Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men det gjør jeg altså ikke. Ser på YouTube og i alle mulige forum at folk finner hjertelyden veldig tidlig, før uke 8 også. Jeg er nå i uke 8, og har vært gravid mange ganger før. Altså burde vel livmoren være større enn hos mange andre. Likevel finner jeg ingenting.

Jeg vet jo at mange ikke finner den før om flere uker. Men sist hørte jeg den i uke 9, og jeg har vært gravid 3 ganger i mellomtiden. Skulle tro jeg ville høre den tidligere og tidligere, eller? 

Anonymkode: e07c3...397

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er en grunn til at leger/jordmødre ikke leter en gang før uke 12 og vel så det (mange enda senere). Det er ingen forskjell på førstegangs og flergangs. Legg bort doppleren, den gir bare bekymring. 

Anonymkode: 89e1c...caa

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Altfor tidlig 

Anonymkode: ff302...166

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp dette her er grunnen til at man ikke anbefaler doppler for hjemmebruk. Fastlegen min fant ikke hjertelyden i uke 18 engang 😅 Det var liv altså, han var kanskje ikke så god på å leite, men da kan man jo ikke forvente at «amatører» finner den i uke 8 hjemme. 

Anonymkode: 20c60...e87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både legen og jordmoren min (og gravid-appen) fraråder bruk av hjemmedoppler. Både fordi man kan risikere å ikke finne noe og bli bekymret, men også at man kan plukke opp andre lyder som gir falsk trygghet. De prøvde først å lytte på magen min i uke 13, og måtte da lete en stund. 

Anonymkode: 6d03d...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både legen og jordmoren min (og gravid-appen) fraråder bruk av hjemmedoppler. Både fordi man kan risikere å ikke finne noe og bli bekymret, men også at man kan plukke opp andre lyder som gir falsk trygghet. De prøvde først å lytte på magen min i uke 13, og måtte da lete en stund. 

Anonymkode: 6d03d...289

Ja jeg ble sjekket med doppler i uke 12, et var en jordmor med over 40 års erfaring - og selv hun måtte lete i evigheter og sa at det ikke var sikkert hun fant den. Så at ts - som jeg regner med er totalt uten utdanning og teoretisk kunnskap om temaet - skal finne den i uke 8, er i så fall ren, skjær flaks. 

Anonymkode: 89e1c...caa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det gjør jeg altså ikke. Ser på YouTube og i alle mulige forum at folk finner hjertelyden veldig tidlig, før uke 8 også. Jeg er nå i uke 8, og har vært gravid mange ganger før. Altså burde vel livmoren være større enn hos mange andre. Likevel finner jeg ingenting.

Jeg vet jo at mange ikke finner den før om flere uker. Men sist hørte jeg den i uke 9, og jeg har vært gravid 3 ganger i mellomtiden. Skulle tro jeg ville høre den tidligere og tidligere, eller? 

Anonymkode: e07c3...397

Ikke tenk på det :)

Jordmor lyttet med doppler på neg når jeg var over 12 uker. Hun hadde skikkelig apparat og en dyktig jordmor trent opp i det hun gjør. Hun fant ikke hjertelyd men da at det var helt normalt og jeg skulle ikke uroe meg. Jeg var på privat ultralyd uka etter og baby hadde det kjempefint. Morkake var på forsiden hos meg som sikkert gjorde at det var vanskeligere å høre. 

Å drive å prøve å høre selv med et enkelt apparat hjemme er bare tull og gjør jo bare at man stresser unødvendig. 

Anonymkode: 0d90b...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Min jordmor leter ikke etter hjertelyd før uke  24. Samme med legen.  

Anonymkode: bb6c2...937

AnonymBruker
Skrevet

Det er frarådet å bruke doppler uten at man vet hva man gjør og kan justere innstillinger i første trimester. Det er en teoretisk risiko for fosterskade, man vet rett og slett ikke hvilke konsekvenser det kan ha. Så av flere grunner ville jeg lagt den bort! 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://helse-bergen.no/seksjon/Kvinneklinikken/Documents/Ultralydkurs%20vekst%20Doppler/Ultrasound%20is%20not%20unsound%20salvesen%20and%20lees.pdf&ved=2ahUKEwiPoq7J5qHqAhWLxIsKHaa0BFwQFjAMegQICRAB&usg=AOvVaw0_KbbmUjnrT_6Ok8CJfR7N&cshid=1593254265726

Anonymkode: 6a909...56a

AnonymBruker
Skrevet

Her vil ikke jordmor prøve før uke 15. Var hos lege i uke 12 som var så begeistret på mine vegne at hun hadde kjempelyst til å prøve, men lot vær for å unngå potensiell bekymring. Jeg var enig, og skulle uansett på ultralyd en ukes tid senere. 

Av samme grunn er det uaktuelt for meg å kjøpe hjemmedoppler. Jeg vet at jeg kan komme til jordmor om jeg er bekymret. Jeg er mye bekymret fra før av, å kanskje ikke finne hjertelyd hjemme ville bare lagt sten til byrden for min del. 

Anonymkode: 23d63...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid fire ganger og har hørt den tidligst i uke 11. Når morkaken lå foran hørte jeg den ikke før uke 14. Før det var det bare svosjlyder

Anonymkode: 9d50c...4a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...