Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 26. juni 2020 Herregud som jeg gleder meg til å flytte. bor inneklemt med utenlandske familier på hver side av leiligheten. Begge familiene er hyggelige, men kulturforskjellene er altfor stor. Den ene familien parker notorisk utenfor min leilighet.. må si fra flere ganger ukentlig. De andre kommer til alle døgnets timer med middagsrester, noe som forsåvidt er hyggelig ment men jeg vil ikke ha syrisk grøt som smaker forjævli klokken 23:00! De lager mat med forferdelige krydre som stinker og ingen av de jobber så man ser de jo 24/7. Selvfølgelig med en horde av barn som er våken til sent på natt. Så lei av å høre språket deres og den stygge musikken. UGH. dette passer nok dårlig i disse BLM tidene men fuck it. JEG ER LEI. Vi har kjøpt ny bolig i ett finere nabolag med bare norske beboere, og om det så bor noen utenlendinger der så må de ha såppas god økonomi at jeg regner med de er oppegående og mer «fornorsket». rant over. Anonymkode: 73e5a...c26 52
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Du er det man kaller høflig rasist. Anonymkode: b7611...13f 45
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 26. juni 2020 Ok at du er lei naboene dine. Det er jeg også, og de er helnorske (fester mye, griller på balkongen hver jævla kveld så leiligheten min blir røykfylt, bråkete barn). Hadde du også vært lei av norske naboer, hadde du ganske enkelt sagt det. Men siden dine er utenlandske, må du ta med det også. Det er så mange som spør om hva rasisme er - jeg synes dette er et godt eksempel på det. Anonymkode: 5db27...df3 62
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 De burde nok heller spise den norske retten taco, uten stinkende krydder. Det beste er norske kjøttkaker uten noe krydder, ei heller løk. Språket deres hadde selvsagt vært mulig å tolerere om de hadde snakket forståelig. Lykke til i det «finere» nye nabolaget ditt. Muligens blir du og din familie «raringene» der? Anonymkode: 62a2a...99d 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 26. juni 2020 Jeg forstår Ts godt jeg, og det er ikke rasisme men det er kulturforskjeller. Jeg har bodd mange år i et nabolag med kommunale boliger, med familier fra Midtøsten og Afrika og selvfølgelig noen norske. Noen naboer uansett nasjon er anonyme og gjør ikke så mye ut av seg, så har du noen norske som har grisefylla på balkongen med grilling, hoing og roping når de er full. Så har vi de utenlandske som har en kultur så innebærer veldig mye matlaging i løpet av en dag hvor de bruker sterke krydder sånn at det lukter matos. De har ikke samme forhold til hvordan det ser ut utenfor boligen sin, så ofte ligger det søppelposer slengt her og der, leker, sykler og sko ligger strødd rundt omkring. De har ikke kultur for å være ute å leke med barna sine så hele barneflokken er ute alene og skråler, og den eldste på 10 passer den minste på to, mens foreldrene er inne og ser tv eller har besøk av andre familier. Jeg kjenner mange av disse utenlandske familiene og du må ikke tro at det er bare vi hvitinger som sitter og rynker på nesa av deres måte å leve på, men også omvendt. Jeg er så lei av dette rasismekortet som alle drar frem nå. Det er akkurat like mye rasisme fra brune mennesker til hvite, som det er fra hvite til brune mennesker. Visste du at folk i Ghana misliker polakker veldig sterkt, mens katolske eritreere kan ikke fordra muslimer? Kinesere synes at vi nordeuropeere er ekle fordi vi lukter så vondt på grunn av at vi spiser melkeprodukter? Anonymkode: 36124...720 82
Gjest snødråpe Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 (endret) Høres ut som naboene dine føler på skam og tristhet og forsøker kompensere ved å gi deg gaver. De tenker at de er til bry og håper det vil hjelpe om de gir deg ting. De er kanskje vant til at oppmerksomhet fra andre mennesker føles bra og ønsker at du skal ha det bra. Tenker du burde bruke denne anledningen til å lære deg å sette grenser og si fra når andre gjør noe du syntes er ubehagelig. Det er en evne du kan ta med deg videre og som er god å ha. Lær deg at det er ok å si fra om at det passer dårlig å ringe på på kvelden, på en skikkelig måte. Lær deg hvordan si fra om at du ikke ønsker mat-gaver. Det er veldig mulig å være ærlig på en ok måte uten at andre blir sure på deg eller at det blir en stor konflikt ut av det. Om du forsøker si fra, så tenker jeg dette er en fin situasjon å utvikle deg selv i Endret 26. juni 2020 av snødråpe
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår Ts godt jeg, og det er ikke rasisme men det er kulturforskjeller. Jeg har bodd mange år i et nabolag med kommunale boliger, med familier fra Midtøsten og Afrika og selvfølgelig noen norske. Noen naboer uansett nasjon er anonyme og gjør ikke så mye ut av seg, så har du noen norske som har grisefylla på balkongen med grilling, hoing og roping når de er full. Så har vi de utenlandske som har en kultur så innebærer veldig mye matlaging i løpet av en dag hvor de bruker sterke krydder sånn at det lukter matos. De har ikke samme forhold til hvordan det ser ut utenfor boligen sin, så ofte ligger det søppelposer slengt her og der, leker, sykler og sko ligger strødd rundt omkring. De har ikke kultur for å være ute å leke med barna sine så hele barneflokken er ute alene og skråler, og den eldste på 10 passer den minste på to, mens foreldrene er inne og ser tv eller har besøk av andre familier. Jeg kjenner mange av disse utenlandske familiene og du må ikke tro at det er bare vi hvitinger som sitter og rynker på nesa av deres måte å leve på, men også omvendt. Jeg er så lei av dette rasismekortet som alle drar frem nå. Det er akkurat like mye rasisme fra brune mennesker til hvite, som det er fra hvite til brune mennesker. Visste du at folk i Ghana misliker polakker veldig sterkt, mens katolske eritreere kan ikke fordra muslimer? Kinesere synes at vi nordeuropeere er ekle fordi vi lukter så vondt på grunn av at vi spiser melkeprodukter? Anonymkode: 36124...720 Nei, for det er bedre med nordmenn i samme nabolag som fôrer ungene med grandis og andre ferdigprodukter som ikke gir matos, og som fremstilles i løpet av max 30 min? Anonymkode: 62a2a...99d 12
Kath H. Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud som jeg gleder meg til å flytte. bor inneklemt med utenlandske familier på hver side av leiligheten. Begge familiene er hyggelige, men kulturforskjellene er altfor stor. Den ene familien parker notorisk utenfor min leilighet.. må si fra flere ganger ukentlig. De andre kommer til alle døgnets timer med middagsrester, noe som forsåvidt er hyggelig ment men jeg vil ikke ha syrisk grøt som smaker forjævli klokken 23:00! De lager mat med forferdelige krydre som stinker og ingen av de jobber så man ser de jo 24/7. Selvfølgelig med en horde av barn som er våken til sent på natt. Så lei av å høre språket deres og den stygge musikken. UGH. dette passer nok dårlig i disse BLM tidene men fuck it. JEG ER LEI. Vi har kjøpt ny bolig i ett finere nabolag med bare norske beboere, og om det så bor noen utenlendinger der så må de ha såppas god økonomi at jeg regner med de er oppegående og mer «fornorsket». rant over. Anonymkode: 73e5a...c26 Tipper de også gleder seg til du flytter og de kan få hyggelige naboer. 13
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Kulturforskjeller er en ting, men dette er rett og slett rasisme i hverdagslig form! Anonymkode: 07574...a67 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er forskjell på å lage normal mat og mat som inneholder mengder av curry og sennepsolje samt andre intense kryddere. Det stinker og setter seg i tak, vegger, tepper, rør, Tilogmed inni kranene i huset. Det forpester og stinker! Du har tydeligvis ikke opplevd det, for da hadde du skjønt hva Ts mener. Anonymkode: e4255...e60 Jeg forstår at vi bor i forskjellig type hus. Dette er tydeligvis et bygningsmessig problem, så jeg synes du skal rette fokuset mot akkurat det. Jeg har bodd i en bygård fra 1917 på Frogner i Oslo, riktignok kunne jeg lukte svak matlukt med både hvitløk og krydder der, bl.a. fra familien som bodde rett under oss (diplomat på den Argentinske ambassaden). Jeg kjente også svak matos fra familien med indisk opphav vi bodde vegg-i-vegg med da vi leide rekkehus da vi flyttet tilbake til Bergen. Jeg har ikke opplevd at noe matos fra naboer har satt seg i vegger, tak, klær eller andre tekstiler. Anonymkode: 62a2a...99d 7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ganske vanlig hvis man bor tett i tett med naboer som lager mat som lukter så sterkt at matosen kommer over i din leilighet. Selvfølgelig kan man ikke nekte naboer å lage den maten de vil, da er det bedre man flytter. Anonymkode: 36124...720 Det er faktisk ikke vanlig. Dersom naboens matlaging er et problem, er det enten noe feil ved utluftingen fra leilighetene, ev. at du mestrer «fremmede» lukter dårlig. Det siste er ditt problem. Anonymkode: 62a2a...99d 4
Brunhilde Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Syrisk mat er som regel ikke så veldig krydret, prøv en gang til, ts! 15
HalldirV2 Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud som jeg gleder meg til å flytte. bor inneklemt med utenlandske familier på hver side av leiligheten. Begge familiene er hyggelige, men kulturforskjellene er altfor stor. Den ene familien parker notorisk utenfor min leilighet.. må si fra flere ganger ukentlig. De andre kommer til alle døgnets timer med middagsrester, noe som forsåvidt er hyggelig ment men jeg vil ikke ha syrisk grøt som smaker forjævli klokken 23:00! De lager mat med forferdelige krydre som stinker og ingen av de jobber så man ser de jo 24/7. Selvfølgelig med en horde av barn som er våken til sent på natt. Så lei av å høre språket deres og den stygge musikken. UGH. dette passer nok dårlig i disse BLM tidene men fuck it. JEG ER LEI. Vi har kjøpt ny bolig i ett finere nabolag med bare norske beboere, og om det så bor noen utenlendinger der så må de ha såppas god økonomi at jeg regner med de er oppegående og mer «fornorsket». rant over. Anonymkode: 73e5a...c26 Men hva faen er galt med dette, helt oppriktig? Ja, jeg forstår at det er kjipt at de opptar parkeringsplassen din, men at de kommer med rester til deg? Jeg hadde vært sjeleglad. Og musikk? Jeg har etnisk norske naboer som fester minst annenhver uke, så det fenomenet kan knapt tilskrives de med utenlandsk opprinnelse. Og angående musikksmak så foretrekker jeg arabisk/indisk (-og lignende) musikk fremfor hva jeg må utstå, RNB og amerikansk Hip Hop. 6
GammelKaktus Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 Omg, skulle så gjerne ønske at naboen min kom med mat til meg, lukter så godt i ganger, han lager skikkelig indisk hver dag... Eneste matlukten jeg sliter med er når hun ene naboen lager fårikål, den lukten for meg til å løpe gjennom gangen og inn i leiligheten. Kan godt spise det, men lukten når det blir laget er helt jævlig. 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #15 Skrevet 27. juni 2020 Ingen som nevner hvor jævlig svinekjøtt lukter for oss som ikke spiser det. Det er en helt ubeskrivelig kvalm eim av syrlig fett. Jeg spiste svinekjøtt før, men sluttet for flere år siden. Kunne ikke kjenne lukta før, men NÅ...Kommer aldri til å spise gris igjen. Anonymkode: bb753...417 8
Jegern Puahate Skrevet 27. juni 2020 #16 Skrevet 27. juni 2020 Tipper at 99% av de som disser ts ikke selv har erfart det ts klager over. 20
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 Her i boretslaget er det hod mix fra mange verdens hjørner, og de det STINKER fra, er de etnisk norske som kun spiser grandisen og toro lasagnen sin. Æsj. Vil myyye heller spise middag med de fra Egypt, Ghana eller Thailand. De kan å lage mat de, i motsetning til halv fabrikat nordmenn. Anonymkode: 39198...01a 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 Naboene dine høres kjempehyggelige ut, skulle gjerne byttet! Og det selv om jeg også bor i et "fint", velstående og hvitt nabolag. Anonymkode: f2008...f00 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #19 Skrevet 27. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud som jeg gleder meg til å flytte. bor inneklemt med utenlandske familier på hver side av leiligheten. Begge familiene er hyggelige, men kulturforskjellene er altfor stor. Den ene familien parker notorisk utenfor min leilighet.. må si fra flere ganger ukentlig. De andre kommer til alle døgnets timer med middagsrester, noe som forsåvidt er hyggelig ment men jeg vil ikke ha syrisk grøt som smaker forjævli klokken 23:00! De lager mat med forferdelige krydre som stinker og ingen av de jobber så man ser de jo 24/7. Selvfølgelig med en horde av barn som er våken til sent på natt. Så lei av å høre språket deres og den stygge musikken. UGH. dette passer nok dårlig i disse BLM tidene men fuck it. JEG ER LEI. Vi har kjøpt ny bolig i ett finere nabolag med bare norske beboere, og om det så bor noen utenlendinger der så må de ha såppas god økonomi at jeg regner med de er oppegående og mer «fornorsket». rant over. Anonymkode: 73e5a...c26 Vel, få deg en jobb, så slipper du å se de 24/7.... Anonymkode: 6739f...f62 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #20 Skrevet 27. juni 2020 De som kritiserer TS her tror jeg ikke selv har opplevd hvordan det er å leve med konstant matos og støy fra nabo. Jeg hadde og gjort det samme som Ts og det er bare tull å si at lukta ikke setter seg i leiligheten. Har selv en kommunal leilighet under meg og der brennes det røkelse og lages så mye sterkt luktende mat at man kjenner det med en gang de åpner et vindu. Hele leiligheten må totalrenoveres den dagen de flytter. Og vedr støynivået, det går an å ta hensyn til sine naboer uansett hvor man kommer fra. Nå er det blitt slik at dersom de er utlendinger kan man ikke si i fra fordi da er man rasist. Anonymkode: e6c8d...3f0 23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå