Gå til innhold

Bygge ut vinduskarm - over radiator?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å bygge ut en tynn tynn vinduskarm (dypere), og er det ok å gjøre over en radiator? Ser på to leiligheter i samme borettslag, karmene er så tynne at man ikke kan plassere noe som helst der. Det blir jo litt knotete, spesielt med planter. Ønsker karmer som er så dype at det er plass til en rimelig grei blomsterpotte. På bildene ser det ut som om det er ganske lite plass mellom det punktet radiatoren slutter, og den nederste delen av vinduet, så jeg tror det vil bli ganske kort avstand mellom radiatoren og en eventuell plantehylle. 

Vinduene med radiator kan åpnes, men det er ikke behov for den funksjonen siden det uansett er en altandør Så vil uansett ikke ha behov for en ordning som gjør at jeg fremdeles kan åpne vinduene.

Noen med tips her? 

Anonymkode: 921e9...6a5

Skrevet

Jeg fikk bygget en kombinert bokhylle/radiatordeksel i min stue, men der er radiatoren midt på veggen med ca en meter på hver side med hyller. Det må jo være veldig tett mellom radiatortopp og vindu om det ikke er plass til en 1,5-2 cm tykk hylle uten at vinduet blir sperret? Har du bilde?

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Du trenger ikke bygge ut. Du kan kjøpe en "radiator skjuler" altså en kasse som bokser inn radiatoren. oppå den kan du sette pytnegreier og planter (men da må du vanne ofte og sjekke at de tåler det pga varmen) Slik. 

Eller du kan bygge en fin selv om du er litt handy.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Leeloo said:

Jeg fikk bygget en kombinert bokhylle/radiatordeksel i min stue, men der er radiatoren midt på veggen med ca en meter på hver side med hyller. Det må jo være veldig tett mellom radiatortopp og vindu om det ikke er plass til en 1,5-2 cm tykk hylle uten at vinduet blir sperret? Har du bilde?

Her har du et bilde, det ser ut som om toppen av radiatoren ligger helt på linje med nederste del av vinduskarmen: 

bilde.jpg

48 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER said:

Du trenger ikke bygge ut. Du kan kjøpe en "radiator skjuler" altså en kasse som bokser inn radiatoren. oppå den kan du sette pytnegreier og planter (men da må du vanne ofte og sjekke at de tåler det pga varmen) Slik. 

Eller du kan bygge en fin selv om du er litt handy.

Har hørt om radiatorskjulere, men vil ikke de påvirke effekten av en radiator i større grad enn bare en hylle over? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her har du et bilde, det ser ut som om toppen av radiatoren ligger helt på linje med nederste del av vinduskarmen

Her mente jeg vel listen, og ikke vinuduskarmen... Tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du mener nok vindusbrett. Vi har vinduskarmer det ikke er mulig å sette noe i og skal sette et vindusbrett under for å kunne sette pynt og planter der. Vi tar bare en utforing (planke), maler den hvit og fester med hylleknekter. Det er radiator under, men det er minst 12cm fra hylla til toppen av radiator, så det er nok null problem. Eneste man må tenke på er om man har mye varme på at man tørker ut planter som står rett over. 

Vi har ikke lov å bygge inn radiatoren av styret, men det er mange i borettslaget som har laget vindusbrett. 

Her er eksempel på vindusbrett man kan kjøpe, male og feste: https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/hylleplate/vindusbrett-2000023921?gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq4-32b-zrSrdVadhbyYd0XJx1Ts0e2Ia8DaErmtm8jyUo_deuEsKbhoC0KcQAvD_BwE

Anonymkode: 4b914...291

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener nok vindusbrett. Vi har vinduskarmer det ikke er mulig å sette noe i og skal sette et vindusbrett under for å kunne sette pynt og planter der. Vi tar bare en utforing (planke), maler den hvit og fester med hylleknekter. Det er radiator under, men det er minst 12cm fra hylla til toppen av radiator, så det er nok null problem. Eneste man må tenke på er om man har mye varme på at man tørker ut planter som står rett over. 

Vi har ikke lov å bygge inn radiatoren av styret, men det er mange i borettslaget som har laget vindusbrett. 

Her er eksempel på vindusbrett man kan kjøpe, male og feste: https://www.biltema.no/bygg/oppbevaringshyller/hylleplate/vindusbrett-2000023921?gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq4-32b-zrSrdVadhbyYd0XJx1Ts0e2Ia8DaErmtm8jyUo_deuEsKbhoC0KcQAvD_BwE

Takk for svar! Hvordan/hvor fester man et slikt vindusbrett? Er det trygt med tanke på varmen?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS her, igjen. Merket nå denne detaljen, det er dessverre langt fra 12 cm i midt tilfelle, så da faller kanskje dette bort?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her, igjen. Merket nå denne detaljen, det er dessverre langt fra 12 cm i midt tilfelle, så da faller kanskje dette bort?

Jeg ville nok prøvd å feste i karmen, hylleknekter finnes i mange størrelser. Jeg vet ikke hvor mye klaring må være over radiatoren, men utifra bildet så ser det jo allerede ut som den er montert helt inntil en karm over, så det har kanskje ikke mye å si til og fra.

Alternativt har jo noen montert vindusbrett på vinduet, om det uansett ikke skal åpnes. Da festes det i karmene på hver side. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...