AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #21 Skrevet 27. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk vite av fysioterapeut på helsestasjonen at hvis et barn ikke prøver å gå før det er 16 måneder må det henvises til barnefysioterapi. Anonymkode: e12ae...226 Er du sikker på at fysioterapeuten her snakka om å gå utan støtte? Anonymkode: def1a...952 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #22 Skrevet 27. juni 2020 Hun er litt sen, men ikke unormalt sen. Niesen min gikk ikke før hun var 18 måneder. Hun var engandke kat og bedagelig baby. Men så gikk det i rakettfart, og hun syklet på tohjulsykkel uten støttehjul flere måneder før hun ble 3, og er absolutt ikke sen motorisk nå lenger. Anonymkode: c42ed...b3d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #23 Skrevet 27. juni 2020 Bare husk at man helst ikke skal hjelpe barn med å gå (holde hender etc.). Det er mye viktigere at barnet er innom alle faser enn at det går tidlig. Anonymkode: cacf0...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #24 Skrevet 27. juni 2020 *en lat og bedagelig baby* skulle det stå Anonymkode: c42ed...b3d
Pearl2.0 Skrevet 27. juni 2020 #25 Skrevet 27. juni 2020 Mine var 14 og 15 mnd når de gikk Man hører bare mest om de som går ved 9 og 10 måneder, men noen må jo være senere for at snittet skal være 14 (faktisk!) mnd 2
absinthia Skrevet 27. juni 2020 #26 Skrevet 27. juni 2020 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne heller. Hun er snart 15 mnd men går ikke selv enda. Hun går når vi holder henne i hendene, og rundt bordet/møbler og sånne ting men jeg ser jo at hun er langt i fra stødig til å gå selv enda... Når skjer dette egentlig? Er hun sen? Kan jeg gjøre noe for å hjelpe henne? Utenom det åpenbare da,som å gå med henne ofte osv... hun må jo greie dette selv.... Hun var sen med krabbing også,krabbet ikke på alle 4 før nærmere 10-11 mnd... Anonymkode: eac23...5f3 Bare slapp helt av, det kommer nok. Den yngste her i huset begynte ikke å gå før hun var over 17 måneder, selv om hun krabbet da hun var 6 måneder, reiste seg og gikk ved bordet da hun var 6,5 mnd, samt kunne reise seg opp og stå stille midt på gulvet svært tidlig. Hun var altså den som var raskest ute med å krabbe og å gå ved bordene, men mye senere til å gå enn sine søsken. Da hun begynte å gå, hadde hun mye færre uhell enn søsknene som begynte å gå, fra de var 10 mnd til 13 mnd. Endret 27. juni 2020 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #27 Skrevet 27. juni 2020 Det er ingenting å stresse med. Ikke alle barn går før de fyller ett år. Jeg tror faktisk mitt barn ikke gikk før hun var rundt 15 mnd. Utrolig nok ble hun mye stødigere av å gå i terreng og snø, da turte hun plutselig mer fordi hun fant ut at snøen var myk og faktisk gøy å falle i. Derfor gikk hun mer. Det var sparket hun trengte for å prøve mer. Kanskje du kan ta barnet med på skogstur og holde handa litt? Uansett så kommer det når det kommer. Jeg stresset heller ikke, hun kunne gå litt før, men hun foretrakk bare å ake seg på rumpa. Anonymkode: 626f8...30b
Vera Vinge Skrevet 27. juni 2020 #28 Skrevet 27. juni 2020 Ikke noe å stresse med. Alt innen 18 mnd regnes som normalt. Mine barn gikk ved hhv 13, 14 og 15 mnd. De har alle hatt litt ulik start på det å begynne å gå. Den eldste var 15 mnd og da han tok sine første skritt, gikk han plutselig tvers gjennom rommet. Dvs fra å ikke gå, gikk han langt og veldig stødig. Nr to var 13 mnd, og begynte med å gå noen skritt nå og da og hadde en mer gradvis framgang. Mens nr tre var 14 mnd da han en dag bare gikk mange skritt helt stødig. Men så gjorde han dette faktisk bare noen ganger fram til 16 mnd, antakelig fordi han følte seg tryggere på å krabbe og det fikk raskere. Men så en dag ved 16 mnd gikk han på fast basis. Når man ser på de barna som jogger rundt ved 1 år, kan man jo bli litt småbekymret, men det er det altså ingen grunn til. Og det er ikke sånn at dere skal trene spesifikt mot dette, det kommer når det kommer. Men om han ikke går ved 18 mnd, er det lurt å kontakte helsestasjonen. 2
Drizzt Skrevet 27. juni 2020 #29 Skrevet 27. juni 2020 Be helsestasjonen henvise dattera di til fysioterapeut som kan vurdere situasjonen og gi deg tips til øvelser som hjelper henne.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #30 Skrevet 27. juni 2020 Min var sein med å gå, snu seg, krabbe og alt av store mekaniske utviklinger. Hun var rett og slett bedagelig anlagt og likte å ligge å titte på ting. Nå er hun snart 2 år og forrige uke løp hun for første gang. Begynte å gå da hun var 17 mnd. Men, hun var tidlig med å gripe etter ting, tidlig med pinsettgrep, tidlig med å snakke og kan mange flere ord enn mange på hennes alder. Har en venninne med en datter på samme alder som min, det skiller en uke. Hun skrøt så veldig av datteren da hun gikk tidlig og var kjappere ute med alt enn min datter, men nå er det ikke så mye skryting lenger når min datter prater og peker og sier masse ord mens hennes bare babler enda. Barn er forskjellige, de utvikler seg i sitt eget tempo Ikke få panikk men kos deg med rolige dager, for de er over når barnet begynner å gå hele tiden Anonymkode: 0151f...583 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #31 Skrevet 27. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare husk at man helst ikke skal hjelpe barn med å gå (holde hender etc.). Det er mye viktigere at barnet er innom alle faser enn at det går tidlig. Anonymkode: cacf0...0f3 Dette er så viktig og som mange glemmer!🙌🏼 Anonymkode: a666d...b4a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #32 Skrevet 27. juni 2020 36 minutter siden, Drizzt skrev: Be helsestasjonen henvise dattera di til fysioterapeut som kan vurdere situasjonen og gi deg tips til øvelser som hjelper henne. Det er da ikkje nødvendig? Tvilar uansett på at helsestasjonen vil henvise før barnet ligg etter i utvikling. Alt innanfor 18 månader er normalt. Jenta mi var 15 månader. Då slapp ho taket i bordet og gikk plutselig fleire steg på ein gang. (Ho starta å krabbe seint; på dagen før 1-årsdagen) Anonymkode: def1a...952 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #33 Skrevet 27. juni 2020 Synes ikke dette høres unormalt ut, hun er sikkert bare litt forsiktig av seg. Hun slipper seg nok når hun føler seg trygg på det. Anonymkode: 05d7c...024
snoren Skrevet 27. juni 2020 #34 Skrevet 27. juni 2020 Helsestasjonen reagerer bare hvis barnet er 18 måneder og ikke viser interesse av å ville gå. Dvs. at de ikke har begynt å gå langs møbler enda, det gjør jo jenta di, så hun er absolutt innafor. 4
Drizzt Skrevet 27. juni 2020 #35 Skrevet 27. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikkje nødvendig? Tvilar uansett på at helsestasjonen vil henvise før barnet ligg etter i utvikling. Alt innanfor 18 månader er normalt. Jenta mi var 15 månader. Då slapp ho taket i bordet og gikk plutselig fleire steg på ein gang. (Ho starta å krabbe seint; på dagen før 1-årsdagen) Anonymkode: def1a...952 Barnet ligger allerede etter i motorisk utvikling. Krabbingen kom også veldig sent ifølge TS. Det kan være snakk om låsninger eller noe annet som kan fikses som hindrer barnet. Bare fordi man blir henvist til fysioterapeut, betyr ikke det at det er noe ''galt'' med barnet, men at man sjekker om det er tilfelle. En i familien var i TS sin situasjon og 3 behandlinger hos barnefysioterapeut var nok for at barnet begynte å gå selv. Det var en på 15 mnd ved henvisning, begynte å gå 1 mnd etter som sagt etter 3 behandlinger hos fysioterapeut som fikset noe i barnets korsrygg som hindret bevegelsene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #36 Skrevet 27. juni 2020 8 minutter siden, Drizzt skrev: Barnet ligger allerede etter i motorisk utvikling. Krabbingen kom også veldig sent ifølge TS. Det kan være snakk om låsninger eller noe annet som kan fikses som hindrer barnet. Bare fordi man blir henvist til fysioterapeut, betyr ikke det at det er noe ''galt'' med barnet, men at man sjekker om det er tilfelle. En i familien var i TS sin situasjon og 3 behandlinger hos barnefysioterapeut var nok for at barnet begynte å gå selv. Det var en på 15 mnd ved henvisning, begynte å gå 1 mnd etter som sagt etter 3 behandlinger hos fysioterapeut som fikset noe i barnets korsrygg som hindret bevegelsene. Enig i dette. Noen ganger er det greiest å ta tak i det tidlig for å ikke forsinke barnet. Mitt barn begynte å krabbe da hun var 11 mnd, men fordi hun hadde låsninger så hadde hun ikke normal krabbing. Vi oppsøkte raskt kiropraktor og fysioterapeut. Etter noen runder der så begynte hun å krabbe ordentlig og deretter gå vanlig. Hadde vi ikke tatt tak i det så hadde hun ligget langt etter. Anonymkode: a666d...b4a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #37 Skrevet 27. juni 2020 Mitt barn er snart 18m og går ikkje utan støtte. Ba om vurdering av fysioterapeut gjennom helsestasjonen. Dei vurderte at alt er normalt. Eg er enig i den vurderinga fordi barnet står ikkje stille i utvikling, det går framover dag for dag. Men seint ute, japp. Anonymkode: 324f0...98f
Rockesau Skrevet 27. juni 2020 #38 Skrevet 27. juni 2020 Mitt barn krabbet ikke ordentlig før nesten 12 måneder. Åkre seg frem før det bare. Begynte å gå rundt 17 måneder. Vi fikk en sjekk av fysio fordi hs lurte på om han ålte litt rart bortover (ingenting med at han var "sen". Så vi fikk jo en sjekk samtidig, og det var absolutt ikke noe å stresse med. Det beste er at det skjer i deres eget tempo. Når han var klar derimot reiste han seg rett opp og gikk. Hoppet over hele den fasen med å gå langs ting eller løfte seg opp langs ting. Et halvt år senere løp han raskere enn alle andre og er fremst enda på endel motorisk og øye hånd fort koordinasjon. Han var derimot langt fremme på finmotorikken isteden når han var liten. Ungen din henger ikke etter.
Mt3 Skrevet 27. juni 2020 #39 Skrevet 27. juni 2020 Bedre at de venter til de er stødig nok med å sleppe seg, og når det er er jo veldig individuelt. Har hatt en baby som slapp seg for tidlig, vurderte sterkt både polstring av alt møblement samt hjelm. For du verden for med knall og fall, uansett hvor mye en prøvde å passe på. Og som nesten alle skriver her, normalen er 9-18mnd. Og baby reiser seg jo og går langs møbler, så alt høres helt normalt ut.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #40 Skrevet 28. juni 2020 Jeg tenker at jeg er ikke så urolig at jeg behøver å kontakte Hs enda... Låsninger har jeg overhodet ikke tenkt på da hun ikke har noen tegn til det. Hun krabber normalt, går normalt langs møblene og er ellers en fornøyd og normal baby. Eneste litt sen med krabbing og tydeligvis gåing Skal uansett til hs i starten av juli for vaksine (15 mnd) og da kan jeg jo ta det opp med helsesøster Ts Anonymkode: eac23...5f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå