Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne heller. Hun er snart 15 mnd men går ikke selv enda. Hun går når vi holder henne i hendene, og rundt bordet/møbler og sånne ting men jeg ser jo at hun er langt i fra stødig til å gå selv enda... 

Når skjer dette egentlig? 
Er hun sen? 
Kan jeg gjøre noe for å hjelpe henne? 

Utenom det åpenbare da,som å gå med henne ofte osv... hun må jo greie dette selv.... 

Hun var sen med krabbing også,krabbet ikke på alle 4 før nærmere 10-11 mnd... 

Anonymkode: eac23...5f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du ikke stresse med. Du trenger heller ikke hjelpe, barnet går jo med støtte. Normalområdet for å begynne å gå er mellom 9-18 mnd, noen er senere enn dette også. Så som du ser er datteren din godt innenfor normalområdet. 

Dersom barnet ikke klarer reise seg eller gå langs møbler ved 15 mnd er det greit å få en vurdering, men det er ikke tilfelle her. Min eldste gikk ved 18 mnd, yngste var først 20 mnd da hun slapp seg. 

Anonymkode: 9cf53...a6d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke før jeg var nesten 20 mnd. Var ikle spesielt interessert i å gå. Alt annet har vært normalt, og om jeg får si det selv er jeg relativt oppegående idag. Det går bra! Hun går når hun er klar! 😊

Anonymkode: 9d52d...cc8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du ikke gjøre noe med, du skal heller ikke presse henne. Hun tar det i sitt eget tempo. Min begynte ikke å gå før hun var nesten 19 mnd.

Anonymkode: a666d...b4a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lite magetrening da hun var liten? 

Anonymkode: 8844a...bcd

AnonymBruker
Skrevet

Hun ble ett år for under tre måneder siden, du trenger virkelig ikke å stresse med dette!

Anonymkode: 04447...dd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 15 mnd går ikke hun heller. Jeg tror dette er ganske vanlig selv om det ikke virker sånn. 

Anonymkode: a7610...e62

AnonymBruker
Skrevet

Innafor normalen er opp til 18 mnd. Noen går også enda litt senere uten at det er noen grunn til bekymring.

Anonymkode: 2e9b8...47a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer, ellers så vil hun sjekkes når helsevesenet ser behov for det:) min eldste gikk da hun var 16 mnd, frisk. Min yngste var 20 mnd, ikke frisk. Ingen ble utredet pga gangen, men med yngste så forventet man ikke at hun skulle gå før ca 2 år.

Anonymkode: fe11e...53b

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lite magetrening da hun var liten? 

Anonymkode: 8844a...bcd

Nei ikke noe mer eller mindre enn normalen tror jeg?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble ett år for under tre måneder siden, du trenger virkelig ikke å stresse med dette!

Anonymkode: 04447...dd3

Nei jeg vet egentlig det... ser bare at alle på hennes avdeling i barnehagen går nå... Tilogmed de som er yngre enn henne... så jeg bare ville høre litt hva som var normalt og få litt betryggende ord :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke stress så lenge hun følger kurven i hennes tempo. Noen barn er bere meir forsiktig eller trives best med krabing fram til de er sikre på gåingen

Anonymkode: 8d31a...2f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite av fysioterapeut på helsestasjonen at hvis et barn ikke prøver å gå før det er 16 måneder må det henvises til barnefysioterapi. 

Anonymkode: e12ae...226

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite av fysioterapeut på helsestasjonen at hvis et barn ikke prøver å gå før det er 16 måneder må det henvises til barnefysioterapi. 

Anonymkode: e12ae...226

Men hva vil «prøve å gå» si...? Hun går jo med oss og selv om hun holder i noe. Hun har bare ikke sluppet seg selv..

Skrevet

Barnet mitt var sistemann å gå på avdelingen sin i barnehagen (17 mnd), nå er han den motorisk flinkeste i følge de ansatte. Så det kan fort snu. La henne utvikle seg i sitt tempo. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min var 14 mnd. da han gikk. Vi forhørte oss litt, og fikk beskjed (som andre her nevner) at normalområdet er fra 9 mnd. til 18 mnd. Vi sammenlignet oss også med andre, og var nok litt utålmodige. Men da han først begynte å gå gikk det fort - og han er nå blant de raskeste til fots i barnehagen (og elsker å løpe). 

Det høres ut som om barnet ditt har en helt normal utvikling, jeg hadde ikke stresset med dette ennå :). 

Anonymkode: 0246d...c63

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar :) 

føler meg litt bedre nå, skal ikke stresse henne med noe, hun tar det i sitt tempo :) håper bare det skjer snart, hun (og jeg) begynner å bli utålmodig 😅

• Liker 2
Gjest _Falkor_
Skrevet

Ikke stress, sønnen min gikk ikke før han var 16mnd - noen er bare litt senere enn andre😊 Vår helsesøster sa at, så lenge han går når han er 18mnd så er det innafor normalen😊

AnonymBruker
Skrevet

Nå som barselgruppen til datteren min har passert to år, er det helt umulig å se hvem av dem som gikk først (11 mnd) og hvem som gikk sist (18 mnd) :) 

Anonymkode: b3672...f3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hun går jo når hun holder dere k hender, og hun går langs møbler. Det er bra det. Kan jo være jenta di er av forsiktige typen og hun vil ikke slipe før hun er helt sikker på det. :) 

Anonymkode: 3c764...773

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...