AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Jeg er fullt oppegående med utdannelse jobb familie osv. Men jeg er ekstremt vár for kritikk eller kommentarer.. i dag fortalte jeg en venninne at min sønn har gjort det så bra på teoriprøven på lappen, synes dette var helt topp.. da han ellers sliter litt på skolen faglig sett.. (har add) så sier venninnen min.. kanskje han har autisme? For de blir jo veldig interessert og flink i det de liker.. jeg gikk helt i kjelleren.. begyndte å svette, ble kvalm og urolig.. totalt kaos i hodet av fornærmelse.. gutten vår er ikke autist.. i mitt hode burde jeg i denne situasjonen tenke: nei, han er ikke autist, han har lyst på lappen og har presset seg selv til å lese og stå på for å få det til. dette er noe han virkelig ønsker! dette er en realistisk tanke. i stedefor ble jeg superfornærmet og vet dette vil ta et par dager før jeg lander.. slik er det med mye. Selv om jeg vet hva som er og ikke, tar jeg det folk sier ekstremt til meg og blir såret. hvorfor er jeg slik? Jeg lager ikke noe drama ut av det, men får det sykt vondt inni meg Anonymkode: 6982b...499 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Har du blitt mye avvist som barn? Anonymkode: 4357f...3be 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du blitt mye avvist som barn? Anonymkode: 4357f...3be Både og.. fra jeg var 8 år og oppover var det nok en del avvisning. Foreldrene mine skilte seg, og ble sendt fram og tilbake, følte meg ikke ønsket hverken her eller der. ble mye mobbet på skolen de 4 første årene.. så ble det en del venninne styr etterhvert på u skolen og VGs. tenker du det kan ha en sammenheng? Anonymkode: 6982b...499
GammelKaktus Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Hvordan i all verden fikk hun ideen om at han var autist? Han har add og har fått lappen... Altså, hadde blitt lettere irritert av det selv jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Ingen liker å få kritikk eller å bli avvist, men det er enkelte som tåler dette ekstra dårlig. Jeg har en venninne som er slik og hun har engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse. Hun er svært oppegående ellers og er klar over at hun er sånn så hun isolerer seg til hun "kommer opp" av kjelleren igjen, det er sånn hun takler det. Når hun har ting litt mer på avstand så kan hun angripe det mer rasjonelt. Hun opplevde, blant annet, mye avvisning i barndommen når hun virkelig, virkelig trengte noen. Trenger ikke være fult så alvorlig for deg, men det kan kanskje være lurt å snakke med fastlegen for å høre om du kan få samtaler med noen? Når det er sagt så synes jeg det var en lite gjennomtenkt og flåsete uttalelse. Anonymkode: 17726...968 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, FrøkenMånestråle skrev: Hvordan i all verden fikk hun ideen om at han var autist? Han har add og har fått lappen... Altså, hadde blitt lettere irritert av det selv jeg. Fordi han generelt slett sliter litt i de tyngste mest teoretiske fagene på skolen, men plutselig kan sitte i timesvis å lese på teoriprøven på lappen.. hun sier; typisk autist.. de blir veldig fokusert på EN ting.. han tvang seg selv til å lese og jobbe med teorien fordi han vet han må bestå den for å få oppkjøring. Og er det noe han ønsker sterkt så er det å få lappen Anonymkode: 6982b...499
semperflorens Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 Venninnen din høres ut som en personifisering kvinneguiden, som skriker opp om autisme i tide og utide. 4
Maleficenta Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fullt oppegående med utdannelse jobb familie osv. Men jeg er ekstremt vár for kritikk eller kommentarer.. i dag fortalte jeg en venninne at min sønn har gjort det så bra på teoriprøven på lappen, synes dette var helt topp.. da han ellers sliter litt på skolen faglig sett.. (har add) så sier venninnen min.. kanskje han har autisme? For de blir jo veldig interessert og flink i det de liker.. jeg gikk helt i kjelleren.. begyndte å svette, ble kvalm og urolig.. totalt kaos i hodet av fornærmelse.. gutten vår er ikke autist.. i mitt hode burde jeg i denne situasjonen tenke: nei, han er ikke autist, han har lyst på lappen og har presset seg selv til å lese og stå på for å få det til. dette er noe han virkelig ønsker! dette er en realistisk tanke. i stedefor ble jeg superfornærmet og vet dette vil ta et par dager før jeg lander.. slik er det med mye. Selv om jeg vet hva som er og ikke, tar jeg det folk sier ekstremt til meg og blir såret. hvorfor er jeg slik? Jeg lager ikke noe drama ut av det, men får det sykt vondt inni meg Anonymkode: 6982b...499 Akkurat den kommentaren forstår jeg godt at du ble fornærmet over da... 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Akkurat den kommentaren forstår jeg godt at du ble fornærmet over da... Ja, jeg ble det.. men gutten har lagt i fra autisme. Han har add og dysleksi, noe som gjør det ekstra utfordrende for han med tunge kjedelige skolefag.. de med adhd er ofte rasende flinke på det de virkelig interesserer seg for hvis de bruker energien riktig. autisme har helt andre personlighetstrekk enn adhd. i mitt hodet tenker jeg at hun er dum, ville såre, eller er misunnelig fordi han greide teorien, da sønnen hennes på samme alder ikke interesserer seg for noe og bare skulker skolen og gjør hærverk og tull.. selv om jeg vet hva som er sant og ikke, så blir jeg så opphengt i dette, og grubler det opp og ned i mente.. kan jeg ikke bare tenke.. Ok 🤷🏼♀️ Hva hun mener eller tror er helt uvesentlig.. at hun sier det betyr ikke det at det er sant?? hvorfor bruke Energi på det? Anonymkode: 6982b...499 1
Maleficenta Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ble det.. men gutten har lagt i fra autisme. Han har add og dysleksi, noe som gjør det ekstra utfordrende for han med tunge kjedelige skolefag.. de med adhd er ofte rasende flinke på det de virkelig interesserer seg for hvis de bruker energien riktig. autisme har helt andre personlighetstrekk enn adhd. i mitt hodet tenker jeg at hun er dum, ville såre, eller er misunnelig fordi han greide teorien, da sønnen hennes på samme alder ikke interesserer seg for noe og bare skulker skolen og gjør hærverk og tull.. selv om jeg vet hva som er sant og ikke, så blir jeg så opphengt i dette, og grubler det opp og ned i mente.. kan jeg ikke bare tenke.. Ok 🤷🏼♀️ Hva hun mener eller tror er helt uvesentlig.. at hun sier det betyr ikke det at det er sant?? hvorfor bruke Energi på det? Anonymkode: 6982b...499 Ja du sier noe. Men kanskje problemet ligger i at du holder det inni deg, og så bobler det seg opp. Kanskje neste gang du skal konfrontere. Altså ikke svare surt kanskje, men spørre hva mente du med det eller som i denne situasjonen, si at det ikke er greit å sitte å tenke ut og gjette på diagnoser når man ikke har kunnskap om det, eller so rett ut at du fant det sårende? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Hvorfor er det en fornærmelse at hun spør om han er autist? Ts og dere andre som er enig, ser dere ned på mennesker med autisme? Anonymkode: e736a...c02
Maleficenta Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det en fornærmelse at hun spør om han er autist? Ts og dere andre som er enig, ser dere ned på mennesker med autisme? Anonymkode: e736a...c02 Er jo frekt å anklage folk for å ha en diagnose da. Bare slenge rundt seg med ting man ikke har fagkunnskap om fordi man har fordommer mot autister og mener de er slik og sånn 1
Sensi Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 På 27.6.2020 den 3.15, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ble det.. men gutten har lagt i fra autisme. Han har add og dysleksi, noe som gjør det ekstra utfordrende for han med tunge kjedelige skolefag.. de med adhd er ofte rasende flinke på det de virkelig interesserer seg for hvis de bruker energien riktig. autisme har helt andre personlighetstrekk enn adhd. i mitt hodet tenker jeg at hun er dum, ville såre, eller er misunnelig fordi han greide teorien, da sønnen hennes på samme alder ikke interesserer seg for noe og bare skulker skolen og gjør hærverk og tull.. selv om jeg vet hva som er sant og ikke, så blir jeg så opphengt i dette, og grubler det opp og ned i mente.. kan jeg ikke bare tenke.. Ok 🤷🏼♀️ Hva hun mener eller tror er helt uvesentlig.. at hun sier det betyr ikke det at det er sant?? hvorfor bruke Energi på det? Anonymkode: 6982b...499 Jeg hadde blitt irritert og lei meg over en sånn kommentar. Hadde også tenkt at hun ikke Vet hva add eller dysleksi er...eller iallfall hvordan skolearbeidet kan bli påvirket. Uvitenhet rett og slett hadde jeg tenkt. Slik jeg har forstått det så har mange med add/ADHD flinke på skolen. Men bruker masse krefter på å få en utdannelse. Det er ikke rart at de kan slite og slite seg ut. Men nå har sønnen din bestått teorien. For en mestringsfølelse for han. Han fikk til. Innsatsen ga payback. 😊. Det er ene og alene pga hardt arbeid. 👍
Gibralfaro Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er det en fornærmelse at hun spør om han er autist? Anonymkode: e736a...c02 Hvorfor kunne ikke denne personen, i stedet for å spørre eller si at gutten er autist, svare med "å, så bra!", "gratulerer", eller noe annet hyggelig, som man alltid gjorde før i tiden. Nei, nå skal vi heller spørre "er du sikker på at barnet ditt ikke er autist?". Selv om vi har en tanke, samt evnen til å dele den, så betyr ikke det at vi må dele alle våre tanker med omverdenen til enhver tid. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 Folk som har blitt mye avvist og fått mye kritikk blir ekstra sårbare for det. Man tenker at da bør må bli vant til det, men det fungerer helt andre veien. Jo mer man får, jo verre blir det for psyken. Anonymkode: c670a...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 Det var en helt merkelig kommentar fra din venninne, ingenting galt med å være autist, men å drive å sette diagnoser på folk helt ut av det blå er jo absolutt ikke normal folkeskikk. Så jeg skjønner at du reagerte på akkurat den kommentaren! Men ellers, hvis du føler at du reagerer uforholdsmessig sterkt på kritikk, eller tolker alt i verste mening, og at det er et problem for deg, har du hørt om "rejection sensitivity dysphoria" ? Det er et trekk hos mennesker som lett føler seg avvist (jeg er selv sånn). Jeg synes det har hjulpet å lese seg litt opp, slik at jeg vet at det er hjernen min som spiller meg et puss når den blåser den minste kritikk ut av proporsjoner. Anonymkode: 1009c...15e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Jeg blir lett sårbar i perioder med mye stress og lite søvn. Har også en dårlig oppvekst, med mye avvisning. Anonymkode: 74fd8...12e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Ts: synes ikke du er sårbar og lett å krenke. Vet ikke om noen foreldre som hadde likt at en venninne spurte om barnet deres hadde autisme - om det ikke var tilfelle. Skjønner godt at du ble sur/såret. Anonymkode: 2899c...bad
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 Skulle tro hun havnet innenfor autismespekteret selv, med den kommentaren der.. sosiale antenner hallo. Anonymkode: 93705...c36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå