Gå til innhold

Mitt barn ble tatt i å ha røyket hasj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn , ferdig med 1 vgs ble tatt i å ha røyket hasj , ble oppringt av foreldre som fortalte meg . Barnet ( M) er nå hos venninne på besøk og jeg har bedt om at M må komme hjem men hun nekter og sier hun er redd for straff. Wtf , jeg må jo snakke alvor med M om dette og straffa blir at hun ikke får dra på besøk til noen av vennene i sommer . Uansett jeg skal hente M hjem, dersom hun nekter så blir jeg rådvill - hva gjør jeg da ? Andre gode råd ? 

Anonymkode: 3208b...966

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn , ferdig med 1 vgs ble tatt i å ha røyket hasj , ble oppringt av foreldre som fortalte meg . Barnet ( M) er nå hos venninne på besøk og jeg har bedt om at M må komme hjem men hun nekter og sier hun er redd for straff. Wtf , jeg må jo snakke alvor med M om dette og straffa blir at hun ikke får dra på besøk til noen av vennene i sommer . Uansett jeg skal hente M hjem, dersom hun nekter så blir jeg rådvill - hva gjør jeg da ? Andre gode råd ? 

Nå er ikke jeg en forelder, men jeg tror ikke at straff på denne måten er det mest virkningsfulle her. Spill på lag, snakk med hverandre, og prøv å få ungdommen til å forstå hvorfor du blir sint/redd. Spør hva du kan gjøre for at hun skal holde seg unna dette i fremtiden, si at du skjønner at det er naturlig å ville prøve i hennes alder, men det kan ikke fortsette. 

Anonymkode: 985ae...87c

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Si at du gjerne vil snakke med henne om dette, rolig. At det vil bli en straff, men at du ikke skal kjefte, og vil at hun skal kunne snakke med deg om dette. 

Prøv å hør litt med henne hvor mange som driver med det, hvor ofte osv.. Hva hennes tanker er rundt å bryte loven feks. 

Veldig viktig at dere kan ha en ordentlig dialog om det, ikke bare at du som voksen vet best. 

Anonymkode: 97662...0f3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at du gjerne vil snakke med henne om dette, rolig. At det vil bli en straff, men at du ikke skal kjefte, og vil at hun skal kunne snakke med deg om dette. 

Prøv å hør litt med henne hvor mange som driver med det, hvor ofte osv.. Hva hennes tanker er rundt å bryte loven feks. 

Veldig viktig at dere kan ha en ordentlig dialog om det, ikke bare at du som voksen vet best. 

Anonymkode: 97662...0f3

Takk begge for svar , Nei jeg vil jo ikke bruke skremsel, tenkte at barnet skulle fortelle hvorfor det ble sånn  og så må jeg prøve å finne en måte å fortelle alvoret i dette . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville rett og slett bedt forebyggende avdeling i politiet om å ta en prat med henne.

Anonymkode: 760a8...340

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk begge for svar , Nei jeg vil jo ikke bruke skremsel, tenkte at barnet skulle fortelle hvorfor det ble sånn  og så må jeg prøve å finne en måte å fortelle alvoret i dette . 

Å smake litt på en joint når man er tenåring, er mer normalt enn de fleste foreldre tror, og man trenger ikke å ende opp som narkomanen for det.

Send jenta di en nøytral  melding og skriv at du ikke er rasende, men at du vil hun skal komme hjem så dere får ta en prat. 

Ikke gi henne en så streng straff at hverken du eller hun klarer å overholde den. 

Mvh

Lærer

Anonymkode: 12d6d...998

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Snakker litt av erfaring. 

Jeg ble tatt for å røyke hasj av min mor. Jeg fikk husarrest i 2 mnd og inndratt mobil/PC. 

Jeg ble mer sint på henne fordi hun bare ga meg kjeft og konfiskerte alle tingene mine. Endte med at jeg snek meg ut om kveldene fordi jeg ikke fikk møte vennene mine og kjæresten. 

Ha en skikkelig prat med henne om rus og gruppepress. Jeg røykte hasj fordi alle vennene mine gjorde det og følte meg presset. Hadde egentlig ikke lyst. 
Ene venninnen min hadde en kjæreste som drev på med det og vi dro på fest sammen. Faren til en av venninnene mine kom på festen og fersket oss. Hun hadde ikke lov til å dra på den festen og noen sladret. 

Pappa satte seg ned med meg og vi hadde en skikkelig prat om hva rus gjør med en og hva strafferammene/ konsekvensene var. Kan hindre deg jobbmessig om man blir tatt med stoff av politiet. Ødelegger flere veier i karrieren. 
Pappa sa han var bekymret for meg og snakket om en av kompisene sine som startet å røyke hasj. Han prøvde flere ting og han endte opp som narkoman. 

Pappa var uenig i straffen som mamma ga, men de var skilte. Var vanskelig å nå gjennom med henne. 

En straff som er innenfor er tidligere hjem på kveldene og ingen overnattinger. Hvis hun skal være med vennene som gjorde dette så skal de være hjem hos dere eller til henne. Slik at foreldrene kan følge med hva som foregår. 

Anonymkode: b425f...a8c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hasj har da aldri skadet noen

Anonymkode: ee2d2...902

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville rett og slett bedt forebyggende avdeling i politiet om å ta en prat med henne.

Anonymkode: 760a8...340

Det er naturlig å tro at det er et godt råd, men det er det ikke. Politiet har en ganske ræva tilnærming til ungdom og rus. Og for politiet handler det om sanksjoner, kontroll og straff. Ikke gå i urinprøve-fella!

Møt dit barn med forståelse og empati, ikke straff og sanksjoner

Anonymkode: b5a11...5c0

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke si det du. spørs hvilken person man er og hvordan miljøet / opplevelsen rundt det er. hasj er det rusmidlet som man kan havne oftest i psykose av, det er ikke til å tulle med. det er faktisk et rusmiddel som kan utløse psykolidelser. 

• Liker 8
Skrevet

Hasj er da virkelig ikke så ille å bli tatt for

- det er jo mye mildere og ufarlig enn alkohol. 

Hadde det vært amfetamin og andre hadde stoffer hadde det vært mer forståelig. 

Ikke skrem barnet ditt!

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke barna mine så gamle enda, men har jo egen erfaring..

Dette, og alkohol og nikotin, er en del av mange sine eksperimenter i ungdomstiden. Noen prøver mye, noen lite, noen ingenting. Jeg vil foreslå at dere snakker rolig om det, ikke noe kjefting, ikke si du er skuffet men si du er bekymret eller redd. Fortell alle ulemper det vil gi med tanke på skole, jobb, venner, familie. Konsekvenser som bøter og fengselsstraff som vil ødelegge livet mer.

Og ikke gi en alt for streng straff, det må være noe du og hen kan gjennomføre uten alt for mye stress, men det skal være kjipt. Klippe gresset hele sommeren, ansvar for at badet er rent og pent hele sommeren, mindre lommepenger den neste måneden osv..

Lykke til

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å smake litt på en joint når man er tenåring, er mer normalt enn de fleste foreldre tror, og man trenger ikke å ende opp som narkomanen for det.

Anonymkode: 12d6d...998

Det er sant, men om du klarer å få tak i god hasj nå når det er tørke i hele landet så kjenner du i alle fall sannsynligvis noen som er godt inne i miljøet

Anonymkode: 3d002...f0a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også fersket i å røyke hasj på den alderen. Enig med hun over som snakker om gruppepress. Ville ikke prøve, men ble presset. 

Jeg er evig takknemlig for at mine fosterforeldre håndterte det slik de gjorde. Fikk ikke kjeft, men en alvorsprat om konsekvenser. Samtidig viste de stor forståelse for at alle kan gjøre feil og at det tross alt ikke var verdens undergang. Fikk ikke noen konsekvenser ellers og jeg prøvde heller aldri igjen. Dette er en hendelse som ga meg stor respekt og mye tillitt til mine foreldre. Husarrest eller lignende ville sannsynligvis hatt motsatt effekt.

Anonymkode: ad657...e88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

opplevde dette selv som ung. vet ikke helt hva jeg synes om metoden til mine foreldre, men de luktet det på meg og tok fra meg telefonen, og klarte å finne ut hvem som ga meg det, så kontaktet de den personen som ga meg det. jeg fikk ingen særlig straff, bare at jeg ikke måtte gjør det igjen, men tror foreldrene mine kjeftet sykt på han som ga meg det og truet meg å kontakte politiet på han..

Anonymkode: a509c...bfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil, som straff, nekte henne å være hos venner i hele sommer? Herremin. Foreldre blir bekymra når barna deres er lite sosiale og sitter alene på rommet dag inn og dag ut. Og du tenker å tvinge henne inn i en slik tilværelse? 

Nei. Det er vanlig at tenåringer og unge mennesker prøver ting. Det er en del av å vokse opp. Det er ikke noe foreldre bør bli sinte for, og det bør i hvertfall ikke straffes med isolasjon. Barn og unge SKAL prøve ting, og på eget initiativ. Det er slik de finner ut hvem de er, hva de står for, interessene sine og hva de vil studere og gjøre med livet sitt.

Hasj er uansett ikke det verste. Røyk og alkohol er verre. Det er likevel bedre å ikke røyke hasj, som det er bedre å ikke røyke sigarett eller drikke alkohol. Prat med henne. Ikke vær sint. Ikke vær skuffet (jeg hadde angst for å skuffe mine foreldre til jeg var godt voksen). Spør henne hva hun vil med livet sitt, og om hasj er en god ide for å nå målene hun har satt seg. Be henne se for seg hvordan hverdagen vil være om hun røykte hasj hver dag, og om det er noe hun vil. Sannsynligvis ville hun bare prøve det. Selv om hun 'prøver det' et par ganger i måneden, så betyr ikke det at hun blir narkoman. Folk drikker seg fulle hver helg, og det er visst helt greit, selv om alkohol fører til død og skade på både eiendom og personer titt og ofte. Hasj har ikke de samme konsekvensene, og langt ifra.

Synes det noen sa over her var en god ide: som straff kan hun få ansvaret for å klippe plenen i sommer. Det er en straff som også lærer ansvar.

Anonymkode: 7f519...10c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*Host* Halloween-drapet *host*... Neida, hasj er så ufarlig vettu. 

Anonymkode: 985ae...87c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flaut

Anonymkode: f757e...5ec

AnonymBruker
Skrevet

til dere som sier at hasj er ufarlig: feil. har erfaring med det. hasj kan føre til psykose og psykolidelser, det kan føre til vrangforestillinger og forfølgelsestanker. bestevennen min fikk rusutløst psykisk lidelse, av hasj.

Anonymkode: a509c...bfc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er en 16 åring som selv røykte hasj, og drakk alkohol sammen med venner da jeg var rundt 14-15. 

Foreldrene mine kjeftet ikke på meg, de var aldri sinte eller skuffet, men de snakket med meg om rusbruk, hvor farlig det kan være og hvilke konsekvenser man kan få osv. De fortalte meg at de ikke kunne stole på meg mer og at det derfor måtte bli strengere regler fremover. Vi lagde en avtale om at de alltid skulle vite hvem jeg var sammen med, hvor jeg var til en hver tid og at de kunne ringe meg i blant for å høre hvordan det gikk med meg når jeg var ute. Jeg fikk strengere innetid og fikk heller ikke lov til å dra på fester en periode. 

Jeg tror ikke at det vil hjelpe å kjefte på henne - prøv heller å ha en ordentlig samtale. Vis at du har forståelse. Det er ikke alltid så lett å stå imot når «alle» andre gjør det selv om man vet at det man gjør er galt, men fortell at det må ta slutt, og at du blir bekymret for henne. 

Har over tid hatt jevnlige samtaler med barnevernet/forebyggende politi hvor noen av temaene som ble tatt opp var rus og dårlige valg. Dette hjalp meg til å ta bedre valg for meg selv, og til å ta mer ansvar. Foreldrene mine fikk også veiledning av dem.  

Anonymkode: 9abc3...a5c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...