ingen kom i Gucci og slik, da trodde man at man var noe. Ellers ble Bikbok populært, men mye av klærne der virker litt barnslige nå. Ikke alle, men stilen er litt mer tenåring. Jeg har også bodd på Ullern i Oslo. Bare Canada Goose og Parajumpers, mens jeg gikk i Cubus parkasen 😛 merket jeg fikk mer øye for merkeklær da jeg fikk litt fler oslovenner, men ble ikke ekskludert. Var jo varierende der og. 

Only og Vero Moda var mine favoritt butikker da jeg var sånn 19-22. Jeansene der passet meg perfekt. Men etter 2012 eller noe sånt så falt kvaliteten på buksene der. De gikk over til mer jeans med veldig tynt stoff og små lommer som ikke passet rumpa mi. Ellers har de en del fine dressbukser, topper og mer løse bukser. Er det flere her som har merket dette? Jeg likte jeansene uten stretch jeg. De lignet litt mer Diesel den gangen. 

Nå har jeg en jeans fra H&M. Det er jo billig bukser, så jeg merker denne mister formen litt fortere enn Diesel. Den er fremdeles fin, men er ikke en bukse man bruker når det er kaldt da den er veldig tynn i stoffet. Diesel og Levis er mine favoritt jeans nå. Har ikke kjøpt jens siden 2017, kommer kanskje aldri til å kjøpe igjen. Har nok klær. Kjøpte en dressbukse på Only i 2018. 

Jeg bruker fremdeles en jeans jeg kjøpte i 2010. Denner fra Only/Vero Moda. 

Dyreste jeansen jeg har er fra MET. 

Bruker en veske fra Vezzano, kjøpt i 2011. Veldig slitt blitt ;) 

Har en veske fra Dkny. 999,- for en liten veske. Da bodde jeg på Ullern.

ellers elsker jeg Chanel boy, men de er så dyre at jeg kommer nok aldri til p kjøpe den.

Bruker fremdeles Cubus parkasen. Liker gråfargen. Har fått hull i lommene så kan ikke legge ting der. Men jeg bruker den som litt slengjakke. Ellers kjøpte jeg ny parkani vinter, som ligner veldig på Canada Goose. Bare at det er ikke ekte pels og jeg fikk kjøpt for 600 kr, den kostet egentlig 3000.

er 28 år, kvinne. 

Anonymkode: 884e8...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 27.6.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker fremdeles en jeans jeg kjøpte i 2010. Denner fra Only/Vero Moda. 

Hehe, eg trur knapt eg har klede frå ETTER 2010! 🤣

Neidå, men opplevde at nokon nær meg mista huset sitt i ein brann i 2014, og det endra synet mitt på shopping dramatisk, det blei berre så feil å bruke tid og pengar på shopping, når folk satt der og hadde mista alt. Det heile var ganske skjellsetjande. 

Det eldste plagget eg har som eg brukar er truleg ein ullgenser eg har etter bestemora mi, og som eg vil tru er frå 50-talet. Dette kan vere feil, for eg har også to par gamle sko som kan vere så gamle som frå før krigen. Men eg har kjøpt dei brukt, og dermed er det litt vanskeleg å seie. 

Då eg var student var det sjølvsagt HM som galdt, og eg har framleis ein del HM-klede eg brukar, mellom anna ein aftenkjole som eg betalte svimlande 49,- for, i 1999. 

Etter denne brannen har eg stort sett hatt shoppestopp som grunnhaldning, men har handla ein del brukt, og eg arvar mykje. Eg er lita og slank, og får ofte arve klede. Når eg handlar brukt kjøper eg ull, silke, bomull og lin, mest ull og silke. Dette er ofte ganske dyre klede, men ein betalar ikkje stort for dei på Fretex. Eit par døme: kasjmirgenser frå Prada, 139,-, ullskjørt frå Max Mara, 89,-, dressbukse i ull frå DKNY, 89,-. Det aller meste av det eg har kjøpt er ikkje kjente merke, altså, men det var berre for å vise litt kva type segment det ligg i. Kjøper stort sett berre ganske nøytrale basisvarer, eg satsar på at sjarmen gjer at det ikkje blir keisamt. 🙂

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok og oppdaterte klesskapet mitt for 2-3 år siden, så det meste jeg har er bare 2-3 år gammelt.

Men jeg har en genser som sikkert er 20 år gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en truse jeg har hatt siden 2003 :ler: Kjøpte den på HM tror jeg.

Anonymkode: 4a3d6...ce6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke så mange gamle klær eller jeg kjøper brukt så de klærne er ganske gamle, men regner med at det ikke var det du mente. Har noen kjoler som kanskje er 10 år gamle, men som jeg ikke bruker særlig ofte.

Jeg likte godt HM før, men synes de har blitt forferdelig kjedelige. Alt er omtrent bare basisplagg eller helt enkle klær. Handlet mye i kjedebutikker før og da fant jeg mye, men nå finner jeg ikke alltid så mye.

Så handler mest på nett nå. Jeg er høy så trenger ekstra lengde på enkelte plagg og siden de fleste fysiske butikkene ikke tilbyr særlig mye eller det de tilbyr er stygt/kjedelig, så er det mye enklere for meg å bare handle på nettet. Så mine handlevaner har nok blitt påvirket av at netthandel er blitt mer og mer vanlig. Tidligere måtte jeg for eksempel gå med bukser som var litt for korte siden det ikke var mulig å få tak i noe annet.

Husker jeg synes det var kjipt da jeg var tenåring og det var vanskelig eller omtrent umulig å få tak bukser i enkelte av de populære merkene. Miss sixty kunne jeg bare glemme, men Levis var det mulig å finne noe :)

Nå er jeg ikke opptatt av merke, men om jeg liker plagget. Kjøper nok mest rimelige klær og litt brukt. Er nok blitt litt mer opptatt av kvaliteten også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker klær til de er slitt såpass at jeg ikke bruker dem lengre...her skal folk kjøre el bil,sortere søppel og alt miljøvennlig,mens en del idioter fortsatt kjøper klær de strengt tatt ikke trenger. Her i landet er det for mange hjernedøde folk!

Anonymkode: affbe...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare gammelt drit, men favoritt butikken min er Adelsten 

Anonymkode: e191f...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Handler en del fra Zalando, spesielt kjoler.  Jeg har rundt 85 kjoler og svært få av dem er kjøpt på kjøpesenter.  Syns utvalget i Norge er gørr kjedelig og kan godt komme tomhendt hjem etter en kjøpesentertur.  Er så kresen på bukser at jeg godt kan betale 2000 kr for en jeans hvis den sitter perfekt.  Idag er lommene på alle jeans bitte små og sitter langt oppå ryggen.  Ingen har fine jeansrumper i 2020.   Har et par fra Karve som sitter greit, og Nudie Lin er fine på fordi den har store og litt lave lommer. Lindex har jeg også funnet bukser med normale lommer. 

Anonymkode: 29a0f...a0c

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler en del fra Zalando, spesielt kjoler.  Jeg har rundt 85 kjoler og svært få av dem er kjøpt på kjøpesenter.  Syns utvalget i Norge er gørr kjedelig og kan godt komme tomhendt hjem etter en kjøpesentertur.  Er så kresen på bukser at jeg godt kan betale 2000 kr for en jeans hvis den sitter perfekt.  Idag er lommene på alle jeans bitte små og sitter langt oppå ryggen.  Ingen har fine jeansrumper i 2020.   Har et par fra Karve som sitter greit, og Nudie Lin er fine på fordi den har store og litt lave lommer. Lindex har jeg også funnet bukser med normale lommer. 

Anonymkode: 29a0f...a0c

Levis og Diesel har fine lommer :) derfor de ble favorittene mine. Lee har også en del fint.

det er ONLY og Vero Moda, og mange av disse kjedene som reduserte sånn kvaliteten på buksene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Elaine Marley skrev:

Jeg har ikke så mange gamle klær eller jeg kjøper brukt så de klærne er ganske gamle, men regner med at det ikke var det du mente. Har noen kjoler som kanskje er 10 år gamle, men som jeg ikke bruker særlig ofte.

Jeg likte godt HM før, men synes de har blitt forferdelig kjedelige. Alt er omtrent bare basisplagg eller helt enkle klær. Handlet mye i kjedebutikker før og da fant jeg mye, men nå finner jeg ikke alltid så mye.

Jeg liker H&M bedre nå. Mer nøytralt og behagelige klær.

Zara har også blitt bedre.

Only og Vero Moda synes jeg derimot har tapt seg. Særlig når det kommer til jeans. Før hadde de jeans med samme kvalitet som Dirsel og Levis nesten. Nå er det slik billig tynt stoff, små lommer som ikke gjør rumpa fin.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker H&M bedre nå. Mer nøytralt og behagelige klær.

Zara har også blitt bedre.

Only og Vero Moda synes jeg derimot har tapt seg. Særlig når det kommer til jeans. Før hadde de jeans med samme kvalitet som Dirsel og Levis nesten. Nå er det slik billig tynt stoff, små lommer som ikke gjør rumpa fin.

Ja, likte også jeansene på Only og Vero moda før. De var både lange nok og ganske god kvalitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe tidsramme. Kjøper nytt når jeg må, fordi det er gjennomhullet når det er brukt opp. Kjøper kvalitet over kvantitet, og flere i femtiseks plagg, så jeg slipper å vaske så ofte. Sparer meg for tid og penger.

kjører helt basic og enkelt. Når det kommer til t-skjorter, kjøper jeg det absolutt billigste. Denne sommeren har jeg faktisk bestilt 10 identiske t-skjorter. Folk tror nok jeg går i den samme hver dag, men det driter jeg i. Vet jo selv at jeg ikke gjør det. 

Anonymkode: 77bda...605

AnonymBruker
Skrevet

Identiske plagg skulle det stå. Ikke femtiseks. Aner ikke hvordan autokorrekten fikk til å tulle så fælt 😅

Anonymkode: 77bda...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ser bort fra sokker og undertøy så er i alle fall 60-70 % av klærne mine brukt-funn. Mange av dem er eldre enn meg ;) 

Anonymkode: c2e6c...3b7

• Liker 1
Gjest Horrorfreak
Skrevet

Har på en joggebukse fra stormberg og en fleecejakke på fra Skogstad, og tror de er rundt fire-fem år gamle. Er ikke mye på shopping. :)

Skrevet
4 timer siden, Elaine Marley skrev:

Ja, likte også jeansene på Only og Vero moda før. De var både lange nok og ganske god kvalitet.

Jeg hadde nesten glemt Only-jeansen, men jeg kjøpte bare de buksene i årevis. De hadde tykt, godt materiale uten strech, og fantes i mange fasonger og lengder. Det var nesten krise da de sluttet med dem. Et savn!

• Liker 3
Skrevet

Kan ha klærne mine i mange, mange år, men jeg har mye klær, det skal jeg ikke legge skjul på. Jeg liker å bruke klærne mine lenge, og jeg prøver å være flink til å rotere klærne slik at jeg får brukt alle klærne. Jeg gir stort sett bare bort klær til Fretex hvis de er for store. Det har også blitt slik fordi jeg har gått ned over 10 klesstørrelser, og har dermed hatt klær i alle mulige typer og fasonger. Kjoler er heldigvis litt enklere sånn sett, der gjør det ikke noe om de er 2 størrelser for store (vel, kommer an på kjolen selvsagt), men verre med f.eks bukser eller lignende.

Jeg handler primært ikke i Norge, men stort sett fra nettbutikker i UK. Mine favoritter er f.eks Collectif, Banned Retro, Hell Bunny, Popsy Clothing, Lady Vintage, Tiger Milly, Dolly & Dotty, Starlet Vintage, Top Vintage, Bettie Vintage, The Pretty Dress Company, Deadly is the Female, Retro Glam, The House of Foxy, Voodoo Vixen og Miss Candyfloss. I tillegg kommer de mer "normale" butikkene (som ikke er så spesialiserte på retro/50/60-tallsmote), slik som M&S, Evans, Yours Clothing, M&Co, Roman Clothing, Dorothy Perkins, Next, New Look, River Island osv. Sistnevnte butikker brukes ofte mer til basic klær, eventuelt når jeg en sjelden gang skal få tak i bukser eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har få klær som er veldig gamle. Jeg var nemlig en spinkel tenåring og en spinkel 20-åring men er ikke så spinkel lengre, så klærne ble for små. 😅

Og så har jeg veldig få klær. Jeg har feks 1 par jeans som jeg går i hver eneste dag. Så en gang i året går de i stykker. Da kjøper jeg et nytt par brukte jeans, og så sliter jeg dem til de går i stykker. Det er super-praktisk og kjempebehagelig å ha en bukse. Ingen spørsmål rundt hva jeg skal ha på (samme buksa hver dag), null stress med klesvask. Jeg har en i cord som jeg bruker innimellom, men det er ikke hver uke den blir brukt.

På vinteren har jeg 5-6 gensre som jeg roterer mellom. Alle er kjøpt brukt, bortsett fra en som det er hull i armen på, og som jeg må huske å bøte før det blir vær for gensre igjen. Går noe hull på så bøter jeg det til alt håp er ute. 

Nå på sommeren har jeg 4-5 par shorts som får skikkelig juling. Sommerklær blir utsatt for sjø og fjell og strand og svette og slites ganske raskt. Jeg kjøper derfor shorts hver gang jeg finner noe brukt som passer.

De fleste plaggene mine er i bomull, silke, ull eller lin. 

Har ikke kjøpt nye klesplagg siden i fjor en gang (undertøy), og har ikke planer om å kjøpe noe nytt i år. En trenger ikke undertøy hvert år.

Anonymkode: dcf86...7f2

Skrevet

Handler vanligvis på cubus, hm, vero moda og carlings. Har aldri brydd meg så hardt om klær og mote, så kjøper bare det jeg syns er fint.

Har noe klær som er 6-7 år gamle (altså ungdomsskoletiden min), gjerne gensere, som jeg fortsatt bruker. Ellers har jeg forandret så mye fasong at buksene fra den tiden er så trange jeg har ikke sjans til å komme meg inn i dem. Min favorittbukse for tiden er curvy jeans fra cubus. 

Har aldri opplevd noe press på merkeklær, men så har jeg aldri hatt interessen for det heller. Føler det som en befrielse å være ferdig med skole så jeg slipper å tenke på hva jeg skal ha på meg hver dag. Uniform på jobb er herlig 🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Sago skrev:

Jeg hadde nesten glemt Only-jeansen, men jeg kjøpte bare de buksene i årevis. De hadde tykt, godt materiale uten strech, og fantes i mange fasonger og lengder. Det var nesten krise da de sluttet med dem. Et savn!

Godt å se vi er flere som merket dette. Det var der jeg handlet jeans før. God kvalitet, uten stretch og lommer som satt fint på rumpa. Så var de lange nok. 

Nå er det mer bare tightjeans alt sammen 😕 små lommer som får rumpa til å virke bredere og flat. Mister formene lett. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...