Gå til innhold

Utfordrene 1,5 åring. Tar meg selv i å si "åårh slutt å sutre da!"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er blitt så utfordrene. Alt skal sutres og grines over, ikke skal hun være på gulvet, ikke skal hun bæres. 

Ikke skal hun sove, ikke kle på seg, skriker om hun ikke får ting med eg gang, griner i bil. Hun er fornøyd også, men alltid er det noe

Hun er ikke sånn med pappaen, bare med meg.

Jeg er hjemme med henne, pappaen jobber dagtid.

Jeg tar meg selv i å sukke flere ganger for dagen mens jeg "nå må du sove!", "ååårhh ikke sutre sånn, slutt nå!" "" neeei hvorfor gjør du sånt åårh!!? (om hun kaster maten på gulvet) , fordi jeg er såå lei. :(

Er jeg alene? 

Anonymkode: c2e49...d08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med barnehage? En ettåring forstår jo ikke hva du mener med det du sier, hun oppfatter nok bare tonefall og blir enda mer  sutrete. Men det er absolutt en tøff alder. Kanskje hun kjeder seg? Gjør dere nok på dagen?

Anonymkode: b2e52...b00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med barnehage? En ettåring forstår jo ikke hva du mener med det du sier, hun oppfatter nok bare tonefall og blir enda mer  sutrete. Men det er absolutt en tøff alder. Kanskje hun kjeder seg? Gjør dere nok på dagen?

Hun begynner i August. 

Ja, vi gjør mye. Stort sett ute hele dagene,  bærer hun i bæremeis. Stort sett med en gang vi kommer inn så er det sutring, henging på meg, misnøye. 

Uff. Blir sprø. 

Gjest Poppelopp
Skrevet

Er i ca samme situasjon selv. Guttunge på 1,5 som ikke begynner i bhage før august. 

Sutrer mye iløpet av dagen, slår matskjeia ut av nevene mine osv. Ramaskrik ved legging. 

vår eldste på 3år startet i bhage 1mnd før hun ble 1, og det var aldri slik sutring med henne. Så vi satser på at ting går seg til etter bhagestart:)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Poppelopp skrev:

Er i ca samme situasjon selv. Guttunge på 1,5 som ikke begynner i bhage før august. 

Sutrer mye iløpet av dagen, slår matskjeia ut av nevene mine osv. Ramaskrik ved legging. 

vår eldste på 3år startet i bhage 1mnd før hun ble 1, og det var aldri slik sutring med henne. Så vi satser på at ting går seg til etter bhagestart:)

Godt å høre! 

Det blir nok godt med barnehage for de små ja, nye ting som skjer hver dag og unger på samme alder. 

Merker liksom at hva enn jeg gjør så er det ikke alltid godt nok, eller spennende nok. 

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også :( 1.5 åring som går i barnehage! 

Anonymkode: 714d7...cdf

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at en ettåring ikke forstår hva du mener? Min datter er 1,5 år og forstår veldig mye. Det betyr imidlertid ikke at hun hører eller vet hvordan hun skal respondere.

Jeg og mine venner med barn i samme aldersgruppe er skjønt enig i at det er en fin, men skikkelig slitsom alder. Jeg er «heldig» og har barnet mitt i barnehage i fire-fem timer om dagen et par dager i uka, og det gjør susen for tålmodigheten. Skjønner at det er slitsomt!

Prøv å være tålmodig, men ikke føl deg dårlig selv om du mister tålmodigheten når maten kastes på gulvet for n-te gang. Her har vi begynt med at hun må rydde opp selv hvis hun kaster, og all mat blir fjernet fra bordet hvis hun viser tegn på å kaste. Den siste tiden har hun begynt å løfte armene før hun kaster, som et tegn på at hun er ferdig og vil ned. Det er et mikrosekund med armløft, men oppfatter jeg det, er det litt mindre å vaske. Hehe. 

Anonymkode: 81353...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat samme her!!! Idag har det vært Sutring og grining nesten uten stopp siden kl 14.. hva så at du sier hun sutrer mye? Det går helt fint gitt. Har vært oppgitt idag jeg også for å si det sånn.

Anonymkode: 98c05...800

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagene har oppstart i august.

Gjest snødråpe
Skrevet

Hva med å si det på en humoristisk måte? Der du får ut litt frustrasjon samtidig som du er ærlig? Barnet forstår det jo ikke, men kanskje det hjelper litt på psyken

AnonymBruker
Skrevet

Hun begynner i August. 

Ja, vi gjør mye. Stort sett ute hele dagene,  bærer hun i bæremeis. Stort sett med en gang vi kommer inn så er det sutring, henging på meg, misnøye. 

Uff. Blir sprø. 

Det er normalt.. tøff alder .. kan nesten ikke være inne her selv om jeg er på gulvet med han hele tiden og leker. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt.. tøff alder .. kan nesten ikke være inne her selv om jeg er på gulvet med han hele tiden og leker. 

Ja veldig tøff alder! 

Nei samme her, må ut med en gang vi våkner stort sett.. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, helt normalt. Jeg har tre gutter i alderen 1,5 - 5 år, og når jeg er alene med dem i to uker sier jeg litt av hvert når tålmodigheten min er tøyd til det ytterste 😛 barn har ikke vondt av å høre foreldre bli irritert inni mellom! 

Anonymkode: 1cead...fbc

Skrevet

Min sønn på nå 4 år snakket (typ: vil ha melk, mett i magen osv) som ettåring, og innenfor «normalen» er spekteret stort, men en gjennomsnittlig ettåring har en viss språkforståelse selv om den ikke nødvendigvis forstår lengre setninger. 

Til ts: Kan forøvrig legge til at samme 4-åring sliter mye hjemme hvis vi har rolige dager. Han har storesøster som han leker litt med, men ellers ser vi at kjeder han seg, så blir han sutrete og gnuete. Akkurat som om at han mentalt sett blir sliten av å være «understimulert» de dagene vi ikke gjør noe særlig. En grå regnværsdag hos oss må inneholde mer enn fargelegging og bollebaking for å holde humøret hans oppe. Mye vil forhåpentligvis gå seg til når barnet får en annen hverdag i barnehagen med mye liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en unge på 14 mnd og hun er blid som en sol hvis vi er ute på steder med mye folk, kjøpesenter, badeland, etc. Hvis vi er hjemme Er det BARE sutring. Det er av og til forferdelig slitsomt å være så mye rundt om kring, men det er verdt det for å slippe den evinnelige sutringen 

for å svare på spørsmålet ditt: ja det er selvfølgelig greit og jeg har sagt verre ting (har fått to barn på 1,5år, og det var ingen lek) men det er ikke lurt å være negativ tilbake. Ungen forstår at du er sur og Det blir en ond sirkel der dere begge «sutrer» til hverandre. Prøv å mobilisere et godt humør og entusiasme, så får du kanskje snudd trenden.

(det er uansett bare en fase, og det kommer til å gå over)

Anonymkode: 0c9e4...460

AnonymBruker
Skrevet

Min er 2 år og har vært sånn 4-5 måneder nå. Han går i barnehagen. Alt vi gjør er feil og det er mye grining. Dagene er en kamp; bytte bleie, ta på klær, osv. Vi prøver å forstå hva han vil, men det virker ikke som han alltid vet det selv heller

Anonymkode: 25646...f53

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en begynnende trassalder og selvstendighetsalder. Der barna begynner å oppdage at de har en egen vilje, men mangler ennå endel av språket til å få forklart hva de vil.

Anonymkode: 29509...a8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...