Gå til innhold

Frivillig gjeldsordning, hvordan er det å leve med det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er å leve med det... 

Jeg fikk åpnet gjeldsordning nå etter 1 års kamp etter forrige avslag..på en måte er jeg glad å lettet for at noe går min vei og at jeg er på rett vei ikke minst...

Men det er mye jeg lurer på. 

Per idag har jeg utbetalt ca 14000 kr i arbeidsledighetstrygd... iflg namsmannen skal jeg ha ca 15000 kr og noe i måneden som skal dekke husleie og bil kostnader og leve kostnader... jeg får da ikke dette til å gå ihop...jeg skjønner at det er gjeldsordning uten dividende som han forklarte... men når jeg ikke har 15000 kr i mnd...hvordan blir det da??I såfall hvor skulle den 1000lappen komme i fra??

I tillegg vil billånet gå ned... fra det jeg har idag... da jeg bare skal betale på det bilen er verd i 5 år fremover..og det blir jo mye mindre enn det jeg har nå. Foklarte han. Hva skjer videre nå? Må jeg møte hos namsmannen ? De snakket også om at jeg hadde krav på å ha penger til å reise å besøke barna mine i utlandet også som en rettighet..det visste jeg i hvertfall ikke. Ikke noe er bedre enn det....men det sto at de ikke hadde regnet ut enda hvor mye jeg kom til å bruke på det per år. Jeg aner ikke hvordan de regner ting.. 

Hvordan opplevde dere som har vært der det??

Jeg har knapt 2000 kr i mnd nå i hvertfall til mat og livsopphold så ser jo for meg at dette blir en bedre løsning så man kanskje kan begynne å leve litt mer normalt liv. 

Og hvor mye kan man leie for ? bosted... jeg har lyst til å bo for meg selv, men er jeg dømt til å bo i kollektiv for at det er billigst lissom? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Bente1234 skrev:

Jeg lurer på hvordan det er å leve med det... 

Jeg fikk åpnet gjeldsordning nå etter 1 års kamp etter forrige avslag..på en måte er jeg glad å lettet for at noe går min vei og at jeg er på rett vei ikke minst...

Men det er mye jeg lurer på. 

Per idag har jeg utbetalt ca 14000 kr i arbeidsledighetstrygd... iflg namsmannen skal jeg ha ca 15000 kr og noe i måneden som skal dekke husleie og bil kostnader og leve kostnader... jeg får da ikke dette til å gå ihop...jeg skjønner at det er gjeldsordning uten dividende som han forklarte... men når jeg ikke har 15000 kr i mnd...hvordan blir det da??I såfall hvor skulle den 1000lappen komme i fra??

I tillegg vil billånet gå ned... fra det jeg har idag... da jeg bare skal betale på det bilen er verd i 5 år fremover..og det blir jo mye mindre enn det jeg har nå. Foklarte han. Hva skjer videre nå? Må jeg møte hos namsmannen ? De snakket også om at jeg hadde krav på å ha penger til å reise å besøke barna mine i utlandet også som en rettighet..det visste jeg i hvertfall ikke. Ikke noe er bedre enn det....men det sto at de ikke hadde regnet ut enda hvor mye jeg kom til å bruke på det per år. Jeg aner ikke hvordan de regner ting.. 

Hvordan opplevde dere som har vært der det??

Jeg har knapt 2000 kr i mnd nå i hvertfall til mat og livsopphold så ser jo for meg at dette blir en bedre løsning så man kanskje kan begynne å leve litt mer normalt liv. 

Og hvor mye kan man leie for ? bosted... jeg har lyst til å bo for meg selv, men er jeg dømt til å bo i kollektiv for at det er billigst lissom? 

Bra at du kom inn under ordningen. Som regel får en ikke det med arbeidsledighetstrygd. Jeg går utifra at du mener dagpenger?

Her står det at arbeidsledige kommer vanligvis ikke under ordningen. Men det finnes vel unntak for det meste.

https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/275-gjeldsordningen

Er du enslig skyldner, så har du rett på 8.874 kroner, og da er ikke husleie inkludert. Det forventes at satsen økes nå fra 1.juli 2020. Så la oss runde beløpet til 9.000 kroner.

I tillegg til 9.000 kr som du skal ha å leve av, så skal husleie betales, og den pleier gjerne å være på flere tusen per måned (6.000 kr i ditt tilfelle), så sånn sett skal du ikke betale noe tilbake, men du er fortsatt under "gjeldsregimet" mens klokka tikker ned til du blir "fri". Det betyr vel hvis du skulle tjene betydelig mer enn 14.000, så vil de begynne å trekke det som er over 15.000 kroner som du har nevnt. Tjener du 20.000 kr en måned, så er det mulig at de tar 5.000 kroner, med mindre du kan argumentere for at det er nødvendig for deg å ha litt mer. 

Meningen er ikke å strupe personen helt ihjel med gjeldsordningen heller. Den er ment å gi en en ny start etter en lengre periode. Samtidig skal en ha et noenlunde verdig liv i mellomtiden også. Til og med tunge kriminelle er sikret verdig liv og passe fint bosted. Det finnes fengselsceller som er finere enn mange studenthybler eller kommunale leiligheter.

Gjeldsordning er ofte individbasert, slik jeg har forstått det. Har du behov for litt ekstra penger per måned, grunnet dårligere helse / økte, og faste medisinske utgifter, så tror jeg at du kan jekke opp det beløpet på 9.000 kroner (uten at husleie er inkludert). For beløpet på 9.000 kr er ment på helt friske mennesker så vidt jeg har forstått. 

De beregner også hva du eier - f eks hvis du eier nøktern leilighet, så blir du ikke tvunget til å selge den hvis det faktisk er billigere for deg å bo i egen leilighet enn å måtte leie på det private leiemarkedet. 

Du har også rett på å ha en rimelig bil, spesielt med tanke på jobbsøking eller hvis du skal jobbe. Det er her trekk på inntekt over 15.000 kr kommer inn, for dem ønsker ikke å frata deg mobiliteten (bilen din) hvis det er slik at du ligger an til å kunne tjene penger ved hjelp av bil. 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/om-gjeldsordning/#undefined

Det finnes noen satser i SmartePenger linken når det gjelder samvær med barn også.

Men som sagt, så kan flere ting være veldig individuelt baserte. Hvor mange kreditorer du skylder penger til - er det 5 stykker eller bare 1? Hvordan det ligger an til potensiell jobb fremover (der det vil være kjekt å ha en nøktern bil), osv.

Anonymkode: 56f19...6f8

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra at du kom inn under ordningen. Som regel får en ikke det med arbeidsledighetstrygd. Jeg går utifra at du mener dagpenger?

Her står det at arbeidsledige kommer vanligvis ikke under ordningen. Men det finnes vel unntak for det meste.

https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/275-gjeldsordningen

Er du enslig skyldner, så har du rett på 8.874 kroner, og da er ikke husleie inkludert. Det forventes at satsen økes nå fra 1.juli 2020. Så la oss runde beløpet til 9.000 kroner.

I tillegg til 9.000 kr som du skal ha å leve av, så skal husleie betales, og den pleier gjerne å være på flere tusen per måned (6.000 kr i ditt tilfelle), så sånn sett skal du ikke betale noe tilbake, men du er fortsatt under "gjeldsregimet" mens klokka tikker ned til du blir "fri". Det betyr vel hvis du skulle tjene betydelig mer enn 14.000, så vil de begynne å trekke det som er over 15.000 kroner som du har nevnt. Tjener du 20.000 kr en måned, så er det mulig at de tar 5.000 kroner, med mindre du kan argumentere for at det er nødvendig for deg å ha litt mer. 

Meningen er ikke å strupe personen helt ihjel med gjeldsordningen heller. Den er ment å gi en en ny start etter en lengre periode. Samtidig skal en ha et noenlunde verdig liv i mellomtiden også. Til og med tunge kriminelle er sikret verdig liv og passe fint bosted. Det finnes fengselsceller som er finere enn mange studenthybler eller kommunale leiligheter.

Gjeldsordning er ofte individbasert, slik jeg har forstått det. Har du behov for litt ekstra penger per måned, grunnet dårligere helse / økte, og faste medisinske utgifter, så tror jeg at du kan jekke opp det beløpet på 9.000 kroner (uten at husleie er inkludert). For beløpet på 9.000 kr er ment på helt friske mennesker så vidt jeg har forstått. 

De beregner også hva du eier - f eks hvis du eier nøktern leilighet, så blir du ikke tvunget til å selge den hvis det faktisk er billigere for deg å bo i egen leilighet enn å måtte leie på det private leiemarkedet. 

Du har også rett på å ha en rimelig bil, spesielt med tanke på jobbsøking eller hvis du skal jobbe. Det er her trekk på inntekt over 15.000 kr kommer inn, for dem ønsker ikke å frata deg mobiliteten (bilen din) hvis det er slik at du ligger an til å kunne tjene penger ved hjelp av bil. 

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/om-gjeldsordning/#undefined

Det finnes noen satser i SmartePenger linken når det gjelder samvær med barn også.

Men som sagt, så kan flere ting være veldig individuelt baserte. Hvor mange kreditorer du skylder penger til - er det 5 stykker eller bare 1? Hvordan det ligger an til potensiell jobb fremover (der det vil være kjekt å ha en nøktern bil), osv.

Anonymkode: 56f19...6f8

Takk for utfyllende svar. Bilen har jeg fått taksert selv til 90000 som er under grensa de krever og det godtok de. Ja fikk årssummen for bokostnad, bilkostnader og oppholdskostnader og havnet da på 15000 kr i mnd. Ja håpet er å få jobb. Jeg vet og at jeg må opprette en egen konto der alt over de 15000 kr skal settes inn og så har de utarbeidet hvordan pengene skal fordeles. Men har kontrakt på bosted en og halv mnd til og tviler på nytt bosted vil komme billigere ut enn dette. Betaler 3800 kr inkludert nett og strøm. Og 24/7 skittent pga at vi bor flere sammen og ikke noe privat liv. D går for en periode men i lengden blir det slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du fikk avslag først? 

Å nå når du fikk innvilget, hvor mye gjeld og hvordan type gjeld?

Anonymkode: b72e4...86b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du fikk avslag først? 

Å nå når du fikk innvilget, hvor mye gjeld og hvordan type gjeld?

Bilen var ikke taksert og bruktbilprisen var for høy. Jeg visste ikke hvordan de regnet ut verdi på bil den gangen. Visste nå at bilen måtte ha takst under 96000 så i desember dro jeg til NAF å fikk den taksert og det ble 90 000.  Søkte i januar og fikk åpna nå i går. Gjelda er på ca 650 000 mesteparten er billån, huslån etter tap av hussalg, studielån. Resten er regninger jeg ikke har klart å betale de siste 5 åra. Reise til barn siste to år har ført til at det har blitt noen mnd’er uten lønn i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Å du klager over at du ikke får deg mann.....øh. Ikke klarer å styre din økonomi en gang.

Anonymkode: c11e5...5e7

• Liker 4
Skrevet

Klarer du ikke få nok inntekt til gjeldsordningens Livsopphold, men har bil vil du uten jobb eller medisinsk behov måtte selge den. Du får ikke påfyll av det som "mangler" noen steder, men sosialhjelp (som er noen tusen under Livsopphold) vil gis om det blir under ca 6000,- igjen til lisvopphold, men fullt dekket kan den kun bli om du jobber.  Altså et sterkt incentiv til å ta jobb, det tjener både du og dine kreditorer begge på.  Virker som du nå er i fasen hvor "gjeldsordning er åpnet", og ennå lager til en avtale - den er kun frivillig om alle godtar utkast til avtale, må den presses på kreditorene blir den kalt tvungen.  Be om å få dine 35% av ekstrainntekter inn i ordningen under forhandlingene, så du har incentiv til å jobbe ekstra, de pengene kommer godt med når det blir meget stramt budsjett å leve på fremover.  De kan ikke tilføyes når ordningen er fastsatt, det der du som må kreve dette før ordningen sendes ut til kreditorfellesskapet for godkjenning. Du får også nå alle inntekter opptil Livsopphold+Husleie på din konto, alt overskytende vil holdes av hos Namsmann til ordningen er tinglyst og sum refunderes til skyldner som da får disponere dette under gjeldsordningen med årlige oppgjør.

I det gjeldsordningen starter slutter du å betale på alle lån og avdrag, de skal fra åpning av gjeldsordning gjøres opp årlig, med det som er gjenstående overskudd av dividende - i ditt tilfelle er det null å dele ut om du forblir arbeidsledig.  Billån betales da heller ikke ned på.  Men bilen har fortsatt en heftelse tinglyst, så den er umulig å selge på enkel måte.  Denne heftelsen slettes først når ordningen er nådd avslutning, ca 5-7 år fra start. Selges bilen, har fortsatt banken som gav billån salgspant, den ettergis ikke, så du kan i praksis ikke selge bilen og samtidig regne med at salgsoppgjøret tilkommer din konto, kun summen over restgjeld.  Så du blir i realiteten å bruke bilen til den har falt til vrakverdi da den er usalgbar eller om den overlever gjeldsordningen og pantet slettes.  Jeg leverte tilbake min, da den krevde full kasko for å kunne bruke den, forsikring ble godt over 10.000,- sammen med årsavgiften.  En tusenlapp hver måned til forsikring de neste fem årene fant jeg ut kunne bli tung å betale, så en billigbil med kun ansvar gjør at jeg betaler 500,- hver måned for forsikring/årsavgift.  Du kan søke de som har pantet om fritak for krav om kasko nå  når du har fått beholde bilen under gjeldsordning.

Er man yngre søker er det ofte studielånet som stopper opp gjeldsording, da du alltid vil "eie" verdien av en utdanning og det oppfattes støtende å slippe å betale tilbake.  Noen får gjeldsordning, men studielån - eller deler av det regnes ikke som nedbetalt, kun fullt rentefritak (og evt. avdragsfrihet) under ordningen, alternativt lengre gjeldsordning.

Ekstra kostnader til familiebesøk og lignende tilkommer etter individuell vurdering, kanskje du får noen tusen hvert år til dette som kan avsettes fra dividenden. Samme for bilkostnader, de innrømmer ca 2.50,/km for å dekke bilkostnader.  Du må selv kalkulere behov pr år fremover, men uten jobb skal du argumentere godt for å få noe større beløp innrømmet.  Det er kun med jobb du kan tåle å øke dine kostnader, da du ikke får mer utbetalt enn det du har nå. Ledighetstrygd vil jo gå over i andre ordninger etter en viss tid, så det er kritisk for TS å få seg jobb før ett år er gått da det reelt blir inntektsnedgang om det blir arbeidsavklaring eller lignende.  Husleie opptil 10.000,- går normalt greit, det anses som en nøktern rimelig bolig i byene, men du må jo ha nok inntekt til å betjene husleien selv, det gis ikke noen bostøtte sånn uten videre for folk under gjeldsordning.   Ellers blir jo alternativet sosialbolig med de ulempende det medfører, og der er sjelden bil akseptert uten medisinske årsaker. 

Er selv fersk under gjeldsordning, så for meg ble det betydelig bedre råd å slippe å prøve å fordele avdrag til alle slik at jeg slapp telefoner og annet mas, levde da på 2-3 tusen hver måned etter at alle regninger var betalt.  Nå har jeg over 8.000,- å leve på, og selv om det er kanskje er lite synes jeg at jeg har det godt nå og sover godt om nettene vel vitende at dette har en ende noen få år frem i tid.  Jobber mye, så jeg vil trolig klare å innfri ca 90% av gjelden min da gjelden nå er rentefri under gjeldsordningen jeg fikk på fem år. 

Skrevet
På 27.6.2020 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Å du klager over at du ikke får deg mann.....øh. Ikke klarer å styre din økonomi en gang.

Jeg prøver jo å rette på det da..jeg er heller ikke interessert i å blande en mann inn i dette..men en venn og fast partner må da være lov når man ikke har tenkt å flytte sammen med noen... nærhet og kos og selskap, sex og vennskap trenger jo alle selv om de har gjeld... men det var ikke spesielt pent sagt til noen som ligger nede fra før... vær stolt over deg selv...kunne aldri ha falt meg inn å sagt noe sånt til noen som sliter. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
På 29.6.2020 den 10.54, Fantorang1 skrev:

Klarer du ikke få nok inntekt til gjeldsordningens Livsopphold, men har bil vil du uten jobb eller medisinsk behov måtte selge den. Du får ikke påfyll av det som "mangler" noen steder, men sosialhjelp (som er noen tusen under Livsopphold) vil gis om det blir under ca 6000,- igjen til lisvopphold, men fullt dekket kan den kun bli om du jobber.  Altså et sterkt incentiv til å ta jobb, det tjener både du og dine kreditorer begge på.  Virker som du nå er i fasen hvor "gjeldsordning er åpnet", og ennå lager til en avtale - den er kun frivillig om alle godtar utkast til avtale, må den presses på kreditorene blir den kalt tvungen.  Be om å få dine 35% av ekstrainntekter inn i ordningen under forhandlingene, så du har incentiv til å jobbe ekstra, de pengene kommer godt med når det blir meget stramt budsjett å leve på fremover.  De kan ikke tilføyes når ordningen er fastsatt, det der du som må kreve dette før ordningen sendes ut til kreditorfellesskapet for godkjenning. Du får også nå alle inntekter opptil Livsopphold+Husleie på din konto, alt overskytende vil holdes av hos Namsmann til ordningen er tinglyst og sum refunderes til skyldner som da får disponere dette under gjeldsordningen med årlige oppgjør.

I det gjeldsordningen starter slutter du å betale på alle lån og avdrag, de skal fra åpning av gjeldsordning gjøres opp årlig, med det som er gjenstående overskudd av dividende - i ditt tilfelle er det null å dele ut om du forblir arbeidsledig.  Billån betales da heller ikke ned på.  Men bilen har fortsatt en heftelse tinglyst, så den er umulig å selge på enkel måte.  Denne heftelsen slettes først når ordningen er nådd avslutning, ca 5-7 år fra start. Selges bilen, har fortsatt banken som gav billån salgspant, den ettergis ikke, så du kan i praksis ikke selge bilen og samtidig regne med at salgsoppgjøret tilkommer din konto, kun summen over restgjeld.  Så du blir i realiteten å bruke bilen til den har falt til vrakverdi da den er usalgbar eller om den overlever gjeldsordningen og pantet slettes.  Jeg leverte tilbake min, da den krevde full kasko for å kunne bruke den, forsikring ble godt over 10.000,- sammen med årsavgiften.  En tusenlapp hver måned til forsikring de neste fem årene fant jeg ut kunne bli tung å betale, så en billigbil med kun ansvar gjør at jeg betaler 500,- hver måned for forsikring/årsavgift.  Du kan søke de som har pantet om fritak for krav om kasko nå  når du har fått beholde bilen under gjeldsordning.

Er man yngre søker er det ofte studielånet som stopper opp gjeldsording, da du alltid vil "eie" verdien av en utdanning og det oppfattes støtende å slippe å betale tilbake.  Noen får gjeldsordning, men studielån - eller deler av det regnes ikke som nedbetalt, kun fullt rentefritak (og evt. avdragsfrihet) under ordningen, alternativt lengre gjeldsordning.

Ekstra kostnader til familiebesøk og lignende tilkommer etter individuell vurdering, kanskje du får noen tusen hvert år til dette som kan avsettes fra dividenden. Samme for bilkostnader, de innrømmer ca 2.50,/km for å dekke bilkostnader.  Du må selv kalkulere behov pr år fremover, men uten jobb skal du argumentere godt for å få noe større beløp innrømmet.  Det er kun med jobb du kan tåle å øke dine kostnader, da du ikke får mer utbetalt enn det du har nå. Ledighetstrygd vil jo gå over i andre ordninger etter en viss tid, så det er kritisk for TS å få seg jobb før ett år er gått da det reelt blir inntektsnedgang om det blir arbeidsavklaring eller lignende.  Husleie opptil 10.000,- går normalt greit, det anses som en nøktern rimelig bolig i byene, men du må jo ha nok inntekt til å betjene husleien selv, det gis ikke noen bostøtte sånn uten videre for folk under gjeldsordning.   Ellers blir jo alternativet sosialbolig med de ulempende det medfører, og der er sjelden bil akseptert uten medisinske årsaker. 

Er selv fersk under gjeldsordning, så for meg ble det betydelig bedre råd å slippe å prøve å fordele avdrag til alle slik at jeg slapp telefoner og annet mas, levde da på 2-3 tusen hver måned etter at alle regninger var betalt.  Nå har jeg over 8.000,- å leve på, og selv om det er kanskje er lite synes jeg at jeg har det godt nå og sover godt om nettene vel vitende at dette har en ende noen få år frem i tid.  Jobber mye, så jeg vil trolig klare å innfri ca 90% av gjelden min da gjelden nå er rentefri under gjeldsordningen jeg fikk på fem år. 

Syns 8000 kr høres mye ut..har vel ikke mer enn 2000 kr i mnd per idag... men bilen fikk jeg beholde de har beregnet års kostnader på bilen og husleien jeg har i dag..jeg er på vei på intervju i morgen for en taxi jobb med opp til 14 timers skift..så det blir heftig med kvelds og helge kjøring.Men det er det som er enklest og få og som jeg har masse erfaring fra før. Jeg tjener ikke mer enn 14200 utbetalt nå..men når gjeldsordning kommer i gang vil jeg ikke måtte betale huslån hver mnd på 2000 kr og billån på 3500 kr..den har lån på 150 .000 kr fordi jeg ikke klarte å betale den på 3 år forlenget jeg det...det var dumt..men bilen er verd nå 90000 kr og namsmannen sa at det er den gjelda jeg skal betale på de neste 5 åra... husleie vi bli justert opp jeg betaler 3800 kr nå inkl strøm.. men må nok opp i pris hvis jeg flytter..ser etter billigst mulig men jeg orker ikke fler kollektiv med 18-20 åringer...det er en påkjenning uten like...vil ha noe for meg selv men ser for meg rundt 6-7000 kr med strøm inkludert noe billigere får man nesten ikke dit jeg tenker å starte å jobbe...ikke er det flust av hus å velge mellom heller da fleste vil ha studenter....Jeg har studiegjeld ja. 

Det var de store gjeldspostene som gjorde at jeg kom med... som billån, huslån og studielån. 

Men er det sånn at når gjeldsordningen er vedtatt at man må begynne å følge med på hvor mye man får inn..jeg håper jeg får ett system der jeg får inn lønn 1 gang i mnd..det er så mye mer oversiktelig..er værst når jeg både har inntekt og arbeidsledighets trygd da er det lett å miste oversikten. For arbeidsledighetstrygden justeres etter hva man tjener så det blir aldri noe fast og forholde seg til. Har man lønn en gang i mnd så vet man jo at alt som er over den satsen man skal leve på skal inn på gjeldsordningskontoen.

Hvor mye har du i mnd når husleie og opphold er inkludert i mnd??

Jeg har måttet søke krisehjelp i mange måneder for å få det til å gå rundt slik det er idag så jeg syns jo dette ser enklere ut enn det jeg har å leve for nå. 
Men er ute i praksis og har blitt utnyttet grovt av en arbeidsgiver til gratis arbeidshjelp og de har aldri tenkt å gi meg noen jobb så nå håper jeg taxi kan være redningen.. skal aldri ut i praksis gjennom nav igjen... bortkasta tid og ikke minst...penger. 

AnonymBruker
Skrevet
På 27.6.2020 den 5.42, Bente1234 skrev:

Bilen var ikke taksert og bruktbilprisen var for høy. Jeg visste ikke hvordan de regnet ut verdi på bil den gangen. Visste nå at bilen måtte ha takst under 96000 så i desember dro jeg til NAF å fikk den taksert og det ble 90 000.  Søkte i januar og fikk åpna nå i går. Gjelda er på ca 650 000 mesteparten er billån, huslån etter tap av hussalg, studielån. Resten er regninger jeg ikke har klart å betale de siste 5 åra. Reise til barn siste to år har ført til at det har blitt noen mnd’er uten lønn i Norge. 

Hva har skjedd mellom januar å nå da? Tar namsmann alle pengene eller betaler man vare som vanlig til kreditorene? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er kriterier for om man får 5 eller 7 års gjeldsordning?  Hvor mye husleie kan man få dekket?  Jeg har 11000kr... tjener rundt 30000kr per måned.  1.5 mil i gjeld.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har skjedd mellom januar å nå da? Tar namsmann alle pengene eller betaler man vare som vanlig til kreditorene? 

Jeg har fulgt opp huslån, billån fra da

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kriterier for om man får 5 eller 7 års gjeldsordning?  Hvor mye husleie kan man få dekket?  Jeg har 11000kr... tjener rundt 30000kr per måned.  1.5 mil i gjeld.

Være ut av stand i lang tid til å klare å betale gjelda. Er gjelda nyere enn 2 år får en som regel avslag ... 11000 kr er mye de vil vel at du skal bo billigere. Men 5-7 år vet jeg ikke kriteriene for. Jeg tar gjerne 5 smale år for så å bli ferdig enn som det har vært 9 år siden første elendigheten startet og det blir bare verre og verre

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Bente1234 skrev:

Være ut av stand i lang tid til å klare å betale gjelda. Er gjelda nyere enn 2 år får en som regel avslag ... 11000 kr er mye de vil vel at du skal bo billigere. Men 5-7 år vet jeg ikke kriteriene for. Jeg tar gjerne 5 smale år for så å bli ferdig enn som det har vært 9 år siden første elendigheten startet og det blir bare verre og verre

Vil vel så klart det men jeg slet skikkelig med å finne leilighet som ikke krevde depositum så da ente jeg opp med 11000 i leie. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Bente1234 skrev:

Jeg har fulgt opp huslån, billån fra da

Ikke de andre kreditorene?  Men har du da fått livsopphold å penger til de to lånene så har namsmannen holdt igjen resten? 

Skrevet

Livsopphold på ca 8000,- pluss andel av husleie er normalen, halv om du deler bostand med samboer/ektefelle.  Opptil ca 14.000,- om du må forsørge din samboer/ektefelle og kan dokumentere dette.  Det er IKKE fastsatte husleietakster, det er avhengig av normal husleie der man bor, etter vurdering og godkjennelse av Namsmann.  Oslo og noen andre byer med kjent høy husleie har høyere akseptert leiesum enn fx Larvik, det skal dekke en "nøktern bolig".  I praksis en leilighet opptil ca 12.000,-, men har du argumenter for enda dyrere er sikkert det mulig (bolig for funksjonhemmede, nært jobb, egnet for samvær med barn, etc.) i byene, noe mindre på landsbygda.  Jeg har selv ca 10k i leieutgifter, men har ektefelle som betaler halvparten.  Har du strøm inkludert i husleie vil det trekkes ca 1000-1500,- hver måned av ditt livsopphold, det vil i de fleste tilfeller være bedre med å selv betale strøm, da det normalt blir billigere slik.  Mitt tips under forhandlingene er å få skrevet inn at du kan beholde 35% av ekstrainntekter som måtte inntreffe, de kan komme godt med og er god motivasjon når du jobber på julaften eller tar noen ekstraskift, en vinn-vinn for både kreditorer og deg.

Høres nærmest usannsynlig ut å overleve på 2000,- hver måned MED bil, bare drivstoff og forsikring alene vil jo nærme seg den summen.  En virkelig bakdel med heftet bil er at den må ha Kasko og det blir da tilsvarende dyrere bil å eie enn en billigbil på bare ansvarsforskring. 

Du vil måtte sette opp et budsjett og lære å leve av det; den som er under gjeldsordning vet da hva som som skal holdes av, alt utover dette skal på kreditorkonto, som gjøres opp årlig.  Namsmann må altså ha tillitt til at skyldner forstår ordningen fullstendig, ellers vil det ikke bli fastsatt eller igangsatt gjeldsordning.

Normal periode er 5 år, men mange søkere under 40 erfarer at har de studiegjeld av betydning tilbys enten 5 år og restgjeld, eller 7 år og fullt nedbetalt.  Alle kjente gjeldsposter blir uansett med, også små ubetalte legeregninger o.l. Loven sier 5 år som normal, men nyere gjeldsordninger innvilget viser jo at mange får 7 år da Statens Lånekasse kan være veldig krevende å forhandle med og det er ofte de som presser to ekstra år inn i ordningen.  Er utdanningen utdatert/irrelevant/ikke fullført el.l. er de villig å la det passere uten bryderi og 5 år går greit, eller det er langt tilbake i tid.  TBergh har nevnt flere ganger at det ikke er helt lik praksis ved forskjellige Namsmennkontor; noen virker å være strengere enn lovens intensjon.

Skrevet

Hei

Jeg ser at det er en del diskusjon rundt livsoppholdssatsene til gol + bolig ++, og at søker faktisk har mindre å rutte med enn hva gols livsoppholdssatser åpner for.

I gol heter det i

«§ 1-6.Forholdet til lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen

Gjeldsordning etter loven her er ikke til hinder for at stønad kan gis etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen kapittel 4.»

Dette vil nå åpne for tolkning av gol og Sosialtjenesteloven – (forkortet til sotjl)

Husk at utgangspunktet for økonomisk bistand/hjelp fra Nav er kun ment å vare over kortere perioder, 3 – 5 mnd.

Må den økonomiske bistanden utvides ytterligere må også stønadsbeløpet økes.

En gjeldsordning skal som minimum vare gols normaltid, som er 5 – fem år.

I sotjl Kapittel 4. Individuelle tjenester heter det:

«§ 17.Opplysning, råd og veiledning

Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Kan kommunen ikke selv gi slik hjelp, skal den så vidt mulig sørge for at andre gjør det.

§ 18.Stønad til livsopphold

De som ikke kan sørge for sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter, har krav på økonomisk stønad.

Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen.

Ved vurdering av søknad om stønad til familier skal det ikke tas hensyn til barns inntekt av arbeid i fritid og skoleferier.»

(Min utheving)

H. P. Graver uttrykker det slik i sin kommentar til gol § 1:

”Formålet med loven er resosialisering, dvs. at skyldneren ikke knekkes under en uhåndterlig gjeldsbyrde, men at denne blir tilpasset slik at skyldneren kan komme økonomisk på fote. Dette formål har ligget til grunn for utforming av lovens regler om frivillig og tvungen gjeldsordning.”

I sotjl heter det i § 17, tredje ledd

«Stønaden bør ta sikte på å gjøre vedkommende selvhjulpen

H. P. Graver uttaler at det påkrevet at skyldner kommer økonomisk «…på fote»

Uttrykket selvhjulpen og på fote er etter min oppfattelse to forskjellige måter å gi uttrykk for det samme.

Dette er, slik jeg ser det, og etter min oppfattelse og mening, det omdiskuterte tema.

Kan en som har en gjeldsordning, og som ikke har nok egen nettoinntekt, kreve og få, dekket differansen mellom gols livsoppholdssatser og den underdekningen skyldner har.

Eksempel

Skyldner har fått innrømmet gols livsoppholdssats på kr 8 989,00 + pluss husleie på kr 7 000,00.

Samlet beløp til å dekke livsopphold + boligkostnader utgjør kr 15 989,00.

Skyldner har nettoutbetalt kr 14 000,00.

Kan skyldner kreve at Nav dekker differansen på kr 1 989,00

Hele hensikten/formålet med gol er nettopp det å få skyldner selvhjulpen økonomisk.

Da vil jeg påstå at hvis en gjeldsordning vil/kan få skyldner til å bli selvhjulpen, har skyldneren også kommet seg på fote.

I sotjl er det ikke klargjort nærmere hva det ligger i uttrykket selvhjulpen.

Det man kan tolke inn i uttrykket er at «uansett hvilke problemer» personen sliter med skal bistand ytes, slik at personen blir selvhjulpen.

Og bistanden skal ytes på en slik måte og i en slik utstrekning at det er mulig for personen å komme seg ut av sin problematiske situasjon og komme seg på fote og med det bli selvhjulpen.

Det heter videre, i sotjl §19 at

«§ 19.Stønad i særlige tilfeller

Kommunen kan i særlige tilfeller, selv om vilkårene i § 18 ikke er tilstede, yte økonomisk hjelp til personer som trenger det for å kunne overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.»

Dessuten, så er dette noe nytt at en person kan få en gjeldsordning, og samtidig være eller bli avhengig av hjelp/bistand fra Nav.

I og med at dette er tatt inn i gol, så er dette også selvfølgelig, justert/revidert inn i sotjl.

Alt dette må bli sett opp mot sotjl formål, hvor det heter i

«§ 1.Lovens formål

Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet»

(Min utheving)

Og bare så det er klart hva en formålsparagraf i en lov er for noe, og hvorfor det er en formålsparagraf i enkelte lover:

En formålsparagraf er reservert lover av særlig stor samfunnsmessig betydning. De omtales ofte som generalklausuler. Bestemmelsen har generell betydning for lovens forståelse.  Den er en anbefaling/påbud til domstolene ved tolkning av loven.

Det betyr at bestemmelsen i lovens formålsparagraf skal legges til grunn ved tolkningen av de andre paragrafene i loven

Delkonklusjon

Slik jeg oppfatter dette innlegget så er spørsmålet om TS kan søke om å få dekket differansen mellom det beløp TS har fått aksept for inn under gol, og det underskuddet TS har, grunnet en nettoinntekt som er lavere enn det samlede beløp TS har fått i hht. gols bestemmelser.

(Håper dere skjønner den siste forklaringen)

Basert på disse raske og foreløpige undersøkelsene fra min side så er;

Min mening at TS skal ha et økonomisk beløp fra Nav.

Det sentrale spørsmålet vil være størrelsen på beløpet. Skal Nav dekke hele differansen, eventuelt deler av differansen og hvor stor del av differansen.

For å kunne komme med en noenlunde fornuftig uttalelse/beregning av dette, må man få tilgang til saken i alle dets detaljer. Her må det bl.a. sees på bokostnadene til TS, fremtidig inntektspotensial m.m. Altså detaljer helt ned til den aller minste. Eksempel. Kan TS kjøpe billigere brød, må TS kjøpe så mye brus/melk, kutte ut å røyke. Dette har ikke TS opplyst om, hvilket er naturlig, da dette ikke var TS sitt spørsmål.

(Min utheving)

Boforhold

Ja du har krav på å ha et eget sted å bo. Har ikke du nok penger da må Nav dekke hele eller deler av husleien.

Dette fremkommer bl.a. i

«§ 1.Lovens formål

Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.»

og

«§ 15.Boliger til vanskeligstilte

Kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen skal medvirke til å skaffe boliger til vanskeligstilte personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet.»

og

«§ 27.Midlertidig botilbud

Kommunen er forpliktet til å finne midlertidig botilbud for dem som ikke klarer det selv.

§ 28.Rett til individuell plan

Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med tjenestemottakeren, jf. § 42.

Kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvem rettigheten gjelder for, og om planens innhold.»

Her er lenken til Forskrift til sotjl Blir for langt å skrive alt dette inn i dette svaret.

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00#ref/lov/2009-12-18-131/%C2%A715

Foreløpig konklusjon

I og med at gol åpner for at skyldner, (her TS) kan få en gjeldsordning, og kan være mottaker av økonomiske eller andre typer stønader fra Nav, så er dette også åpnet for i stojl.

Ellers ville hele § 1-6 i gol, være det reneste tøv og nonsens. Hvilket det selvfølgelig ikke er.

Så her må det letes i stortingspropper, NOU-er og i kjennelser. Da må man ha full tilgang til Lovdata Pro, og det har ikke jeg.

Dette er min foreløpige konklusjon basert på det materiell jeg har tilgang til, og vurdering og mening om dette spørsmålet.

Nå må enda flere argumenter og konkrete henvisninger om dette legges frem.

Jeg har aldri vært borti en konkret sak om dette. Jeg har lest noe om det for en god stund siden (mer enn 3 – 4 år siden), og noe «hang på greip» og noe hadde falt av greipen.

Med vennlig hilsen

TBergh

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2020 den 10.17):

Denne kommentaren sier alt om deg, tenk på det! Uten å spørre hvordan vedkommende har kommet inn i situasjonen. Har du kanskje ikke hatt noen utfordringer du kanskje? Tenk om vedkommende er syk…!? Pinlig ignorant lesing, skam deg. Virkelig ! Dømmende folk som deg altså 

Anonymkode: 8d0df...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...