Gå til innhold

Barnevakt via barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, etter å ha jobbet årevis i en stilling jeg egentlig ikke trives så godt i har jeg fått et supert tilbud, men som dessverre innebærer og måtte jobbe turnus. Ble mor i godt voksen alder så mine foreldre er uaktuelle som barnevakt og mannen min bor og jobber i utlandet. Vi flyttet hit for noen år siden og har ikke blitt kjent med så mange nye i området. Har jo veldig lyst på jobben, men jeg vegrer meg litt for å måtte ta kontakt med barnevernet. Erfaringer?

Anonymkode: 315de...66a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært i den situasjonen, med ingen nære som kunne passe barnet mitt og jobben ikke kunne tilby andre arbeidstider, hadde jeg ikke gjort det. 

Anonymkode: 8477e...a5b

• Liker 14
Skrevet

Barnevernet er ikke et "barnevaktbyrå", du må finne barnevakt selv som kan passe barna når du er på jobb 😊

Det finnes vel noen barnevaktbyråer enkelte steder, kanskje det finnes i din by? Ellers kan du jo forhøre deg på Facebook eller andre sosiale medier, så prøver du å finne en som kan passe og som har god kjemi med deg og barna. 

• Liker 33
Skrevet

Dagmamma? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du barnevernet skal hjelpe deg med? 

Anonymkode: 5ce41...c85

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Så når man får en god jobb slik at man ikke kan passe sitt eget barn, ringer man barnevernet så de kam sitte barnevakt? Yeah right 😂😂😂

Anonymkode: bd19e...38b

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du barnevernet skal hjelpe deg med? 

Et slags besøkshjem høres det ut som. Jeg hadde det når jeg var yngre og vi bodde i et annet land. Ble som ekstra besteforeldre, og jeg husker dem med glede. Besøkte dem etter skolen, annenhver helg og ble med dem på ferie og besøkte deres barn og barnebarn. For meg var det i hvert fall en veldig positiv opplevelse. 

Anonymkode: cc82e...985

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så når man får en god jobb slik at man ikke kan passe sitt eget barn, ringer man barnevernet så de kam sitte barnevakt? Yeah right 😂😂😂

Det er faktisk ikke uvanlig for aleneforeldre uten nettverk f.eks. Er jo selvfølgelig ikke ansatte i barnevernet som sitter barnevakt, men vanlige familier/besteforeldre/par uten barn osv. Skjønner ikke hva som er så morsomt med det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et slags besøkshjem høres det ut som. Jeg hadde det når jeg var yngre og vi bodde i et annet land. Ble som ekstra besteforeldre, og jeg husker dem med glede. Besøkte dem etter skolen, annenhver helg og ble med dem på ferie og besøkte deres barn og barnebarn. For meg var det i hvert fall en veldig positiv opplevelse. 

Grunn til å få besøkshjem er ikke at mor/far jobber turnus og trenger barnepass

Hilsen barnevernsped.

Anonymkode: 26108...c13

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke uvanlig for aleneforeldre uten nettverk f.eks. Er jo selvfølgelig ikke ansatte i barnevernet som sitter barnevakt, men vanlige familier/besteforeldre/par uten barn osv. Skjønner ikke hva som er så morsomt med det? 

Det er avlastning du refererer til nå. Man får ikke innvilget avlastning i så stort omfang det er behov for Når en aleneforelder er i turnus!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du får søke etter reservebesteforeldre som kan hjelpe deg da, eller så får du finne deg en annen jobb! Barnevernet har nemlig mer enn nok å gjøre, de er ikke et barnevaktsbyrå!

Anonymkode: 75edc...df0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da må det variere veldig ut ifra hvor man bor i landet, for jeg er aleneforelder helt uten nettverk, sliter psykisk og har et krevende barn med særlige behov, og vi fikk klart avslag på besøkshjem eller annen avlastning. Beskjeden vi fikk var at det kun var et tilbud for de familiene som sliter så mye at det gis som et avhjelpende tiltak for å forsøke å forhindre at de må gå til omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 6a78b...028

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunn til å få besøkshjem er ikke at mor/far jobber turnus og trenger barnepass

Hilsen barnevernsped.

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i Norge, men i Sverige, der vi bodde, så var det i hvert fall det. Når jeg senere flyttet til min far og stemor i Norge, så var de også besøkshjem for en gutt som hadde en mor som jobbet turnus, og som ikke kunne være alene hjemme med eldre søsken. Men det er jo noen år siden, så de kan jo ha sluttet å hjelpe til med sånt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forbeholdt barn med diagnoser, familier med sykdommer eller andre tunge belastninger og barn i fosterhjem. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer i Norge, men i Sverige, der vi bodde, så var det i hvert fall det. Når jeg senere flyttet til min far og stemor i Norge, så var de også besøkshjem for en gutt som hadde en mor som jobbet turnus, og som ikke kunne være alene hjemme med eldre søsken. Men det er jo noen år siden, så de kan jo ha sluttet å hjelpe til med sånt. 

Avlastning/besøkshjem er et hjelpetiltak for å bedre omsorgen hjemme, det skal være utfra barnets beste og støtte slik at god nok omsorg ikke forringes.

Foreldre som trenger barnepass må ordne og betale det selv. Barnevernet sitt kjerneområde er barn som opplever svikt i omsorgen. Foreldre som ikke får barnepass må tilpasse livet sitt slik at barna blir ivaretatt og eventuelt bytte jobb om jobben ikke er forenelig med å ha barn. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, etter å ha jobbet årevis i en stilling jeg egentlig ikke trives så godt i har jeg fått et supert tilbud, men som dessverre innebærer og måtte jobbe turnus. Ble mor i godt voksen alder så mine foreldre er uaktuelle som barnevakt og mannen min bor og jobber i utlandet. Vi flyttet hit for noen år siden og har ikke blitt kjent med så mange nye i området. Har jo veldig lyst på jobben, men jeg vegrer meg litt for å måtte ta kontakt med barnevernet. Erfaringer?

Anonymkode: 315de...66a

Om barnevernet "hjelper" deg så kommer du ikke til å like det.

Skaff deg dagmamma.

Anonymkode: d7151...1d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Slik det skal være med barnevernets jobb å passe på at barna har det best mulig og sikre at besøkshjem er godkjent og trygg.

Men barnevernet i Norge har fokus kun på omsorgsovertakelser, dessverre .

Anonymkode: 12c5b...c35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik det skal være med barnevernets jobb å passe på at barna har det best mulig og sikre at besøkshjem er godkjent og trygg.

Men barnevernet i Norge har fokus kun på omsorgsovertakelser, dessverre .

Anonymkode: 12c5b...c35

Tull

Anonymkode: 838ea...5f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull

Anonymkode: 838ea...5f0

Nei.

Anonymkode: 024a5...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en alenemor her som spurte om hjelp til hennes barn, og da fant jeg Homestart mens jeg søkte litt, du kan jo se litt på dette tilbudet? https://homestartnorge.no/

Forstår at de har behov for flere støttefamilier og "besteforeldre" rundt om også, om det er noen her som kunne tenkt seg å være med på noe slikt mener jeg :)

Anonymkode: 03f92...9f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...