AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Niesa mi har fått seg sommerjobb i butikk og jeg reagerer på måten vaktene er satt opp på og lurer på om det i det hele tatt er lov å gjøre det på denne måten: Åpningstid: 10-21 Tidligvakt: 10-16 Senvakt: 14:30-21 Altså overlapper tidlig og senvakt i halvannen time, 14:30 til 16:00. Tidligvakta får tidligst pause 14:30 og er da ferdig med pausen sin en time før arbeidsdagen er over. Senvakta kan senest ta pause 15:30, en time etter arbeidsdagens start og har fem timer alene på jobb foran seg etter pausen. Er dette virkelig greit? Pausen mister jo strengt tatt sin verdi når den må avvikles så tidlig eller sent i vakta og for meg virker det urettferdig at de blir trukket i lønn for 30 min pause. Er dette virkelig lov - og er det vanlig å gjøre det sånn? Anonymkode: 082d5...aaa
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har ikke jobbet i butikk så det vet jeg ikke, men jobber selv på et sted hvor jeg får betalt for matpausen også fordi jeg ikke kan forlate stedet og dermed bare må ta matpause "når det er mulig". Noen ganger vet jeg jo ikke hvordan dagen blir, og får ikke tatt matpause. Andre ganger får jeg tatt matpause i 5 minutt hvor jeg stapper ei brødskive i munnen i smug. Andre ganger spiser jeg med en gang slik at jeg har noe å gå på. Har aldri sett noe her i alle fall, presisert om at matpauser burde tas "midt i skiftet" osv ellernoe, ikke for de som kan forlate engang. De pleier såklart å spise midt i skiftet - men noen ganger flexer de på det hvis de ønsker selv. Er du sikker på at de blir trukket i lønn for pausen? For hvis de blir trukket i lønn, så er det jo fordi de har mulighet til å forlate stedet/"ikke jobbe" de 30 minuttene. Hvis de ikke får tatt pause så skal det være mulig å huke av i timelistene mener jeg. Anonymkode: e089e...9fc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke jobbet i butikk så det vet jeg ikke, men jobber selv på et sted hvor jeg får betalt for matpausen også fordi jeg ikke kan forlate stedet og dermed bare må ta matpause "når det er mulig". Noen ganger vet jeg jo ikke hvordan dagen blir, og får ikke tatt matpause. Andre ganger får jeg tatt matpause i 5 minutt hvor jeg stapper ei brødskive i munnen i smug. Andre ganger spiser jeg med en gang slik at jeg har noe å gå på. Har aldri sett noe her i alle fall, presisert om at matpauser burde tas "midt i skiftet" osv ellernoe, ikke for de som kan forlate engang. De pleier såklart å spise midt i skiftet - men noen ganger flexer de på det hvis de ønsker selv. Er du sikker på at de blir trukket i lønn for pausen? For hvis de blir trukket i lønn, så er det jo fordi de har mulighet til å forlate stedet/"ikke jobbe" de 30 minuttene. Hvis de ikke får tatt pause så skal det være mulig å huke av i timelistene mener jeg. Anonymkode: e089e...9fc På arbeidslista niesen min viste meg stod det f.eks. arbeidstid 14:30-21:00 og 6 timer og arbeidstid 10:00-16:00 og 5,5 timer, så ut fra det tolker jeg det som at de blir trukket for 30min pause. I min verden blir en pause relativt verdiløs når den må avvikles rett etter at man har starta på jobb eller rett før arbeidsdagens slutt og derfor stusser jeg over det. Anonymkode: 082d5...aaa
mordi Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Jobber selv i butikk, men med lengre åpningstider (7-23). Jeg jobber enten 7-15, eller 15-23. Pleier å ta pause ca. etter halv arbeidsdag, med unntak av kveldsvakt der jeg pleier å spise kl.1800. Å ikke få betalt pause er vanlig innenfor dagligvare/detaljhandel. Sjefen burde kanskje satt opp timelisten annerledes. Men det handler nok om når det er trafikk i butikken (kunder/varemottak)
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 Man kan ikke trekke folk for lunchpause om de ikke (i teorien) kan forlate arbeidsplassen, slik jeg forstår det. Om man jobber i butikk og er på jobb i 7 timer skal man ha betalt for disse timene om man ikke uten problem og avbrudd kan avvikle pause uten å være «on call». Anonymkode: fccc9...d74
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 22 minutter siden, mordi skrev: Jobber selv i butikk, men med lengre åpningstider (7-23). Jeg jobber enten 7-15, eller 15-23. Pleier å ta pause ca. etter halv arbeidsdag, med unntak av kveldsvakt der jeg pleier å spise kl.1800. Å ikke få betalt pause er vanlig innenfor dagligvare/detaljhandel. Sjefen burde kanskje satt opp timelisten annerledes. Men det handler nok om når det er trafikk i butikken (kunder/varemottak) Det er ikke mulig å ta pause halvveis i vakta siden det kun er en person som jobber tidlig og en som jobber sent. Disse to overlapper mellom 14:30 og 16:00. Før 14:30 er tidligvakt alene på jobb og etter 16:00 er senvakta alene. Altså må pauser avvikles i det korte vinduet de er sammen på jobb, 14:30 til 16:00. Ser at jeg har vært uklar i HI, beklager det. Anonymkode: 082d5...aaa
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 Jeg jobbet et sted der det var åpent 9-21. Dagvakt 9-15, senvakt 15-21, altså ingen rom for pause. Vi var én person pr. vakt. Anonymkode: de3c8...768
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Organiser deg. Det koster flesk, men er kanskje verd det. Anonymkode: db52a...60f
Fru Uperfekt Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Niesa mi har fått seg sommerjobb i butikk og jeg reagerer på måten vaktene er satt opp på og lurer på om det i det hele tatt er lov å gjøre det på denne måten: Åpningstid: 10-21 Tidligvakt: 10-16 Senvakt: 14:30-21 Altså overlapper tidlig og senvakt i halvannen time, 14:30 til 16:00. Tidligvakta får tidligst pause 14:30 og er da ferdig med pausen sin en time før arbeidsdagen er over. Senvakta kan senest ta pause 15:30, en time etter arbeidsdagens start og har fem timer alene på jobb foran seg etter pausen. Er dette virkelig greit? Pausen mister jo strengt tatt sin verdi når den må avvikles så tidlig eller sent i vakta og for meg virker det urettferdig at de blir trukket i lønn for 30 min pause. Er dette virkelig lov - og er det vanlig å gjøre det sånn? Anonymkode: 082d5...aaa https://hk-nytt.no/article-6.40.352192.8bab3032f8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 Sommerstid så overlapper åpne- og stengevakten her med en time. Det er valgfritt om man vil stemple ut til lunsj, så stort sett jobber vi full vakt og bare spiser når vi kan. Anonymkode: 901df...2db
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Niesa mi har fått seg sommerjobb i butikk og jeg reagerer på måten vaktene er satt opp på og lurer på om det i det hele tatt er lov å gjøre det på denne måten: Åpningstid: 10-21 Tidligvakt: 10-16 Senvakt: 14:30-21 Altså overlapper tidlig og senvakt i halvannen time, 14:30 til 16:00. Tidligvakta får tidligst pause 14:30 og er da ferdig med pausen sin en time før arbeidsdagen er over. Senvakta kan senest ta pause 15:30, en time etter arbeidsdagens start og har fem timer alene på jobb foran seg etter pausen. Er dette virkelig greit? Pausen mister jo strengt tatt sin verdi når den må avvikles så tidlig eller sent i vakta og for meg virker det urettferdig at de blir trukket i lønn for 30 min pause. Er dette virkelig lov - og er det vanlig å gjøre det sånn? Anonymkode: 082d5...aaa Ja det er lov så lenge de har betalt pause. Slik er det hos oss også. Vi tar pause når vi kan. Noen ganger har vi rett og slett ikke tid til pause Anonymkode: c933f...076 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #12 Skrevet 27. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er lov så lenge de har betalt pause. Slik er det hos oss også. Vi tar pause når vi kan. Noen ganger har vi rett og slett ikke tid til pause Anonymkode: c933f...076 Fikk ikke med meg at de blir trukket i lønn. Høres rart ut at de blir trukket i lønn siden pauser er enten lønnet eller ulønnet. Er den ulønnet så blir de ikke trukket, de får bare ikke lønn for pausen. Og ja det er fremdeles lov å legge pausene slik Anonymkode: c933f...076 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Organiser deg. Det koster flesk, men er kanskje verd det. Anonymkode: db52a...60f Hvorfor det? Arbeidsgiver har loven på sin side Anonymkode: c933f...076
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 En irriterende vaktplan ja, men helt lovlig. Loven sier bare at en har rett på pause, den sier ingenting om hvor mange timer det skal være på hver side av pausen i forhold til start og slutt av vakt. Så her har har arbeidsgiver full rett til å trekke for pause da de har 1.5 time på å gjennomføre dem. Har sjekket da jeg var i samme situasjon. Anonymkode: af66a...67c
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 Når jeg jobbet i dagligvare, fra 8-16, hadde jeg 30min pause fra enten 11-12, alt etter hva som passet best den dagen. Du skal vel ha jobbet minst 4t før du får pause, mener jeg sjefen min sa. Men så mange timer uten pause, høres ikke ok ut. Anonymkode: 65c90...93a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 Man har ikke krav på pause om man jobber 5,5 timer. Anonymkode: 1fdfb...dcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå