Gå til innhold

Tanken på barnet min kan ha autisme skremmer meg, noen som trodde deres barn hadde autisme, men ble bedre etter 3 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før sa fastlegen alltid alt bra med barnet, men etter 2 siste besøk er hun usikker. 

Et par dager siden spurte en bekjent, går det bra med det barnet, at den virker spesiell.  Sa han virker litt annerledes enn vanlig barn. Og sa du må gi masse kjærlighet til han, han virker ganske smart og sjekke han på sykdom. 

Det som bekymrer meg og barnehage:

- han har lite øye kontakt med fremmede

- reager ikke på navn når andre kaller han.

- snakker ikke i det hele tatt

- virker fjern og er urolig både inne og ute.  Med urolig mener jeg sånn Ikke rolig på kroppen og følger med, barnet løper og er over alt og er fjern. 

- noen ganger klikker med begge hendene, det skremmer meg litt. 
- leker ikke så mye med andre barn, bare tar fra dem leker. Han finner noe erstatning til den leken han vil ha, gir den og tar fra den andre leken han ønsker.  
- ler uten grunn

- ser mye ut på vindu

med familien: 
- han er flink å bygge opp klosser

- leker med leker, kjører leker bilene over alt på gulvet. 
- ser alltid der vi peker

- vis det er noe han vil han både peker og strekker hånden.  

- vi har øyekontakt med han 

- han kommer når vi kaller han, ikke alltid men meste parten

-veldig mamma dal

- finner klær til seg

- viser med kroppen alt han vil

- når barnet er tørst så henter han glass

- når er sulter sier nam-nam

Jeg har vært på privat klinikk der så legen på og sa helt normal barn.  Ikke født med barne autisme. Så vis det skal være noe i fremtiden så skal barnet være høytfungerende.

Barnet er smart på mange måter, veldig forsiktig når vi er ute, når han klatrer opp på sklie så sklir han ned veldig forsiktig holder med begge hendene. Veldig selvstendig. 

Anonymkode: c0e8b...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde mistanke ved ca 2-3 års alder. Diverse undersøkelser, og god oppfølging av barnehagen, bup, fastlegen og oss foreldre. Så små barn kan læres og formes. Sånt som øyekontakt, leker med andre osv. 

Nå 5 år senere er det ikke noe igjen av bekymringen. Men det er nok noe der, men hva er personlighet og hva er på autisme spekteret? Barnet er nå vel fungerende, trives på skolen, utadvendt, blid og fornøyd. Men kan være veldig opptatt av enkelte ting, og spinne rundt det i dagesvis. Samtidig så går masse lærdom inn. Og de merkeligste og mest fantastiske refleksjoner kommer ut. 

Tror det er ganske vanlig for 8 åringer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, stan skrev:

Vi hadde mistanke ved ca 2-3 års alder. Diverse undersøkelser, og god oppfølging av barnehagen, bup, fastlegen og oss foreldre. Så små barn kan læres og formes. Sånt som øyekontakt, leker med andre osv. 

Nå 5 år senere er det ikke noe igjen av bekymringen. Men det er nok noe der, men hva er personlighet og hva er på autisme spekteret? Barnet er nå vel fungerende, trives på skolen, utadvendt, blid og fornøyd. Men kan være veldig opptatt av enkelte ting, og spinne rundt det i dagesvis. Samtidig så går masse lærdom inn. Og de merkeligste og mest fantastiske refleksjoner kommer ut. 

Tusen takk for tilbake meldingen. Det hjalp veldig! ☺️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Hvordan går det med deg Ts? Jeg er i lignende situasjon med barnet mitt og er så redd😞😞

Anonymkode: 8f938...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.6.2020 den 11.31, stan skrev:

Mener jeg hørte en psykolog si at autismespektret er så vidt og det kommer i alle grader, fra nesten ingenting til ren autisme. Kanskje mange av oss lever delvis på spektret helt uten å vite det eller ha noen diagnose. Så kaller man det bare personlighet. Kanskje er det med på å forme personligheten vår? Det er og blir forskjell på folk. Det som betyr noe er jo om vi (og barna) fungerer i samfunnet og har det bra med oss selv. Det kan man FINT gjøre selv om man har en eller annen grad av autisme. 

Til TS: Jeg forstår barnehagens bekymring. Det er verdt å følge dette opp selvsagt, men vi har en nabogutt som knapt snakket før han ble over 3 år, nå er han 4,5 år som min datter og jeg opplever han som mye mer normal nå enn da. Nå skravler han masse og har det fint så vidt jeg vet. Fungerer fint sosialt også ser jeg når de møtes for å leke. Så språket kommer når det kommer - og det endrer mye når det løsner. Kan være at mye av hans oppførsel skyldes nettopp mangel på språk. Noen blir frustrerte og utagerende, men vedder på at noen heller bli innadvendte og "fjerne". Ulike måter å håndtere frustrasjon over manglende språk. Så jeg tenker det er tidlig å si, men verdt å følge opp for å oppdage tidlig om det trengs bistand.

Les også litt om høysensitivitet og se om det kan ligge noe der. Hvilket faktisk er et perosnlighetstrekk.

Anonymkode: 4f4ec...dd4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper barnehagen har henvist til PPT, også til hab/bup, slik at barnet kan bli skikkelig utredet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jobber med autisme, så har mye kjennskap til det.

Jeg var lenge bekymret for at en niese av meg hadde autisme. Hun hadde veldig lite mimikk som baby/småbarn. Viste lite glede. I 3-4 års alder var hun skikkelig tverr og vanskelig å korrigere (mer enn bare trass). Veldig observant og kvikk jente. 

Nå som 10 er jeg ikke bekymret mer. Hun hadde helt klart trekk fra autisme, men utviklet seg i god retning.

Jeg har lært mye av henne.

Anonymkode: d4c9e...601

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hørte en psykolog si at autismespektret er så vidt og det kommer i alle grader, fra nesten ingenting til ren autisme. Kanskje mange av oss lever delvis på spektret helt uten å vite det eller ha noen diagnose. Så kaller man det bare personlighet. Kanskje er det med på å forme personligheten vår? Det er og blir forskjell på folk. Det som betyr noe er jo om vi (og barna) fungerer i samfunnet og har det bra med oss selv. Det kan man FINT gjøre selv om man har en eller annen grad av autisme. 

Stemmer jo dette. 

Barnet vårt er nok på spekteret. Men fungerer godt. Både på skolen og blant folk. Vi var også heldige og fikk mye hjelp til å forebygge og påskynde en positiv utvikling. 

Samtidig når man hører kriteriene begynner man å lure om ikke de fleste er på spekteret et sted. 🙂

Det er nok best å la fagfolk sette diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stan skrev:

Stemmer jo dette. 

Barnet vårt er nok på spekteret. Men fungerer godt. Både på skolen og blant folk. Vi var også heldige og fikk mye hjelp til å forebygge og påskynde en positiv utvikling. 

Samtidig når man hører kriteriene begynner man å lure om ikke de fleste er på spekteret et sted. 🙂

Men ble det satt en diagnose?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, stan skrev:

Stemmer jo dette. 

Og hvilken type hjelp fikk dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stan skrev:

Dette stemmer godt og det er veldig interessant at de fleste kan finne autistiske trekk i seg eller andre rundt seg uten at det betyr at man har autisme.

TS, det er en skummel tanke at barnet kan ha en diagnose, men vet du hva - også barn med autisme kan ha et flott liv. Det aller aller viktigste, diagnose eller ei, er at barnet får hjelp og støtte så tidlig som mulig. PPT, spesialpedagoger, andre fagpersoner kan komme med masse nyttig og bra for barnet. Ikke ta sorgen på forskudd og husk at autisme er et spektrum, dvs at funksjonsnivået er annerledes fra person til person og uansett hvor på spekteret barnet skulle havne (hvis det er autismediagnose), så er det viktigste å gi barnet best mulige forutsetninger å klare seg på egen hånd i livet, være glad og bli den beste versjonen av seg selv. 

Det hjelper ikke med panikk, men det hjelper med å være aktiv og sørge for at barnet får riktig hjelp til riktig tid. 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 27.6.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Før sa fastlegen alltid alt bra med barnet, men etter 2 siste besøk er hun usikker. 

Et par dager siden spurte en bekjent, går det bra med det barnet, at den virker spesiell.  Sa han virker litt annerledes enn vanlig barn. Og sa du må gi masse kjærlighet til han, han virker ganske smart og sjekke han på sykdom. 

Det som bekymrer meg og barnehage:

- han har lite øye kontakt med fremmede

- reager ikke på navn når andre kaller han.

- snakker ikke i det hele tatt

- virker fjern og er urolig både inne og ute.  Med urolig mener jeg sånn Ikke rolig på kroppen og følger med, barnet løper og er over alt og er fjern. 

- noen ganger klikker med begge hendene, det skremmer meg litt. 
- leker ikke så mye med andre barn, bare tar fra dem leker. Han finner noe erstatning til den leken han vil ha, gir den og tar fra den andre leken han ønsker.  
- ler uten grunn

- ser mye ut på vindu

med familien: 
- han er flink å bygge opp klosser

- leker med leker, kjører leker bilene over alt på gulvet. 
- ser alltid der vi peker

- vis det er noe han vil han både peker og strekker hånden.  

- vi har øyekontakt med han 

- han kommer når vi kaller han, ikke alltid men meste parten

-veldig mamma dal

- finner klær til seg

- viser med kroppen alt han vil

- når barnet er tørst så henter han glass

- når er sulter sier nam-nam

Jeg har vært på privat klinikk der så legen på og sa helt normal barn.  Ikke født med barne autisme. Så vis det skal være noe i fremtiden så skal barnet være høytfungerende.

Barnet er smart på mange måter, veldig forsiktig når vi er ute, når han klatrer opp på sklie så sklir han ned veldig forsiktig holder med begge hendene. Veldig selvstendig. 

Barneautisme betyr bare at barnet viser tegn før fylte 3 år. Har ingenting med hvor på spekteret de havner. 

Om du er bekymret så gå sammen med barnehagen og be ppt om en vurdering. 

Ser de ar barnet trenger noe ekstra settes det inn spesialpedagog. 

Ser de igjen at mistanken om autisme stemmer vil barnet bli utredet hos Habiliteringssenteret og barnet og dere vil få oppfølgning mht autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ble det satt en diagnose?❤️

Konklusjonen var at barnet er på autisme spekteret, men ikke nok til å få en diagnose. Samtidig nok til å få en del ekstra oppfølging. 

Oppfølgingen hjalp veldig. Særlig innsatsen til barnehagen. 

Det var en rekke konkrete tiltak, mye som gikk på sosial trening. Feks minne barnet om å søke øyekontakt. Alt koordinert av BUP. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...